Geld & Recht alle pijlers

lease auto en de kosten lang verhaal maar wel ingewikkeld..

07-10-2010 12:46 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij iets verhelderen ?

Wat kost een lease auto nou precies.

Stel de auto in kwestie heeft cat. waarde 20.000 euro, valt in de 20% bijtelling. Salaris is bijv. 3000 bruto in de maand. Eigen bijdrage zeg even 100 euro (is nog niet helder).. Wat kost het dan netto op je salaris ? Ik ben druk aan het googlen geweest maar kreeg het niet helder..

Situatie:

We zitten ernstig in twijfel.. Er is een baan in het zicht waarbij er een reiskostenvergoeding gegeven zal worden van 19 ct de km met een max. van 300 euro, dan rij je dus met eigen auto woon werk (99 km enkele reis en voor zakelijke kilometers kan hij met een bedrijfswagen)

Wij hebben nu 1 auto en die is 10 jaar oud met dik 4 ton op de teller. Bij huidige werkgever van mijn man rijdt hij in een bedrijfsauto zonder prive kilometers. Hierdoor hebben wij onze 2e auto weg kunnen doen. Die 2e auto was noodzakelijk omdat we in een buitengebied wonen met bagger OV en mijn kinderen regelmatig naar therapie moeten ivm hun handicap... .

Als hij deze baan zou nemen op deze voorwaarden gaan we er behoorlijk op achteruit. De kosten worden niet gedekt door de geboden vergoeding (autokosten zijn minimaal 500 euro per maand en er moet weer een 2e auto bijkomen en die rijdt ook neit gratis). Kortom.. voor ons is deze baan financieel niet haalbaar. Een nieuwe gezinsauto kopen is voor ons nu niet in zicht , spaarrekening is niet voldoende gevuld en lenen willen we er nu niet voor.

Is het dan een realistisch idee om een lease auto te vragen ?

Is het dan slim om te zeggen... we doen onze oude gezinsauto de deur uit, nemen een lease auto met bijtelling en kopen dan een klein autotje als 2e auto ? Zit er voor de werkgever nog en voordeel aan een lease auto . Hoe zit het met eigen bijdrage ? Is dat verplicht, waarvoor is dit etc.

Hebben jullie onderhandelingstips hiervoor ?

De baan is voor hem geknipt en het zou zo k.t. zijn als het hierdoor af zou ketsen..
Waarom geen lease-auto met verklaring geen prive-gebruik, zoals jullie het, als ik het goed begrijp, nu ook hebben?

Ja ik vind wel dat je om een leaseauto kunt vragen, met als argument dat hij er bij huidige baan een heeft en bij de overstap niet op achteruit wil gaan. Als het bedrijf helemaal geen leaseauto's uitgeeft voor dergelijke functies (voor werk heeft ie het niet nodig, is puur arbeidsvoorwaardelijk), dan kun je proberen om plaats daarvan een compensatie te krijgen in je salaris (dus extra salaris).
Of ze er in meegaan weet ik natuurlijk niet, dat hangt van allerlei factoren af, maar ik zou het wel proberen.
Volgens mij zit het zo in elkaar:

20% van 20.000 = E 4000,=. Daarover moet je belasting betalen, hoeveel hangt af van je belastingschijf. Als je uitgaat van 50% (?) betaal je dus E 2000 bijtelling per jaar = E 166,= per maand + E 100 eigen bijdrage = E 266,= per jaar.
Als je man het niet uitmaakt in wat voor auto hij rijdt, kan hij, als ze het er in eerste instantie niet mee eens zijn, voorstellen om een leaseauto te nemen die een leasebedrag van 300 euro of nog iets minder heeft (inclusief brandstof). Heb je wel een kleine auto. Een eigen bijdrage kun je eventueel gebruiken om een iets grotere auto te kiezen. Dan betalen zij die 300 en jullie die extra 100.

Het nadeel van een leaseauto voor het bedrijf is dan wel dat als hij ontslag neemt of krijgt, zij met een auto opgescheept worden.

Eigen bijdrage is bij wetgeving niet verplicht; maar kan wel een regel van het bedrijf zijn. Of het kan ook soms de keuze van een medewerker zijn als het bedrijf dat toestaat. Dan neemt ie een iets duurdere auto dan mag en betaalt het verschil zelf
Niet helemaal juist, de eigen bijdrage wordt in mindering gebracht op de bijtelling. Met 3000 bruto zit je op 42% en niet op 50%.

HIER vind je een tooltje waarmee je e.e.a. kunt berekenen. Je kunt ook je werkgever om een proforma salarisberekening vragen dan weet je het precies.

Leaseauto vragen kan altijd...
En kosten kun je verder proberen te drukken door een auto uit de 14% klasse te nemen, al zijn die bij kleine auto's ietwat dun gezaaid geloof ik (maar er zijn er wel een paar)
we hoeven er idd niet perse prive in te rijden. Op zich is onze familie auto wel toe aan vervanging dus we dachten 2 vliegen in 1 klap maar dat moet dan wel te betalen zijn zeg maar..

we vallen overigens in de 42% belasting schijf en we denken aan een auto uit de 14% bijtelling.. niet veel keuze maar genoeg voor osn.

Anders zal het een soort van C1, Aygo achtig iets worden..
quote:Primabella schreef op 07 oktober 2010 @ 13:09:

Het nadeel van een leaseauto voor het bedrijf is dan wel dat als hij ontslag neemt of krijgt, zij met een auto opgescheept worden.

Het is tegenwoordig meer regel dan uitzondering dat je verplicht wordt de leaseauto mee te nemen naar je volgende werkgever, of een boete te betalen.

Let er ook op dat je jaarlijks vooraf voor een heel kalenderjaar moet beslissen of je wel of niet privé rijdt.
quote:Primabella schreef op 07 oktober 2010 @ 13:09:

Als je man het niet uitmaakt in wat voor auto hij rijdt, kan hij, als ze het er in eerste instantie niet mee eens zijn, voorstellen om een leaseauto te nemen die een leasebedrag van 300 euro of nog iets minder heeft (inclusief brandstof). Heb je wel een kleine auto. Een eigen bijdrage kun je eventueel gebruiken om een iets grotere auto te kiezen. Dan betalen zij die 300 en jullie die extra 100.

Eigen bijdrage is bij wetgeving niet verplicht; maar kan wel een regel van het bedrijf zijn. Of het kan ook soms de keuze van een medewerker zijn als het bedrijf dat toestaat. Dan neemt ie een iets duurdere auto dan mag en betaalt het verschil zelf

ja als hij daar weg zou gaan zijn daar wel wat haken en ogen aan heb ik al gevonden, maar daar kan je ook weer afspraken over maken natuurlijk.

Andere optie is om niet meer te onderhandelen over salaris maar puur over de auto.. Salaris is nl. iets lager dan dat ie nu heeft (maar daar zit meestal wel ruimte in, is pas 1e aanbod)..
@supercow ja dat klopt inderdaad. Volgens mij wel alleen bij ontslag nemen.

@TO, ik snap die 2 vliegen eigenlijk niet. De auto staat dan toch de hele dag op zijn werk? Dan heb je toch alsnog een 2e auto nodig?
quote:Primabella schreef op 07 oktober 2010 @ 13:17:

@

@TO, ik snap die 2 vliegen eigenlijk niet. De auto staat dan toch de hele dag op zijn werk? Dan heb je toch alsnog een 2e auto nodig?ja klopt, maar dan is de hoofdauto ook meteen vervangen zonder dat wij daarvoor nu hoeven te sparen dus in die zin is het dan ook event. gunstig. Maar goed, het hoofddoel is het vermijden van torenhoge kosten voor woon-werk etc.
Er zitten inderdaad wat haken en ogen aan, daarom zou ik er zelf niet voor kiezen.

Ik zou niet alleen op auto onderhandelen omdat je op beide achteruit gaat. Ik weet niet wat0de rest van de voorwaarden zijn natuurlijk, maar waarom niet beiden proberen..je hoeft er toch niet per se op achteruit te gaan? Je merkt het wel als er geen ruimte is bij het bedrijf

Wat verder een nadeel is voor het bedrijf is dat een auto nu bijv 300 euro kost en geen probleem is maar over een jaar of 4 bij een nieuwe auto een stap wil maken omdat dat zo "hoort". Of dezelfde auto maar dat ie in prijs is gestegen. Hier zijn natuurlijk afspraken over te maken maar ergens kan ik wel begrijpen als een bedrijf dat gezeur met leaseauto's niet wil.

Maar goed, niet jouw pakkie an, gewoon proberen.

Qua voordelen voor het bedrijf..volgens mij zijn die er niet echt, behalve dat ze zich niet met declaraties hoeven bezig te houden, het is puur een arbeidsvoorwaarde in jullie geval
Poldervrouw, je hebt het over een c1/ aygo klasse, 14% bijtelling.

Voor het gemak uitgaande van een cat.waarde van 10.000,-, betaald je in de maand 116,66 BRUTO per maand. Dit reken je uit door 14% van 10.000 euro te nemen en dit te delen door 12.

Ervan uitgaande dat je in de 42% schaal zit, zou je dus rond de 70 euro netto aan deze auto betalen.
Beetje ruime auto in de 14% bijtelling is de Honda Civic. Zit ook standaard al behoorlijk wat toeters en bellen op, dus die worden niet nog eens extra geteld in de bijtelling, wat je anders wel zou hebben.
@ Ossiepossie 266 per maand dus :-)

Lastige kwestie vooral omdat er een auto beschikbaar is op de zaak voor de zakelijke kilometers en jullie probleem om de woonwerk kilometers gaat. Ik vind dat je in dat geval dus niet mag vragen om een leaseauto. Het zijn extra kosten voor het bedrijf en feitelijk hebben zij het zakelijk vervoer al geregeld voor het personeel met de bedrijfsauto. Ook vind ik 200 km woonwerk verkeer per dag best veel. En eigenlijk vraag je nu dat de werkgever jullie vervoersprobleem oplost... ik vind dat persoonlijk te ver gaan. Hij kan ook zoeken naar een baan dichter bij huis zodat je geen vervoersprobleem hebt.

Je zou bespreekbaar kunnen maken of het een optie is dat de bedrijfswagen gebruikt mag worden voor de woonwerk kilometers of dat je woonwerk vergoeding beter afgestemd wordt op de werkelijkheid. Maar ik denk ook dat als je man de extra kosten (vs vergoed/werkelijke kmen extra kosten van jullie 2e auto) in zijn salaris opgenomen wil hebben dat hij zichzelf uit de markt prijst.
Ik doe mijn best
Als het 1e salarisaanbod al lager is dan het huidige salaris en je moet nog eens zoveel extra kosten maken dan zou ik er niet aan beginnen. Je nettosalaris gaat toch flink naar beneden met een leaseauto tov het huidige salaris ook al heb je nu de kosten van je huidige auto die door de ouderdom relatief gezien nu meevallen.

En over de Honda Civic met 14% bijtelling, dat lijkt misschien een ruime auto maar door de accu's is de kofferbakruimte bedroevend klein.

Maar als ik je verhaal nu verder lees dan begrijp ik dat jullie eigenlijk een nieuwe gezinsauto nodig hebben en dat nu van de nieuwe werkgever hopen te krijgen. Je kunt je afvragen hoe realistisch dit is.
Ik doe mijn best
De eigen bijdrage mag je weer van de belasting aftrekken, dus gaat weer van de bijtelling af.
Ik zou wel om een leaseauto vragen.

De reiskostenvergoeding is niet toereikend, je moet altijd zelf bij leggen.

Als je een leaseauto hebt, kan je ervoor kiezen hem niet prive te rijden, dan kost het je ook niks. Of je rijdt hem wel prive, dan kost het je ongeveer ¤ 200 bijtelling en kan je eigen auto weg.
http://www.berekenhet.nl/ ... ing-auto-van-de-zaak.html
quote:Senseo schreef op 07 oktober 2010 @ 13:50:

Als het 1e salarisaanbod al lager is dan het huidige salaris en je moet nog eens zoveel extra kosten maken dan zou ik er niet aan beginnen. Je nettosalaris gaat toch flink naar beneden met een leaseauto tov het huidige salaris ook al heb je nu de kosten van je huidige auto die door de ouderdom relatief gezien nu meevallen.

En over de Honda Civic met 14% bijtelling, dat lijkt misschien een ruime auto maar door de accu's is de kofferbakruimte bedroevend klein.

Maar als ik je verhaal nu verder lees dan begrijp ik dat jullie eigenlijk een nieuwe gezinsauto nodig hebben en dat nu van de nieuwe werkgever hopen te krijgen. Je kunt je afvragen hoe realistisch dit is.

Wij vragen helemaal geen niewue auto van de werkgever..

En het salaris aanbod ligt iets lager dan huidig maar dat gat is niet zo groot. En die nieuwe gezinsauto moet er sowieso komen .. alleen niet op dit moment.. Maar als hij met die auto die kilometerhoeveelheid moet gaan rijden is hij sneller toe aan vervanging dat dat wij ingecalculeerd hebben.. Wij sparen namelijk voor dit soort dingen.. dus wij willen geen nieuwe auto van de werkgever (als je het hele verhaal hebt gelezen staat dat er niet, het zou een leuke bijkomstigheid zijn.. ) maar ook niet dat we enorm veel moeten bij gaan leggen voor het heen en weer rijden EN een 2e auto..

Wij denken dat er nog wel onderhandelingsruimte inzit,maar aangezien wij ervaring hebben met een lease auto en de kosten hiervoor vraag ik dat dus hier. Ik weet exact wat het rijden met onze gezinsauto kost, ik weet wat een 2e auto kost en ik weet wat we moeten bijleggen als hij het huidige aanbod aan zou nemen..

Wij weten alleen helemaal niet hoe het bedrijf omgaat met lease auto's. Het is in het 1e gesprek niet ter sprake gekomen .
toevoeging..

als het wel rijden van een lease auto prive betaalbaar is dan is het toch niet gek dat ik dat dan mee neem in mijn overwegingen ? Onze huidige auto kan op basis van de kilomters die ik rij nog een jaar of 2 mee. Door dat woon-werk verhaal zou die periode een heel stuk minder lang zijn.. We waren al aan het sparen voor een andere auto (niet nieuw maar 2e hands) en daar hebben we een tijdsplanning voor zeg maar.. dit zou dan die planning dusdanig verstoren en het nog maar de vraag is of we dan op DAT moment al een andere auto kunnen kopen.. Dus daarom nemen we dat nu mee in onze overwegingen.. Dit is dus NIET het hoofddoel..
dubbel
Over arbeidsvoorwaarden kun je altijd onderhandelen en een leaseauto is daar onderdeel van, dus dat probleem zie ik niet zo. Als je voor jezelf maar wel rekening houdt met het hele plaatje, dus ook de nadelen van een leaseauto (zoals langdurig contract, bijtelling, doorgaans gemaximeerd aantal privékilometers, etc.).

Als je huidige gezinsauto 500 euro in de maand kost zoals ik in je OP lees, dan nemen je kosten wellicht ook aanzienlijk af en is dat lagere salaris ook minder een probleem? (hou er wel rekening mee dat dat doorwerkt op pensioen, ww uitkering, etc.)

Succes met je keuze!
het is me wel duidelijk dat er ook nadelen zitten aan een lease auto. Hij zal in eerste instantie dus ook proberen om het puur woon-werk te gaan regelen en prive rijden is zoals gezegd niet het belangrijkste, we hebben immers een auto.

We zullen zien.. ik hoop voor hem (dus mijn man ) dat het goed loopt en dat ze er samen uitkomen.. Het is echt een baan die hij ziet zitten maar niet tegen iedere prijs..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven