Gezondheid alle pijlers

Ene ooglid hangt ietsje

14-10-2010 14:18 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede forummers,

Mijn ene ooglid hangt een stukje lager dan mijn andere. Het valt mij zelf op sinds een maand of 7, maar de huisarts vertelde me dat ik het al langer heb?

In elk geval ben ik ermee naar een neuroloog geweest en een oogarts, maar beide zagen geen reden voor verder onderzoek.

Waardoor het komt? Geen idee? Een verslapt peesje misschien omdat ik al 13 jaar zachte lenzen gebruik, of het zit gewoon in me.

Het is afgelopen zomer duidelijker zichtbaar geworden toen ik enorm oververmoeid was (echt enorm) en ook niet erg hygienisch met mijn lenzen omging. Het hangende oog leek toen een beetje dikker ofzo, maar niet rood en pijnlijk.

Anyway, als ik in de spiegel kijk kijk ik altijd eerst naar dat ene oog en vraag me dan af of die meer of minder hangt. Het is een beetje een obsessie geworden... En soms ben ik zelfs bang dat de artsen een vreselijke ziekte over het hoofd hebben gezien of zo.

Daarnaast vind ik het niet leuk mezelf op foto's terug te zien, vooral wanneer ik moe ben is een oog duidelijker kleiner.

En, last but not least, ik weet niet zo goed hoe ik me het beste kan opmaken...?

Heeft iemand hetzelfde als ik, of herkent iemand het? Wat kun je ertegen doen? Is er iets aan te doen?
Ik had het ook, beide oogleden hingen maar de ene veel meer dan de ander. Na een periode van extreme vermoeidheid en ziekte was het opeens wel heel erg zichtbaar. Ik heb het laten corrigeren, en ben daar heel erg tevreden over.
Ben je inmiddels weer voldoende hersteld / uitgerust?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Een vriendin van mij is geboren met een hangend ooglid. Zij heeft zich laten opereren, en ze is erg tevreden met het resultaat.
ja! heel herkenbaar bij mij hangt mn rechterooglid ook ietjes meer dan mn linker...

mn moeder heeft dit echter ook,en het heeft echt niks te maken met een een of andere ziekte..

Ik vind het vreselijk als ik naar mn moeder kijk denk ik van ojee zometeen gaat het bij mij ook steeds meer hangen..

opmaken:als je een zwart of donkerbruin lijntje boven je ogen doet lijkt het alsof jhe een wakkerdere uitstraling hebt...

maar verders weet ik ook niks...

sterkte ermee
@whopper weet je misschien wat dat kost een ooglift?
Je bent al bij de neuroloog en de oogarts geweest en daar kwam niks uit? Zelf zou ik namelijk denken aan een ptosis, dat is als je ooglid hangt door spierverslapping. Het is wat anders dan overhangende oogleden, waarvoor veel mensen een ooglidcorrectie doen.

Een ptosis kan door een ingreep gecorrigeerd worden. Meestal worden beide oogleden een korte tijd na elkaar gecorrigeerd, zodat het resultaat zo gelijk mogelijk wordt.

Maar de oogarts heeft die mogelijkheid niet geopperd?
Ik heb het ook en werd er al op gewezen sinds een schoolreisje in groep 5 door een jongen die 'verliefd' op me was. Volgens mij is het niks om je zorgen over te maken. Probeer er niet over na te denken. Lukt dat echt niet, dan kan je altijd nog een correctie overwegen. Ik pieker er niet over, bij mij vinden mensen het charmant
Ik heb ook een ooglid wat ietsjes lager hangt. Je ziet er op 't eerste gezicht weinig van. Behalve als ik lach, op foto's. Dan valt het opeens op.

Een werkgeefster vroeg me vorig jaar, uit het niets, of ik vroeger een lui oog had gehad.

Ik vond dat een flauwe en onaangename opmerking. Dat zeg je toch niet zomaar. Ik hoorde van collega's dat het belangstellend bedoelt was.

Soms komt het ter sprake, maar anderen valt het niet op. Mijn moeder zegt dat je het sneller ziet als ik moe ben.

Het stoort me verder niet, maar het is ook niet heel opvallend...Heb het al mijn hele leven trouwens.

Denk als het je erg stoort of als het hinderlijk wordt voor je zicht, dat je het dan zou kunnen laten corrigeren.
Ik heb het ook idd als ik moe ben is het duidelijker, maar ik heb het al zolang als ik me kan herinneren en stoor me er niet echt aan.
Ha mensen,

Bedankt voor jullie reacties.

Iemand had het over een ptosis, ik heb inderdaad een lichte ptosis.(Zo staat het in mijn medische dossier) Dat houdt in dat het ooglid (dat stukje dat vastzit aan je wimpers) een stukje lager hangt, dus een stukje meer oog bedekt.

Ik heb het in elk geval niet al mijn hele leven. Wat mij wel opvalt is dat mijn moeder (vooral als ze lacht op foto's) een oog heeft wat kleiner is. Misschien zit het dus toch in de familie.

Nee, ik ben nog niet helemaal uitgerust. Zit nl. midden in een traject bij de psychiater en moet de keuze maken of ik van mijn man ga scheiden, 100% voor mijn huwelijk ga, of dat ik een tussenweg zoek in meer ruimte voor mijzelf cre-eren.

De oogarts vond dat ik me aanstelde. De neuroloog heeft mijn reflexen getest, pupilreactie etc en ik heb eind maart een ct-scan gehad van mijn hoofd, omdat ik al jaren last heb van korte draaiduizelingen. Deze zijn ontstaan voorafgaande aan een burn-out. En nooit meer weggegaan. Waarschijnlijk is dat hyperventilatie, maar dat is off-topic.

Supershiva: ik doe de laatste maanden inderdaad een zwart lijntje op mijn ooglid en een mooie bruine oogschaduw tot in mijn arcadeboog. Dan valt het verschil tussen beide ogen gelukkig iets minder op. Verder creme ik 's avonds mijn ogen goed in met een verzorgende creme. Ik heb het gevoel dat dat iets heeft gedaan voor mijn huid. En ik probeer zo goed mogelijk te slapen.

Is het niet gek dat ptosis op latere leeftijd ontstaat?
Veel mensen hebben asymmetrische ogen.

Extreme vermoeidheid en ook verdriet en zorgen tekenen zich als eerste af in de ogen. En daardoor gaat het natuurlijk verval wat sneller. Dat is mijn ervaring.

Als het echt een groot verschil kun je een ooglidcorrectie laten doen. Stelt niet veel voor en het geeft een mooi resultaat.

@ supershiva: Kosten hiervan zijn gemiddeld 1000 euro. Er zit best wel een groot verschil tussen de verschillende klinieken en ziekenhuizen,
Ptosis schijnt vaker voor te komen bij harde lensdragers die al jaren de lenzen 'uitknipperen' daarom word tegenwoordig geadviseerd om de lenzen met een zuigertje uit te halen. het kan dus zeker op latere leeftijd ontstaan.

Een ptosis ontstaat door een (gedeeltelijke) verlamming van de ooglidhefspier. Als je wat meer wil weten kun je kijken op de site oogartsen.nl Daar staat ontzettend veel informatie.
quote:supershiva schreef op 14 oktober 2010 @ 14:39:

@whopper weet je misschien wat dat kost een ooglift?

Ja, dat weet ik wel want ik heb het zelf betaald

1500 euro was ik kwijt.
Een ptosiscorrectie is trouwens duurder dan een ooglidcorrectie. Maar aan die laatste zal je niet veel hebben met een ptosis.

Ik zou een second opinion vragen, want een ptosis is een medisch probleem en geen aanstellerij.
Het is inderdaad iets anders dan overhangende bovenoogleden.

Ik heb inderdaad een ptosis, een medisch iets ja.

Ik heb mijn probleem bij een andere oogarts. Die gaf mij aan dat ik een 'milde vorm van involutionele ptosis' heb. En waarschijnlijk wordt die veroorzaakt door mijn ZACHTE lenzen. (ja, zelfs zachte lenzen kunnen hier aanleiding toe geven).

In elk geval is de enige remedie een operatie.... Maar die is nu nog niet aan de orde. Advies is om een operatie zo lang mogelijk uit te stellen.

Verder de tip gekregen om goed hygienisch met mijn lenzen om te gaan, goed te slapen een een oogcreme kan de huid alleen ietsje strakker maken.

Kortom, voorlopig moet ik het er maar mee doen dus..

Wordt een ptosiscorrectie niet vergoed door de verzekering?
Nee, dat is jaren geleden uit de verzekering gegaan. In 2003 of 2004, geloof ik. Toen kwam er echt even een run op die ingrepen.
Ik heb het gehad toen ik een harde smak van de trap had gemaakt. Mijn wervels zaten scheef en er zat een zenuw beklemd. Na fysiotherapie is het weer bijgetrokken.
Wat fijn dat er zoveel reacties zijn.

Wat ik juist zo gek vind is dat het ooglid in een periode van vreselijke stress, angsten en oververmoeidheid veel meer hing en ook dikker leek dan nu. De laatste 2 maanden is het verschil tussen beide ogen minder duidelijk zichtbaar. Als ik zelf in de spiegel kijk dan zie ik dat mijn ene oog ietsie pietsie kleiner is, maar een ander valt het nu niet eens meer op. Alleen als ik geen make-up gebruik dan zie ik aan het eind van de dag een stukje meer ooglid bij dat hangende oog.

Eigenlijk maak ik me dus meer zorgen over het feit dat mijn ogen er symmetrischer uitzien...

Het verschil met de zomer:

- Ik ben niet mee zo uitgeput en heb veel minder angstaanvallen

- Ik ga erg hygienisch om met lenzen

- Ik creme mijn oogleden al vanaf de zomer in met een creme voor de gevoelige huid

- Ik trek een zwart lijntje op mijn oogleden

Kan een ptosis vergergeren door vermoeidheid en verbeteren bij goed uitgerust zijn?

Sorry voor mijn gezeur... ik zit er gewoon nogal mee en met nog een reeks klachten zoals duizelingen... dan weer opgezette kliertjes, dan weer exzeem, dan weer ineens vanuit het niets acne... allerlei dingen waarvoor ik al tich keer bij de arts ben geweest...
En ik heb gekeken bij de website van oogartsen.nl... Daar werd ik al helemaal niet vrolijk van... Er stond onderaan nl een stukje over een spierziekte oid... Kenmerk daarvan zou zijn: wisselend beloop.... Maar ja.. wat bedoelen ze met wisselend... misschien is dat wel dat je het ene moment een half dicht oog hebt en het andere moment nergens last van heb...

Ik maak mezelf maar wijs dat dat in mijn niet zo is.
niemand?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven