Geld & Recht alle pijlers

Beslissing is genomen: wij gaan scheiden. Maar hoe???

08-10-2010 15:50 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al aangeeft, hebben mijn man en ik besloten te gaan scheiden. Maar hoe pak je dat nou aan?

Afgelopen week hebben we een afspraak bij een mediator gehad. Zij nemen een boel werk van je over, maar er hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan. En dat geld kunnen we straks goed gebruiken (makelaars- en notariskosten, nieuwe woonruimte en inrichting en noem maar op).

Zijn er mensen die mij hierin kunnen adviseren? Is het verstandig om voor een mediator te kiezen? Zijn er ook andere manieren? Man en ik zijn van plan goed uit elkaar te gaan en daar heb ik ook wel vertrouwen in. Allebei een advocaat is dus waarschijnlijk niet nodig...Wel hebben we een eigen woning en een klein meisje...

Ik hoop dat er iemand is die mij wat advies kan geven!
Zijn jullie het in grote lijnen eens over de voorwaarden van de scheiding (omgangsregeling, alimentatie, verdeling/verkoop van het huis)? Hoe is de communicatie en verstandhouding tussen jullie?
Ga in therapie!
Ah, een goede verstandhouding, lees ik nu. Dan is de mediator een optie. Je kunt ook kiezen voor een gezamenlijke advocaat. Mediation is niet echt nodig als jullie het samen eens kunnen worden. Je kunt je wensen dan door de advocaat in een convenant laten gieten en dat wordt door de rechter bekrachtigd. Die kosten moet je hoe dan ook maken.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 08 oktober 2010 @ 15:55:

Ah, een goede verstandhouding, lees ik nu. Dan is de mediator een optie. Je kunt ook kiezen voor een gezamenlijke advocaat. Mediation is niet echt nodig als jullie het samen eens kunnen worden. Je kunt je wensen dan door de advocaat in een convenant laten gieten en dat wordt door de rechter bekrachtigd. Die kosten moet je hoe dan ook maken.

Ik wil hier graag wat over vragen, ondanks dat het mijn topic niet is. Hoop dat dat mag.

Op zich is het duidelijk. Maar ik vroeg me af of mensen het normaal gesproken dan nog ieder apart van elkaar door een advocaat laten beoordelen, voordat het in een convenant komt? Want scheiden lijkt me best ingewikkeld en het kan zomaar zijn dat je beiden denkt dat het eerlijk is, maar dat je er later achter komt dat dat in werkelijkheid niet zo is, bijvoorbeeld omdat er onverwachte consequenties aan vast hangen die je niet kon overzien op dat moment (of dat nou bewust of onbewust door de andere partner is gedaan)

Hoe voorkom je dat?
Je advocaat dient je daarover te informeren. Als je bv. niets over pensioenen in je convenant opneemt, zal de advocaat je daarop moeten wijzen. Zij moet ook de consequenties van hetgeen je wilt laten vastleggen uitleggen.

Wel geldt bij een gezamenlijke advocaat dat deze niet voor de belangen van een van beide partijen opkomt. Ze kan dus niet adviseren, alleen informeren, evt. bemiddelen en de nodige documenten opstellen. Als je geen vertrouwen hebt in je partner, kun je beter een eigen advocaat nemen.
Ga in therapie!
Oke Dubiootje bedankt! Goed om te weten..
Wat zijn jullie snel met reageren zeg! Bedankt!

Ik denk dat we het in grote lijnen wel eens zijn. Ook kunnen we nog steeds goed communiceren. Maar dat kan natuurlijk nog gaan veranderen....

Mediaton kost 2500 euro en dat vind ik wel heel erg veel geld. Zoveel bijzondere dingen hebben wij niet (nou ja, mijn dochter is natuurlijk wel heeeeeel erg bijzonder!). We hebben geen vermogen, wel wat schulden maar dat is bij zijn en mijn ouders. Huis is nog niet verkocht, maar vrees dat we die met verlies zullen verkopen. Restschuld wordt dan dus gewoon door 2 gedeeld, toch?

Of denk ik er gewoon veel te makkelijk over?
En allimentatie, bezoekregeling of co-ouderschap, waar gaat ze wonen etc etc al besproken?
er zijn websites waar een things to do lijstje op staat wat je moet doen.. en hoe goed je ook denkt met elkaar om te gaan.. t kan altijd omslaan.. ik zou toch die 2500 uitgeven.. je bent volgens mij nog jong.. dat trekken jullie wel weer bij..
Eén gezamenlijke goede advocaat behartigt belangen voor jullie beiden en zit samen met jullie om de tafel. Dingen die hij/zij voor 1 partij schadelijk vindt, zullen aangekaart worden en dan kunnen jullie samen (hopelijk) een oplossing vinden. Succes en sterkte!!
Fijn dat de verstandhouding zo goed is, maar persoonlijk zou ik nooit een mediator nemen. Ik zou een advocaat nemen die doet wat voor jou (en de kids) het beste is.

Een vriendin van mij is ook in goede verstandhouding mbv mediator gescheiden, maar financieel is ze er echt niet zo best afgekomen. Ik vind dat toch wat onzinnig, want je gaat toch niet voor niets scheiden? Je hoeft elkaar niet de tent uit te vechten, maar ieder gaat nu z'n eigen weg. Dus zou ik puur voor mezelf kiezen. Jammer dan van je ex.
quote:mehroe schreef op 08 oktober 2010 @ 17:17:

Fijn dat de verstandhouding zo goed is, maar persoonlijk zou ik nooit een mediator nemen. Ik zou een advocaat nemen die doet wat voor jou (en de kids) het beste is.

Een vriendin van mij is ook in goede verstandhouding mbv mediator gescheiden, maar financieel is ze er echt niet zo best afgekomen. Ik vind dat toch wat onzinnig, want je gaat toch niet voor niets scheiden? Je hoeft elkaar niet de tent uit te vechten, maar ieder gaat nu z'n eigen weg. Dus zou ik puur voor mezelf kiezen. Jammer dan van je ex.

das wel een beetje erg zwart wit.. dat is wel de vader van de kind(eren) en zo'n aanvallende houding werkt niet echt..

maar je moet inderdaad wel je eigen belang in de gaten houden.. maar dat van de kinderen nog meer!
volgens mij kan je wel model echtscheidingsconvenanten downloaden en daarmee naar de advocaat die het voor je begeleidt naar de rechtbank. Dan heb je het zelf al op papier gezet.

heb je al een beetje gegoogled?
"Jammer dan van je ex"...maar dat is nog wel steeds de vader van mijn dochter....Natuurlijk gaan we niet voor niets scheiden, maar we hebben geen hekel aan elkaar. Ik denk dat we zelfs nog om elkaar geven.

Ik ben niet naief (ben ook niet zo jong meer hahaha) en ik ben me ervan bewust dat het alsnog een strijd kan worden. Ik wil gewoon alle mogelijkheden weten zodat ik (wij) een goede afweging kan maken. En 2500 euro is voor ons toch wel een hoop geld...........
ja.. heb je in je omgeving geen voorbeelden? tegenwoordig zoveel gescheiden mensen..
Gedacht aan ouderschapsplan, pensioenen, afwikkeling schulden, alimentatie (voor kind en evt ouder), bezoekregeling e.d.?

Mijn voorkeur zou gaan naar een gemeenschappelijke advocaat ipv van mediator. Rr zijn al veel mensen financieel de mist in gegaan, omdat het convenatn toch niet zo goed bleek te zijn. Of goed voor 1 van de partijen.

Een model echtschedingsconvenant kun je dowloaden.
Ex en ik zijn het ook samen gaan regelen.

Hebben beide opgeschreven hoe we het zouden willen, alimentatie, bezoekregeling, huis, meubels

Alles netjes op papier gezet.

Naar de notaris gegaan om een akte van verdeling te laten maken (ex blijft in het huis) en daar ook wat dingen in laten zetten zoals de alimentatie.

Convenant, wat we zelf hadden opgesteld, kunnen we zelf ondertekenen. Door hem op laten maken vond hij geld klopperij, bleef namelijk hetzelfde.

Nu wordt de ali wel rechtsgeldig, dus kan ik hem achter zijn broek aan laten zitten zeg maar bij niet betalen.

verder ben ik alleen naar een advocaat geweest voor informatie voor mezelf.

Kost het 1e half uur niets.

Als je voor je zelf weet wat en hoe je alles wilt en ex kan zich daar in vinden waarom dan een advocaat? Kost veel geld en wellicht krijg je dan irritatie.

Misschien wordt er nu wel gedacht...ttsss die is doem, maar als ik TO haar bericht lees denk ik niet dat ze met veel ruzie uit elkaar gaan.
Nee, we gaan niet met ruzie uit elkaar. Nu nog niet in ieder geval hahaha

Heb eigenlijk helemaal geen gescheiden mensen in mijn omgeving! Is inderdaad wel een beetje bijzonder....

We hebben vanavond afgesproken dat we inderdaad gaan proberen zelf e.e.a. op papier te zetten. Als dit lukt, laten we het wel even checken door een advocaat (misschien wil een kennis het voor een vriendenprijsje doen).

Volgens mij kan je het niet geheel zelf doen, want een advocaat of mediator moet het bij de rechtbank indienen toch?

Bedankt voor alle reacties! Echt super! Zo heb je toch een beetje het gevoel dat je er niet helemaal alleen voor staat....
Ik laat in principe niets bij de rechtbank vastleggen.

Omdat ex het huis (en hypotheek) overneemt laten we daar het eea vastleggen.

Gisteren heb ik hem, notaris, nog gebeld en die zei dat als het notarieël is vast gelegd het ook rechtsgeldig is.

Notaris zei wel dat een ouderschapsplan verplicht is bij scheiden maar "wie gaat dat controleren"

Dit zijn de dingen die wij in het convenant hebben staan

-Bezoekregeling of co-ouderschap

-Vakantieregeling

-Alimentatie

-Eventuele hoge kosten voor kind samen delen

(voogdij, maar als je getrouwd bent hoeft dat niet)

-Informatie van kind doorgeven zoals schoolbezoeken, ziekenhuisbezoekjes ed

-Verzekeringen kind, wie betaald dat (ook voor de ali belangrijk)

-Zorgverzekering kind, bij wie gaat ze op de polis

-Verdeling van de meubels/inboedel

En dan natuurlijk nog persoonlijke afspraken die verschillen per "gezin"

Succes en hoop dat jullie er goed uitkomen
@waaromdan: bedankt voor de uitgebreide info!

Wij moeten helaas het huis gaan verkopen. Het is op 2 volledige salarissen gekocht dus we kunnen het niet alleen opbrengen. Nu is het huis ook wel te groot om er alleen of met 1 kind te wonen, dus ik ben er niet heel verdrietig over. Als ik maar wel een andere woning kan vinden......zal huur worden aangezien ik nu maar 3 dagen per week werk (medische oorzaak).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een enorm spannende periode vind hoor! (doe altijd een beetje laconiek, maar dat is maar een houding)

Enig idee hoe ik de hoogte van de alimentatie op een eerlijke manier kan berekenen? Ik heb het dan over kinderalimentatie, ik wil van de partneralimentatie afzien (kan mn eigen broek wel ophouden!)
Ook ik moet gaan huren, als de papieren in orde zijn kan ik een urgentie gaan aanvragen..........Dan duurt het nog minimaal een half jaar!!! Vind het niet zo spannend als jij hoor!!!

Alimentatie had ik zelf een beetje rond gekeken en nagedacht over het hoe en wat. Ik weet niet hoe oud jullie dochter is maar daarvoor kan je alsnog een advocaat vragen. Deze kunnen je dat exact vertellen.

Onze dochters zijn 10 en 11. De advocaat zei dat bij deze leeftijd wordt uitgegaan van een verzorgingsbedrag van 650 (om en nabij) voor twee kinderen per maand.

Ex en ik zijn 200 p.kind overeengekomen en dan nog eens 50 per kind voor de spaarrekening. Totaal betaald hij dus 500 per maand.

Zoals al eerder gezegd laat ik dit wel vastleggen, heb vaak genoeg gezien dat het anders gaat lopen na verloop van tijd.
http://echtscheiding.startkabel.nl/
er zijn ook mediators die per uur rekenen. Als je dan zelf al heel veel hebt gedaan aan voorbereiding kost het minder. Een mediator die advocaat is kan het echtscheidingsverzoek dan voor je indienen bij de rechtbank. Bij ons is alleen het kinderconvenant naar de rechtbank gegaan, daar moet eerst een beslissing van de rechtbank over heen zijn gegaan, anders wordt je scheiding niet ingeschreven bij de burgelijke stand. En pas als dat laatste gedaan is ben je echt gescheiden, beschikking van de rechtbank alleen is niet genoeg en maar beperkt geldig.

Ons echtschedingsconvenant is dus niet naar de rechtbank gegaan. Wist ook niet dat dit zo kon, anders was alles hier veel sneller gegaan dan die 2 jaar die het nu al duurt.

succes...
quote:waaromdan schreef op 08 oktober 2010 @ 20:57:

Ik laat in principe niets bij de rechtbank vastleggen.

Omdat ex het huis (en hypotheek) overneemt laten we daar het eea vastleggen.

Gisteren heb ik hem, notaris, nog gebeld en die zei dat als het notarieël is vast gelegd het ook rechtsgeldig is.

Notaris zei wel dat een ouderschapsplan verplicht is bij scheiden maar "wie gaat dat controleren"

Dit zijn de dingen die wij in het convenant hebben staan

-Bezoekregeling of co-ouderschap

-Vakantieregeling

-Alimentatie

-Eventuele hoge kosten voor kind samen delen

(voogdij, maar als je getrouwd bent hoeft dat niet)

-Informatie van kind doorgeven zoals schoolbezoeken, ziekenhuisbezoekjes ed

-Verzekeringen kind, wie betaald dat (ook voor de ali belangrijk)

-Zorgverzekering kind, bij wie gaat ze op de polis

-Verdeling van de meubels/inboedel

En dan natuurlijk nog persoonlijke afspraken die verschillen per "gezin"

Succes en hoop dat jullie er goed uitkomenIk ben het niet helemaal met je eens. Een huwelijk is namelijk ook vastgelegd in het register en daar moet het uitgehaald worden. Mijn ex en ik hebben het ook via de notaris gedaan met een convenant. Wij hebben ons huwelijk toen om laten zetten in een geregistreerd partnerschap. Het partnerschap hebben we vervolgens laten ontbinden bij de gemeente. Dus wel zonder een rechtbank maar wel uit het register laten halen, pas dan ben je officieel gescheiden. Bij ons was dit mogelijk omdat we geen kinderen hadden....er hoefde minder geregeld te worden.
Ik ben niet getrouwd dus dat scheelt met sommige dingen net als dat jullie mamamuis geen kinderen hebben.

Getrouwd met kinderen, dan moet er meer geregeld worden en zou ik wel een advocaat nemen, al was het alleen maar om de juridische zaken te regelen. Als je verder goed met elkaar omgaat kan je het bijna allemaal zelf doen.

Struggling, hoe is het verder gegaan???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven