Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren of niet?

21-10-2010 14:44 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een dilemma: ik heb een baan in het onderwijs voor 4 dagen in de week waar ik (meestal) erg goed op mijn plek zit maar dit jaar heb ik een taak toebedeeld gekregen die ik erg zwaar vind. Mijn kerntaken vind ik super, maar de vergaderingen en de bureaucratie beginnen me echt te nekken.

Nu kwam ik een erg leuke baan tegen op internet waar ik zowel mijn eerste opleiding als mijn laastgevolgde opleiding voor kan gebruiken. Het is alleen in de culturele sector en ik durf door de zeergewaardeerde heren Rutte en Wilders bijna niet te solliciteren. Veel instellingen krijgen door hun voorgenomen beleid minder subsidie en het is ook een voor mij compleet nieuwe functie. Ik heb gebeld met P&O en ook gevraagd naar toekomstperspectieven en daar zeiden ze ook: de functie is er en hoort ook bij ons bedrijf vanaf nu, dus als je het goed doet verzeker je je van werk (mocht ik het worden natuurlijk).

Pfff ik vind het lastig. Kies ik voor de zekerheid van een baan in het onderwijs (ik geef een vak waar weinig vraag naar is) of ga ik voor een nieuwe uitdaging? Ik heb een koopappartement en zekerheid is toch wel belangrijk, maar hoe het nu gaat maakt me ook niet erg gelukkig, al ben ik ook niet ontevreden. Ik vind het alleen zo zonde om weinig met mijn laatste opleiding te doen.... Aan de ene kant denk ik: waarom niet? Aan de andere kant vind ik het doodeng. Wat vinden jullie? Wel of niet solliciteren?

Voor:

- nieuwe uitdaging

- op het huidige werk is ook geen eeuwige zekerheid

- sluit aan bij andere opleidingen

- voor de klas = lekker praktisch bezig

- ben wel klaar met de bureaucratie

Tegen:

- heb in mijn huidige werk het goed voor elkaar (vast contract)

- toekomstperspectieven van deze vacature

- geen ervaring in het werk van de vacature

- nieuwe functie is stuk theoretischer

- veel ervaring dus hoef weinig voor te bereiden in mijn huidige baan

Dus: wie heeft advies?
In elk geval solliciteren. Tijdens de gesprekken heb je alle kans om zelf ook vragen te stellen over de precieze inhoud en toekomstperspectieven. Daarna kan je pas echt de balans opmaken. Dus probeer het, en als ze je willen heb je altijd nog de keuze.

Eens verder kijken dan je huidige veilige baan kan nooit kwaad, en wie weet word je juist weer enthousiaster over het werk wat je nu doet als je nadenkt over bv het theoretische van de nieuwe baan.
Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg...

Een gesprek aangaan kan nooit kwaad en heden ten dage is niemand zeker van zijn baan. En bovendien: volgens mij heb je in je hart allang een keuze gemaakt, als ik zo tussen de regels doorlees...
Wel solliciteren. Er als je wordt aangenomen nog eens goed over na denken. Maar wel solliciteren want dit klinkt als een echt leuke kans.
TO, ik lees dat je een vak geeft waar niet veel docenten in zijn. Is het dan niet zo dat, als het culterele-sector-avontuur mislukt, je altijd wel weer een nieuwe baan in het onderwijs kan vinden?

Daarnaast, is aangeven dat je die nieuwe taak niet trekt een optie? De onderwijsinstelling zal jou wellicht ook niet kwijt willen.
Hee,

Thanks voor jullie adviezen. Ik denk dat ik in ieder geval Ayh's advies opvolg en op mijn werk aangeef dat ik mijn nieuwe taak na dit schooljaar niet meer wil (tussentijds ermee ophouden kan niet).

Verder ga ik gewoon eens een brief sturen. Mocht ik uitgenodigd worden, dan zien we wel weer verder. Ik vind het in ieder geval wel fijn om te weten of ik nog 'goed' in de markt lig. Had zelf gehoopt dat de baan 2 of 3 dagen in zou houden, dan zou ik het kunnen combineren met mijn huidige werk, maar dat is geen optie helaas. Ach ja, ik heb nog niet eens een brief gestuurd, laat staan dat ik de baan krijg. Maar heb al eens eerder een baan afgewezen terwijl ik hem bijna had kunnen krijgen en dat werd me niet in dank afgenomen.

Maar ik ga gewoon een goede brief schrijven en dan zien we wel. Thanks nogmaals voor jullie reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven