Geld & Recht alle pijlers

Huis verkopen

06-09-2010 10:31 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Mijn vriend en ik hebben beide een koophuis, wij willen in de toekomst samenwonen en het liefst zijn huis verkopen.

Nu heeft het geen haast, maar omdat de huizenmarkt is ingestort is het slim om zijn huis vast te koop te zetten?

Hoe werkt zoiets? Kun je het huis te koop zetten er blijven wonen en dan kijken wat er gebeurd zonder een nieuw huis te kopen?

Ik zou graag wat informatie hebben, kan op internet niet zo goed vinden wat slim is om te doen.
Ja inderdaad, beide een starterswoning in het noorden van het land. Verschilt nogal.

Ik heb destijds 120.000 betaald, dat was in 2000, nu vraagprijs van 160.000. Huis met twee verdiepingen, ruime tuin en 4 slaapkamers. Dat is een scherpe prijs aangezien vergelijkbare woningen in de buurt voor rond de 180.000 gaan. Maar die staan inmiddels ook al meer dan een jaar te koop.

Ik hoef geen dikke winst... aangezien het huis wel t.z.t. willen kopen door deze markt ook in verhouding goedkoper op de markt staan. Wij gaan dan kijken naar een huis tot en met zo'n 280.000.

Mijn vriend heeft zijn huis iets recenter gekocht dus zal hopelijk misschien net quite draaien. Hij heeft destijds 2006 155.000 betaald. Nu vraagprijs van 175.000.
Here I am - now what are your other two wishes...
Ik ben sinds deze week ook bezig een huis te verkopen, alleen niet mijn huis maar dat van mijn moeder die naar een verpleeghuis gaat. Het staat sinds woensdag op Funda en gisteren en vandaag vond/vindt er al een bezichtiging plaats (vind ik erg snel). Ik heb dus wel het werk (schoonmaken, weggooien) maar krijg helaas niet de opbrengst van het huis

Vervelend is wel dat mijn moeder zelf erg weinig meer kan en ziet zodat we voor elke bezichtiging echt langs moeten gaan om alles op te ruimen, schoon te maken etc. Ik weet nog van toen ik ooit mijn eigen huis verkocht, dat ik dat echt het vervelendste gedeelte van het proces vond tenminste naast de financiële onzekerheid dan want we hadden destijds al een ander huis gekocht.

Omdat mijn moeder al over enkele maanden naar het verpleeghuis gaat, heeft de makelaar het wel te koop gezet voor een concurrerende prijs maar dat is in deze tijd natuurlijk nog geen garantie voor succes.
quote:gember999 schreef op 08 september 2010 @ 13:26:

[...]

Dat hangt ervan af hoe jullie je vermogen zien: als jullie je vermogen gescheiden hebben (dit is mijn geld, dat is zijn geld), en een eventuele onderwaarde dus volledig voor jouw rekening zou komen, dan maakt het wel degelijk uit, omdat je meer kans hebt op een onderwaarde als je je huis nog niet zo lang hebt.

Als jullie je vermogen gezamelijk hebben, dan maakt het in principe (op de eindbalans) niets uit. Stel namelijk dat je een onderwaarde op 1 huis hebt en een overwaarde op het andere huis, dan zou je een vrijgekomen onderwaarde op kunnen vangen met de overwaarde van het andere huis (of die nu vrijkomt of niet). Een dergelijke herfinanciering kan op dit moment zelfs nog wel eens voordeliger uitvallen in verband met deh uidige rentestanden (lager dan 1 jaar geleden). Dat is eigenlijk hetzelfde als je het huis van je vriend zou verkopen, alleen komt dat de overwaarde vrij, die je dus zou kunnen gebruiken om de onderwaarde van het andere huis af te lossen. Dit werkt natuurlijk niet als je een korte termijn visie hebt en denkt "overwaarde, laten we dat eens lekker uit gaan geven".

Misschien is het een beetje een warrig verhaal, maar het komt erop neer dat als jullie je vermogens gescheiden houden (en die indruk krijg ik van je berichtjes), dat je gelijk hebt, en dat je jouw huis beter nog niet kunt verkopen.

Je vergeet bij deze tip 1 ding: je bent verplicht je overwaarde in je nieuwe huis te investeren, anders is dat deel van de financiering niet belastingaftrekbaar. Ook al heeft je partner een restschuld uit zijn/haar woning, dan mag je dat niet even zomaar verrekenen. Kun je wel doen in praktijk en gewoon de hele koopsom + bijkomende kosten lenen, maar dan is gewoon een deel van je financiering niet fiscaal aftrekbaar.

Belastingdienst zegt: overwaarde = verplicht investeren (anders geen aftrek).

Restschuld = jou probleem en zelf bijleggen. Mag je wel meefinancieren (als de bank dat wil doen bovenop de koopprijs etc) maar rente hierover is niet aftrekbaar.
DTJ wat die je dan als vriend huis verkoopt met laat ik wat noemen 10.000 schuld uit woning en bij mij intrekt en het zo af wil betalen mag dat niet? Is hij verplicht een ander huis te kopen?
Paar makelaars en informatie verder en we hebben een probleem.

Hij heeft 2/3 jaar geleden geld geleend en een nieuwe keuken en badkamer aangeschaft, van alles verbouwd binnen in de woning.

1 makelaar (waar het huis ook gekocht is) geeft aan dat je de verbouwingskosten er niet uit krijgt en je overblijft met een schuld, zeker nu in deze tijd.

Een vreselijke teleurstelling, want ja we willen niet 35 zijn en nog aan een apartement met 1 slaapkamer vast zitten.

Wat is slim om te doen?

1. Huis puntjes op de i afwerken netjes maken en makelaar 2/3 laten taxeren. Was de info die hen gaven.

2. Huis verhuren, hij woont bij mij en zo meer van de hypotheek kunnen inlossen/sparen voor de schuld die er over blijft.

3. Het zo laten en tsja dan wonen we maar apart en vaak bij elkaar zoals het nu gaat.

Wie geeft advies?
Nog even ter info, mijn huis eerst verkopen is geen optie zijn huis is veel kleiner en voor hem is vanaf mijn huis zijn werk even ver en vanaf zijn huis moet ik veel meer reizen naar mijn werk.

We hebben hier ook veel meer ruimte voor onszelf, en alle spullen.
Women, er is een apart topic "Hoe trek ik kijkers voor mijn huis", daar vind je veel "lotgenoten". En optie 2; verhuren, daar zit wel wat meer aan vast. Je moet sowieso toestemming hebben van de hypotheekverstrekker (en dat geven ze niet zo snel). Het beste kun je dan via de leegstandswet verhuren (zodat de huurder geen huurdersbescherming heeft; anders krijg je als het tegenzit, iemand er bijna niet meer uit). Maar je krijgt alleen een vergunning van je gemeente als je huis in de verkoop blijft. Verder mag je de hypotheek van het verhuurde huis niet meer (volledig?) aftrekken en komt de huuropbrengst in een andere box (box 3?) voor je belastingaangifte. Optie 1 lijkt me de allerbeste optie.
Oke bedankt voor de info, we gaan ook eerst optie 1 proberen de taxatie is gratis dus nee hebben we ja kunnen we krijgen.

Ik zal in het topic gaan kijken.

Weet iemand eigenlijk wat je de makelaar betaald als je je huis hebt verkocht via hen? Of is dat alleen voor de koper?

10% ofzo? Want dan komt er natuurlijk nog meer bovenop de restschuld.

Bedankt voor het meedenken in deze rot situatie.
10% echt niet..dat zou de makelaar wel willen ;).

Een makelaar rekent courtage voor zijn diensten; een klein percentage van de verkoopopbrengst (en daarnaast vaak opstartkosten voor het maken van de foto's en de brochure). Bij ons is het 1,25% (en daar komt nog 19% BTW bij). Het kost zo een paar duizend euro in ieder geval. Je kunt ook via Makelaarsland.nl je huis verkopen. Dan doe je het zelf en betaal je net onder de 1000 euro (en ik weet niet zeker of er dan een link op Funda komt).
Vervelende situatie.

Verhuren gaat inderdaad niet lukken denk ik. Om je huis te verhuren moet je namelijk toestemming krijgen van de bank. De bank geeft in principe alleen toestemming als er sprake is van overwaarde. Indien er sprake is van onderwaarde geven ze doorgaans geen toestemming. Omdat de waarde van een woning verminderd op het moment dat het verhuurd wordt en daarmee dus ook de waarde van het onderpand (terwijl het onderpand bij onderwaarde ook al niet de kosten van de lening dekt).

Hij kan het huis in ieder geval te koop zetten. Hij kan daarmee wachten tot de markt weer aantrekt, maar het is natuurlijk onzeker of dat gebeurt en mocht het gebeuren, per wanneer dat dan gebeurt. Ik heb mijn huis vorige week verkocht met overwaarde, ondanks dat het voor de crisis gekocht was. Dus het kan wel. Het is natuurlijk maar net wat een liefhebber er voor wil geven. Ik bedoel je 'moet' het huis nooit verkopen, dus ook als het wel te koop staat kan je een bod wat je zelf veel te laag vindt gewoon afslaan.

Mocht hij er een schuld aan overhouden dan is dat ook niet het einde van de wereld toch? Ik bedoel...op het moment dat jullie gaan samenwonen hoeft hij geen hypotheek meer te betalen en worden jouw lasten gehalveerd (tenminste ik neem aan dat hij dan de helft meebetaald). Hij kan voor de onderwaarde dan een persoonlijke lening afsluiten en zal maandelijks een bedrag moeten aflossen. Maar die kunnen jullie dan wegstrepen tegenover de maandlasten die jullie betalen door samen in 1 huis te wonen ipv 2.

Verschillende makelaars vragen verschillende tarieven, meestal variërend tussen de 1 en 2% van de verkoopwaarde.Als zijn huis 1,5K waard is zal dat dus tussen de 1500 en 3000 euro liggen. In mijn geval moest ik extra nog 300 euro betalen, een vast tarief.

De rest van de kosten (notaris e.d.) komen doorgaans voor de koper (als je het huis kosten koper verkoopt, wat wel gebruikelijk is) en bedragen doorgaans ongeveer 6% van de hypotheekwaarde.
Dat verhaal van Mirjam over verhuren, klopt precies zoals het bij mij ging. Bank toestemming gevraagd, kreeg twee bureau´s via wie ik mijn huis mocht verhuren. Eén uitgekozen, prima bureau. Zij regelden ook de vergunning bij de gemeente. Had binnen zeer korte tijd twee potentiele huurders (zij scannen deze ook vast voor, jij regelt de bezichtiging en het innen van huur). Gelukkig voor mij was mijn woning verkocht en was het allemaal niet nodig.

Wat ik zou doen is woning te koop zetten voor een hoge prijs. Opletten dat je de makelaar niet veel hoeft te betalen, als de woning niet verkocht wordt. De woning verhuren en het geld wat je vriend anders kwijt was aan hypotheek e.d. sparen om een eventuele restschuld in te lossen.
Wat een fantastische duidelijke verhalen, hier kan ik wat mee.

Vriend zijn eerste huis overgens voor mij ook. Dus geen ervaring met verkopen, dus allemaal hartelijk dank voor de reacties.

Letgo, ik zie de schuld niet als een probleem en als we samen wonen hebben we ook meer geld over. Maar hij vindt het heeeel erg, ook gezien de verbouwing die bloed zweet en tranen kost en nu dus niks op blijkt te leveren.

Zoals mij nu het slimst lijkt is het topic hoe trek ik kijkers voor mijn huis doorspitten, het opknappen en aantrekkelijk maken en dan te koop zetten/taxeren door de makelaar.

Het voordeel is dat het allemaal geen moetje is en spoed heeft, maar we moeten we keuzes maken waarbij we de minst schuld overhouden, om er niet nog 5 jaar aan vast te zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven