Werk & Studie alle pijlers

Bezuinigen in de welzijn

04-10-2010 15:50 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Had zojuist ook al topic geplaatst, maar geen idee waar die gebleven is. Het gaat over de (aankomende) bezuiningen in de welzijn.

Ik werk bij een zeer kleine afdeling (1 andere collega, eigenlijk 2 maar de tweede werkt niet) van een grote welzijnsinstelling. We dachten dat iig onze afdeling er weinig van zou merken. Maar er komt een fusie aan en ook wij moeten een groot deel bezuinigen. Er is nog veel onduidelijk en de sfeer wordt er niet gezelliger op. Aan de andere kant vind ik het eigenlijk wel goed. Als ik zie hoe inefficient er gewerkt wordt en hoeveel geld er soms verspild wordt binnen onze organisatie... Dat kan denk ik ook echt wel een stuk beter en goedkoper... Lastig!

Wie werkt er ook in de welzijn? Merk jij wat van de bezuinigingen?
Genoeg met welzijnsinstellingen te maken gehad, en ik herken wat je zegt: er valt nog veel te winnen met efficiency.

Ik moet ook wel lachen als ik ambtenarenvakbonden hoor zeggen: bezuinigen op de overheid betekent dat de overheid taken moet laten vervallen.

Neeee, dat betekent net als in het bedrijfsleven gewoon wat harder werken.
Professionaliteit/ professioneler werken is bij ons ook een beetje vies woord. Iets wat niet in de welzijn past. Ondertussen wordt er soms echt zoveel belastinggeld verspild. Niet altijd onwil, maar vaak ook echt onkunde. Maar soms maakt het me ook echt wel een beetje boos. Of eigenlijk behoorlijk boos. Ik vind het zo zonde. En niemand is erbij gebaat. Wij niet, maar ook onze klanten/clienten niet.

Rider heb jij ook bij een welzijnsinstelling gewerkt?
bij ons worden 30 fulltimers ontslagen, mijn team word opgeheven en ik word overgeplaatst naar een andere locatie tegen mijn zin in....

lang leve de overheid.
Wow 30 ontslagen! Als dat bij ons zou zijn is dat 1/3 van het personeelsbestand. Ben je nog wel blij dat je daar werkt?
op het moment niet...

maar als ik weiger heb ik geen werk en er is niet veel anders op het moment..
lastig he. Ik ben ook steeds aan het rondkijken voor wat anders. Ik heb dan wel werk en zelfs een vast contract, maar ik ben het hier soms zo zat! En dan ga ik forummen enzo terwijl ik eigenlijk heel hard moett werken! Voel me nu ook wel een beetje schuldig. Maar raak hier zo moe en gestresst van...
quote:Lievelente schreef op 04 oktober 2010 @ 16:16:

Rider heb jij ook bij een welzijnsinstelling gewerkt?Ik heb ze als klant gehad.
Rider: hoop voor jou dat het wel een beetje goede klanten/opdrachtgevers waren. Ik hoor van die van ons regelmatig verhalen over slechte opdrachten, niet/laat reageren op offertes, heel laat zijn met betalingen enz.
Ik heb er niet gewerkt, maar ik ben op zoek naar een baan in de welzijnszorg.. ook geen succes!
Ik moet ook wel lachen als ik ambtenarenvakbonden hoor zeggen: bezuinigen op de overheid betekent dat de overheid taken moet laten vervallen.

Jaja. Ik werk bij de overheid. Het werkt als volgt: het rijk bezuinigt. Ze gooit een hele hoop taken die eerst bij het rijk lagen over de schutting naar de gemeenten. Gemeenten moeten die taken dan uit gaan voeren. Het geld dat ze daarvoor krijgen is veeeeeeeeeeeeel minder dan waar ze het met het rijk mee moesten doen (bijvoorbeeld jeugdzorg 300 miljoen per jaar minder, want gemeenten moeten het efficienter kunnen doen.... 300 miljoen keer efficienter!). Bij de gemeente komt dat geld binnen en de gemeenten moeten keuzes maken waar ze het aan uitgeven. Wegen, welzijn, bomen... kan allerlei kanten op. Er is maar een klein deel vastgesteld waar dat naartoe moet en dus is het grootste deel keuze. En dan is welzijnswerk vaak niet de eerste keuze.

Heb een hele tijd in welzijnswerk gewerkt. Maar daar kan naar mijn idee ook wel professioneler gewerkt worden. Veel tijd voor 'leuke' dingen ipv doelgericht werken.

Ik snap dat het lastig is in deze tijd om daar te werken, zeker vanwege die bezuinigingen. Lijkt me erg vervelend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven