Marrakech met kinderen
maandag 11 oktober 2010 om 12:15
Wij willen deze winter graag een paar dagen naar Marrakech maar twijfelen of we het zoontje van mijn man mee kunnen nemen. Hij is net 7 jaar geworden. Wij reizen samen veel maar de gemiddelde vakantie met hem gaat vaak naar Italie of Frankrijk (hij is part-time bij ons). Het is voor het eerst dat hij echt met ons mee gaat op reis buiten Europa. Het lijkt ons wel erg leuk om hem iets van de wereld te laten zien. Hij is erg nieuwschierig en houdt wel van een beetje avontuur. Wat vinden jullie?
En als jullie nog (kindvriendelijke) tips hebben over Marrakech, die zijn ook zeker welkom! (hotels, excursies etc)
Thanks!
En als jullie nog (kindvriendelijke) tips hebben over Marrakech, die zijn ook zeker welkom! (hotels, excursies etc)
Thanks!
maandag 11 oktober 2010 om 12:26
Leuk, marrakech. Maar inderdaad niet echt voor kinderen.Een zeven jarige die nog niet buiten Europa is geweest zal er denk ik niet veel aanvinden. Naast het feit dat je er weinig echte bezienswaardigheden hebt voor kinderen is het er ook erg druk, rumoerig, stinkerig. Nee, zelf vind ik het wel een aanrader voor volwassenen maar niet voor kinderen.
Misschien dat Istanbul een betere plek is. Is wat schoner, iets europeser en heeft meer herkenbare bezienswaardigheden voor kinderen zoals kerken en moskeeen (waar je in mag) in marokko mag je als niet Moslim niet in de Moskee komen. Succes met je zoektocht en komt vast goed
Misschien dat Istanbul een betere plek is. Is wat schoner, iets europeser en heeft meer herkenbare bezienswaardigheden voor kinderen zoals kerken en moskeeen (waar je in mag) in marokko mag je als niet Moslim niet in de Moskee komen. Succes met je zoektocht en komt vast goed
maandag 11 oktober 2010 om 12:35
Hangt ook van het kind af lijkt me. Volgens mij kunnen veel 7 jarige jongetjes een stuk beter herrie en drukte dan ik... Dus als ie daar van houdt of in elk geval niet van ondersteboven is, en niet al te wegloperig is (dat lijkt me in de souk dus echt een ramp) kan het volgens mij best. Een fijn hotel met vrolijk zwemparadijs (vooral in de Palmeira zit wel wat denk ik), en misschien een paar dagen naar zee bij Essaouira kan dan best.
maandag 11 oktober 2010 om 12:36
Ben het niet met de andere twee eens. Ik ben als kind meerdere keren meegenomen naar vakanties buiten Europa (oa 3 keer naar Marokko maar dan weer niet in Marakech) en ben juist heel blij dat mn ouders mij dat soort dingen hebben laten zien. Toen ik voor het eerst naar Marokko ging was ik ongeveer 9 jaar en heb me wel vermaakt. Vaak hebben hotels toch zwembaden en de rest van de dag ga je de cultuur opsnuiven. Als ik nu nog langs een turks/marokkaans winkeltje loop en die geur van munt ruik denk ik direct weer aan de markjes die we gezien hebben. Toeristische dingen ziet hij gezien je verhaal zo vaak, die vakanties haalt ie laten niet eens meer uit elkaar. Dit gaat ie zich vast nog jaren herinneren.
Als je met je man erbij bent kan je zelfs naar de kleine (armere) dorpjes gaan en dan zie je echt Marokko. Zandhuisjes zonder daken, markten waar de oude mannetjes met volgepakte ezeltjes voorbij lopen en je wakker wordt gemaakt door de man van de moskee. Toen ik als 9-jarige terugkwam van Marokko heb ik nog weken nagestuiterd, iedereen in mn klas moest het horen! Dat was een belevenis, een weekje in een of ander resort is dat niet.
Als je met je man erbij bent kan je zelfs naar de kleine (armere) dorpjes gaan en dan zie je echt Marokko. Zandhuisjes zonder daken, markten waar de oude mannetjes met volgepakte ezeltjes voorbij lopen en je wakker wordt gemaakt door de man van de moskee. Toen ik als 9-jarige terugkwam van Marokko heb ik nog weken nagestuiterd, iedereen in mn klas moest het horen! Dat was een belevenis, een weekje in een of ander resort is dat niet.
maandag 11 oktober 2010 om 12:42
Ik zie nu dat mn tekst niet helemaal goed verwoord is maar ik hoop dat je mn enthousiaste erin ziet en je zoontje meeneemt! Zelf heb ik enkele nachten destijds in een hotel in een grote toeristische stad geslapen en dat is precies hetzelfde als ieder htoel in een grote toeristische stad. De grote steden in Marokko zijn dat ook.
Mijn ouders hebben me als kind tijdens die vakanties meegenomen naar heel erg arme afgelegen dorpjes en daar heb ik veel meer geleerd en meegemaakt. Ja, hygienisch was het niet met de kakkerlakken die je bed in wandelen etc. maar je geeft hem wel een berg ervaringen mee. Ik ben na die vakanties als kind nooit meer in Marokko geweest en kan nu in gedachten dat kleine dorpje nogsteeds doorlopen. Ik zou pagina's vol kunnen schrijven met mn ervaringen die zo anders zijn dat alles wat we gewend zijn. Het eten, de gewoontes, het dorpje, de bergen etc. En dat alleen van de vakanties in Marokko. Ik denk dat je hem veel meer meegeeft als je hem naar Marokko (oid) meeneemt dat een of ander kindervakantieparadijs ofzo.
Mijn ouders hebben me als kind tijdens die vakanties meegenomen naar heel erg arme afgelegen dorpjes en daar heb ik veel meer geleerd en meegemaakt. Ja, hygienisch was het niet met de kakkerlakken die je bed in wandelen etc. maar je geeft hem wel een berg ervaringen mee. Ik ben na die vakanties als kind nooit meer in Marokko geweest en kan nu in gedachten dat kleine dorpje nogsteeds doorlopen. Ik zou pagina's vol kunnen schrijven met mn ervaringen die zo anders zijn dat alles wat we gewend zijn. Het eten, de gewoontes, het dorpje, de bergen etc. En dat alleen van de vakanties in Marokko. Ik denk dat je hem veel meer meegeeft als je hem naar Marokko (oid) meeneemt dat een of ander kindervakantieparadijs ofzo.
maandag 11 oktober 2010 om 12:44
maandag 11 oktober 2010 om 12:48
Roosje, je hebt gelijk. Mij reaktie was misschien ook meer op het idee een kind niet mee te kunnen nemen naar Marokko maar wel naar de standaard landen waar iedere NL toerist bijna heen gaat. Ik vind dat jammer en probeer haar door mijn ervaringen te laten zien dat je een kind dus prima daar heen mee kan nemen en hem zelf mooie herinneringen eraan kan meegeven.
maandag 11 oktober 2010 om 13:02
Bedankt voor jullie reacties! Veel verschillende meningen maar ze geven wel precies ons dillema weer. Ik ben zelf wel eens in Marrakech geweest, vond het best een cultuurshock maar ook wel erg indrukwekkend. Als kind ben ik amper buiten Nederland op vakantie geweest, absoluut niks mis mee ik heb een hele gelukkige tijd gehad met mijn ouders op de Veluwe, in Limburg of op de waddeneilanden. Toch heb ik sinds een jaar of 10 het reizen echt ontdekt en heeft het me veel gebracht. Ik zou het wel waardevol vinden om dit hem ook mee te kunnen geven op zo'n jonge leeftijd.
Aan de andere kant een zwemparadijs, strand en veel kinderen zijn natuurlijk op zijn leeftijd ook fantastisch. Daar geven we een aantal keren per jaar ook volledig aan toe maar kan het kwaad om het ook eens af te wisselen met een wat andere reis? Ik denk het niet.
Alleen is de vraag of Marrakech dan de meest geschikte plek is. Helaas kunnen we niet langer dan een week weg anders was Thailand of Zuid Afrika ook een prima optie geweest.
Aan de andere kant een zwemparadijs, strand en veel kinderen zijn natuurlijk op zijn leeftijd ook fantastisch. Daar geven we een aantal keren per jaar ook volledig aan toe maar kan het kwaad om het ook eens af te wisselen met een wat andere reis? Ik denk het niet.
Alleen is de vraag of Marrakech dan de meest geschikte plek is. Helaas kunnen we niet langer dan een week weg anders was Thailand of Zuid Afrika ook een prima optie geweest.
maandag 11 oktober 2010 om 13:07
Naar Kenia heb je toch vaak 8-daagse reisjes? Dan kun je 'n paar dagen safari en 'n paar dagen strand. Afwisselend en niet te lang.
Op zich is de cultureshock niet zozeer waarom mij 'n stad niet zo geschikt lijkt voor 'n vakantie met 'n jong kind, maar het gebrek aan afwisseling. Als je nu in Marokko 'n safari door de woestijn gaat maken met jeep en kameel van 'n paar dagen, 1 dagje cultureel gaat doen in Marrakech en nog n paar dagen aan zwembad of strand relaxen, dan wordt 't al 'n heel ander verhaal.
Op zich is de cultureshock niet zozeer waarom mij 'n stad niet zo geschikt lijkt voor 'n vakantie met 'n jong kind, maar het gebrek aan afwisseling. Als je nu in Marokko 'n safari door de woestijn gaat maken met jeep en kameel van 'n paar dagen, 1 dagje cultureel gaat doen in Marrakech en nog n paar dagen aan zwembad of strand relaxen, dan wordt 't al 'n heel ander verhaal.
maandag 11 oktober 2010 om 13:12
Kijk volgens mij gaat we toch een beetje dezelfde kant op hier... Met een week heb je genoeg tijd voor een beetje stad, misschien een paar dagen zee en /of een paar dagen excursies. En geef mij een kameel en een palmboom (okay en een zwembad, maar dat had ik al genoemd ) en ik voel me weer zeven hoor. Een hele week Marrakech zou ik zo wie zo niet doen, met of zonder kind.
maandag 11 oktober 2010 om 13:21
Wij zijn afgelopen mei in Marrakech geweest, met een baby van 6 mnd en een kind van 4 jaar. Wij zijn ook een week geweest en verbleven in een Riad. Deze had geen zwembad, maar dat hebben we ook niet gemist, de kinderen werden de hele tijd in de watten gelegd door het personeel van de riad.
Mijn dochter van 4 vraagt nog elke dag wanneer we weer naar Marokko gaan, ze vond het fantastisch. We hebben eigelijk alle bezienswaardigheden gezien die in Marrakech te zien was. Als we geen baby bij ons hadden, waren we ook zeker het Atlasgebergte in gegaan, en naar de badplaats Essaouira.
Ik zou zelf kiezen voor een riad, ze zijn er ook met zwembad.
Ik zou zeker gaan!
Mijn dochter van 4 vraagt nog elke dag wanneer we weer naar Marokko gaan, ze vond het fantastisch. We hebben eigelijk alle bezienswaardigheden gezien die in Marrakech te zien was. Als we geen baby bij ons hadden, waren we ook zeker het Atlasgebergte in gegaan, en naar de badplaats Essaouira.
Ik zou zelf kiezen voor een riad, ze zijn er ook met zwembad.
Ik zou zeker gaan!
maandag 11 oktober 2010 om 13:47
Jij had waarschijnlijk zelf een 'cultuurshock' omdat je alleen vakanties in vertrouwde omgeving gewend bent zoals je al schreef. Wat is er mooier dan hem al jong te laten zien dat er meer in de wereld is dan zijn vertrouwde omgeving. (of andere west europese landen)
Ik heb in Marokko nooit een cultuurshock ervaren (ergens anders ook niet) omdat mijn ouders me al jong lieten wennen aan andere culturen en gewoontes. Wat ik niet snapte werd me uitgelegd danwel door mijn ouders danwel door Engelssprekende mensen daar. (via mijn ouders natuurlijk)
En over die buikgriep die iemand noemde. Ik ben nog nooit in het buitenland ziek geworden van eten en heb zoals ik al noemde in een armoedig dorp tussen de kakkerlakken gezeten en zal je verdere details over de hygiene maar besparen. Denk goed na van te voren en lees je in. Drink bijv. niet uit de kraan maar koop overal flessen water, ook voor tanden poetsen!! Drink je in een restaurantje jus de orange let dan op dat ze het niet aanlengen met kraanwater etc. Neem anti-bacteriele gel mee, die gingen er bij ons snel door maar niemand is ziek geworden.
Ik heb in Marokko nooit een cultuurshock ervaren (ergens anders ook niet) omdat mijn ouders me al jong lieten wennen aan andere culturen en gewoontes. Wat ik niet snapte werd me uitgelegd danwel door mijn ouders danwel door Engelssprekende mensen daar. (via mijn ouders natuurlijk)
En over die buikgriep die iemand noemde. Ik ben nog nooit in het buitenland ziek geworden van eten en heb zoals ik al noemde in een armoedig dorp tussen de kakkerlakken gezeten en zal je verdere details over de hygiene maar besparen. Denk goed na van te voren en lees je in. Drink bijv. niet uit de kraan maar koop overal flessen water, ook voor tanden poetsen!! Drink je in een restaurantje jus de orange let dan op dat ze het niet aanlengen met kraanwater etc. Neem anti-bacteriele gel mee, die gingen er bij ons snel door maar niemand is ziek geworden.