Geld & Recht alle pijlers

Marktplaats bieding vals of niet?

08-10-2010 15:26 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik verkoop niet vaak dingen via marktplaats dus heb niet veel ervaring met de reacties op advertenties.

Misschien dat iemand dat hier wel heeft.

Vandaag kreeg ik onderstaand mailtje google levert bij het emailadres en naam niks op maar heb toch mn twijfels.

Wat vinden jullie valse reactie of zou het toch oprecht zijn?

Hi Lee,

We are so very much interested and willing to buy *** for *** eur

We have accepted to buy it & would also make provision of 45,25eur for the shipment with "TNT Priority" so that we can sign for it on delivery.

Do send us your details for the Payment as here-under stated so that we can quickly finalise arrangement as regards the Payment Transfer.

I mean:

Your Names:

Name of Bank:

Account Number:

City of Bank:

IBAN/BIC code:

Total cost: *** eur

or

preferably we can send the payment with PayPal.

We await your response.

Regards,

Mrs. Rita Madison,

Onderaan de mail staat een compleet adres in London

...
Nooit intrappen. Nigeriaanse scammers!!!
Ik zou het er niet op gokken...
Niet doen hoor, je wordt opgelicht waar je bij staat!

Bij de eerste optie plunderen ze je rekening en bij de tweede optie zullen zo een vals betaalbewijs sturen zodat jij het opstuurt en dan zonder geld zit.

Ik neem aan dat wat je aanbiedt niet one of a kind is..
We ask ourselves, 'Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?' Actually,who are you not to be?
Niet doen!!
Tenzij je iets aanbiedt dat zo bijzonder is dat mensen in Londen het zouden willen kopen omdat het daar onmogelijk te krijgen is; niet geloven.
668, the neighbour of the Beast
En als je toch twijfelt moet je eerst eens een antwoord mailen, kijken wat daar op terug komt. Als het inderdaad vage scammers zijn zul je vaak geen behoorlijke reactie terugkrijgen.
Als verpakken en verzenden 42 euro nogwat kost, neem ik aan dat je iets hebt verkocht via Marktplaats dat best duur is. Zulke dure dingen zou ik niet kopen of verkopen via een site waarbij je alleen op de mooie blauwe ogen van de koper kunt vertrouwen. Dure dingen alleen contant en op laten halen door kopers.
Marels wat je nu zegd klopt niet; ik wilde ooit een camera verkopen en kreeg net zo'n mail als TO. Ik had ook mijn bedenkingen en eerst een paar keer heen en weer gemaild, alles werd netjes (krom engeks dat wel) beantwoord.

Dit is wel oplichting TO google maar.
Je kunt ook mailen dat je toch in Londen moet zijn en de transactie persoonlijk kunt komen doen. Grote kans dat ze dat niet willen.
Cum non tum age
Zeker niet op ingaan!! Heb ik ook een keer gehad, en daarna kreeg ik zelfs van Marktplaats een mailtje dat het oplichting was en dat ik niet moest reageren.
Als je het adres geeft ga ik wel even langs, ben daar nu toch toevallig de komende dagen
Dat bedoel ik; in krom Engels.

Ik neem aan dat ene Mrs. Rita Madison behoorlijk Engels spreekt. Als ze dat niet doen weet ik voldoende.
Yep, oplichting. Ook een keertje aan het handje gehad. Niet op ingaan. Ik zou ook niet terugmailen trouwens. Daarmee geef je je email adres prijs.
En waarom zou je niet overgaan tot betaling bij Paypal? Daarmee hoef je zelf geen gegevens te geven.
Ik zou trouwens geen goederen op willen sturen naar de UK. Maar dat is mijn ding.
quote:Helianthus2106 schreef op 08 oktober 2010 @ 15:46:

En waarom zou je niet overgaan tot betaling bij Paypal? Daarmee hoef je zelf geen gegevens te geven.Omdat je dan alsnog opgelicht kunt worden. Google maar eens...
quote:Helianthus2106 schreef op 08 oktober 2010 @ 15:46:

En waarom zou je niet overgaan tot betaling bij Paypal? Daarmee hoef je zelf geen gegevens te geven.Omdat deze oplichters dan een valse mail sturen dat het geld is overgemaakt. Vervolgens gaat TO er dan vanuit dat het geld idd via paypal is overgemaakt en stuurt het pakket op. Normaal gesproken wordt het geld dan daadwerkelijk gestort op het moment dat het pakket verstuurd is. Nu wordt dat geld dus niet gestort, zo veilig is pay pal dus niet.
Of kijk eens hier
Niet op ingaan en direct melden aan Marktplaats. Dus mailtje wat je hebt gekregen aan hen doorsturen.
Vrienden van hebben precies hetzelfde gehad. Ging ook over een dure verkoop. Kregen ook dezelfde mail uit London.

Hij is er op in gegaan en kreeg netjes een cheque toegestuurd (niemand hier in Engeland betaald nog met cheque's!) met meer geld dan was afgesproken. Hij is naar de bank gegaan en na een week kreeg hij een bericht dat de cheque gestolen was.

Gelukkig had hij zijn product nog!
Het gaat hier om een vrij nieuwe laptop die ik aanbied.waarde zo'n 1200 euro dus geen klein bedragje.

na de eerste mail had ik teruggemaild met de vraag wat precies de bedoeling was.

mijn marktplaats account staat op paypal dus ze weten dat ik dat gebruik.

Kreeg net weer een mail terug in perfect engels dat ik pas hoef te versturen wanneer ik het geld in handen heb.

Aardig vreemd zal de mail zo eens doorsturen naar marktplaats
Ik krijg de laatste tijd ook van die mailtjes maar dan m.b.t. een vacature bij een of ander bedrijf o.a. in Londen. Soms staat er dan ook zo'n lijstje onder omdat ze dan alvast de reiskosten etc. kunnen terug storten als ik daar op gesprek zou komen. Maar ze zetten dan het adres er nog niet bij want ze willen eerst weten of interesse heb Is ook echt van dat rare Engels.
Ja ok raar gebrekkig engels die mails krijk ik ook vaak genoeg.

Maar wat me aan het twijfelen bracht was het keurige engels in de mail en het feit dat er een compleet adres in staat vermeld
Op de helppagina van Markplaats staat het volgende:

Als u een vreemd hoog bod op uw advertentie ontvangt (vaak hoger dan de vraagprijs) dan heeft u waarschijnlijk te maken met een oplichter. Vaak bieden deze mensen meer dan de vraagprijs op producten zoals mobiele telefoons, laptop computers en digitale camera's. Wij adviseren u om het bod te verwijderen. Als u twijfelt dan kunt u hieronder lezen hoe een dergelijke 'koper' kunt herkennen.

Hoe kunt u een verhoogd risico op oplichting herkennen?

- De koper biedt meer dan de vraagprijs of doet een wel heel aantrekkelijk bod.

- De koper schrijft in gebrekkig Engels en maakt gebruik van e-mailadressen van bijvoorbeeld Yahoo, Lycos, Hotmail, Gmail.

- De koper vraagt na de eerste contacten om verder te communiceren met een ander e-mailadres.

- De koper woont in het buitenland en wil het product kopen voor een familielid, vriend of iets dergelijks.

- Het product moet naar het buitenland worden opgestuurd, zoals een West-Afrikaans land (Nigeria) of Oost-Europa (Roemenië).

- De koper heeft haast met de aankoop en hoeft het product niet vooraf te inspecteren.

- De koper doet een voorstel om te betalen via Western Union, MoneyGram of cheques.

- Wees voorzichtig met e-mails die zogenaamd als bewijs van verzending of betaling dienen en afkomstig zouden zijn van een bekende bank (bijvoorbeeld HSBC Bank, Citibank), escrow aanbieder (bijvoorbeeld Escrow-Europa.com) of transport bedrijf (zogenaamde ‘Third Party Shipping companies’). Dit kunnen nep e-mails zijn bedoeld om uw vertrouwen te winnen. Controleer in dat geval bij de instantie waarvan de e-mail afkomstig zou zijn of het bericht juist is. Ga bovendien altijd zelf naar de website van de aanbieder en ga niet in op e-mailberichten met actieve links.

Ik heb ze ook regelmatig in mijn mailbox (laatst zelf bij een hele oude videokaart ) en ik heb in mijn advertenties standaard staan dat ik niets verzend naar het buitenland.[

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven