Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Hallo hier ben ik ook weer eens want ik maak me momenteel weer eens zorgen over de bv. Ik ben van 5 naar 6 voedingen gegaan, omdat mijn dochtertje van 8,5 week 's ochtends iets eerder komt en ik 's avonds vaak korter op elkaar voed (3 à 3,5 uur ertussen) omdat ik anders te vroeg uitkom. Sinds enkele dagen zuigt ze heel hard op haar vuistje en kwijlt daarbij soms haar hele wangetjes nat. Op willekeurige momenten, meteen na een voeding of 1 à 2 uur erna. Ben vorige week nog op het cb geweest en daar bleek dat ze goed groeit. Ik hoef nu half december pas weer maar denk er sterk over om volgende week maar eens te gaan wegen daar....

Kan dit smakkende zuigen op haar handje een teken zijn dat de bv niet voldoende is?
Wyfke, het zou goed kunnen dat haar kaakjes en tandvlees beginnen te jeuken. Ook al hoeft ze nog geen tandjes te krijgen, d'r beweegt wel van alles en dat kan kriebelen. Huilt ze veel of is het echt het zuigen? Het kan gewoon een comfort iets zijn, het ene kindje wil de speen, het andere twee vingers en een ander de hele vuist. Heeft ze voldoende natte luiers??

Het is makkelijk om te twijfelen aan je borstvoeding, maar daar zou ik me persoonlijk geen zorgen over maken als ze goed groeit!
quote:Chica34 schreef op 27 november 2007 @ 13:09:

Ook ik heb een paar kleine vraagjes. Kan je eigenlijk FV en BV door elkaar heen geven? Niet dat ik daar al behoefte aan heb, want de Bv gaat wel redelijk en wil nog even doorgaan hiermee, maar het is iets waar ik nergens iets over lees.

Ik kan me nl zo voorstellen dat ik dan over een aantal maanden FV geef voor de nacht ofzo. Heb nl begrepen dan FV beter vult en dus dat ze langer slapen. Ben nl tussendoor vaak aan het kolven maar krijg er toch maar max max max 60 ml (uit 2 borsten) uit en vaak nog minder. Ik kolf na een voeding. Maar soms heb ik er inderdaad gewoon geen tijd voor ivm huilende baby enz enz. Met veel moeite krijg ik dus maar vaak een "opbrengst" van 150 ml per dag. Wat eigenlijk precies genoeg is voor een voeding of 1,5. Aangezien ik tegenwoordig 1 nachtvoeding door mijn vriend laat doen is er van een vooraadje aanleggen weinig sprake helaas. Mijn meisje is nu 4 weken en weegt 3900 gram. Ze doet het helemaal fantastisch verder (op een beetje veel huilen na dan)

Nog een laatste vraag. Ben verder erg verkouden, grieperig en keelpijn. Dit heeft verder geen gevolgen voor de BV toch??? Heb begrepen dat BV erg onstekingsremmend is dus misschien moet ik zelf maar eens een fles nemen :-). Ben wel erg bang om mijn meisje aan te steken. Heb de tip van BV in het neusje al gelezen en opgeslagen. Voor het geval dat. BTW Ik heb veel profijt van al jullie tips en lees dus heel vaak mee. Bedankt daarvoor in ieder geval.

Chica, fv is geen garantie voor langer slapen hoor. Dat is helaas maar een fabeltje. Vaker aanleggen kan de productie verhogen en wat ik zelf vond helpen was het eten van havermoutpap (had ik dan ook voor ontbijt en lunch). Tilalia heeft op dit topic ooit heel goed het verschil tussen fv en bv beschreven, misschien dat je dat eens kunt lezen (heb helaas geen tijd om het voor je op te zoeken, sorry)

En als je verkouden bent is het juist goed, je lichaam maakt afweerstoffen en die komen via je melk weer bij je kindje terecht. Zou alleen een beetje oppassen met kusjes op de mond, je wilt haar natuurlijk niet expres aansteken. Maar als ze verkouden wordt heeft ze er waarschijnlijk minder last van dan jij.
.
ha dames,

is het mogelijk borstontsteking te hebben zonder harde plek in de borst en rode kleur?

ik heb sinds gisteravond een hele pijnlijke borst, aanraking doet echt pijn. vannacht al half leeg gekolfd want stond super strak, en er op liggen deed echt pijn.

Na en kolven en volledige voeding uit die borst te hebben gegeven is aanraking nog steeds erg pijnlijk. Ook griepsymptomen en verhoging 38.5.

wat denken jullie, kan dit borstontsteking zijn?

(mijn huisarts werkt niet op woensdag, en dan moet je naar de noodarts, en dat is zo'n hork dat ik daar liever niet voor niets kom)

bedankt! nitro
Nitro, ja, dat kan inderdaad op een bno wijzen. Jammer dat het zo'n hork is, de noodarts,maar ik zou toch maar even bellen.

Je hebt in principe 24 uur om een b.o. 'af te wentelen' door de bors zo leeg mogelijk te maken (kolven, voeden), goed te rusten, goed te drinbken, etc, maar even bellen naar je horkerige arts dat je hier mee topbt5 en dat je morgen dus wel eens echt ziek kan zijn, kan de medewerking va je arts verbeteren.

Sterkte!
Q, fijn dat het beter gaat.

En wara je dat gelezen hebt? Dit topic waarschijnlijk

Fijn dat je meisjehe steeds bbeter drinkt!
quote:Wyfke schreef op 27 november 2007 @ 21:37:

Hallo hier ben ik ook weer eens want ik maak me momenteel weer eens zorgen over de bv. Ik ben van 5 naar 6 voedingen gegaan, omdat mijn dochtertje van 8,5 week 's ochtends iets eerder komt en ik 's avonds vaak korter op elkaar voed (3 à 3,5 uur ertussen) omdat ik anders te vroeg uitkom. Sinds enkele dagen zuigt ze heel hard op haar vuistje en kwijlt daarbij soms haar hele wangetjes nat. Op willekeurige momenten, meteen na een voeding of 1 à 2 uur erna. Ben vorige week nog op het cb geweest en daar bleek dat ze goed groeit. Ik hoef nu half december pas weer maar denk er sterk over om volgende week maar eens te gaan wegen daar....

Kan dit smakkende zuigen op haar handje een teken zijn dat de bv niet voldoende is?

Wyfke, heb je al geprobeerd om haar aan te leggen als ze zo op haar handjes zuigt? Ik vind het nl. wat vroeg voor tandjes klinken (het lkan hoor, daar niet van, maar het komt niet zo vaak voor, zo vroeg) Misschien heeft ze zuigebheofte, dat kan ook, maar op vuistjes sabbelen is in eerste instantie een hongersignaal.

Wat is de reden dat je zo op schema voedt? Je meisje is nog heel erg klein, en met een schema valt een regeldag niet zo goed op. Ik vind 5 voedingen voor een baby van nog geen 9 weken eerlijk gezegd ook iets te weinig, 6 lijkt me het minimum. ASl is het alleen maar omdat je je melkproductie dan veel beter op gang houdt.
Oh, en excuses voor de tikfoutten, ik heb een enorme snee in mijn vinger en m'n motriek is een beetje ruk, daardoor. En ik heb geen zin in verbteren!
Tilalia: ik voed niet op schema hoor, mijn dochter bepaalt de tijdstippen en aangezien ze 's ochtends niet altijd op hetzelfde tijdstip wakker wordt voed ik iedere dag weer op andere uren. Hoe gaan de dagen hier? De beide ochtendvoedingen slaapt ze makkelijk 4 uur op door. 's Middags voed ik meestal als ze huilt en dat is ongeveer eens per 3 à 3,5 uur. Voor de nachtvoeding moet ik haar soms wakker maken, net als gisteravond, ze was niet wakker te krijgen, zelfs niet met koud washandje in haar gezichtje. Uiteindelijk heeft ze 1 borst gehad en nog 2 slokjes uit de ander genomen en maft vervolgens wel weer tot 6.00 uur door. De laatste paar dagen heeft ze 6 voedingen gehad, maar sindsdien spuugt ze wel ineens.

Op het cb gaan ze ervan uit (omdat ze goed groeit) dat ze per voeding meer melk uit de borst krijgt en daarom toe kan met 5 voedingen. Toen ze twee weken oud was dronk ze nog maar 6.

Bloempje: al sinds de eerste week krijgt ze regelmatig een speen want ze is dol op zuigen. De speen werkt goed als troostmiddel en ze slaapt er ook regelmatig goed op in. Misschien is er inderdaad wel van alles gaande in haar kaakjes, dat kwijlen kan er wel mee samen gaan misschien? En ze huilt niet bij het zuigen op haar handje, eigenlijk huilt ze maar heel weinig. Ze maakt er hele tevreden geluidjes bij.
Ben je al naar de dokter geweest Nitro? Ik hoop dat je je gauw weer beter voelt!

Krijgt iedere vrouw die bv geeft hier trouwens mee te maken of kun je zo'n borstontsteking voorkomen? Ik weet van de kraamhulp al dat warm houden en hygiëne belangrijk zijn.
bedantk voor t antwoord.

ik heb vanmorgen nog een keer de borst helemaal leeg gekolft, en het lijkt allemaal wat minder te worden, dus ik kijk het nog even aan.

wyfke, ik heb mn oudste 15 maanden bv gegeven, en nooit enig probleem gehad, geen onsteking of kloofjes of wat dan ook.
.
Heb een vraag over kolven. Ik ga over een week weer aan het werk (...) en wil gaan kolven. Alles is geregeld, maar bedenk me net dat mijn kolf (medela ) wel erg veel lawaai maakt. Zit er nu aan te denken een andere aan te schaffen, maar aangezien die dingen niet heel goedkoop zijn vraag ik me af welke wel stil zijn. Zag de medela swing. Heeft iemand hier ervaring mee?

Zag net ook dat er extra opzetstukken te koop zijn. Wist ik niet.. Vroeg me al af ik telkens alles schoon moest maken na het kolven.
ik heb nu de medela mini electric
.
.
Fijn, Punkertje, dat het weer wat beter gaat! Nog even volhouden en voor hje het weet gaat het weer helemaal perfect!

Fijn dat je wat aan mijn tips hebt gehad, graag gedaan!
Iedereen bedankt voor de tips in ieder geval. Ik vroeg me af Tilalia hoe het toch komt dat je zoveel van BV af weet. Ben je soms lactatiekundige??? Of heb je misschien wel 8 kids die je allemaal BV hebt gegeven :-). Wel heerlijk hoor een aantal mensen die echt weten waar ze het over hebben. Dit forum is dan echt een geruststelling. Thanks, thanks, thanks.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
De Medela swing bevalt me erg goed. Maakt weinig lawaai en het kolven gaat redelijk snel. Echt een aanrader! Ik gebruik de kolf nu al 5 weken fulltime, omdat onze zoon van 9 weken te gulzig aan de borst drinkt. Hierdoor spuugde hij veel te veel waardoor hij te weinig groeide. Via de fles moet hij meer moeite doen en drinkt hij een stuk langzamer.

Heeft er iemand tips om hem weer aan de borst te krijgen?
quote:karin28 schreef op 28 november 2007 @ 18:44:

De Medela swing bevalt me erg goed. Maakt weinig lawaai en het kolven gaat redelijk snel. Echt een aanrader! Ik gebruik de kolf nu al 5 weken fulltime, omdat onze zoon van 9 weken te gulzig aan de borst drinkt. Hierdoor spuugde hij veel te veel waardoor hij te weinig groeide. Via de fles moet hij meer moeite doen en drinkt hij een stuk langzamer.

Heeft er iemand tips om hem weer aan de borst te krijgen?Kan hij nog wel happen? Je zou je tsr kunnen laten wegvloeien, zodat ie wel mòet werken om aan dee melk te komen. Ook kan het helpen om de zwaartekracht mee te laten helpen: jij op je rug, baby op je buik, laten happen (maar koppie wel ondersteunen!). Dan moet ie alle melk omhoog zuigen, dat kost een hoop meer moiete!
quote:Chica34 schreef op 28 november 2007 @ 17:52:

Iedereen bedankt voor de tips in ieder geval. Ik vroeg me af Tilalia hoe het toch komt dat je zoveel van BV af weet. Ben je soms lactatiekundige??? Of heb je misschien wel 8 kids die je allemaal BV hebt gegeven :-). Wel heerlijk hoor een aantal mensen die echt weten waar ze het over hebben. Dit forum is dan echt een geruststelling. Thanks, thanks, thanks.

Ben geen lactatiekundige. Ben wel in opleiding om bv-consulent te worden bij een bv-organistaie (in Belgie, net zoiets als de VBN in NL). Heb maar 2 kinderen, Meisje Klein van nu 3 jaar en 2 maanden, die 20 maanden bv heeft gekregen en Jommetje van 7 1/2 maand, die ook bv krijgt. Hij heeft een koemelkallergie, dus ik ben op dieet.

Dus alle kennis komt van eigen ervaring, veel boeken lezen, internet, veel ervaringen van andere vrouwen aanhoren, ettc. En ik vind het een leuk onderwerp, omdat er voor bijna elk bv-probleem een bv-oplossing is.
Hoi,

Hier nog een november moeder en newbie qua borstvoeding.

Van de kraam moet ik overdag om de 3 - 4 uren voeden en dit telt dan vanaf het begin van de voeding.

Nu moest ik vandaag tussen 16-17 voeden, maar ze sliep zo vast dat ik er niet wakker kreeg. Om 1645 uit bedje gehaald en geprobeerd aan te leggen dit werkte niet echt. Pas om 1730 werd ze wakkerder en dronk ze goed. Toen verschoond en de andere borst gegeven, maar op deze manier was ik pas om 1815 klaar en gerekend vanaf 1645 moet ik dus tussen 1945 en 2045 weer voeden.

Op dit moment is ze echter nog steeds diep in slaap. Wat kan ik hier nu mee. Ik vind het zielig om haar waker te maken omdat ze eigenlijk pas 1,5 uur slaapt, ze is 4 dagen oud. Maar als ik haar laat slapen ben ik bang dat ze nooit een nachtritme gaat krijgen.

Alvast bedankt, misty
Hai Misty!

Lastig he, zo'n verse baby zonder gebruiksaanwijzing!

Had de kraamhulp een reden om je dit 'schema' aan te raden? Want heel eerlijk, vind ik het wat weinig voor een verse (ik neem aan voldragen en gezonde) baby. Verse babies moeten per 24 uur minstens 8 voedingen hebben, tot de bv echt goed op gang is. Dit is omdat je in het begin maar weinig melk maakt. Genoeg voor een baby, als die vaak genoeg drinkt. Hoe vaker je baby bij je drinkt, hoe vaker jouw hersenen een seintje krijgen dat er melk gemaakt moet worden. En dat is goed, want hoe meer je melkklieren gestimuleerd worden in het begin, hoe makkelijker het is om je melkproductie op peil te houden als je baby groter wordt.

Hoe zwaar is je meisje? Is ze al veel afgevallen sinds haar geboorte, is ze misschien zelfs al weer aan het aankomen, hoor je haar slikken als ze drinkt, is ze haar meconium al helemaal kwijt, heeft ze verder vaak ontlasting?

Is je bv al op gang gekomen? Heb je stuwing (gehad?) Is je dochtertje alert als ze wakker is? Heeft ze voldoende plasluiers? Heb je enig idee of ze zelf 'komt' voor een voeding? Geeft ze hongersignalen? (smakken met lipjes, met hoofd heen en weer bewegen met haar mond open en haar tong schuin naar buiten, sabbelen op vuistjes, etc?)

Ik denk dat je nu de 16.45 tijd niet aan hoeft te houden voor een voeding, wacht rustig af tot 20.30, dat is 3 uur na haar laatste voeding. Je kan dan kijken of ze wat hongersignaaltjes maakt, of ze misschien wat lichter aan het slapen is, dan is ze ook makkelijker wakker te maken.

BV op vraag werkt het beste maar met hele verse baby's moet je in de gaten houden of ze niet te weinig drinken, dan worden ze suffig, slapen ze nog meer, en drinken ze te weinig om groot en sterk te worden.

Succes!
Oh, en dat nachtritme? Dat duurt nog wel even, dus daar kan je nu nog niet heel veel aan verpesten. Baby's voelen dat, met wat hulp van hun ouders, heel goed zelf aan. Maar zoals je al zegt, ze is pas 4 dagen oud. Voed haar lekker veel en vaak, dan is haar buikje goed vol en heb je meer kans op een echt dag en nachttitme.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven