Bezoek van schoonouders

05-10-2010 13:35 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor nogal vaak dat mensen het niet prettig vinden als schoonouders onverwacht aan de deur staan voor een 'gezellig' bezoekje. Nu ben ik het daar wel mee eens, ik ben namelijk nogal op mijn privacy gesteld. Wat vinden jullie ervan? Juist gezellig zo onverwacht en het maakt niet zoveel uit of willen jullie het ook graag van te voren weten?

Even nog een toevoeging:

Ik vind het trouwens ook niet prettig als mijn eigen ouders zomaar op de stoep staan. Van vrienden kan ik het dan wel weer hebben ;) Heel raar van mezelf ;)
Tegenwoordig is de afstand te groot, maar ik vond het nooit erg dat m'n schoonmoeder onverwacht langskwam, ze voelde dan ook wel aan als het niet uitkwam.. dat hoefde gelukkig niet uitgesproken te worden. Van mijn eigen moeder kon ik het dan weer niet hebben, maar die werkt ook meer op m'n zenuwen dus ik moet me eerst mentaal op haar komst voorbereiden.
Ik kan alleen maar zeggen: konden ze nog maar regelmatig spontaan op bezoek komen, maar helaas zijn mijn schoonouders 1 en 2 jaar geleden overleden.

Dit zelfde geldt ook voor mijn ouders. Helaas is mijn vader 2 maand geleden overleden, dus als mijn moeder spontaan langskomt, dan vind ik dit alleen maar fijn en ze is altijd welkom. Ik geniet nog maar veel van de momenten dat ik mijn moeder kan zien of horen.

Maar in principe is iedereen bij ons spontaan welkom.
Ik werk vooral s'avonds. Toen ik nog in mijn vertrouwde dorp in het Noorden woonde kwamen er overdag wel vaak vriendinnen langs. Even kletsen ofzo wanneer ze vrij waren. Gezellig. Of ik liep zelf bij iemand langs. Toch dichtbij .

Nu ik ben verhuisd naar de Randstad en staat er niemand meer op de stoep! M'n schoonfamilie is ook erg van het bellen. Zo wennen! Maar goed, bel uiteraard wel van te voren om te horen of het kan. Snap het ook wel met volle agenda's, maar nu zit je vaak een hele avond aan bezoek vast en niet voor even spontaan een uurtje koffie ofzo. Dat mis ik wel een beetje.
Mijn schoonouders wachten zelfs op een uitnodiging... Ze komen nooit uit zichzelf!

Komen wij onaangekondigd bij hun, is het geen probleem... Ze wonen wel een eindje bij ons vandaan (Friesland en wij in Groningen) dus we zien elkaar niet wekelijks ofzo.

Mijn moeder woont in een verpleeghuis en kan dus niet eens zomaar even langs komen.. zowiezo al omdat we 1,5 tot 2 uur reizen bij haar vandaan wonen.
Winterpret: Mijn koude handen onder jouw warme trui
Ik vind vrienden echt geen probleem en als het niet uitkomt zeggen we dat ook gewoon.

En andere keren is het bere gezellig onverwachts bezoek.

maar ( schoon) ouders vind ik niet leuk zeker omdat bij ons iedereen achterom komt.

En als de kinderen opa en oma zien dan zeg je niet meer van het komt niet uit als je niks bijzonders hebt.

Maar die weten het wel en doen dat ook niet meer.
Ik vind het wel gezellig als mensen spontaan komen en ik doe het zelf ook. Als het in het weekend 's middags is, mondt het vaak uit in blijven eten (koken of Chinees halen) en de kleine gaat dan daar om een uur of acht in bed of hun kinderen worden bij ons boven te slapen gelegd. Ik vind dat leuk. En zet de dingen die ik 'moet' doen, dan wel even opzij. Tenzij ik echt een afspraak met heb. Nu wonen wij (familie en veel vrienden) redelijk dicht bij elkaar, dus de gok dat iemand thuis is, wordt snel genomen. Ik heb ook altijd een verzorgingstas met bezoekverlengingsattributen bij me, incl. een potje eten en een reserveknuffel.

En ja, mensen zien mij dus in snoopypyama, onopgemaakt met bril op in een rommelig huis. Het is overigens wel altijd schoon bij ons, dus ik schaam me nergens voor.
Omdat ik zeer onregelmatig thuis ben wordt er altijd van te voren gebeld en gepland. Vriend krijgt wel spontaan bezoek, en dan vind ik het ook altijd goed. Zo ben ik zelf ook nog een beetje van het spontane
Mijn ouders zijn altijd welkom. Die hoeven echt van te voren niet te bellen als ze langs willen komen. Ajb niet, ik ben ook altijd welkom bij hun en kom spontaan binnen vallen. Schoonouders wonen ver weg dus daar plannen we echt mee. Als het even een zooitje in huis is, moeten ze daar maar doorheen kijken. VInd het een beetje raar als je ouders een afspraak moeten maken.
Aangezien je mensen nou eenmaal niet linea recta terugstuurt waneer het niet uitkomt, (vind ik niet netjes) hou ik ook niet van onaangekondigd bezoek. Als je dan bv zegt: nee het komt niet uit, krijg je terug: nou wat moet je doen dan? Alsof zij wel ff kunnen bepalen of dat belangrijk is. "Ach er is vast wel even tijd voor een bakkie..., we gaan zo weer weg" (jaja, na anderhalf uur) Gelukkig komt het (nog) niet vaak voor.

Zelf ga ik trouwens wel eens spontaan langs bij (schoon)ouders, maar zodra ik merk dat het eigenlijk niet uitkomt, ben ik weg. Maar je schoonouders terugsturen..nee dan zou ik ook vreselijk ruzie krijgen met mn vriend

Ik heb 't idee dat mannen hier ook minder moeite mee hebben ...

Heel soms vind ik het wel gezellig, onverwacht iemand langs, maar dan liever van vrienden of een broer/zus.
quote:biebelien schreef op 05 oktober 2010 @ 15:05:

[...]

omdat er gewoon weinig ruimte voor spontane dingen is blijkbaar ..

en als jij dat niet jammer vindt..prima..

Ik mis de spontane dingen wel eens en ik vind het wel jammer (terwijl het er dus bij mij net zo is ingeslopen)Dat je het jammer vindt, ok, prima. Maar ik vind het altijd zo raar dat het op het 'typisch Nederlands' gegooid wordt in negatieve zin.
Ik zelf ga ook nooit onaangekondigd bij iemand langs. Heb ik plannen in die richtig dan bel ik of het over een uurtje uitkomt. Maar niet op de bonne fooi langs gaan en SURPRISE...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven