Vroeger was alles beter
vrijdag 15 oktober 2010 om 21:44
zaterdag 16 oktober 2010 om 00:11
Ik kan me ook niet herinneren dat er op de basisschool gescheiden ouders waren. En pas ergens halverwege de jaren 80 kreeg mijn basisschool een officiele overblijf. Daarvoor was het in geval van nood ook mogelijk om op school te blijven tussen de middag, maar dan moest je gewoon je boterhammetje opeten tussen alle meesters en juffen. Erg indrukwekkend voor een 5-jarige! Vooral omdat je meestal dan alleen was!
zaterdag 16 oktober 2010 om 00:13
De meester rookte sigaren in de klas, dus nee, niet alles was beter. Ook kan ik me niet herinneren dat we vroeger drinken mee naar school namen (lagere school) of dat we water dronken ofzo. De juf en de meester ja, die kregen thee of koffie. Wij dronken pas iets na schooltijd.
Naar huis lopen deden we zelf. We werden niet opgehaald of gebracht, en we waren jaloers op de klasgenoten die buiten het dorp woonden, want die mochten op de fiets. Bij ons bleef niemand over. Náblijven, dat wel . Tijdens het speelkwartier deden we tikkertje of voetjevandevloer of we oefenden toneelstukjes of zongen van Dikkiedee en megomme gomme gommetje. Dat kwartier duurde minstens een uur in mijn beleving.
Op woensdagmiddag keken we naar de berenbios en 's avonds moesten we na de Fabeltjeskrant naar bed. Witheet als we al naar boven gebonjourd werden als meneer De Uil nog niet geknipoogd had. Op zaterdagavond keken we naar de Showbizzquiz en en de Honeymoonquiz met ideale schoonzoon Ron Brandsteder en Bella de Beer.
Naar huis lopen deden we zelf. We werden niet opgehaald of gebracht, en we waren jaloers op de klasgenoten die buiten het dorp woonden, want die mochten op de fiets. Bij ons bleef niemand over. Náblijven, dat wel . Tijdens het speelkwartier deden we tikkertje of voetjevandevloer of we oefenden toneelstukjes of zongen van Dikkiedee en megomme gomme gommetje. Dat kwartier duurde minstens een uur in mijn beleving.
Op woensdagmiddag keken we naar de berenbios en 's avonds moesten we na de Fabeltjeskrant naar bed. Witheet als we al naar boven gebonjourd werden als meneer De Uil nog niet geknipoogd had. Op zaterdagavond keken we naar de Showbizzquiz en en de Honeymoonquiz met ideale schoonzoon Ron Brandsteder en Bella de Beer.
Ik vind hier dingen van.
zaterdag 16 oktober 2010 om 00:14
Vroeger was er nog geen incest in de kranten, en helemaal niet incest in de kerk.
Ik denk dat in dit opzicht (en op het gebied van scheidingen) veel verbeterd is.
Goedkoper bellen, goedkoper vliegen, discussiëren via internet... Sommige dingen zijn nu makkelijker.
Paprika-chips waarvan je rode vingers kreeg, asbest in huizen, lood in verf (voor de 2e wereldoorlog)... brr.
Iets dat ik nu minder mooi vind:
- het niveau van het rekenonderwijs
En ik heb de indruk dat in Nederland steeds meer mensen organiseren of plannen, of financiëel beheer doen, en minder mensen echt produceren.
Met name in het onderwijs en de gezondheidszorg.
Ik denk dat in dit opzicht (en op het gebied van scheidingen) veel verbeterd is.
Goedkoper bellen, goedkoper vliegen, discussiëren via internet... Sommige dingen zijn nu makkelijker.
Paprika-chips waarvan je rode vingers kreeg, asbest in huizen, lood in verf (voor de 2e wereldoorlog)... brr.
Iets dat ik nu minder mooi vind:
- het niveau van het rekenonderwijs
En ik heb de indruk dat in Nederland steeds meer mensen organiseren of plannen, of financiëel beheer doen, en minder mensen echt produceren.
Met name in het onderwijs en de gezondheidszorg.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zaterdag 16 oktober 2010 om 00:15
quote:w00t schreef op 16 oktober 2010 @ 00:03:
milo, dat keek ik samen met mijn moeder. Hilárisch vonden we het. Peukie erbij.... haske gezellig.Oh, mijn ouders keken ook hoor, alleen vonden ze het niet zo geschikt voor kinderen.... echte censuur! Hahaha, maar we keken toch stiekem, ik lag onder de bank.
milo, dat keek ik samen met mijn moeder. Hilárisch vonden we het. Peukie erbij.... haske gezellig.Oh, mijn ouders keken ook hoor, alleen vonden ze het niet zo geschikt voor kinderen.... echte censuur! Hahaha, maar we keken toch stiekem, ik lag onder de bank.
zaterdag 16 oktober 2010 om 00:18
quote:Sabeltandcavia schreef op 16 oktober 2010 @ 00:13:
De meester rookte sigaren in de klas, dus nee, niet alles was beter. Ook kan ik me niet herinneren dat we vroeger drinken mee naar school namen (lagere school) of dat we water dronken ofzo. De juf en de meester ja, die kregen thee of koffie. Wij dronken pas iets na schooltijd.
Nou, op de kleuterschool écht wel. En niet van die handige pakjes, nee, lékbekers met een plastic zakje erom heen, die nooit werkte. (ik ruik het nog) en een appel in partjes, die natuurlijk bruin uitgeslagen was.
Nou, op de kleuterschool écht wel. En niet van die handige pakjes, nee, lékbekers met een plastic zakje erom heen, die nooit werkte. (ik ruik het nog) en een appel in partjes, die natuurlijk bruin uitgeslagen was.
Later is nu
zaterdag 16 oktober 2010 om 00:19
zaterdag 16 oktober 2010 om 00:23
Als je thuis een kleurentelevisie had, dan waren alle mensen op het scherm oranje. Je moest nog naar de tv lopen om het geluid aan te passen of van zender te wisselen. Maar als je vader wat anders wilde kijken had je pech. Vader was de baas! Aan het heilige acht-uur journaal werd niet getornd.
Ik vind hier dingen van.
zaterdag 16 oktober 2010 om 00:25
quote:Sabeltandcavia schreef op 16 oktober 2010 @ 00:23:
Als je thuis een kleurentelevisie had, dan waren alle mensen op het scherm oranje. Je moest nog naar de tv lopen om het geluid aan te passen of van zender te wisselen.Wij nu ook. Ik zit nu dus voor de tweede keer Pauw en Witteman te kijken, want te lui om op te staan.
Als je thuis een kleurentelevisie had, dan waren alle mensen op het scherm oranje. Je moest nog naar de tv lopen om het geluid aan te passen of van zender te wisselen.Wij nu ook. Ik zit nu dus voor de tweede keer Pauw en Witteman te kijken, want te lui om op te staan.
zaterdag 16 oktober 2010 om 00:26
zaterdag 16 oktober 2010 om 00:26
quote:Sabeltandcavia schreef op 16 oktober 2010 @ 00:25:
Hij kreeg ook het grootste stuk vlees en als enige een koekje bij de koffie (exact om 20.00 uur), want híj had hard gewerkt.Kijk, dat ging bij ons dan weer niet op, want moeder werkte net zo hard. Buitenshuis dus. Binnenhuis deden ze het gewoon samen, schoonmaken enzo.
Hij kreeg ook het grootste stuk vlees en als enige een koekje bij de koffie (exact om 20.00 uur), want híj had hard gewerkt.Kijk, dat ging bij ons dan weer niet op, want moeder werkte net zo hard. Buitenshuis dus. Binnenhuis deden ze het gewoon samen, schoonmaken enzo.
Later is nu
zaterdag 16 oktober 2010 om 00:32
Ik kan me nog heel goed herinneren dat wij een cdspeler kregen. Cds waren behoorlijk duur dus in het begin hadden we alleen de cds die we hadden gekregen bij ons ECI-abonnement: 3 cds met de grootste hits van de laatste jaren. Die ik natuurlijk geen bal aan vond, maar dat maakte niet uit: het waren cds!
zaterdag 16 oktober 2010 om 00:34
Wij liepen tussen de middag naar huis om een boterhammetje te eten, meestal met een vriendje of vriendinnetje. We mochten alleen naar het park, zelfs al liep daar een potloodventer, daar werdt niet zo naar omgekeken eigenlijk. Inderdaad, moesten we naar de TV lopen en dan waren er van die knoppen die je heel hard in moest drukken. Daarvoor was er ook nog zwart/wit televisie. De inval Juf die met een lineaal op je vingers sloeg. Met gymmen hoefde we niet te douchen (hing ook altijd zo'n raar geurtje in de kleedkamers). Na schooltijd bijna altijd buiten spelen. Vriendjes en vriendinnetjes bij de vleet. Ren je rot, Mies Bouwman, Wie van de drie, Stuif es in, Willem Ruis, Albert Mol en voor het song festival bleef je thuis.