Geld & Recht alle pijlers

Zvw bijdrage, belastingsdienst

16-10-2010 20:58 11 berichten
Ik heb een 2e baan waar ik zelf een deel belasting van moet afdragen(iets van 44%). Nu spaar ik dit netjes en de aanslag is binnen (was een beetje laat maar kon nog)

Nu krijg ik een 2e mooie blauwe envelope met daarin de mededeling dat ik 4,8% moet betalen voor inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet.(berekend over het TOTALE bedrag van mn 2e baan) Wat houdt dat in? Behalve dat ik dus nog meer moet betalen? Ik bedoel, ik moet al bijna 44% afdragen dus waar is deze 4,8% goed voor? Wat krijg ik ervoor/heb ik recht op? Wat kan ik ermee? Snap niet dat dit over het hele bedrag moet betalen ipv over de resterende 56%?

Natuurlijk zal het wel kloppen maar vind het zo oneerlijk af en toe met de belastingsdienst. Zat dit jaar net niet aan mn eigen bijdrage dus heb geloof ik 130,- al uit eigen zak moeten betalen voor tandarts en doktersafspraken dus ben wel klaar met dat betalen
Alle reacties Link kopieren
Als je tweede baan obv 'zelfstandig ondernemer' is, dan betaal je naast belasting ook een bijdrage zvw. Dat is het deel dat normaal gesproken door de werkgever betaald wordt.
Hmm fair enough maar hoezo dan niet over de overgebleven 56% Daar snap ik echt niets van! Anders ga ik maandag wel de belastingdienst bellen, zie de logica niet :(
Je betaald over je volledige brutoloon premie zvw. Het maakt dus niet uit of het loon is uit dienstbetrekking of als zelfstandige. Als zelfstandige moet je het zelf afdragen en als je in loondienst bent draagt je werkgever het af (dan wordt het ook ingehouden op je loon hoor).

Er zit wel een maximum aan de premie zvw, voor (heel) 2010 is dat: ¤ 1.593 dacht ik (ik zoek het nog even na). Je zegt dat dit je 2e baan is? Ben je bij je andere baan in loondienst? Dan wordt daar ook premie zvw ingehouden. Als daar al (over het hele jaar gerekend) het maximum wordt ingehouden, hoef je over de rest geen premie zvw meer te betalen (dus ook niet over je inkomen als zelfstandige).

Hier kun je berekenen of je recht hebt op teruggaaf:

http://www.belastingdiens ... gaaf_zorgverzekeringswet/

Hier kun je het formulier downloaden als je een teruggaaf van de betaalde zvw wilt aanvragen:

http://www.belastingdienst.nl/download/2274.html
Ehm, omdat ze het zo bedacht hebben... Zie www.belastingdienst.nl
Dat max bedrag had ik dus niet goed, het is ¤ 2.339
Lyt, bedankt voor de heldere uitleg! Hier heb ik wat aan

Helaas zit ik er net allemaal onder dus mag ik het gewoon gaan betalen, bah leuker kunnen we het niet maken.. Wel oneerlijker

Ben inderdaad bij mn "hoofdbaan"in loondienst!
Over de inkomsten in loondienst wordt 6,9% ZVW premie geheven. Over de inkomsten als ondernemer / freelancer 4,8%

Dit tot een inkomen van maximaal ¤ 32369 (jaar 2009)

Voor 2010 zijn de cijfers: 7,05% / 4,95% / ¤ 33189

Het maximum wat aan premie wordt ingehouden is dus afhankelijk van welk deel van het inkomen in loondienst verworven werd en welk deel als ondernemer / freelancer.

Voorbeeld: inkomen in loondienst: ¤ 25000. Inkomen als ondernemer / freelancer: ¤ 10000 Te betalen ZVW-premie als ondernemer / freelancer: ( maximum 32369 - 25000 ) x 4,8% is ¤ 353

http://www.belastingdiens ... ngswet-12.html#P144_11789
quote:brian73 schreef op 16 oktober 2010 @ 21:06:

Als je tweede baan obv 'zelfstandig ondernemer' is, dan betaal je naast belasting ook een bijdrage zvw. Dat is het deel dat normaal gesproken door de werkgever betaald wordt.

Hoezo, door jouw werkgever betaald wordt? Dat bedrag gaat van jóuw brutoloon af. Dat je er verder geen omkijken naar hebt wil niet zeggen dat de baas het betaald .

Die 4,8% is je inkomensafhankelijke bijdrage die je over iedere verdiende euro betaald, dus iets anders dan je inkomstenbelasting.
quote:Pigbull schreef op 17 oktober 2010 @ 01:37:

[...]

Hoezo, door jouw werkgever betaald wordt? Dat bedrag gaat van jóuw brutoloon af. Dat je er verder geen omkijken naar hebt wil niet zeggen dat de baas het betaald .

Die 4,8% is je inkomensafhankelijke bijdrage die je over iedere verdiende euro betaald, dus iets anders dan je inkomstenbelasting.

De inkomensafhankelijke bijdrage zvw is verschuldigd over belastbaar loon. In loondienst niet 4,8% maar 6,9%. De verschuldigde bijdrage wordt door de werkgever op het loon ingehouden en afgedragen aan de Belastingdienst.

Indien er daarnaast nog andere inkomsten zijn die onder het bijdrage-inkomen vallen maar waarover geen loonheffing plaats vindt, wordt daarover door de Belastingdienst op aanslag Zvw-bijdrage geheven. Hier: 4,8%. Deze aanslag kan worden voorafgegaan door een voorlopige aanslag Zvw.

De bijdrage wordt geheven over het bijdrage-inkomen tot ten hoogste 32.369 euro in 2009.
quote:Pigbull schreef op 17 oktober 2010 @ 01:37:

[...]

Het bedrag wat onderaan je loonstrook wordt ingehouden (=netto!) wordt door je werkgever bruto vergoed. Met andere woorden, de inkomensafhankelijke bijdrage wordt via je netto loon verrekend, maar door de werkgever vergoed. En over die vergoeding moet je weer belasting betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven