Januari 2011

30-04-2010 19:13 2484 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vanmorgen heb ik getest, ik ben zwanger! :-) In januari 2009 gestopt met de pil en een hele onregelmatige cyclus. Ik ben zo blij! Hopen dat het allemaal goed blijft gaan.

Volgens mijn eigen berekening zou het in januari de bevaldatum zijn, vandaar dat ik dit topic open. Volgens mij was 'januari 2011' er nog niet, als het wel zo is, sorry dat ik deze aanmaak.

Jeetje, volgende week maar eens langs de huisarts enz.

Groetjes,

Streepjescode

Het is gelukt om de tabel toe te voegen! Als jullie de gegevens voor erin onderaan in jullie bericht dikgedrukt neer willen zetten, kan ik het gemakkelijker vinden en in de tabel plakken.

Je kan iets dikgedrukt typen door op het B-teken te klikken bij het schrijven van een nieuw bericht en tussen die ][ je bericht te typen, dus ....]typen[.....

Ik hoop dat het lukt!

NaamLftKindjeDatumProvOverigNollekex1exxSam

01-09-2010 14:20 uurMirre102291e30-12xZoon

04-12-2010Zoplotseling301e31-12xj/m is bekendStreepjescode301e3-1ZHDochter

25-12-2010 18:31 uurSofiaLaLa301e7-1ZHj/m is verrassing

verlof m.i.v. 29-11

zwangerschapsyoga

gestart 25-8Little Green281e9-1GRverlof m.i.v. 10-12Sinojo373e11-1NBverlof m.i.v. 1-12Mojitolise291e13-1UTverlof m.i.v. 15-12

zwangerschapsgym

start 23-10Mickey79311e15-1NBverlof m.i.v. 20-12,

zwangerschapsyoga

gestart 8-9Rituals_addict261e15-1NHxHelena281e15-1NHschildklierafwijking,

j/m is verrassingTeepje291e17-1ZHverlof m.i.v. 17-12

zwangerschapsgym

start 25-10Lichtelijk271e20-1DRzwangerschapsyoga

al gestartFloortje_7302e22-1OVzoon (08-02-2009)

verlof m.i.v. 11-12Mamamuis302e25-1DRxMoontje86242e26-1DRxMaliboo241e29-1UTverlof m.i.v. 27-12

zwangerschapscursus

start 4-10
@teepje.....heb je alleen een hyves aangemaakt of je aangemeld voor onze groep op hyves? Ik zie namelijk geen verzoek voor onze groep.....
Heb op de hyves in een blogje even gezet wie wie is (dus welke naam je op het forum hebt en hoe je op Hyves/in het echt heet). Van de volgende personen wist ik wie ze op Hyves zijn: Rituals_addict, Little Green, Maliboo, Mamamuis, Floortje_7, SofiaLala, Mirre102 en Sinojo.

Van vier personen wist ik het niet, dat zouden dus bijv. kunnen zijn: Mojitolise (hé, er gaat me ineens een lampje branden hoe jouw Hyves-naam kan zijn...) of Streepjescode, of het zijn meiden die om wat voor reden dan ook niet meer op dit topic komen.
.
.
@Sofialala: thanks, er zat ook helemaal geen Sofia tussen de hyvers zag ik nu. Heb ik zelf verzonnen denk ik, haha.

Ik heb er zelf ook een paar foto's van mijn buik geplaatst. Ik zag nu dat ze dan voor al mijn vrienden zichtbaar zijn zodra zij inloggen (buzz op de homepage).. Was niet helemaal de bedoeling (dus ik heb mijn buzz nu uit gezet).

@namen: Sofialala, wellicht dan ook dezelfde naam als wij hebben uitgezocht? Grappig zou dat zijn.. Maar er zijn hier meer namen genoemd natuurlijk.

@Sinojo: balen zeg, van dat tunnelsyndroom in je pols. Nog nooit van gehoord ook, maar klinkt vooral heel erg lastig. Betekent dat ook dat je straks wellicht je eigen baby niet op mag tillen? Dat zou wel heel erg zijn, dus probeer je pols nu maar goed te ontlasten!

@zwangerbox: ik heb die van de Prenatal ook deze week opgehaald. Zat niet heel veel in hè? Wel een lief rompertje.

Die van de verzekeraar krijg ik voorlopig niet. Ik herinner me iets van uiterlijk bij 34 weken zwangerschap of zo.

@Rituals: ik zou al helemaal zenuwachtig worden als ik nu zou moeten verhuizen en dus ook zeker op tijd in gaan pakken. Maar die mannen hè, haha!

Ik ben nu al zenuwachtig over de babykamer. Die staat nog zo vol, want de spullen kunnen nog nergens heen, de zolder is nog een ramp! Nog één week werken en dan ga ik (met mijn vader) schilderen aan op de babykamer. Het logeerbed en bureau moeten dan maar uit elkaar gehaald worden en zo lang op onze kamer gezet worden of zo. De commode en kast zetten we dan wel zo lang steeds op de plek waar we niet aan het schilderen zijn. De week daarna gaat mijn man met zijn broer klussen op zolder. Beetje verkeerde volgorde, maar heeft te maken met wel of geen vrij kunnen krijgen.
Eindelijk behang kunnen vinden voor Niek zijn kamer. Was zo lastig, voor de baby wisten we precies wat we wilde maar voor een peuter met een overduidelijke (maar nogal wisselende) smaak.....

Dus vanavond en morgenochtend gaan behangen.

Vandaag heerlijk weer dus nu de tuin winterklaar aan het maken. Moet nog steeds wennen aan onze tuin, die is zoveel groter dan we gewend waren. En voor drentse begrippen hebben we een normale tuin....

Wel een leuke gedachte dat we weer in de tuin gaan zitten als we met z'n viertjes zijn.....heerlijk straks 2 jongens die er kunnen spelen en in de bomen kunnen klimmen, we hebben namelijk een bos achter onze tuin. Zwijmel, zwijmel, zwijmel.....haha
haha, duurt nog effies mamamuis voordat ze samen kunnen rennen maar waarschijnlijk geniet je al als je in het voorjaar een kleed buiten gelegd hebt en ukkie erop ligt te spartelen.

Succes met behangen.

Onze meisjesnaam (welke? we zijn er nog niet helemaal uit) komt gelukkig hier niet langs. Ben zo benieuwd wat voor namen er uiteindleijk zullen overblijven. Emke doet mij erg denken aan Elke. Niet verkeerd Emke, maar de andere namen zijn ook erg leuk! Hoewel Sophie bij ons ook populair was vinden we de mate waarin die naam voorkomt wel te groot.

Ons babykamertje zou zo ingeruimd kunnen worden. Zoontje is er nu 3 weken uit. Er hoeft niks gedaan te worden dus ik ben vooral erg blij met de rust die dat geeft. Toch wil ik nog een muur schoonmaken/ verven. Die is wat verkleurd door zoons handjes die altijd de beestjes op de muur moesten aanraken. Maar verder staat alles op zijn plek en is het klaar. Mocht ik nu in het ziekenhuis belanden en manlief heeft geen tijd dan zou de beeb er daarna zo in kunnen. Heerlijk gevoel.

Vandaag het tweede roze pakje gekocht. Zo onwijs leuk om wat nieuws uit te zoeken, begin het nu te leren.

Vind het echt heel bijzonder, zo'n tweede kindje, bijna net zo bijzonder als de eerste keer.

Het komt vast goed met de andere babykamers.

Sterkte met de pijn bij je polsen Sinojo. Ik ken een andere forumster die er ook last van had. Erg vervelend, zeker ook na de bevalling als je twee kindjes te verzorgen hebt. Of in jouw geval drie?

Sterkte ook voor de anderen met de vermoeidheid en de bekkenpijn. Bij mij wordt het ook nog steeds niet minder. Vind twee dagen werken al heel wat momenteel. Pff.

Lig elke avond absurd vroeg in bed en wordt iedere ochtend met honger weer mijn bed uitgedreven. Wel fijn voor manlief, hij mag het hele weekend uitslapen.

Maandag weer naar de VK, nu 25 weken. Geniet wel duidelijk meer nu ik minder werk, Zwaai
@mamamuis: ik heb het nog een keer gedaan, ik heb me aangemeld voor de groep, en ik krijg dan een melding dat de beheerder het moet goedkeuren!

Wij hebben vandaag een open huizen route gedaan. We zijn eigenlijk van plan om pas echt ons huis te koop te zetten na de geboorte, zodat we niet nu ook al stress hebben over eventuele planning rondom de geboorte. Maarja, dan hadden we misschien nu geen huizen moeten gaan kijken, want nu vonden we ineens een huis heel leuk...... grote discussies in huize teepje! Lastig allemaal, je weet niet hoe lang je erover doet om je eigen huis te verkopen, en je wilt ook niet zonder huis zitten ineens, zeker met een kleintje! Dilemma's zeg!
@teepje.....ik ben de beheerder en heb je toegevoegd. We hebben dat zo gedaan zodat je daar alle geheime namen, foto's en andere dingen kunt zetten. Buiten dat is het ook leuk om elkaars gezichten te kunnen zien, wordt het allemaal wat persoonlijker van. Niemand kan er op kijken behalve de meiden van het topic......
Hoi Meiden,

Weer eens een berichtje van mij... Ik ben nog steeds aan het meelezen hoor! Ik ben alleen niet zo'n schrijver en ik ben erg gammel sinds een week.

Zo voelde ik mij nog prima en nu kan ik eigenlijk nog maar heel, heel weinig. Vrijdag heeft mijn vriend mij zelfs van mijn werk moeten halen omdat ik na 2 uurtjes werken niet eens meer zelf naar huis kon rijden. Zulke harde buiken (die uren aanhouden) en zo moe en duizelig was ik. Nu is mijn bloeddruk heel erg laag (60 over 90) maar of ik me nu alleen daar zo beroerd door voel?!

Ik mag iig even helemaal niets doen van de VK en ik moet dinsdag terug komen. Het valt allemaal even tegen voor mij nu want ik ben 'pas' 28 weken op weg... Langer dan 3 minuten lopen is nu al veel te veel... Maar goed... als het met de kleine maar goed blijft gaan, dan blijf ik wel de hele dag op bed en op de bank liggen...

Ik blijf dus voorlopig vooral lekker meelezen want reageren vanaf mijn telefoon is heel erg onhandig.

Allemaal heel veel succes met de kamertjes, de namen en de kaartjes!!!!
sterkte zoplotseling.

bloeddruk is erg laag 90/60 bedoel je denk ik.

ik eet dropjes , zo'n 5 per dag, dat helpt bij mij wel wat.

succes, hopelijk wordt het beter.
@zoplotseling: wat vervelend dat je je zo naar voelt! Kan volgens mij best van die bloeddruk komen, daar kun je je flink slap van voelen! Zoute dropjes sabbelen schijnt inderdaad te helpen.

@teepje: dat over die huizen komt me bekend voor! Wij zouden ook wachten met een huis kopen tot na de geboorte, maar nu hebben we een hele leuke gespot en daar gaan we volgende week toch maar even kijken. Maar het zweet breekt me nu al uit bij het idee dat ik nog voor de bevalling moet gaan verhuizen, echt niet zo handig gepland dus, pffff.

@sinojo: vervelend zeg, carpal tunnel syndrome! Ik hoop dat je het nog een beetje kan handelen allemaal Wat je ook niet allemaal voor zwangerschapsklachten kan krijgen zeg, daar sta je van tevoren ook niet bij stil.

@namen: wij zijn er nog steeds voor geen meter uit, hebben nu wel een A4tje met opties maar dé naam zit er denk ik nog steeds niet bij. Nog maar even doorbrainstormen dus.

Voel me nog steeds behoorlijk goed met mijn 27 weken zwangerschap maar ik merk dat ik best wel angst heb dat het lichamelijk ineens heel moeilijk zal worden. Ik probeer maar een beetje te accepteren dat het gaat zoals het gaat, maar stiekem zit ik toch wel te duimen dat ik een beetje fit blijf! Vind het ook heel moeilijk om de grens te bepalen van wat je nog wel kan doen en wanneer je rust moet nemen, word er af en toe helemaal tureluurs van (rustig op de bank zitten terwijl er allemaal stofpluimen in de hoeken van de kamer liggen bijvoorbeeld, dat trek ik echt niet, haha).
@zoplotseling: wat vervelend dat je je zo rot voelt zeg! Ik hoop dat je nog een beetje opkrabbelt, want anders duut het nog best lang! Ik duim voor je!

@littlegreen: heel herkenbaar, die balans vinden, wat kan ik nog wel, en wat niet? ik ga toch regelmatig te ver, en moet dan toch wel een beetje op de blaren zitten. Maar over het algemeen genomen kan ik nog alles wel doen als ik maar genoeg slaap. En die naam, die komt vanzelf wel toch? Desnoods pas als je je kindje in je armen hebt, misschien schiet hij dan ineens in je hoofd!

Ik heb vannacht liggen piekeren over dat huis, en mijn man was er ook maar niet over uit. Vanmiddag hebben we uiteindelijk besloten om ons aan het eerdere plan te houden en gewoon nu niet verder te gaan kijken naar dat huis. En we voelen ons heerlijk opgelucht, stom he? Ik heb vanmiddag dus mijn nesteldrang weer fijn in ons huidige huis gebotvierd, en het is weer lekker fris en schoon. Het leek trouwens wel voorjaar, met dat heerlijke zonnetje in het huis! Als het dan weer helemaal netjes is, kan ik weer helemaal verliefd zijn op dit huis. Ik heb het ooit helemaal alleen gekocht en vond dat toen heel stoer van mezelf. Heel mooi dat ik er nu samen met mijn man woon en ook nog ons kindje hier mag krijgen. We zijn dus weer helemaal blij met de beslissing! En bijkomend voordeel: als we het huis kopen nog even uitstellen kunnen we dit najaar nog wel een nieuwe auto kopen. Daar zijn we namelijk wel aan toe, onze auto krijgt steeds meer kuren! We gaan waarschijnlijk voor zo'n echte family-auto, zodat we ook straks met het gezinnetje kunnen gaan kamperen, zoals we altijd doen!

Toch nog een fijn einde aan een roerig weekeinde. Vanavond maar even vroeg naar bed om wat bij te komen van de slechte nacht vannacht!
Dag dames!

@Sofialala: Goh dan heb ik toch een zwaar vermoeden dat ik weet welke naam jullie hebben uitgekozen;)!

@Sinojo: Carpataal tunnelsyndroom is toch ook iets wat vaker voorkomt in de zwangerschap? Soms ook veroorzaakt door vocht? Denken ze dat het na de zwangerscha weer over zal gaan of weet je dat niet? Vervelend zeg!

@Floortje: Emke is ook een beetje afgeleid van Elke of Femke geloof ik. Ikzelf vond Femke en Lieke altijd heel leuk, maar aangezien onze dochters naam ook al met een E begint vond ik dit leuk! Plus dat het bijna niet voorkomt..

@Teepje: die discussie ken ik! Ook wij piekeren over het moment wanneer we onze woning te koop zetten..We willen graag iets groter wonen, maar het word straks al zo druk(al zal dat de eerste jaren sowieso wel even blijven, dus tijd genoeg is er nooit) Eigenlijk was t ideaal geweest om in het 'goede' huis te zitten voordat je zwanger word, maar ja..Succes!

@zoplotseling: Wat naar zeg! Hoop dat je je snel beter voelt! Weet je wel zeker dat het met je zwangerschap te maken heeft(afgezien van de harde buiken dan) Iedereen klaagt over ziek zijn en bij mij lijkt het ook niet helemaal over te gaan..Misschien je suiker ook even prikken?

@iedereen: Hier komt ie dan! Dit heeft niks met de zwangerschap te maken, maar misschien ook wel:) Ik twijfel namelijk opeens of ik een goede moeder ben.. Ik vind namelijk(ik werk niet meer) de tijd met mijn dochter elke middag dodelijk saai en ben niet het type moeder die eeuwig geniet van knutselmiddagen. Ik weet gewoon na t middageten niet meer wat ik moet doen. Mijn moeder kon vroeger iedere daag met zoveel plezier met ons bezig zijn en daarom voel ik me nu schuldig! Uiteraard hou ik zielsveel van mijn dochter, maar ik voel me soms beklemd. Ik durf het bijna niet te typen:( Komt geloof ik ook omdat ik voel dat ze zich verveeld en toe is aan de basisschool(dat is al over een paar weken) Maar toch, hoor ik er niet van te genieten als ik met mijn kind speel? Het huishouden doe ik s'ochtends, maar dan na het middageten...Pfff!

En nu zijn we bezig haar te leren om op d'r eigen bed te slapen en na drie weken amper rust val ik soms uit, omdat ik en moe ben en zij ook waardoor ze weer erg vervelend word en ik minder kan hebben..En nu ligt ze op bed en ik vind d'r zo lief! Ik weet zo goed hoe ik het allemaal wil, maar soms loop thet in de praktijk zo anders en ik wil niet dat ze aanvoelt dat ik er niet altijd evenveel van geniet..Wat vinden jullie?
sorry voor het lange verhaal, hoop dat jullie het een beetje begrijpen!
.
@sofia: Fijn om te horen, al blijf ik me schuldig voelen..Nu denk ik dat je als werkende moeder de tijd dat je met je kind doorbrengt beter benut en meer waardeert van beide kanten. Terwijl het thuisblijven voor je kind altijd als zo schappelijk word bestempeld. Het zal ook wel per karakter verschillen of het wel of niet genoeg uitdaging voor je is.

De naam begint met een f en eindigt met leur?
.
haha mooi hoor! Staat ook nog steeds in ons rijtje!
@moontje.....niet schuldig voelen meid. Ik heb precies hetzelfde. Nu heb ik het voordeel dat Niek graag buiten is en ik hem soms echt blij ben dat hij buiten is.

Ik heb ook altijd gezegd dat ik een veel leukere moeder ben als ik werk. Dan mis ik hem namelijk de hele dag.

Merk dat Niek er soms ook aan moet wennen dat we de hele dag op elkaars lip zitten. Hij is nu 3 en soms behoorlijk brutaal en als ik ergens niet tegen kan......en ja dan val ik soms ook wel eens uit.

Dus niks om je schuldig over te voelen. Hoe oud is Eliza nu? Er is niks mis mee om af en toe gewoon even je eigen ding te doen en haar even voor de tv te zetten of zelf iets te laten doen? Waar woon je, dan kom je haar maar een keer brengen....kan jij lekker even bijtanken en dan kunnen Niek en Eliza elkaar mooi vermaken haha.
Heb trouwens een foto op hyves gezet van ons geboortebord....
@mamamuis: Nou dat klinkt als muziek in m'n oren! Wij wonen in Emmen!;) Ik zie soms kinderen van 3/4 jaar hier in de buurt spelen zonder dat de ouders precies weten waar ze zijn..Ik vind mijn dochterje daar nu nog veels te klein voor..Gelukkig is Eliza ook niet zo driest(is dat wel een goed nederlands woord?) Ze is bijna 4 nu!
@mickey79, meestal trekken de ernstige klachten in de kraamtijd weg, en dan kan je wel je kindje dragen. maar dingen zoals een dweil uitwringen of een vaatdoekje en typen etc gaat moeizaam en met veel pijn. Maar gelukkig trekt dat wel weg.

@floortje_7, gelukkig zijn mijn andere kinderen 9 en 6, dus die doen zichzelf wel...gelukkig geen peuters of kleuters meer.

@moontje86, carpaaltunnelsyndroom komt idd veel voor bij zwangeren en IS een kwestie van vocht vasthouden, het zit in de pols waar die tunnel zit en dat veroorzaakt de pijn en de tintelingen in je handen. Maar bij de meeste zwangeren trekt het meestal na 1 week na de geboorte weer weg. Want dan ben je ook veel vocht kwijt. Dat was bij mij in iedegeval wel.

@Blijedoos, ook ik heb hem zaterdag opgehaald, op het rompertje na vond ik het wel tegenvallen. een speen van een bibi fles ,wat moet je ermee als er geen fles bij zit...... De doos van de etos was wel leuk daar zat tenminste een avent fles in. Niet dat ik daar wat mee ga doen, want ik ga dr Brown flessen kopen. die zijn het beste zeker qua darmkrampjes, en aangezien bijna alle baby's er wel last van hebben zijn dit bij uitstek de beste flessen.. Voor degene die nog geen keuze kunnen maken.

@moontje 86, je hoeft je niet schuldig te voelen hoor, ik zit ook niet iedere middag met de jongens te knutselen.... sterker nog bij mij gaan ze iedere dag buitenspelen en ik kan lekker mijn ding doen. Toen ze nog klein waren hield ik ze ook niet altijd bezig. Mijn motto. een kind moet zich zelf kunnen vermaken ook. Wel merk ik dat ze graag naar mijn moeder willen en waarom.... die gaat altijd maar dan ook altijd met de jongens op sleeptouw... tja dat gaat vandaag de dag niet altijd meer, ook financieel niet. Ze zien hier de efteling bijvoorbeeld als iets normaals... ikke dus niet. maar ja als oma een abo heeft en ze vaak mee neemt (zeker toen ze nog klein waren) dan is de lol en er snel vanaf. Of iedere vrijdag middag naar een speeltuin... ook zoiets dat kan je als oma doen maar als mama niet.... dus schuldig voelen NEE niet doen.
quote:moontje86 schreef op 11 oktober 2010 @ 10:19:

@mamamuis: Nou dat klinkt als muziek in m'n oren! Wij wonen in Emmen!;) Ik zie soms kinderen van 3/4 jaar hier in de buurt spelen zonder dat de ouders precies weten waar ze zijn..Ik vind mijn dochterje daar nu nog veels te klein voor..Gelukkig is Eliza ook niet zo driest(is dat wel een goed nederlands woord?) Ze is bijna 4 nu!

Dan zijn we bijna buren.....wij wonen in Valthermond haha. Is net niet te lopen maar wel heel dichtbij.

Wij wonen naast mijn ouders dus Niek is wel vaak buiten maar dan is hij bij opa en oma. We hebben onze tuin wel afgezet omdat we aan een drukke straat wonen....

Maar je moet je echt niet schuldig voelen. Eliza zal zich inderdaad misschien soms ook wel vervelen. Gaat ze naar de psz? En anders straks lekker naar school. Heb jij wat meer tijd voor jezelf en zij bouwt haar eigen leven op zodat ze dat thuis allemaal kan vertellen.....
little green: geniet er maar van dat je je nog redelijk fit voelt. En probeer je rust te nemen. Ik kan ook niet stil zitten als er zooi in huis ligt. Heb nu echter zoveel constante pijn dat ik alles wat op de grond valt probeer te laten liggen totdat man thuis komt.

Moeilijk hoor!

Teepje: klinkt goed, jullie staan echt achter jullie keuze! Verhuizen is een hele stap, in alle opzichten, maar als je zwanger bent zeker! Hoe lang woon je er nu al dan?

Moontje: ik denk niet dat je een slechte moeder bent. Alleen wel erg moe (MOEder). Slaapt je eerste kindje niet in zijn/ haar eigen bed? Oo, wat lijkt me dat lastig zeg! Dat betekent dat je nu enorm streng moet zijn en consequent haar in haar bed terug leggen. En dat is normaal al niet makkelijk, nu helemaal niet. En je hoeft/ kan er toch niet altijd van (te) genieten? Ik ga meestal s middags met zoontje weg naar het dorp/ speeltuin/ kinderboerderij/ oma etc. En ik werk 2 dagen.

Succes in het vinden van een balans. En over een paar weken is het vast weer heel anders als ze wel naar school gaat en jij daar trots op bent!

@moontje: ik weet iig wat driest is. Maar weet niet of het een nederlands woord is. Gaat je dochter ook niet buiten spelen bij zo'n speeltuintje of is dat bij jullie niet?

Zoon wil daar het liefst naar toe en ik plof dan op een bankje neer. Mijn motto is ook dat een kind zichzelf moet kunnen vermaken maar ik nam eigenlijk al aan dat de jouwe dat al kan want wat doet ze anders als jij het huishouden doet?

Goh, een kind van 3/4 is echt anders dan van 1/2 jaar.

Vanmorgen bij VK geweest. Bloeddruk is nu normaal geworden, dat gevoel had ik al. Dat is fijn om te weten. Hartje geluisterd. Zoontje kan nu zeggen dat er een baby in mijn buik zit en als ik vraag wat voor een geluid maakt een baby gaat hij nephuilen. Maar toen hij bij de VK de hartslag hoorde was dat toch raar. De baby huilde toch? Hahahaha.

Verder alles goed, zit qua grootte buik nog steeds onder de waarden van mijn eerste zwangerschap maar de VK is tevreden. Ze raadde me een cursus af. Dus daarmee heb ik besloten om dat dus niet te doen. Ik ga misschien nog wel een paar keer zwemmen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven