Werk & Studie alle pijlers

Wie moet veranderen

22-10-2010 19:09 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

In verband met herkenbaarheid kan ik niet teveel uitweiden en zal ik het zo kort mogelijk houden.

Ik zit in een projectgroep en de trekker hiervan heeft aangeven onzeker van mij te worden. En bang te zijn om tegen mij in te gaan.

Ik ben idd een behoorlijke hittepetit, ben niet bang om voor mijn mening uit te komen en praat gemakkelijk in een groep. Maar ik sta altijd open voor discussie.. graag zelfs zou ik zeggen. Discussie is voor mij geen bedreiging of iets naars. Je kan er juist van leren vind ik altijd. Ik sta open voor andere meningen en ben nooit te beroerd om mijn mening bij te stellen.

Deze persoon hoort de leiding te nemen in deze groep maar ik (en ook de andere projectleden) merken dat ze hier erg veel moeite mee heeft.

In het gesprek heeft de persoon dus aangegeven dat ze door mij onzeker wordt in haar rol als projectleider.

Het was een open gesprek, ik heb aangegeven dat ik zal opletten op hoe ik dingen breng.

Het is zo dat deze persoon wel op mijn allergie zit (omdat deze zo slap is en geen duidelijke leiding neemt). Dit zal vast door klinken in de manier waarop ik dingen breng. Ook al let ik op de inhoud van mijn woorden, mijn gezicht spreekt boekdelen

Verder heb ik al bedacht om dingen meer in de vragende vorm te brengen dus in de trant van '' is het misschien een idee als we'' .

Nu merk ik wel dat ik ook de neiging heb om mijn mond maar te gaan houden en alleen indien noodzakelijk en mijn mening wordt gevraagd wat te zeggen. Maarja dat is absoluut niet zoals ik ben en ik weet ook niet of ik dat ook echt kan. Maar door dit gesprek krijg ik wel de neiging. Ik heb gevraagd wat de persoon van mij verwacht maar daar gaf deze geen antwoord op maar stelde de wedervraag wat ik kan doen.

Maar nu krijg ik om mij heen van iedereen te horen dat het niet mijn probleem is maar van deze persoon en deze naar zichzelf moet kijken en ik vooral niet moet veranderen.

Maarja dat is makkelijker dan gezegd... ik merk dat het mij behoorlijk raakt en ik er erg onzeker van geworden ben.

Graag jullie mening en advies!
quote:vliegvogeltje schreef op 22 oktober 2010 @ 20:58:

Pfff ik opende het topic om er wat van te leren... en dat doe ik zeker. Maar ik voel me wel rot nu. Ga me nu echt afvragen of ik echt zo'n monster ben die niet haar mond kan houden.

Ik zit nu echt even een potje te huilen hier... Ik wil helemaal helemaal deze persoon niet tegenwerken, neerhalen of rotter laten voelen.
quote:vliegvogeltje schreef op 22 oktober 2010 @ 21:01:

enne... geen liegen dus maar effectief leidinggeven.. mmm oké

optie 1: doe wat discussie genereert maar geen resultaat

optie 2: doe wat resultaat genereert en geen discussie oplevert

Binnen de grenzen van de ethiek is het denk ik niet echt rocket science om de effectieve leiderschapsstijl aan te wijzen. Of wel?
Het is heel verhelderend wat jullie schrijven. En ook heel eerlijk. Maar het is best moeilijk als er een spiegel voor wordt gehouden. Ik voel me nu echt een heel naar mens en wil jullie overtuigen dat ik dat niet ben. Maar ik moet vooral mezelf overtuigen dat ik dat niet ben.
Roos van Leary kan wellicht ook wat inzicht verschaffen...
Pingpong ook die ken ik, heb ik onlangs nog op een training gedaan. Is idd ook zeer verhelderend.
Ik denk niet dat je een monster bent hoor. Het is een heel erg ingewikkelde les dat je focus goed houden je een veel effectiever mens maakt dan al je kennis etaleren. Om van de praktijk nog maar te zwijgen.
Het is natuurlijk onzin dat je een monster bent omdat één persoon onzeker van je wordt. Als dit je zo raakt, kan het dan zijn dat het niet de eerste keer is dat je dit probleem had?

Ik vind het knap van je dat je er echt iets van wil leren - dan ben je al over de helft.

Het valt me op dat kritiek op jou je zwaar valt terwijl het je wel lukt om nuchter te kijken naar kritiek die je op een project hebt (waar je geen monsterlijke gedachtes over hebt?). Waar zit het verschil in?
Ik zit al heel lang hier en houd echt van dit forum. Want hier heb ik echt wat aan. Heel open, eerlijk, niet aanvallend maar opbouwend. Ik waardeer jullie reacties echt enorm.Nogmaals dank!
Je bent helemaal geen naar mens! Jullie verschillen alleen enorm qua gedrag en dat botst nu. Misschien 'troost' het dat je in een projectgroep allerlei verschillende types nodig hebt om tot het beste resultaat te komen: mits iedereen wel open staat voor de mening van anderen. En om een 'twijfelaar' als leider te hebben is wel lastig ja... Zou me proberen neer te leggen bij het feit dat zij het heel anders aanpakt dan wat jij en wellicht ook anderen als ideaal en meest constructief beschouwt/beschouwen. Wanneer het toch echt niet gaat: kun je naar iemand van het management stappen om je zorgen te uiten?
quote:twinkeling schreef op 22 oktober 2010 @ 21:12:

Ik denk niet dat je een monster bent hoor. Het is een heel erg ingewikkelde les dat je focus goed houden je een veel effectiever mens maakt dan al je kennis etaleren. Om van de praktijk nog maar te zwijgen.
quote:vliegvogeltje schreef op 22 oktober 2010 @ 21:08:

Pfff ik opende het topic om er wat van te leren... en dat doe ik zeker. Maar ik voel me wel rot nu. Ga me nu echt afvragen of ik echt zo'n monster ben die niet haar mond kan houden.

Ik zit nu echt even een potje te huilen hier... Ik wil helemaal helemaal deze persoon niet tegenwerken, neerhalen of rotter laten voelen.

Hmmm, je gaat van bozig naar zielig. Daar ben ik nu allergisch voor.

Je bent een grote meid toch? Sla de informatie en adviezen die je hier krijgt dan even op en slaap er eens een nachtje over. Dit soort leerprocessen voltrekt zich niet binnen een uur.
quote:Honingmeloen schreef op 22 oktober 2010 @ 21:13:

Het is natuurlijk onzin dat je een monster bent omdat één persoon onzeker van je wordt. Als dit je zo raakt, kan het dan zijn dat het niet de eerste keer is dat je dit probleem had?

Ik vind het knap van je dat je er echt iets van wil leren - dan ben je al over de helft.

Het valt me op dat kritiek op jou je zwaar valt terwijl het je wel lukt om nuchter te kijken naar kritiek die je op een project hebt (waar je geen monsterlijke gedachtes over hebt?). Waar zit het verschil in?Omdat ik gewoon heel onzeker ben... niet over mijn werk, mijn vaardigheden en kennis maar wel over mijzelf als persoon.
quote:wuiles schreef op 22 oktober 2010 @ 21:15:

[...]

Hmmm, je gaat van bozig naar zielig. Daar ben ik nu allergisch voor.

Je bent een grote meid toch? Sla de informatie en adviezen die je hier krijgt dan even op en slaap er eens een nachtje over. Dit soort leerprocessen voltrekt zich niet binnen een uur.Ik ben absoluut niet zielig.. alleen wel heel verdrietig en onzeker nu. Misschien had ik niet moeten zeggen dat ik nu huil.. maar het is de waarheid. Ik voel me nu echt even K....
@wuiles, ik vind niet dat ze nu naar zielig gaat. TO zit hier gewoon mee, dat kan toch ook? Je kan er toch niets aan doen hoe je je voelt? Lijkt me alleen maar goed dat je die gevoelens even de ruimte geeft. Ja, en straks inderdaad 'adviezen/tips verwerken, schouders er onder en verder'. Maar wanneer je het even moeilijk hebt mag je dat toch gewoon zeggen?
* haalt haar neus op, droogt haar tranen en haalt diep adem *
@to, even een hoor: ik heb zelf sinds kort een leidinggevende functie en ook ik heb af en toe mijn momenten dat ik echt denk 'en wat nu...'. Heb gelukkig zelf een goede leidinggevende waarmee ik over zaken waar ik tegen aan loop kan praten. Vandaar ook mijn vraag of jij bij iemand terecht kunt wanneer je tegen dit soort zaken aanloopt. Maar ook ik voel me dan af en toe echt k*t, dus je bent niet de enigste
Het komt op mij over dat jij erg betrokken bent bij het werk, en daarom ook snel en veel kanttekeningen plaatst misschien op felle toon (hittepetit).

De projectleider kaart dit aan, en volgens mij zijn jullie het er beiden over eens dat het niet aan de inhoud ligt maar aan de vorm.

Zou het een optie kunnen zijn om met de projectleider af te spreken dat jij alleen gevraagd advies geeft?

Dwz dat zij inleidt en dan op bepaalde momenten alle leden in het team om kritiek vraagt en dat jij dan als laatste persoon aanvullingen geeft?

Hierdoor krijgen projectleiden die verbaal minder sterk zijn de kans om hun gedachten te verwoorden en loopt het project team jouw bijdrage ook niet mis.
Dank je wel pingpong. Ik heb het al met mijn leidinggevende besproken. Zij waardeert mij heel erg maar zij kan heel goed tegengas geven. Ze vind ook dat ik niet dat ik moet veranderen. Maar idd wat op de manier waarop ik dingen breng letten. Dus idd meer in de vragende vorm.

Ik heb echt heel veel aan de tips die jullie geven hebben. Ik zal het allemaal ook nog een paar keer rustig nalezen.

Het topic opende ik omdat de mensen met wie ik het besproken had aangaven dat het haar probleem is en ik niet hoef te veranderen. Maar dat vond ik dus wat te gemakkelijk.
Nog een keer hoor: waarom voel je je dan zo onzeker?

En over de kritiek: je kunt afspreken te blijven communiceren met je projectleider of zelf (wekelijks) vragen om feedback. Je kunt hier alleen maar van leren (al leer je maar dat het iets is wat je niet kunt), je wordt er beter van als je met meer mensen om kunt gaan zonder je aan ze te ergeren. Het is een kans, probeer het zo te zien.
Ik denk dat Wuiles je een waardevolle tip geeft. Slaap er eens een nachtje over .

Misschien kun je in de loop van het weekend aan de hand van de kernkwadrantenmethode eens kijken naar de reden waaròm ze in je allergie zit. Immers, je allergie zegt heel veel over je eigen onzekerheden en ontwikkelmogelijkheden.

Als je geïnteresseerd bent in leiderschap en groepsdynamica zou je ook eens wat dingen van Edward de Bono kunnen lezen te beginnen bij 'Six thinking hats'.
@ Twinkeling ga ik doen!

@ Honingmeloen... omdat ik aardig gevonden wil worden. Dat is denk ik de kern .. en dat kan niet altijd...
Het zegt iets over jou en het zegt iets over haar.

Als je een persoon bent die graag leiding heeft, maar je hebt het niet, dan ga je vaak de leiding 'testen', zijn/haar autoriteit op de proef stellen.

Als de leider die testen 'goed' aflegt, dan kan je zijn/haar gezag (tijdelijk) accepteren.

Een goed leider heeft het door als dit gebeurt in een samenwerking, en als hij/zij een goed leider is dan staat hij/zij zo sterk in de schoenen dat hij het niet als een aanval beschouwt, maar probeert gebruik te maken van jouw capaciteiten als aspirant leider.

De leider moet dus zo sociaal slim zijn dat hij jou als zijn aspirant leider ziet en erkent, jouw mening als zwaarwegend laat meetellen (of het zo doet voorkomen ).

Een leider die jouw aanval op zijn autoriteit niet kan apprecieren, zegt daarbij impliciet dat hij niet sterk in zijn schoenen staat en gaat in de verdediging, of machtspelletjes spelen, of geeft het leiderschap op (of besluit open te kaart te spelen, zoals jouw voorbeeld).

Als aspirant leider zit je in een hele lastige positie: de rollen zijn verdeeld maar je zit niet op de plek waar je thuishoort. Het is denk ik wijs om te zorgen dat je de rol van aspirant leider met verve probeert in te vullen, dus wel opkomen voor jouw ideeen en jouw capaciteiten ten tonele brengen.

Maar ik zou, als ik jou was, wel proberen dit in overeenstemming te doen met de leider.

Het betreft immers een samenwerking en het is voor alle partijen het prettigst als iedereen zo goed mogelijk zijn of haar kwaliteiten kan benutten. Als iedereen genoeg ruimte hiervoor krijgt, dan kan dat de samenwerking en het eindproduct alleen maar ten goede komen.

Dus proberen een balans te vinden in dominant zijn en soms achterover leunen.

Dan kan je ook eens uitrusten . Of kijken hoe de leider zijn leiderschap vervult en bedenken wat jij er goed aan vindt en wat niet, en waarom.

Kan ook heel leerzaam zijn.

Over het meisje dat bij jullie de leider is: misschien kunnen jullie als groep proberen haar te ondersteunen zonder meteen het leiderschap over te nemen.

Ik vind het wel dapper van haar dat ze hier open over durft te zijn, dus ik zou zeggen, hou het open en bespreekbaar, dat scheelt al een hoop.
@ Mazoe dank je wel... wederom een eyeopener.

Ik merk dat ik al rustiger ben er weer zin in heb. Ik ga er een paar nachtjes over slapen.. het topic rustig nog eens doorlezen en een aantal aantekeningen maken.

Nogmaal iedereen bedankt voor jullie bijdrage, het heeft mij heel erg geholpen
Veel succes vliegvogeltje, je komt er wel hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven