Wonen in Winterswijk?

11-10-2010 22:28 69 berichten
-
Alle reacties Link kopieren
Houd er rekening mee dat de achterhoek echt anders is dan de Randstad. In de achterhoek is het al snel; doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg Men kijkt ook meer de kat uit de boom.

Aan de andere kant; je hebt overal verschillende mensen, het kan zijn dat je iets beter moet zoeken naar wat je ligt, of misschien pas je er juist perfect. Moeilijk te zeggen zo.
Ik woon in de buurt van Winterswijk.

Wat aantrekkelijk is aan wonen in Winterswijk is dat het goedkoop is, want er staan enorm veel huizen te koop. Zelf zou ik er niet willen wonen, want ik vind het nogal een uithoek.

Het cetrum is is op zich wel ok. Best redelijk veel winkel en een gezellig plein rond de kerk. Ook heeft Winterswijk een ge-wel-di-ge ijssalon. Wij rijden er wel eens speciaal voor een ijsje naartoe (toch zo'n 30 km).

Per trein is Doetinchem goed bereikbaar. Daar zou ik dan veel liever wonen. Ligt veel gunstier t.o.v Arnhem/Nijmegen en de snelweg richting randstad.
The time is now
Heb op een verjaardag eens mensen gesproken die van de Randstad naar t Oosten verhuisd waren. De nieuwe buurkinderen konden ze niet verstaan. (Papa wat praten die mensen raar (maar dan in het Twents dus))

Ik ben geboren en getogen Achterhoekse. Some inside information: Winterswijk is wel een leuke stad. Je kan er leuk winkelen en er zijn mooie wijken. Ligt wel tegen Duitsland aan, dus in de weekenden overspoeld door oosterburen. Doetinchem kan ook, is iets 'stadser'. Ook veel verschillende wijken: nieuw, oud, karakteristiek. Verder zit er niet veel aantrekkelijks aan steden/dorpen omheen. Varsseveld misschien...

Verder heeft Poeszie wel gelijk over de mensen hier, mij inclusief. Als je hier komt wonen, moet je bv wel buurt maken. Maar dat is ook wel weer gezellig. Kleinere dorpen hebben weer een andere 'aanpak'.
Ook eens met Banba. Je hoeft niet persé in Winterswijk te wonen. Winterswijk is echt een uithoek ja.
@Poeszie; dat hoor ik wel vaker, maar vind ik echt een vooroordeel. Net als dat in de randstad niet iedereen ruimdenkend en adrem is, is op 'het platteland' echt niet iedereen bekrompen en afwachtend.
The time is now
quote:Vamonos schreef op 11 oktober 2010 @ 22:40:

Ik ben geboren en getogen Achterhoekse. Some inside information: Winterswijk is wel een leuke stad. Je kan er leuk winkelen en er zijn mooie wijken. Ligt wel tegen Duitsland aan, dus in de weekenden overspoeld door oosterburen. Doetinchem kan ook, is iets 'stadser'. Ook veel verschillende wijken: nieuw, oud, karakteristiek. Verder zit er niet veel aantrekkelijks aan steden/dorpen omheen. Varsseveld misschien...

Verder heeft Poeszie wel gelijk over de mensen hier, mij inclusief. Als je hier komt wonen, moet je bv wel buurt maken. Maar dat is ook wel weer gezellig. Kleinere dorpen hebben weer een andere 'aanpak'.De term stadser is ook typisch achterhoeks
Ik kom uit de achterhoek, maar meer het westelijk deel zeg maar en wij vinden winterswijk dan ook héél ver weg! ik dacht meteen: als je man in WW werkt, kunnen jullie misschien in Arnhem of Zutphen gaan wonen, maar ik zie dat dat toch nog een uur is (enkele reis) met de auto. Doetinchem zou ik dan idd aanraden (40 min enkele reis auto). WW zelf vind ik een beetje suf, maar wel mooie huizen in sommige gedeelten. Dichtbij Duitsland, dus lekker naar KAUFLAND!
Ja, hier gaat iedereen graag in het weekend of op feestdagen (1 mei) naar Winterswiek.
quote:Banba schreef op 11 oktober 2010 @ 22:41:

@Poeszie; dat hoor ik wel vaker, maar vind ik echt een vooroordeel. Net als dat in de randstad niet iedereen ruimdenkend en adrem is, is op 'het platteland' echt niet iedereen bekrompen en afwachtend.Dan heb je me echt verkeerd gelezen. Ik zeg specifiek dat je overal verschillende mensen hebt. Maar neemt niet weg dat de cultuur in de Achterhoek over het algemeen anders is dan in Limburg of de Randstad. En dat is geen vooroordeel of een waarde-oordeel. Integendeel. Ik pas beter in de achterhoek dan in de randstad, kom er ook vandaan...
quote:germanwings schreef op 11 oktober 2010 @ 22:45:

Winterswiek.

Of nog meer fonetisch:

Winnerswiek!
quote:Supersoulfighter schreef op 11 oktober 2010 @ 22:44:

Ik kom uit de achterhoek, maar meer het westelijk deel zeg maar en wij vinden winterswijk dan ook héél ver weg! ik dacht meteen: als je man in WW werkt, kunnen jullie misschien in Arnhem of Zutphen gaan wonen, maar ik zie dat dat toch nog een uur is (enkele reis) met de auto. Doetinchem zou ik dan idd aanraden (40 min enkele reis auto). WW zelf vind ik een beetje suf, maar wel mooie huizen in sommige gedeelten. Dichtbij Duitsland, dus lekker naar KAUFLAND! Ben echt nieuwsgierig waar je vandaan komt nu
'stads' wordt hier ook gebruikt (noord-holland), dat is niet per se Achterhoeks.

Kun je misschien een korte vakantie daarheen gaan, voor je een besluit neemt? Dan weet je nog niet hoe het is om er te wonen, maar kun je wel sfeer proeven.
quote:Poeszie schreef op 11 oktober 2010 @ 22:49:

[...]

Ben echt nieuwsgierig waar je vandaan komt nu Haha, nou, Winterswijk is ook wel het meest oostelijke deel van de Achterhoek natuurlijk, dus westelijke daarvan zitten is niet zo heel moeilijk! Als je het raadt, zeg ik 't wel! (blijf liever beetje anoniem)
quote:Poeszie schreef op 11 oktober 2010 @ 22:45:

[...]

Dan heb je me echt verkeerd gelezen. Ik zeg specifiek dat je overal verschillende mensen hebt. Maar neemt niet weg dat de cultuur in de Achterhoek over het algemeen anders is dan in Limburg of de Randstad. En dat is geen vooroordeel of een waarde-oordeel. Integendeel. Ik pas beter in de achterhoek dan in de randstad, kom er ook vandaan...Ik bedoel het ook niet naar hoor (staat er een beetje hard). Het is alleen dat ik vaak hoor dat de mensen hier zo gesloten zouden zijn, terwijl ik dat echt niet zo ervaar en ik heb niet altijd in de achterhoek gewoond.
The time is now
@Supersoulfighter: Doetinchem?
The time is now
Neede.ulft??
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Haha, nog niet raak!
Ik kom zelf ook uit de Randstad. Woon nu in de ahterhoek en mijn eerste werkplek was Winterswijk. ik vond het een cultuurshock. ik geloof niet dat ik winterswijk snel zou uitkiezen om te wonen, maar de omgeving is wél mooi, je kunt er prahtig wandelenm en fietsen.
-
-
quote:SkippyAchterhoek schreef op 12 oktober 2010 @ 00:05:

"De term stadser is ook typisch achterhoeks"

Maar die term begrijp ik wel (denk ik), maar wat is "buurt maken"?

En wat vinden jullie vooral "anders"?

Ik lees hier al van "Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg", waar merk je dat dan vooral aan, kunnen jullie daar treffende voorbeelden van geven?Buurt maken houdt in dat je je (directe) nieuwe buren uitnodigt voor een kennismaking. Dat hoort er inderdaad wel een beetje bij.
The time is now
-
Houd er ook rekening mee dat er in de Randstad altijd van alles te doen is ( op cultureel gebied bedoel ik, theaters, musicals, concerten) en dat dat buiten de Randstad een stuk minder is.

Het is er wel, maar het is wel even 'zoeken'.

Als je daar van houdt, zul je dat misschien wel missen.

Maar misschien houden jullie wel van schuurfeesten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven