Kinderen in een restaurant?
maandag 18 oktober 2010 om 13:18
Dit weekend gingen mijn vriend en ik uit eten in een redelijk exclusief, behoorlijk goed, en niet zo heel goedkoop restaurant. Die avond zaten er onder meer drie stellen aan een grote tafel met in totaal vijf kinderen bij zich, zo te schatten in de leeftijd van drie tot zes jaar. Ze hadden speelgoed bij zich; autootjes, lego en (zo bleek later) een schattig machinepistooltje. De kinderen speelden op de grond tussen de tafels door, obers moesten om hen heen manouvreren, de autootjes (op batterijen) maakten een hels lawaai over het parket, de kinderen renden door de ruimte, verstopten zich onder tafels van andere gasten en gooiden met legoblokjes. Kortom, het leek meer op de ballenbak van Ikea dan op een restaurant waar je naartoe gaat voor een bijzondere gelegenheid. Mijn vriend vroeg de ober of hij de ouders, die zich in het geheel niet met de kinderen bemoeiden, wilde vragen om hun kroost wat rustiger te houden. De ober begreep onze irritatie, maar meldde dat ze al bijna klaar waren met eten, en het probleem zich snel zou oplossen. Dat duurde nog zowat een uur, met als finale het machinepistool (met echte schietgeluiden) dat het oudste jongetje van onder een tafeltje hanteerde. De reacties van de overige gasten varieerden van afkeurend kijken tot doen alsof je niets merkt.Een directe confrontatie met de ouders durfde niemand aan. De ouders zelf toonden geen enkel spoor van ongemak, en gaven de indruk dit alles helemaal normaal te vinden.
Ik vind dat kinderen niets te zoeken hebben in een restaurant. Wel naar McDonalds, wel naar een eetcafe, maar niet naar een exclusieve zaak waar omgangsvormen gelden die kinderen op zo'n jonge leeftijd niet beheersen. Als ouder zorg je voor een babysitter of je blijft thuis. Maar ik heb geen kinderen, en misschien is mijn perceptie daardoor gekleurd. Ik ben erg benieuwd hoe de meningen hier liggen.
Ik vind dat kinderen niets te zoeken hebben in een restaurant. Wel naar McDonalds, wel naar een eetcafe, maar niet naar een exclusieve zaak waar omgangsvormen gelden die kinderen op zo'n jonge leeftijd niet beheersen. Als ouder zorg je voor een babysitter of je blijft thuis. Maar ik heb geen kinderen, en misschien is mijn perceptie daardoor gekleurd. Ik ben erg benieuwd hoe de meningen hier liggen.
maandag 18 oktober 2010 om 13:21
Ik ben het met je eens. En ik heb wel een kind. Helaas vinden sommige mensen (hun) kinderen dermate bijzonder dat ze gewoon los worden gelaten in een restaurant. Jammer voor de (bijzondere) avond van andere gasten, jammer voor het personeel, kind is koning. Je kunt het die kinderen ook niet verwijten, de ouders daarentegen....
maandag 18 oktober 2010 om 13:22
Gisteren nog lekker uiteten geweest met dochter van 6 maaden erbij. Wij gingen vroeger ook gewoon mee met onze ouders. Je moet toch ooit leren je netjes te gedragen in een restaurant. Vervelend als kinderen veel lawaai maken, maar die van ons gaat dus gewoon gezellig mee. Meestal is het zo dat ouders met kinderen wat vroeger uit eten gaan. Dus als je persé zonder kinderen in een restaurant wil zitten, misschien na kinderbedtijd gaan?
maandag 18 oktober 2010 om 13:23
maandag 18 oktober 2010 om 13:23
Zou er ook schijtziek van worden eerlijk gezegd en wellicht gewoon zijn opgestapt en naar 'n ander restaurant zijn gegaan. Jammer dat niemand iets wilde doen. Het is tenslotte ook in het belang van het restaurant dat 'n ober een klacht serieus neemt en klanten op hun overlast aanspreekt, want denk dat je niet meer terug gaat naar die tent nu.
maandag 18 oktober 2010 om 13:24
Ik kan me die ergernis goed voorstellen. Als jouw kind(eren) zich niet weten te gedragen, ga dan naar een kindvriendelijk restaurant, waar een (speciale) speelhoek is, zodat andere gasten niet worden gestoord. Ik denk dat ik er wel wat van had gezegd. Toen mijn dochter jong was, ging ze ook mee, maar wist wel dat ze zich hoorde te gedragen in een restaurant!
maandag 18 oktober 2010 om 13:26
quote:heleen1234 schreef op 18 oktober 2010 @ 13:23:
Trouwens moet wel zeggen dat vaak Nederlandse kinderen ook irritanter zijn dan bijv. kinderen in Frankrijk. Luidruchtig bedoel ik dan.Klopt, kennelijk worden die kinderen wel gecorrigeerd. Ik heb lang in de horeca gewerkt en ben nu fervent bezoeker en man man man, sommige ouders hebben echt een blinde vlek wat hun kinderen betreft en schijt aan een ander.
Trouwens moet wel zeggen dat vaak Nederlandse kinderen ook irritanter zijn dan bijv. kinderen in Frankrijk. Luidruchtig bedoel ik dan.Klopt, kennelijk worden die kinderen wel gecorrigeerd. Ik heb lang in de horeca gewerkt en ben nu fervent bezoeker en man man man, sommige ouders hebben echt een blinde vlek wat hun kinderen betreft en schijt aan een ander.
maandag 18 oktober 2010 om 13:26
Helemaal mee eens, er zijn voldoende restaurant die prima zijn ingespeeld op gezinnen met kinderen (bijv. een pannekoekengeval)
Zelfs als je als ouder je kind niet aan 1 van de drie p's wilt hebben zijn er legio mogelijkheden (bijv. Praq)
Maar om zo voor een heel restaurant vol de avond te bepalen, vreselijk aso!
Zelfs als je als ouder je kind niet aan 1 van de drie p's wilt hebben zijn er legio mogelijkheden (bijv. Praq)
Maar om zo voor een heel restaurant vol de avond te bepalen, vreselijk aso!
maandag 18 oktober 2010 om 13:27
Voor TO, ik vind het echt asociaal om je kinderen zo tot last van een ander te maken. Mijn kind is klein, dus voor ons zijn het nu nog even de toeristententen op vakantie en de McDonalds, maar ik hoop ons kind later wel naar een chique restaurant mee te kunnen nemen zonder dat mensen direct verstoord opkijken als we binnenkomen. Kinderen kunnen best in een restaurant, mits ze zich gedragen.
Ik vind het ook van het restaurant heel slecht dat zij niet hebben ingegrepen. Ik denk dat ze het meer omzet kost aan klanten die niet meer terugkomen dan aan het verlies als ze mensen eerder hadden laten vertrekken.
Een vriendin van mij heeft eens meegemaakt dat in een pizzeria (dus echt geen chique restaurant) een aangrenzend tafeltje geen nagerecht of koffie meer geserveerd kreeg omdat de kinderen zo lastig waren. Ze sputterden nog wat tegen in de zin van: dan houden we ze nu wel aan tafel, maar de eigenaar (die greep in) was onverbiddelijk. Het werd netjes en beleefd gebracht, maar ze konden vertrekken.
Ik vind het ook van het restaurant heel slecht dat zij niet hebben ingegrepen. Ik denk dat ze het meer omzet kost aan klanten die niet meer terugkomen dan aan het verlies als ze mensen eerder hadden laten vertrekken.
Een vriendin van mij heeft eens meegemaakt dat in een pizzeria (dus echt geen chique restaurant) een aangrenzend tafeltje geen nagerecht of koffie meer geserveerd kreeg omdat de kinderen zo lastig waren. Ze sputterden nog wat tegen in de zin van: dan houden we ze nu wel aan tafel, maar de eigenaar (die greep in) was onverbiddelijk. Het werd netjes en beleefd gebracht, maar ze konden vertrekken.
Hoi, ik ben het helemaal met je eens. Als je je kinderen niet opvoed dan moet je ze thuis laten. Andere gasten zijn ook uit eten en betalen vaak ook een behoorlijk bedrag voor een etentje wat zo toch een minder leuke avond geworden is.
Van het personeel vind ik het trouwens ook niet correct om niet in te grijpen. Zelf hebben we het ook een keer gehad in een hotel maar de ober vroeg toen de ouders vriendelijk om aan de andere gasten te denken. De avond daarna vroeg het personeel aan de ouders of ze voor half 8 wilden eten of mss oppas wilden voor hun kinderen. Dat werkte ze holden toen alleen nog tijdens het ontbijt door de eetzaal. Was ook irritant maar goed.
Zelf hebben we twee (inmiddels volwassen) kinderen maar toen zij klein maakten we altijd een afspraak voor we thuis weggingen. Niet van tafel, niet gillen. Wel namen we iets mee, een doosje lego ofzo. En als het wat langer duurde een klein kadootje. Ik zal zeker nog even een email sturen aan het restaurant en je bevindingen meedelen.
Van het personeel vind ik het trouwens ook niet correct om niet in te grijpen. Zelf hebben we het ook een keer gehad in een hotel maar de ober vroeg toen de ouders vriendelijk om aan de andere gasten te denken. De avond daarna vroeg het personeel aan de ouders of ze voor half 8 wilden eten of mss oppas wilden voor hun kinderen. Dat werkte ze holden toen alleen nog tijdens het ontbijt door de eetzaal. Was ook irritant maar goed.
Zelf hebben we twee (inmiddels volwassen) kinderen maar toen zij klein maakten we altijd een afspraak voor we thuis weggingen. Niet van tafel, niet gillen. Wel namen we iets mee, een doosje lego ofzo. En als het wat langer duurde een klein kadootje. Ik zal zeker nog even een email sturen aan het restaurant en je bevindingen meedelen.
Ik zou hier ook niet van gediend zijn. Kinderen mee naar een restaurant is prima als ze zich gedragen. Vorige week waren mijn man en ik uit eten in een goed restaurant en er waren ook een paar kinderen. Die bleven keurig aan tafel zitten kleuren toen ze klaar waren met eten, dus geen enkele last. Ik begrijp ouders niet dat ze het goedkeuren als hun kinderen zich in het openbaar misdragen. Van mijn kinderen accepteer ik dat ook niet.
quote:Maenaden schreef op 18 oktober 2010 @ 13:24:
Eens met nike. Het is in mijn ogen een onderdeel van de opvoeding. We gaan wel vroeger, en geen vijfgangen menu.Wij nemen onze zoon ook mee. Maar wel naar geschikte restaurants. Waar een hoekje is met een tv en met tijdschriften, waar hij zijn nintendo aan kan zetten als hij zich verveelt. Maar dat is niet in een exclusief restaurant. Ik zie daar ook nooit kinderen.
Eens met nike. Het is in mijn ogen een onderdeel van de opvoeding. We gaan wel vroeger, en geen vijfgangen menu.Wij nemen onze zoon ook mee. Maar wel naar geschikte restaurants. Waar een hoekje is met een tv en met tijdschriften, waar hij zijn nintendo aan kan zetten als hij zich verveelt. Maar dat is niet in een exclusief restaurant. Ik zie daar ook nooit kinderen.
Eeiuww...gruwelijk! De hele avond zou voor mij (ons) verpest zijn. Ik snap zo'n mensen absoluut niet, dat ze die kinderen maar hun gang laten gaan. En owee, als je eens iets zegt van hun afgodjes, dan zijn de poppen helemaal aan het dansen.....
Ga met zo'n kinderen naar 'n eetcafé of zoiets, maar niet naar een restaurant van enige nivo. Of zoek een oppas, nog eenvoudiger.
Ga met zo'n kinderen naar 'n eetcafé of zoiets, maar niet naar een restaurant van enige nivo. Of zoek een oppas, nog eenvoudiger.
maandag 18 oktober 2010 om 13:28
quote:plukjepulk schreef op 18 oktober 2010 @ 13:26:
Helemaal mee eens, er zijn voldoende restaurant die prima zijn ingespeeld op gezinnen met kinderen (bijv. een pannekoekengeval)
Maar om zo voor een heel restaurant vol de avond te bepalen, vreselijk aso!Je vergeet dat je dat als volwassene dan ook moet eten. En dat ga ik toch echt niet doen.
Maar om zo voor een heel restaurant vol de avond te bepalen, vreselijk aso!Je vergeet dat je dat als volwassene dan ook moet eten. En dat ga ik toch echt niet doen.
maandag 18 oktober 2010 om 13:29
Mijn dochter van ruim 3 gaat ook gezellig mee met ons.
En ja, die van ons kan zich wel gedragen. En dat komt vooral door het optreden van haar vader en moeder.
Wij treffen ook onze voorbereidingen. Spelletjes mee, kleurpotloden mee, etc. Vooral zorgen dat ze niet te moe is, anders komt juf Drakenstein geheid boven drijven.
Vaak genoeg complimenten gehad over het gedrag van ons kind in restaurants.
Dus ja, vaak ligt het aan de ouders. Soms echter niet. Mijn vriendin heeft een zoon met pdd-nos + adhd. Geen lekkere combinatie kan ik je vertellen. Verder dan de mek gaat ze met hem ook niet, dat kan ook niet.
Dus tja, kinderen mee kan best(vaak). Zolang ouders maar ingrijpen en hun kinderen manieren leren.
En ja, die van ons kan zich wel gedragen. En dat komt vooral door het optreden van haar vader en moeder.
Wij treffen ook onze voorbereidingen. Spelletjes mee, kleurpotloden mee, etc. Vooral zorgen dat ze niet te moe is, anders komt juf Drakenstein geheid boven drijven.
Vaak genoeg complimenten gehad over het gedrag van ons kind in restaurants.
Dus ja, vaak ligt het aan de ouders. Soms echter niet. Mijn vriendin heeft een zoon met pdd-nos + adhd. Geen lekkere combinatie kan ik je vertellen. Verder dan de mek gaat ze met hem ook niet, dat kan ook niet.
Dus tja, kinderen mee kan best(vaak). Zolang ouders maar ingrijpen en hun kinderen manieren leren.
Ja, dat vind ik echt.