Mail van je vriend lezen

19-10-2010 11:05 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wederom is er een topic geopend over iemand die de mail van haar partner heeft gelezen. Een dergelijk topic word volgens mij zo ongeveer 1 keer per 2 weken hier geopend.

Vaak begint TO al met de verklaring 'ik weet dat het niet netjes is maar...' En vervolgens volgen er altijd weer meerdere reacties over dat het inderdaad niet netjes is om de mail van je partner te checken.

Ik vraag me af: is het inderdaad niet netjes om de mail van je partner te lezen?

Ik kan alvast verklappen: ik lees alle mail van mijn vriend. En ook met grote regelmaat. Dat doe ik trouwens niet stiekem, hij weet daarvan. Hij heeft daar ook geen problemen mee.

De reden: er komt ook mail op binnen van ons beider belang en van gezamenlijke vrienden. En bovendien ben ik nieuwsgierig aangelegd

Maar even over die algemeen heersende opvatting over dat het niet netjes zou zijn om de mail van je vriend te lezen: Waarom niet? Hoe is het zo gekomen dat dat de nieuwe communicatie etiquette is?

Vroeger -jaja, toen de dieren nog konden spreken oma- had men een gezamenlijke telefoon en een gezamenlijke brievenbus. Ook was er een voordeurbel die bij de gezamenlijke deur hoorde. Nu hebben we onze eigen telefoon en mail en kun je alle communicatie voor je partner verborgen houden.

Maar is dat dan normaal? Door de mogelijkheden van nieuwe communicatiemiddelen is het vrij eenvoudig om geheimen te creëren. Maar moeten we dat ook willen?

Hoe kan het dat twee mensen die, bijvoorbeeld, een gezamenlijk huis en hypotheek, gezamenlijke kinderen en een gezamenlijk bed hebben niet meer gezamenlijk communicatiemiddelen gebruiken. Elkaar er zelfs voor afschermen. Is dat echt de nieuwe norm?

Het gaat er bij mij niet helemaal in. En ik vraag me af: wie heeft dat eigenlijk bepaald?

Hoe zit het bij jullie?
Vriend mag alles van mij lezen en telefoon van mij aannemen, en ook alles andersom.

Telefoon van hem neem ik vaak op, want hij is wat slordiger daarin. Gebruikt zijn mobiel ook eigenlijk alleen maar om zelf te kunnen bellen als hij niet thuis is.

En dat ik zijn mail mag lezen komt ook omdat daar mails in aankomen die voor ons beiden bedoeld zijn. En ja, ik beheer onze agenda Maar hij krijgt ook mail van mensen die alleen met hem bevriend zijn, die lees ik niet.
Nope
Sterker nog, wij hebben maar 1 mail adres, en dat is de gezamenlijke. Ik (en hij ook) kan me er echt niet druk om maken wat hij wel of niet leest, in mijn mail is niets spannends te vinden.
wij kijjken elkaars mail niet in maar hebben wel alle inlognamen en wachtwoorden van elkaar heel soms belt hij van het werk en moet ik een mailtje voor hem doorsturen!

Als er wat intressants bij zit dan roept hij van \\\\ kom eens lezen of dit feestje word er gehouden hebben we dan tijd?

Zo hetzelfde met sms hij zit niet in mijn telefoon maar ik ook niet in de zijne behalve als er een geinig smsje gestuurd is dan vraagt ie of ik sms wil lezen.

Maar ja zo moet ik vaak zelfs nog zelf zijn msn afzetten dat vergeet ie dan weer!
Bij een van mijn ex-en mocht ik zijn smsjes altijd lezen, omdat zijn telefoon snel vol liep en hij nooit kon beslissen welke weggegooid konden worden. Twee week voordat het uitging, mocht dat opeens niet meer...

Bij mijn laatste ex had ik nooit de behoefte om ook maar iets te checken, hoewel ik heus wel eens twijfels had over zijn contacten met andere vrouwen. Ik vroeg daarover soms wel wat openheid. Volgens mij, als je die behoefte hebt om echt te controleren (dus niet te checken omdat het kan, maar echt puur om te controleren of hij niet vreemdgaat) dan vertrouw je hem niet en mist er dus een basis voor een stabiele relatie.

Maar misschien is dat zwart wit gezegd?
Wij delen zijn computer (totdat mijn pc er is). En ik mag ten alle tijden erop. Hij heeft niks voor mij te verbergen. Klikt niks weg als ik binnenkom.

Laatst wilde mijn vriend een leuke email aan mij laten lezen. Hij ging even wat anders doen (tandenpoetsen geloof ik). Ik vroeg of ik nog even op Viva mocht. (Of dat hij plannen had om gelijk te gaan na het tandenpoetsen.) Dit vond hij goed. Zijn mail stond nog open, maar ik heb zonder ook maar een naam gelezen te hebben weggeklikt. Ik heb tot nu toe in deze relatie totaal geen behoefte om hem te controleren. En daar ben ik blij mee, want ik weet hoe het is als je strontjaloers bent en dat is NIET LEUK.
Ik lees ook wel eens de mail van mijn vriend. Hij krijgt jammer genoeg nooit iets spannends
Zijn post maak ik niet open en hij heeft alleen een zakelijke e-mail die terecht voor mij niet toegankelijk is (hij is arts). Ik heb ook alleen een zakelijk e-mail account (eigen zaak). Mocht ik daar prive mail op binnenkrijgen die voor hem van belang is (wie viert zijn verjaardag wanneer en hoe) dan meld ik hem dat. Dat kan ik namelijk.... Ofwel, nee, wij zitten nooit in elkaar e-mail account en heb die behoeft ook niet. Ik hou niks 'verborgen', maar mijn zakelijke mailwisselingen interesseren hem niks en gaan hem ook niks aan.

We hebben een gezamenlijke rekening dus kunnen we beiden online kijken wat er in en eruit gaat en post die ons huis aangaat (verzekeringen/belastingen e.d.) opent degene die het eerst thuis is. Een enveloppe die niet met het huis te maken heeft en waar alleen of zijn of mijn naam op staat, opent diegene wiens naam op de enveloppe staat.

Geen enkele reden om mijn man te wantrouwen en dus in zijn e-mail te moeten kijken. Overigens is die van mij een absolute digibeet, sms't hij uit principe naar niemand (tenzij hij me niet kan bereiken en moet melden dat hij later thuis is) en mailt hij ook naar niemand.

Ook mijn vriendinnen mailen mij op mijn (eigen) bedrijfsaccount. Het zou kunnen dat ze me iets persoonlijks over zichzelf mailen. Ik hou dat dan ook graag persoonlijk. Ze mailen mij en niet mijn mijn. Mijn man heeft daar geen fluit mee te maken. Iets met vertrouwensband tussen mij en mijn vriendinnen enzo...
Mijn vriend en ik zijn daar ook heel vrij in! (nou ben ik zelf ook heel nieuwsgierig ingesteld, haha.)

Ik kijk ook altijd mijn vriend zijn mail, maar vooral omdat hij te laks is om het bij te houden. Hij heeft mij dat als 'taak' opgegeven zeg maar ;)

Hij is een stuk minder nieuwsgierig dan ik, dus taalt ook niet naar mijn mailtjes, smsjes en dergelijke. Maar hij is vrij om ze door te bladeren.

We hebben ook een gezamenlijke rekening en agenda, dus geheimen blijven ook niet makkelijk geheim!
Carpe diem
Ik vind het heerlijk dat ik nog dingen echt voor mezelf kan hebben: telefoon, e-mail adres. Waar ik lekker kan mailen en sms-en met vriendinnen zonder dat vriend dat meteen ziet. Niet dat er iets in staat dat hij niet mag weten hoor.

Trouwens, ik denk dat als ik in vroeger tijden had geleefd en brieven had gekregen van mijn beste vriendin of moeder of zus ik ook liever niet had gehad dat hij die open maakte.

En geheimen voor elkaar hebben is van alle tijden. Vroeger ging men even hard vreemd als nu, geloof niet dat dat veranderd is.
Het is zoals het is
Ik lees mijn vriend's email niet. Ook zijn smsjes niet. Ben er wel eens nieuwsgierig naar, maar niet op een controlerende, onzekere manier.

Ik weet dat als ik het wil lezen, ik dat mag. We doen er beide niet moeilijk over. Hij kan ook inloggen op mijn e-mail, maar doet dat naar mijn weten nooit. Als hij iets wil weten of lezen, dan vraagt hij het gewoon. En andersom ook.
Hoe kom je erbij dat dat nieuw is? Het is al eeuwen zo dat post geacht wordt privé te zijn. Je maakt elkaars post niet open, dus ook geen elektronische post. Nooit van briefgeheim gehoord?

En man en ik sturen elkaar wel eens dingen door, als het voor ons beiden bestemd is, maar no way dat we standaard elkaars mail lezen. Als ik iets privé aan een vriendin mail wat voor haar bestemd is en niet voor haar vriend/man, zou ik het ook vervelend vinden als die man al mijn mailtjes aan haar zit te lezen.
Ik mag alles van hem lezen en hij van mij...

Echter doen we dat niet altijd, beetje privacy is ook wel fijn.

Ik bedoel... hij WIL niet eens de mails van mijn dinnen lezen met liefdes-perikel nummero zoveel.. :-)

En ik wil daarentegen niet de ' lollige' emails met dito plaatjes lezen van zijn vrienden :-)

Elkaar post maken we ook niet open, leggen het na het lezen in de kast en wil hij of ik het lezen, dan pak je die envelop gewoon toch?

We laten elkaar de keus
Ik lees z'n mail nooit. We weten elkaars wachtwoorden wel, maar ik weet eigenlijk niet eens meer waarom we die ooit aan elkaar verteld hebben. Was handig ofzo, maar heb de inhoud van zijn mail nou echt nog nooit nodig gehad.
Ben het met je eens TO..

Maar tegenwoordig "moet" je ook iets voor jezelf hebben, en vertrouwen hebben in elkaar en blablablabla..

Als je dan "per ongeluk" in zijn mail kijkt en je ziet het e.e.a staan wat je niet aanstaat, dan krijg je van het grootste gros de wind van voren dat je dat niet mag doen.

En idd verder mag je wel alles delen, behalve elkaars mail..heul apart.

Ik weet de wachtwoorden van mijn vent, maar kijk er alleen in als er mail is verstuurd in ons beide belang, en ik of wij kunnen mail terug verwachten.

Verder kijk ik er nooit in eigenlijk.

En heel gek..hij weet mijn wachtwoorden niet, haha.

Weet ook niet waarom..

Ik kan mij wel zorgen blijven maken, wij zijn beide fotografen, en man fotografeerd o.a veel modellen. Dan zal ik elke dag maar weer wantrouwend moeten zijn.(of heeft hij misschien stieken een ander mail-adres aangemaakt?zou kunnen hè, maar waar is de grens van vertrouwen dan)

Hij betrekt mij trouwens overal bij, als er bijv iemand is die zich aanmeld.

Dus nee..heb geen behoefte om zijn mail te controleren.

Het is eerder andersom denk ik, als ik een reactie krijg via hyves bijv..dan wil hij wel graag weten wie dat nou is. En dat mag ook hoor, geen probleem.
Ik heb een eigen laptop en een eigen account. Ik lees man's mail nooit (boeit me ook niet) en hij leest de mijne nooit. Ik vindt mail precies hetzelfde als een brief, die lees je toch ook niet van elkaar?! We checken elkaars telefoon nooit op sms-jes en we hebben gescheiden rekeningen.

Ik heb 'n nichtje en een vriendin die een gezamenlijk account hebben met hun man. Die zal ik dus echt nooit iets persoonlijks mailen als er iets is, want er zijn dingen die de wederhelft gewoon niet hoeft te weten.

"Vroegah" lazen mijn ouders elkaars post ook nooit en als er eentje prive wilde bellen, ging hij/zij boven zitten of wachtte tot de ander de deur uit was.

Respecteer elkaars privacy alsjeblieft 'n beetje, je hoeft echt niet ALLES van elkaar te weten en/of te horen.
Wij hebben hier geloof ik ook geen geheimen voor elkaar. En we gebruiken 1 e-mailadres voor onze gezamenlijke mail. Volgens mij gaan die meiden pas stiekem mail lezen als ze al voelen dat er iets te lezen valt. (Heb het topic nog niet gelezen.) Ik heb sinds kort wel een eigen e-mailadres voor spam. En mijn man heeft ook een hotmail account. Misschien doet hij wel reuze spannende dingen!!!!!

Maarrrr ik schrijf wel op een ander forum met een besloten clubje van 6. Dit doen we al 8 jaar en ik heb er wel een hekel aan als hij toevallig achter me staat en meeleest. Het is maar vrouwenpraat maar toch meer privé.
Ik lees zijn mail en sms ook niet. Hij de mijne ook niet. Niet zozeer omdat we dingen verborgen willen houden maar omdat ik dat niet nodig vind. De mensen die hem of mij mailen verwachten misschien dat er sprake is van privécommunicatie, en ik hoef ook niet te weten wat hij wanneer met wie afspreekt.
Het is precies zoals je schrijft in je OP: gezamenlijk van alles, maar voor (bijv) email zelfs afschermen.

Gaat er bij mij ook niet in...

Ik heb jaren geleden 1x de mail van mijn toenmalige vriend gelezen - had zijn paswoord 1,5jr ervoor al gekregen en nooit gebruikt. Tot ik zo'n vaag onderbuikgevoel kreeg - vanuit het niets moest ik inloggen en de eerste 3 emails waren niet zuiver. Bleek hij sinds een week met een ander te rommelen.

Niet chique? Kiss my ass! Wat was de andere mogelijkheid? Hem vragen of er iets is en dan heel hard hopen dat hij eerlijk zal zijn - neuh... die gok waag ik niet.

Heb er geen dag spijt van gehad. Relatie verbroken en klaar.

Als ik zo chique zou zijn geweest dat ik niet in zijn mail had gekeken, zou ik misschien nu nog met die eikel samen zijn geweest. Waste of love and time.

Dus ik stem voor openheid!
Ik zou overigens niet eens in zijn e-mail kunnen bedenk ik me net. HIj heeft een sleutelhanger die om de zoveel seconden een nieuwe code geeft digitaal. Als hij inlogt moet hij dus de code pakken die op dat moment in die sleutelhanger staat. Buiten zijn wachtwoord. Is allemaal superbeveiligd. En dat is niet voor niets natuurlijk.
Ik lees de mail van mijn vriend ook. Ook soms zijn smsjes. Ik weet dat het niet goed is, maar ik doe het toch. Maar ik doe het eigenlijk alleen wanneer ik vind dat hij een beetje raar doet, of ineens weinig tijd heeft. Uiteindelijk kom ik er telkens achter dat het werkstress is en niet een ander vriendinnetje .
quote:Roosje1986 schreef op 19 oktober 2010 @ 11:11:

Volgens mij, als je die behoefte hebt om echt te controleren (dus niet te checken omdat het kan, maar echt puur om te controleren of hij niet vreemdgaat) dan vertrouw je hem niet en mist er dus een basis voor een stabiele relatie.

Maar misschien is dat zwart wit gezegd?

Maar als we dat nu eens omdraaien: als je niet kan checken omdat het 'gewoon' niet kan krijg je dan niet automatisch de behoefte om te controleren? En is dat wantrouwen dan niet gewoon terecht?

Ik kan me zo voorstellen dat als mijn vriend morgen zijn wachtwoord wijzigt ik dan volautomatisch alarmbellen hoor afgaan. Is dat dan puur wantrouwen vanaf mijn kant of is het een serieuze alarmbel?

Ik neig naar het tweede.
Ben ik dan zo ouderwets?

Ik lees nooit de email van mijn vriend, en ik maak ook nooit zijn post open.
Wij hebben allebei prive accounts die allebei gewoon in Outlook terecht komen, dus als ik Outlook op onze desktop open dan zie ik mijn Inbox staan en de zijne. Wij kunnen dus heel eenvoudig zonder wachtwoorden in elkaars inbox. Soms kijk ik wel eens in de zijne, soms hij in de mijne. Niet zozeer omdat we op zoek zijn naar onraad maar meer omdat we er iets nodig hebben ofzo.

Soms lees ik wel eens een ongeopende mail van een vriend van hem omdat dat vaak heel grappige mails zijn. Ik sluit ze dan weer en zet ze op "ongelezen" omdat ie ze anders zelf niet meer leest. Na het lezen zeg ik meestal tegen hem "Hey, je hebt mail van X" ofzo.

Bij ons is dat dus helemaal niet verborgen.

Ik open zijn sms-jes op zich niet en hij de mijne ook niet maar het gebeurt wel eens dat we er eentje krijgen en de een vieze handen oid heeft en dan aan de ander vraagt om het sms-je voor te lezen.

Qua post: rekeningen en dat soort dingen, saaie post dus, openen we van elkaar. Leuke post niet, omdat het gewoon veel leuker is om een kaart die aan jou is gericht zelf uit te pakken.

Onze werkaccounts bekijken we niet van elkaar ondanks dat wij elkaars wachtwoord wel weten (ongeveer, we moeten beide vaak wijzigen). Omdat we er allebei gewoon geen zak aan vinden om in elkaars werkmail te kijken.
quote:Michelle90 schreef op 19 oktober 2010 @ 11:21:

Ik lees de mail van mijn vriend ook. Ook soms zijn smsjes. Ik weet dat het niet goed is, maar ik doe het toch. Maar ik doe het eigenlijk alleen wanneer ik vind dat hij een beetje raar doet, of ineens weinig tijd heeft. Uiteindelijk kom ik er telkens achter dat het werkstress is en niet een ander vriendinnetje .

Je weet dat het niet goed is. dat je zijn mail of smsjes leest.

Maar hoe weet je dat dan, dat dat niet goed is. Heeft iemand ooit tegen je gezegd dat dat niet goed is of heb je dat zelf bedacht?

Hoe ontstaat zo'n norm?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven