Vroeger was alles beter

15-10-2010 21:44 225 berichten
Denken jullie ook niet dat wij het vroeger makkelijker hadden dan onze kinderen nu. Geen gesleep naar bso. Moeder gewoon altijd thuis. Ik kan me niet herinneren dat ik stuiterballen in de klas had en ouders gingen nooit scheiden. Of zie ik mijn verleden door een roze bril?
Alle reacties Link kopieren
vroeger was alles ook beter
wij hadden 1 telefoon in de straat
Heerlijk topic weer.
Wij hadden vroeger ook 1 allochtoon op school, een Bosnisch jongetje. Echt, een attractie gewoon.
Kennen jullie de LOLOBAL nog. Zo'n bal door een plankje, waar je met veel oefenen (in mijn geval dan) mee kon springen.

En de Peek en Cloppenburg, daar haalden wij toen kleren, maar die bestaat volgens mij niet meer.
Wij hadden ook maar 1 allochtoon op de hele school, een donker meisje, zal wel surinaams of antilliaans geweest zijn, ik herinner me alleen haar donkere vlechtjes.

Ik vond de vrijheid die we toen als kinderen hadden erg fijn. Ik speelde in weekenden en vakanties ook rustig hele dagen op het verboden terrein van de steenfabriek. Een groot stuk hei, zandduinen, een meer, sloten, bramenstruiken, bos. Dat was heerlijk terrein (met ongetwijfeld vele gevaren waar men nu de wondertjes niet meer aan bloot zou willen stellen)

Ook vervallen boerderijen waren favoriet. Half ingestorte ruines met veel weiland er omheen. Heerlijk om na schooltijd naartoe te gaan.
quote:kippekop schreef op 16 oktober 2010 @ 00:34:

Wij liepen tussen de middag naar huis om een boterhammetje te eten, meestal met een vriendje of vriendinnetje. We mochten alleen naar het park, zelfs al liep daar een potloodventer, daar werdt niet zo naar omgekeken eigenlijk. Inderdaad, moesten we naar de TV lopen en dan waren er van die knoppen die je heel hard in moest drukken. Daarvoor was er ook nog zwart/wit televisie. De inval Juf die met een lineaal op je vingers sloeg. Met gymmen hoefde we niet te douchen (hing ook altijd zo'n raar geurtje in de kleedkamers). Na schooltijd bijna altijd buiten spelen. Vriendjes en vriendinnetjes bij de vleet. Ren je rot, Mies Bouwman, Wie van de drie, Stuif es in, Willem Ruis, Albert Mol en voor het song festival bleef je thuis.Nou, écht wel. En de leraar liep gewoon bij de meisjes naar binnen, om te kijken of ze wel onder de douche stonden.
Later is nu
quote:Sabeltandcavia schreef op 16 oktober 2010 @ 00:38:

Kippekop, wij moeten wel van dezelfde leeftijd zijn . Wat een herkenning!Zou zomaar eens kunnen. Op de lagere school hoefde niemand te douchen. Op de middelbare shool, loerde die viespeuk ook de douches in! Wij hadden 1 Surinaamse jongen op school en iedereen vond het geweldig om aan zijn zachte kroes haar te zitten.
quote:dreamer schreef op 16 oktober 2010 @ 10:09:

[...]

Nou, écht wel. En de leraar liep gewoon bij de meisjes naar binnen, om te kijken of ze wel onder de douche stonden.Heb jij bij mij op school gezeten? Mijn en andere ouders klaagden erover en op een gegeven moment mocht hij geen meisjesklassen (jaja, bij ons was het nog gescheiden) meer lesgeven. That's all.
Wij hoefden gelukkig niet te douchen, niet op de lagere en ook niet op de middelbare school.

Op de middelbare zou 't ook complete onzin zijn ook, de meesten hadden er al 'n fietstocht van gemiddeld 15 km opzitten voor ze op school waren en naar huis weer 't zelfde. Dus dan is thuis douchen natuurlijk veel effectiever en bovendien 'n stuk prettiger in je eigen privacy.
quote:lavendelbloem schreef op 15 oktober 2010 @ 21:44:

Denken jullie ook niet dat wij het vroeger makkelijker hadden dan onze kinderen nu. Geen gesleep naar bso. Moeder gewoon altijd thuis. Ik kan me niet herinneren dat ik stuiterballen in de klas had en ouders gingen nooit scheiden. Of zie ik mijn verleden door een roze bril?

Wauw, hoe oud ben jij? Vijftig? Ik ben twintig jaar jonger, en mijn ouders werkten allebei fulltime, ik had drie drukke jongetjes in de klas en een meisje dat geen kleurstof mocht, want daar werd ze razend irritant van. Haar ouders waren overigens gescheiden, net als die van twee andere kinderen.

Maar goed, ik zal wel mosterd zijn, want ik was te lui om de rest te lezen
het is intussen een beetje een heimwee topic geworden geloof ik,

maar in die fantastische jaren '50 zijn mijn opa en oma gescheiden en werd mijn oma met de nek aangekeken. In die fantastische jaren '70 hadden wij een hulp/oppas en het kon me helemaal niks schelen, ze was er gewoon. In die geweldige jaren '80 moest mijn moeder hemel en aarde bewegen om overblijf te regelen op mijn lagere school, want de directeur vond dat kinderen tussen de middag thuis een warme maaltijd dienden te nuttigen. Toen mijn moeder opperde dat die warme maaltijd dan maar op school geserveerd moest worden (want zo was ze het van haar Franse broertjes en zusjes gewend) barstte de hel los.

De overblijf is er gekomen en ik vond het reuze gezellig. Vriendinnetjes vonden mij zielig, maar ik vond hun weer zielig, want alleen met je moeder eten is best wel saai eigenlijk.

Als ik nu aan leerlingen vertel dat mijn vader en zijn broers uit verveling huiswerk gingen maken omdat er toch niks anders te doen was hebben ze echt heel veel medelijden met ze.

Mijn oom heeft zijn school niet afgemaakt en ervoer het als een hel en ik ben er van overtuigd dat zijn ervaringen nu heel anders zouden zijn. Mijn opa en oma mochten niet verder leren omdat ze moesten werken cq ze een meisje was. Terwijl ze allebei heel graag wilden.

Dat zijn eigenlijk mijn grootste ideeën over vroeger was alles beter.
quote:dreamer schreef op 16 oktober 2010 @ 10:09:

[...]

Nou, écht wel. En de leraar liep gewoon bij de meisjes naar binnen, om te kijken of ze wel onder de douche stonden.Bij ons liep de gymleraar bij de meisjes naar binnen als hij merkte dat er douchegel of shampoo gebruikt werd. Dat mocht schijnbaar niet? Er zat een deur tussen de jongens- en meisjeskleedruimtes en als er schuim onder de deur door kwam, kwam ie boos naar binnen. Dat werd in groep 8 echt niet meer op prijs gesteld, maar dat maakte hem niks uit.
Vroeger zat cola nog in een literfles. En dan mochten mijn broer en ik zo'n fles delen in het weekend. Op vrijdagavond en op zaterdagavond kregen we dan cola. En chippies in een eigen schaaltje. Jippeeee!

En soms zette mijn moeder op zaterdagavond al pakjes drinken en iets lekkers klaar op tafel. En dan mochten mijn broer en ik dat pakken en 's ochtends naar de televisie kijken. Was natuurlijk eigenbelang van mijn moeder maar ik vond dat altijd zo leuk!

En op woensdagmiddag was er "Wordt vervolgd...." met Han Pekel op de televisie.

En we mochten onze schoen zetten als Sinterklaas weer in Nederlands was. En soms zat er dan niks in omdat Sint het te druk had gehad. En er zat al helemaal niks groots in. Gewoon iets wat ook echt in de schoen pastte...

En als mijn vader op zaterdag mee ging naar de stad kregen we allemaal een halve halve rookworst bij de Hema. Laatst zag ik een kindje van 2 in een kinderwagen met een halve worst. Dat kreeg ik nog niet eens toen ik tien was! Echt lekker was dat, zo'n stuk worst want we kregen het bijna nooit.

En met Pasen en kerst mocht je van het mooie servies eten. (Nu nog steeds trouwens, bij mijn ouders).
quote:kaetje schreef op 16 oktober 2010 @ 15:12:

En als mijn vader op zaterdag mee ging naar de stad kregen we allemaal een halve halve rookworst bij de Hema. Laatst zag ik een kindje van 2 in een kinderwagen met een halve worst. Dat kreeg ik nog niet eens toen ik tien was! Echt lekker was dat, zo'n stuk worst want we kregen het bijna nooit.

.geheel off topic: dat is het enige wat is mis nu ik vegetariër ben: de hema-worst. En ik schaam mij diep dat ik zo iets ordinairs mis, en niet iets echts, zoal biefstuk ofzo.
Ach ja vroegah...

Op mijn lagere school zaten geen allochtonen, want haske christelijk. De gekleurde kinderen zaten op de openbare... Niet dat ik dat miste, want in onze straat hadden we meer dan voldoende buitenlanders (want het woord allochtonen bestond nog helemaal niet). Ook geen gescheiden ouders in mijn omgeving, wel een alleenstaande moeder, die per ongeluk zwanger was geworden (de schande!)

Zwart wit tv, en als je dan stiekem een enge film keek niet naar de tv durven lopen om m om of uit te zetten

Schaatsen op straat, spelen op de grote weg tijdens de autoloze dagen, met z'n tienen in een gewone auto voor een verjaarspartijtje (en dan met drie kids in de kofferbak..), gewoon op straat of 'in de bouw' spelen, fikkie stoken, landjepik met een mes, hutten bouwen in het bos, alleen naar het water om te gaan zwemmen, ja onze ouders waren ferschrikkeluk onverantwoordelijk natuurlijk....
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Mevrouw 75, die rookworst ruikt ook zo lekker als andere mensen er eentje eten...
Zwartwit televisie hadden wij ook! En bij opa en oma was Pino ineens blauw! Vond ik zo raar...
Och ja, toen de jongens van Doe maar nog als lekker stuk gezien werden en we allemaal onze riem boven onze navel hadden zitten. Getoupeerd haar en plukken shag uit de bikinibroek. Alles dicht op zondag en babi pangang en foejonghai was nog heel exotisch. Je de hele dag thuis moest blijven wachten voor een belangrijk telefoontje en uitzending gemist ook echt gemist betekende. En er was natuurlijk al zoveel te zien op Ned 1 en 2. De levertraan en castorolie die toen nog niet in tabletvorm maar lekker op een grote lepel gevoerd werd en je gepest werd om je beugel omdat je met rechte tanden wel erg uit de toon viel. Met weemoed denk ik eraan terug.
Och ja vroeger... zucht...

Ik speelde in de 4e klas nog met mijn barbie's en fleur poppen. In de 6e klas hadden we schoolfeesten met cola en chips. Dansen op Milli Vanilli, Rick Ashley... Een enorme kuif met veel haarlak!

Mijn moeder werkte ook anders konden we gewoonweg niet rondkomen. We hoefden niet naar de BSO, er was een ruil met de buurvrouw die we 'tante' noemden. Overblijven maar heel af en toe, wanneer de buurvrouw niet kon.

We zaten zonder gordels in de auto en lagen gewoon op de hoedenplank naar buiten te kijken. Moeder en vader rookten (en ook IN de auto maar dan met een raam op een kiertje). Sommige dingen waren super maar van sommige ben ik blij dat het tegenwoordig anders is.

Bij mij op school hebben de meiden uit groep 6 vriendjes die hen met de scooter komen halen en ongeveer 16-17 jaar oud zijn.... Die meiden zien er ook zeker uit als een jaar of 14. Dat was vroeger niet zo (althans waar ik vandaan kom).
Ach joh, onze kinderen hebben het toch super, wat heeft die BSO en'' vroeger'' daarmee te maken. Heel goed die BSO juist.

Juist makkelijk toch, je hoeft de ze alleen maar op te halen na je werk.

Moeder altijd thuis, ze werkte niet maar.. pfff was blijf als ze een keer weg was , had ik het huis en tuin voor me alleen.

En scheidingen komen nu wel meer voor ja, maar vroeger ook wel.
@ellebelle meiden uit groep zes(!) met vriendjes op scooters? Wat voor school is dat?
quote:Sugarbaby schreef op 16 oktober 2010 @ 14:52:

[...]

Bij ons liep de gymleraar bij de meisjes naar binnen als hij merkte dat er douchegel of shampoo gebruikt werd. Dat mocht schijnbaar niet? Er zat een deur tussen de jongens- en meisjeskleedruimtes en als er schuim onder de deur door kwam, kwam ie boos naar binnen. Dat werd in groep 8 echt niet meer op prijs gesteld, maar dat maakte hem niks uit.Wij douchten gemengd en de leraar (we hadden geen gymleraar, was dus de gewone leraar) douchte mee.
quote:RosaP schreef op 16 oktober 2010 @ 21:23:

@ellebelle meiden uit groep zes(!) met vriendjes op scooters? Wat voor school is dat?Ja moest natuurlijk groep 8 zijn (voorheen 6e klas...). Vind ik nog steeds vééééél te jong om een vriendje van 16-17 te hebben als je zelf 12-13 bent. Deze meiden hebben ook moeders die vol trots vertellen dat de dochters eruit zien en zich gedragen als meiden van 16. Ze hebben piercings en roken. Een van dat groepje vertelde me laatst dat ze van haar moeder een tattoo krijgt als ze naar de middelbare school gaat. Het is een vrij normale school in een middelgrote stad in het zuiden van het land.
Een tattoo als je brugsmurf wordt ?

Mijn moeder is volgens mij wel 16 keer met mij naar de juwelier geweest voordat ik het eindelijk aandurfde om gaatjes te laten schieten in mijn oren (toen ik een jaar of 10 was).

Ik had echt voorstelling van zo'n schietkraam als op de kermis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven