Opvoedingsondersteuning

10-10-2010 21:47 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier al een tijd mee, maar zit nu echt met iets waar ik anderen om advies wil vragen.

Ik heb een zoontje van bijna 4, die de laatste tijd niet meer te hanteren is. Het zal allemaal wel normaal bijna-kleuter-gedrag zijn, maar ik kan er slecht mee omgaan. En het gaat van kwaad tot erger. Ik weet dat mijn omgeving ook vindt dat ik hem niet meer in de hand heb en ik wil wel anders, maar het lukt niet.

Mijn man vindt dat we die ongein er desnoods maar uit moeten slaan, maar ik ben daar geen voorstander van, ik los het liever anders op. Maar hoe?

Nu zat ik vanavond te kijken of er niet iets van hulp bij het opvoeden is te krijgen en dat blijkt wel mogelijk te zijn. Maar ik ben zo bang dat ik dan gelijk bureau Jeugdzorg op m'n dak krijg, negatieve aantekeningen in dossiers die daar dan eeuwenlang blijven staan en weet ik veel wat voor akelige gevolgen nog meer. Terwijl ik verwacht dat ik met wat goede tips die op onze situatie zijn gericht (dus niet een of ander algemeen opvoedboek, daar heb ik hier al stapels van liggen), er heus wel uit ga komen met hem. Wij zijn geen probleemgezin, we hebben alleen op het moment wat opvoedkundige probleempjes.

Weet iemand hoe dat werkt, als je bijv. via het consultatiebureau aanklopt?
Hoe het werkt weet ik niet, maar op mij komt het juist heel sterk over wanneer iemand hulp zoekt. Beter nu hulp vragen en de problemen vroegtijdig oplossen, dan dat je straks met een ophandelbaar kind zit. Ik zou het cb eens bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Succes!
Er zijn veel goede pedagogische praktijken in Nederland die ondersteuning bieden bij de opvoeding. Vaak zijn deze praktijken particulier.
Via je huisarts wellicht? ik weet zeker dat de mijne wel ideeen zou hebben hierover.
Daar is tegenwoordig het centrum voor jeugd en gezin toch voor? Laagdrempelige opvoedingsondersteuning.
ik heb ook wat jij denkt...moeilijke peuter al gaat het nu beter maar was ook bang dt ze meteen jeugdzorg erbij halen ofzo,stom he denk onzekerheid.je wil het dan te goed doen ofzo no body is perfect.lees mee en ben benieuwd ook
mn motto klopt niet meer trouwens maar kan het niet veranderen via mobiel
Vindt jouw man dat serieus, dat je dat er wel uit kunt slaan?

En waarom zou je direct bureau jeugdzorg over de vloer krijgen? het lijkt me juist een hele positieve stap om hulp te zoeken als je het idee hebt dat je er niet uit komt.
Toch nog even terugkomen op jouw man, hoe gaat je man op dit moment dan om met jullie peuter bijna kleuter?

Ik schrik daar namelijk wel van, dat je zegt dat je man denkt dat ie dat er wel uit kan slaan.
je kan via de huisarts (ik denk ook wel via het CB) een verwijzing krijgen voor een orthopedagoog. Als je lid bent van de (een) thuiszorg vereniging krijg je dat ook nog vergoed.

Als je het niet meer weet, afspraak maken! Ik heb er goede ervaring mee. Wij zaten erg in onze maag met het drakengedrag van dochter van bijna 5 en wij zijn er nu 2 keer geweest om te praten en ze komen een keer observeren. Wij voelden ons erg gehoord en serieus genomen.

Al is het alleen maar om eens de neutrale mening te horen van een ander, al is het dat jij (wij) iets niet goed doen, dan kan je er tenminste wat mee!

heel veel succes, Ik ken je onmacht gevoel,ik voel met je mee.

Oh enne eruit slaan is GEEN optie!
quote:Rary schreef op 10 oktober 2010 @ 21:56:

Daar is tegenwoordig het centrum voor jeugd en gezin toch voor? Laagdrempelige opvoedingsondersteuning.

Precies. Gewoon bij je CB vragen. Goed dat je hulp zoekt.

En voedt je man ook gelijk even op.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
je krijgt waarschijnlijk eerder bureau jeugdzorg op de stoep als je het laat escaleren en de buren gaan bellen...

Ouder zijn is soms reuze moeilijk, er is niets mis met opvoedingsondersteuning van een orthopedagoog. DOEN en neem je man mee
Sorry toen ik de zin las dat je vriend denkt dat hij het eruit kan slaan ben ik afgehaakt. Ik denk dat jullie heel snel hulp moeten gaan zoeken en ik denk dat jouw vriend het meeste hulp nodig heeft als hij dit soort opvattingen heeft. Slaan is nooit, nimmer, never, een oplossing en zolang hij dat denkt ben ik bang dat jullie nergens gaan komen. Heeeel snel veranderen dus.
Wij hebben een kind met een labeltje en volgen nu de Triple P-opvoedcursus via de Stichting MEE (die zijn overal actief). Het is gratis. Ik weet alleen niet of een kind een label moet hebben om beroep te mogen doen op de cursus.
het gevoel er iets uit te moeten slaan is een onmacht gevoel, ik ken het. Lange adem, zelfbeheersing en hulp zoeken. Soms kunnen kids je echt tot het uiterste drijven. Ik stap er op zo'n moment altijd bij weg.

En label of niet, je wil dat je kind lekker in zijn of haar vel zit en soms heb je veel baat bij handvatten. Ze moeten zich toch kunnen handelen in deze wereld.
Via onze school is er een sociaal werker die je kan benaderen voor zulk soort vragen. Dat gaat niet via allerlei officiele instanties, maar hij helpt je mee om na te denken over een oplossing/tactiek enz.
maar echt Mimootje, gedrag er uit willen slaan, ken je dat gevoel echt? ik vind het toch best heftig klinken hoor, ook uit onmacht, ik voel me regelmatig onmachtig met dochter, en het is me echt wel eens gebeurd dat ik een tik heb uitgedeeld, daar ben ik niet trots op, maar dat is inderdaad onmacht op dat moment, niet omdat ik het idee heb dat ik haar gedrag er wel even uit kan slaan, heb daar dan ook meteen acuut spijt van als dat gebeurt.

Ik heb het idee dat als iemand het idee heeft bepaald gedrag er uit te kunnen slaan, dat dat dan wel even wat verder gaat dan heel soms een tik uitdelen uit onmacht. Bewust gedrag er uit willen slaan, dat klinkt als, stelselmatig je kind willen slaan als straf.

Ik zeg dit niet om die enkele tik die ik heel af en toe uitdeel goed te praten ofzo, maar omdat ik er echt serieus van schrik dat iemand zegt dat haar man denkt gedrag eruit te kunnen slaan, en dat iemand anders hier zegt dat gevoel te herkennen
@Citronella; je geeft zelf toe dat je wel eens uit onmacht een tik uitdeelt.

Wat is het verschil?

Slaan is slaan.

Dat gevoel van onmacht herken je zelf dus ook
Frankly my dear, I don"t give a damn
nou, het is verschil is dat ik niet denk dat ik gedrag er uit kan slaan, en dat ik dan ook ten alle tijden mijn best doe te voorkomen dat het zo ver komt, desalniettemin is het wel eens voorgekomen

Als je denkt dat je gedrag er uit kunt slaan, dan neem ik aan dat slaan bij wijze van straf op regelmatige basis voorkomt.
quote:calvijn1 schreef op 10 oktober 2010 @ 22:24:

@Citronella; je geeft zelf toe dat je wel eens uit onmacht een tik uitdeelt.

Wat is het verschil?

Slaan is slaan.

Dat gevoel van onmacht herken je zelf dus ookExact!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:citronella schreef op 10 oktober 2010 @ 22:27:

nou, het is verschil is dat ik niet denk dat ik gedrag er uit kan slaan, en dat ik dan ook ten alle tijden mijn best doe te voorkomen dat het zo ver komt, desalniettemin is het wel eens voorgekomen

Als je denkt dat je gedrag er uit kunt slaan, dan neem ik aan dat slaan bij wijze van straf op regelmatige basis voorkomt.

Het gaat om de essentie.

Het gevoel van onmacht is hetzelfde (bij een tik of slaan)

Ik zie echt geen verschil.
Mijn zoon is net 2 en inderdaad nu al mijn/zijn grenzen aan het verkennen.

Ik heb hem 1x een iet wat hardere tik op op zijn handje gegeven, ik geloof dat ik harder moest huilen dan hij en heb mij terstond voorgenomen dit nooit meer te doen.
Ik herken het gevoel van onmacht wel, maar ik herken het gevoel iets er uit willen slaan dus niet. Ik zou echt ontzettend gealarmeerd zijn als mijn man zou zeggen dat ie het vervelend gedrag van onze dochter er wel uit zou willen slaan. Dat is voor mijn gevoel echt wel een stap verder dan een ouder die heel af en toe een tik uitdeelt uit onmacht.

En dat zeg ik, nogmaals, niet, om de enkele tik die ik wel eens heb uitgedeeld goed te praten, dat zeg ik omdat ik er van schrik dat iemand zo denkt.

Maar goed, laat maar. Ik schrik dus ondanks dat ik het gevoel van onmacht wel herken, heel erg van zo'n terloopse opmerking die TO over haar man maakt.
Door mijn bijzonder slechte ervaringen aangaande bureau Jeugdzorg wat betreft mijn pleegdochter zou ik daar persoonlijk erg ver bij wegblijven. Als je pech hebt tref je een medewerker die zelf verkeerde en totaal op niets beruste conclusies trekt, rapportages blijven je jarenlang achtervolgen en het idee alleen al dat zij de macht hebben om vrijwillige hulpverlening om te buigen in verplichte hulpverlening vind ik zo onprettig dat ik toch liever zelf een orthopedagoog in de arm zou nemen en het desnoods zelf te betalen. Maar ik zou toch echt dit gaan bespreken bij het consultatiebureau. Heb ik ook gedaan. Ik kreeg via hun contact met de vrijwilligersorganisatie Home start.

Heel laagdrempelig krijg je een vrijwilliger bij je thuis die op zijn minst met je mee kan kijken en je tips en adviezen kan geven. Vaak zijn het moeders die dit vrijwilligerswerk doen omdat ze zelf ook ervaren hebben hoe het is om een kind te hebben waarbij het opvoeden niet vanzelf gaat en graag wat voor een andere moeder willen betekenen.
quote:citronella schreef op 10 oktober 2010 @ 22:32:

Ik herken het gevoel van onmacht wel, maar ik herken het gevoel iets er uit willen slaan dus niet. Ik zou echt ontzettend gealarmeerd zijn als mijn man zou zeggen dat ie het vervelend gedrag van onze dochter er wel uit zou willen slaan. Dat is voor mijn gevoel echt wel een stap verder dan een ouder die heel af en toe een tik uitdeelt uit onmacht.

En dat zeg ik, nogmaals, niet, om de enkele tik die ik wel eens heb uitgedeeld goed te praten, dat zeg ik omdat ik er van schrik dat iemand zo denkt.

Maar goed, laat maar. Ik schrik dus ondanks dat ik het gevoel van onmacht wel herken, heel erg van zo'n terloopse opmerking die TO over haar man maakt.

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen hoor.

Als mijn man zoiets zou zeggen, zouden wij een serieus probleem hebben denk ik.

Ik hoop dat to's man die uit onmacht heeft gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven