Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Hallo allemaal!

Wat is iedereen goed aan het lopen zeg! Ik vind het echt knap!

Zelf houd ik ook nog netjes de trainingen vol en met de tattoo is het ook geen enkel probleem (doe er voor de zekerheid een gaasje op). Van de week wel een pijnlijke voet gehad, want één van de kittens sprong mis en ipv zich op te hijsen aan de bank werd mijn voet gebruikt. Heb daar nu vier flinke krassen in staan en dat brandt een beetje...

Nog drie lessen en dan zou ik 5 kilometer moeten kunnen lopen! Ben benieuwd! Zie het eigenlijk nog niet zo zitten, maar tot nu toe heb ik elke les uit kunnen lopen, dus waarom zou me dat de allerlaatste les niet lukken... Ik houd jullie op de hoogte!

Baukje, wat naar van je kat! Ik hoop dat Teun snel zal genezen!

Caroliefje, nog gefeliciteerd met het lopen van een halve marathon! Petje af hoor!

Dreamlogic, dikke voor jou. Wat lijkt me dat moeilijk zeg! Ik heb toen vriend en ik uit elkaar gingen een half jaar weer bij mijn ouders in gewoond en dat vond ik erg pittig! Wij zijn uiteindelijk weer bijelkaar gekomen en hebben nu sinds 1,5 week 2 kittens. Moet er niet aan denken om die twee achter te moeten laten, mochten wij ooit nog uit elkaar gaan! Je hecht je zo snel aan die etterbakken! (Slopen momenteel weer de halve woonkamer )

Fiekes, ben je weer helemaal opgeknapt? Een hele prestatie hoor, dat je na een hele nacht ziek zijn toch hebt gelopen!

Lauwe, wat waardeloos dat het lopen lichamelijk niet gaat! Lijkt me onwijs frustrerend! Denk dat een bezoekje aan de dokter geen kwaad kan! Succes!

Kyon, nog steeds lekker aan het lopen zie ik! Hoeveel kilometer loop jij eigenlijk? Ik zie nl behoorlijke afstanden voorbij komen in de topic! Zelf ben ik nog niet zover!

En Firestar wil ook al zoveel kilometers gaan lopen! Knap zeg!

Zelf wil ik maar eens de 5 lekker kunnen lopen en dan maar eens zien of ik nog de ambitie heb om nog meer te lopen! Ik vind het trouwens wel vervelend dat het 's avonds al zo vroeg donker is! Heb wel hesjes en ledarmbanden is huis, maar op de een of andere manier vind ik het toch niet zo heel prettig als het al donker is...
Hey meiden, dank jullie wel voor de aardige berichtjes!

Het is zeker niet makkelijk en voelt voor mij echt alsof ik overal buiten de boot val! Mijn ex en ik hebben nu zelfs een soortement van ruzie gehad en ik hoop maar dat mijn laatste restant spullen hierheen komt...Maar uiteindelijk red ik me wel.

Simooon, 5 km is echt zo'n mijlpaal vind ik! Als je je daarop gaan concentreren loop je hem steeds beter en sneller. Vanuit daar kun je ook wel opbouwen naar 10 km of zo, maar verplicht is het natuurlijk niet. Misschien is meedoen aan een loopje wel leuk?

Baukje, fijn dat Teun weer thuis is! Ons Saartje is er nog steeds niet...we vrezen het ergste. Het was een van onze lievelingskatten. Haar broertje Toby is een paar jaar geleden overleden aan Fip en we waren altijd nog blij om Sarah wel nog te hebben...:(

Ben vandaag trouwens bij de Lidl geweest. Daar hadden ze wandeljacks, maar die leken me niet echt geweldig. Ik heb wel een soort vocht regulerend truitje en broek gekocht, lijkt me prettig voor op de fiets. Was niet al te duur en dacht om het maar gewoon te proberen. Wel een vreselijke kleur (soort zalmkleurig) want zwart was op in mijn maat.

Vanmiddag ga ik even naar 't outlet center en bij de Nike-winkel kijken. Daar heb ik vorige keer leuk ingekocht!
Simoon, ik ben geen lange afstandloper. Heb nu opgebouwd naar de 10km en ga voorlopig ook niet verder. Train nu met schema's om sneller te worden.

Ik kon na de mp3 lessen nog geen 5 km lopen zonder even te wandelen tussendoor. Dat heeft bij mij nog wel even geduurd. Kwam achteraf gezien ook omdat ik altijd te snel liep. Vond en vind het nog steeds moeilijk om langzaam en gedoseerd te lopen. Terwijl ik juist nu ondervonden heb dat dit wel van essentieel belang is om uiteindelijk de duurloop vol te houden. Dus niet in paniek raken als die 5km niet meteen over 3 lessen zou lukken. Gewoon doorgaan!
In gedachten loop ik nu een rondje hoor.. Maar het regent zo hard. En buienradar, één van m'n beste vrienden overigens, laat zien dat ik in een fijne regenzone woon. Zoals ik het nu kan zien blijft het hier regenen tot 10 over 9...

...En laat ik van suiker zijn.

Ik verzuim en doe mijn rondje donderdag, hoe slecht dat misschien ook mag wezen.

*In ruil voor een klein rondje wel een post hierzo..
Heel herkenbaar Kyon! Met Evy liep ik ook altijd veel sneller dan nu met Renate. Juist omdat deze lessen sneller opbouwen moet ik wel rustiger gaan lopen anders houd ik het echt niet vol! In het begin had ik er wel moeite mee. Gevoelsmatig ziet het er nl niet uit, dat trage ' hardlopen' maar het volhouden schijnt beter te zijn dan snelheid. Snelheid moet ik van Renate pas later gaan opbouwen en ik doe wat Renate zegt haha.

Ik krijg trouwens mijn geld terug van de kapotte mp3-speler. Ik denk dat ik weer dezelfde ga bestellen, maar dan het nieuwe type wat wél waterdicht is. Kan ik eindelijk die rottige oordopjes weer uit doen!
Dreamlogic heb inmiddels je verhaal gelezen. Wat een toestand zeg. En je zit nu ook in een rot situatie. Hopelijk vind je snel een leuke baan , kun je weer wat gaan opbouwen.

Caroliefje hier begon het pas met regenen toen ik net klaar was met trainen. Maar helaas voor mij moets ik dus nog wel door de regen naar huis fietsen. Maar door regen laat ik me op zich nooit weerhouden om te gaa lopen hoor.

Simoon het is inderdaad het beste om eerst de duur uit te bouwen en daarna pas gericht aan snelheid te gaan werken.

Vanavond 400tjes op de baan. Ben gewoon met mijn eigen groepje meegegaan. En het ging gewoon heel gemakkelijk. Hoorde bij de laatste serie andere allemaal klagen terwijl het bij mij vanzelf ging. Denk dat ik dus niet veel snelheid heb verloren.
Nou gisteren lekker inkopen gedaan.

Bij de LIdl heb ik voor 15 euro een thermoshirtje en broek gekocht, in een foeilelijke kleur. Maar was niet ál te duur dus ik dacht: laten we het proberen. Het zit strak en sluit goed aan.

Had al eens eerder bij de Albert Heijn een set gekocht, maar dat spul werkt helemaal niet.

Bij het outlet heb ik vervolgens bij Nomad nog een set thermo spul gekocht, een longsleeve en een broek en het zit ook heerlijk. Was 25 euro samen dus vond het goed te doen.

Ook heb ik daar een winterjas gekocht, van ademend materiaal en waterdicht. Die was wel duur, maar ziet er ook nog redelijk netjes uit. Prima voor op de fiets of te wandelen wanneer het echt koud is.

De zoektocht naar een casual winterjas heb ik opgegeven. Te duur, te dun, de kwetsbaar, haar aantrekkend...Ik zal mijn herfstjasje gaan opkalefateren, dan kan die voor het nette als het nodig is.

Ik ben van plan om vandaag te gaan lopen of te gaan fietsen. Het weer klaart wel op, maar het schijnt hard te waaien en dan is het op de fiets misschien niet zo leuk...zeker als ik nog 17 km terugmoet. Ik moet nl. even in de stad zijn...Maar dat stel ik dan misschien nog maar even uit.

Wie gaat er verder nog lopen vandaag?
Ik heb vanochtend een half uur tempoloop over de (verlichte) fietspaden gelopen. Vandaag wel de lange tight aangetrokken en windjackje over mijn shirt heen. Het was dan wel droog maar ontzettend veel wind. Dus was blij met mijn jackje. Blijf toch altijd wel effe doorbijten om zo in het donker zo vroeg op te staan. Maar daarna voel ik mij wel altijd weer heerlijk.
Dan was jij vanmorgen sterker dan ik Kyon! Ik ben blijven liggen... Vandaag dus niet gelopen!
Ik weet als ik blijf liggen dat het er die dag niet meer van komt. Want na mijn werkdag heb ik meestal de fut niet meer om alsnog mijn loopkleding aan te trekken en dan wordt uitstel dus afstel. En dat ben ik mij wel goed bewust :-)

By the way, jouw avator is net ons nieuw katertje.
Oh echt? Heb je zo'n mooi beestje? Leuk joh! Die van mijn avatar is niet die van ons zelf hoor. Helaas... Toen deze geboren werd waren vriend en ik nog niet toe aan een kitten. Maar ik was wel op slag verliefd *zucht* Maar sinds 1,5 week hebben we er nu wel twee. Broer en zus. Zijn zo leuk samen! Al word ik ook hartstikke moe van ze haha. Hij is rood en zij is lichtgrijs. Echt plaatjes om te zien! Hoelang heb je die van jou?
Bij mij is het er ook niet van gekomen gister.

Ik vond de combinatie van wind, regen en hagel toch net iets te veel. Als het nu alleen regent dan overweeg is het meestal nog wel. Maar helaas ook last van een pijntje in mijn onderrug en het is vandaag nog niet over...
Ja fikse hagelbuien gisteren. Kreeg er eentje tijdens het fietsen op min kop. Daar word je niet vrolijk van.

Wel vrolijk werd ik van mijn rondje bos van vanmiddag. Een van de kinderen is jarig dus ik kan vanavond maar niet op de club trainen. Vandaar dat ik vanmiddag al ben gedaan. Heb er tempo duurloop van 18km van gemaakt. de koude in combinatie met het zonnetje maakte het tot heerlijk loopweer.
Gefeliciteerd met één van de kinderen Baukje!

En wat een afstand zeg! 'Even' 18 kilometer lopen... Hoelang doe je daar eigenlijk over?
Bedankt Simoon.

En hoelang ik over zo'n afstand doe is afhankelijk in welke duurloop ik loop. Ik had er nu 1hr25 over gedaan. Was ongeveer duurloop 3 dus redelijk op tempo. Normaal gesproken doe ik de lange afstanden in duurloop 1 tempo. Dan loop ik zo'n 11 km per uur. Een stuk langzamer dus. En in een wedstrijd kan het weer eens stuk sneller.
hallo allemaal!

Ik leef nog hoor! Hier weer even een update van mij..

Vandaag heb ik mijn scriptie verdedigd dus nu ben ik op een paar formaliteiten na afgestudeerd! Mijn ouders waren naar het Noorden afgereist om mijn presentatie bij te wonen. Heel leuk allemaal.

Verder heb ik besloten de komende periode volgens schema's van een van onze trainers te gaan trainen. Ik ga het eerst proberen om te kijken in hoeverre ik het allemaal kan combineren met schaatsen, werken en studie (fysiotherapie dus) Het houdt voorlopig in dat ik 3 x per week ga lopen, 3 x per week ga fietsen (of spinning of op de tacx) en 1 keer zwemmen. Verder wil ik er ook graag bij blijven schaatsen..

Dat betekend dus dat ik me nu meer op de duathlon ga richten en er gewoon voor de lol wat blijf zwemmen en soms wat triathlons ga doen. Maar toch ga ik maar eens kijken wat ik op duathlongebied voor elkaar krijg!

Morgen zal ik alles even bijlezen en wat meer reageren maar dan weten jullie in ieder geval dat ik nog leef
Deze week zou ik naar de dokter en de podotherapeut gaan, maar nu ben ik weer ziek. Maandagmiddag iets verkeerd gegeten en heb ik last van mijn maag. Wel nog een fittest gedaan en wat gefitnest. Op dinsdag nog gewerkt, maar dat ging eigenlijk niet van harte. Woensdag ochtend toch gaan spinnnen, want als ik kan werken, mag ik ook sporten.

Maar de rest van de week in mijn bed gelegen! Vanmorgen naar de fysio en die wil me volgende op de band laten lopen, maar eigenlijk wil ik van te voren nog bij de podotherapeut geweest zijn.

Baukje, je gaat nog steeds hardstikke goed, fijn hoor. Loopt even 18 km op de verjaardag van de kinderen!

Fiekes, duathlon, is dat 2x fietsen, 1x hardlopen. (of andersom)

Dream, ben je nog gaan lopen, of ben je druk met andere dingen!!

Kyon, vindt het nog steeds knap dat je zo vroeg opstaat om te gaan lopen!!
Fiekes, lekker druk! Zou mij te veel zijn hoor, dat sportschema van jou. Ik vind het knap! En gefeliciteerd met het afstuderen natuurlijk!

Lauwe, klinkt weer minder gezellig. Vervelend vind ik dat altijd, als je je wat sportiefs voorneemt en dan komt er weer iets anders tussen zoals ziek zijn. Ik had dat met mijn griepje paar weken terug...Kon gewoon een week niet lopen, ik bleef gewoon moe en snotterig! Beterschap joh!

Ik heb vandaag ook gelopen en het ging goed. Eindelijk weer op de 30 min. De laatste 2 minuutjes waren eh...pittig! Het rondje wat ik 'ontdekt' heb is precies een half uur en het laatste stuk door het dorp wandel ik dan rustig.

Heerlijk als het zulk lekker weer is, beetje wind en zon...prima loopweer! En de rust is geweldig. Vanaf die 30 min kan ik ook weer opbouwen naar een langere route en/of meer snelheid.

Het enige is dat ik in het begin last heb van mijn kuiten. Sinds ik wat overbelast heb een paar weken terug blijft het zeuren, de eerste 15 minuten met name. Ik probeer goed warm te worden en af te koelen (rekken/strekken) aan het eind. Iemand tips?

Wil niet richting blessure en neem volgens mij voldoende rustdagen!
Gefeliciteerd Fiekes. En jij gaat het druk krijgen. Wat een energie heb je toch zeg.

Lauwe het zit jou ook niet mee he. Nu ook nog eens ziek. Beterschap.

Heb overigens wel gelopen toen de jarige jop op school zat hoor. Voordat jullie denken dat ik een geheel ontaarde moeder ben.

Dreamlogic misschien compressie kousen proberen? Toevallig heb ik ze nu ook. Moet zeggen dat ik geen verschil merk, maar goed had ook geen klachten zonder. Hoor wel positieve verhalen van anderen. Vandaar dat ik ze nu het toch weer lange broeken weer is ook maar eens ben gaan uitproberen.

Wel lekker dat je weer aan je half uur zit.

Hoe gaat het nu verder met je. Beetje rust in je hoofd?
Hey Baukje,

Nou nee ben best wel onrustig de laatste 24 uur. Ik heb mijn ex-vriend gisteravond nog een brief geschreven, om te vragen of we dit netjes kunnen afsluiten en wanneer ik dan mijn spullen terug krijg. Maar ik hoor niks van hem en dit weekend zou hij mevrouw gaan helpen verhuizen naar zijn huis. Ik durf hem zelf niet zo goed te smsen of te bellen, maar zie hem dus ook niet op msn (en ik zie aan z'n andere msn dat-ie me niet geblokkeerd heeft). Diep van binnen wil ik nog zo graag dat het goed komt...Maar dan zou hij echt dingen moeten gaan aanpakken en ik zou hem moeten leren opnieuw te vertrouwen. Eigenlijk een te grote opgave.

Afsluiten of hem vergeten lukt me echter nog niet.

Maar goed, on topic. Ik heb wel eens gelezen over kompressie-kouse ja! Ik weet niet hoe duur dat soort kousen zijn en ben een beetje bang veel geld uit te geven aan iets wat niet werkt.

Aan de andere kant kost fysiotherapie me ook geld en qua opbouw kan ik het me niet veroorloven om langere rustperiodes te nemen.

Kunnen jullie me vertellen hoe het voelt als je spieren aan het verzuren zijn? Ik heb er denk ik geen last van, maar ik ben er nieuwsgierig naar.
Logisch toch dreamlogic dat je het nog niet kunt afsluiten en vergeten. Het is allemaal in zo'n korte tijd gebeurd.

Verzurende spieren vind ik persoonlijk moeilijk te omschrijven. Op lange afstanden bij langzame verzuring voelt het als langzaam vollopen van de benen. Echter op korte afatanden bij horgere snelheden waar de verzuring snel oploopt voel ik de verzuring eigenlijk nog niet eens zo zeer in de benen. Het gevoel van op de grens te lopen is meer een algemeen gevoel en het mentale spel van snelheid vasthouden terwijl je lichaam langzamer wil overheerst op dat moment. Mijn benen voel ik dan altijd pas weer als ik eenmaal over de finish weer een stukje uit wil gaan lopen. Doen die benen in een keer niet meer wat ik wil.

In princiepe zou je tijdens trainen geen last moeten hebben van verzuring. Korte intervallen train je rondom je omslagpunt maar omdat er steeds toch weer kort herstel is treed de eventuele verzuring dan pas aan het eind van de interval reeks op.
hey allemaal!

zo, ik geloof dat ik weer een beetje bij ben.

@ dreamlogic.. zo, jij hebt nogal wat meegemaakt de laatste tijd! Heb ook je andere topic even bekeken. Veel succes met die situatie! Normaal gesproken zou lopen je hoofd lekker leeg maken maar jij zit nog een beetje met die zeurende kuit natuurlijk. Misschien kun je een keer een afspraak met de fysio maken zodat hij je wat tips en oefeningen kan geven. En misschien vindt hij direct wel een oorzaak. Die kousen zou misschien ook wat zijn maar die zijn ook niet echt goedkoop (in de 40 euro)

Verzuren vind ik ook lastig uit te leggen! Ik merk het vooral in de laatste fase van een wedstrijd of heel soms tijdens een harde training. Als je blijft pushen om hard te gaan. Ook op de ijsbaan heb komt het wel voor. En op de spinningfiets lukt het me trouwens ook makkelijk;) Het is het gevoel dat je benen niet meer willen!

@ Baukje.. misschien maak ik met dat schema wel minder uren dan jij hoor! Kun jij alles nog een beetje combineren of is je man inmiddels weer aardig op de been? Het klinkt toch een beetje raar om van jou te horen dat ik veel energie heb want jij kunt er ook wat van met je marathons en je kinderen!!

@ Lauwe.. nou jij bent ook aan het kwakkelen zeg! Balen joh! Hoe voel je je nu? Duathlon is trouwens lopen-fietsen-lopen.

@ Simooon en Kyon.. dat jullie alleen al overwegen om 's ochtends te gaan lopen vind ik knap;) Maar ik ga het de komende tijd nu ik meer moet werken en meer ga trainen ga ik het ook maar eens proberen. Ik zal als ik de wekker zet eens aan jullie denken;)

Jullie hebben met een MP3 bestand opgebouwd? Dat gaat mn zusje nu ook doen. Ben benieuwd hoe ze het vind! Welke vonden jullie het leukst? (ik begreep dat jullie verschillende hadden geprobeerd)

Zo, vanavond spijbel ik van een feestje wat op 3 uur reizen ligt dus ga ik extra van mijn vrije avond genieten. Fijn weekend!
Zo dit weekend toch weer heel wat km's gelopen. Begin al weer aardig op te bouwen sinds de marathon van drie weken terug. Gisteren 24km gelopen en vandaag 16km. Allebei op gemiddeld 12km/hr. Alleen gisteren had ik vlak gelopen en nu ben ik met een rustig blokje begonnen en geeindigd maar heb tussendoor blokjes van 10min op hoog tempo gelopen en dan steeds twee minuten uitdribbelen.

Volgend weekend een rustige 30km lopen. Als dat goed gaat denk ik toch dat ik voor de marathon in Geldrop ga eind nov.
Baukje, ik blijf het knap vinden hoor, zoveel lopen! En wat een mooi tempo! Hoelang loop jij eigenlijk al? Volgens mij is het voor jou echt een way of life of niet?

Het is trouwens erg rustig hier! Nu ben ik daar zelf ook schuldig aan uiteraard. Ik loop nog wel steeds en moet deze week 5 kilometer gaan lopen! Vind het best spannend! Afgelopen zondag voor het eerst met mijn jackje aan gelopen. Heb dat ding al 2 jaar Liep wel prettig trouwens, zo met de regen. Gelukkig heb ik ook eindelijk mijn waterdichte mp3-speler binnen. Draadloos! Net zoals mijn oude model, maar dan een nieuwere versie. Loopt weer fijn!

Verder druk met van alles en nog wat, waar onder de laatste loodjes van mijn studie.

Dream, hoe gaat het nu met jou? Naast het downgevoel ook weer wat upjes mogen beleven?
Het is hier de laatste tijd inderdaad best rustig.

Simoon ik loop nu bijna 5 jaar. De eerste twee jaar in mijn eentje getraind en nu bijna 3 jaar bij de atletiek vereniging. En inderdaad het lopen wordt steeds belangrijker voor me. Het lopen zelf (ik ga nog steeds steeds meer genieten van mijn duurloopjes), het clubgebeuren,de wedstrijden. En het laatste jaar ben ik op internet heel vaak op zoek naar verslagen van de meest uitdagende ultralopen. Stiekum is dat eigenlijk mijn grote doel. Maar het is nog uitzoeken waar mijn grenzen liggen. Eerst maar eens zien die 60 van Texel te overleven voordat ik verder durf te dromen.

Wat voor studie doe je Simoon?

Had ik gisteren nog niet verteld maar 5 van de kinderen hebben gisteren nog een wedstrijd gelopen. De 14 jarige liep een pr op de 5km (18min41). Bij de jeugdloop werden er weer twee medailles binnen gehaald.

Zondag gaan er 5 een 5km wedstrijd lopen. Voor de 9 jarige wordt het zijn eerste 5km wedstrijd.

Het valt me overigens op dat er hier in de regio op kleinere wedstrijdjes zulke snelle tijden gelopen worden. De eerste op de 5km had 15min40 zoveel en op de 10km 32min13.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven