Kat is te dik

23-10-2010 15:12 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze poes Noekie, bijna 10 jaar oud is echt te dik. Ze is altijd al fors geweest, maar de laatste maanden begint het echt op te vallen. Ze heeft waarschijnlijk de afgelopen tijd veel meegegeten met onze andere kat die ziek was en die uiteindelijk ook is overleden. Beweging had ze door de zieke kat ook steeds minder, toen hij nog gezond was liepen ze de hele dag samen buiten en achter elkaar aan.

Sinds kort hebben we een nieuwe kat erbij, een katertje van 4 maanden.

Ik wil Noekie heel graag weer wat slanker zien (en dus ook fitter), maar ik weet niet hoe ik het aan moet pakken. Ze is veel binnen nu, met ons nieuwe katje, en er staat altijd een bakje water en een bakje droogvoer voor ze klaar.

Wij werken full-time en denken dat het het beste is dat er altijd droogvoer en water is, vooral voor het kleine katje nu. Maar zo kan Noek dus ook lekker d'r gang gaan met eten!

Ze is met natvoer al op ratsoen gezet: een kwart kuipje sheba per dag.

Wie kan me hierbij helpen?
Zie tips in de andere topics over hetzelfde onderwerp
Dank je, zo slim was ik ff niet
Light voer. Bijvoorbeeld van Royal Canin. Daar is onze vorige kat ook behoorlijk op afgevallen. Probleem is dan wel dat je twee katten hebt en dat je niet het kleine katertje op lightvoer wilt hebben, maar daar moet je zelf maar een oplossing voor zoeken

Wat krijgt jullie kat nu voor droogvoer?

En toch doseren hoor, niet altijd brokken laten staan (wél voor het kleintje!!!), maar gewoon 's ochtends en 's avonds een handje. En natvoer echt alleen maar voor het lekker, héél af en toe een keertje. Die van ons krijgt hooguit in het weekend eens een blikje, verder alleen droogvoer.
668, the neighbour of the Beast
Gewoon rauw voer geven, of carnibest. Zitten geen overbodige ingredienten in die de poes alleen maar dik maken, of een hoop laat poepen.
Onze katten krijgen 2 of 3 keer per dag eten. Dat kregen ze ook toen ze jong waren. Waarom zouden ze de hele dag brokjes moeten kunnen eten?
Ìnderdaad, toch op gezette tijden afgepast voer geven dat ze in 1x moeten opeten en daar bij blijven. Dikkie een kleine hoeveelheid geven en kleintje genoeg om te groeien.

Eventueel met kleintje af en toe extra apart gaan zitten om wat extra te voeren ('s avonds en in het weekend).

Zo doe ik dat ook, want mijn dikkie was op gegeven moment 9 kilo, terwijl 6 kilo voor zijn formaat (Maine Coon) passend is. Dikkie is nu 7 kilo.
WTF?
quote:Ann Liv schreef op 23 oktober 2010 @ 15:41:

Onze katten krijgen 2 of 3 keer per dag eten. Dat kregen ze ook toen ze jong waren. Waarom zouden ze de hele dag brokjes moeten kunnen eten?

Schijnt instinct van een roofdier te zijn; als je maar af en toe prooi kunt vangen, vreet je je in één keer zo vol mogelijk, omdat je niet weet wanneer je weer kunt eten.

Wanneer ze altijd eten hebben staan, weten ze dat dat eten er altijd is als ze trek hebben, en dat ze dus niet als een idioot zich vol moeten gaan vreten. Doe je dat niet, dan treedt het instinct in werking en vreten ze zich helemaal vol, alles in één keer.

Zoiets.

Die van mij heeft altijd brokjes staan en vreet zich niet als een gek vol en is ook niet te dik.

Maar met een kat met flink overgewicht kún je dat dus niet meer, omdat het beest moet afvallen. Dan moet je wel maar twee keer per dag afgemeten hoeveelheden gaan geven. En dan liefst nog lightvoer.
Hier ook kat die te dik is, ben overgegaan op de Royal canin light versie van de dierenarts, gaat veel beter!!! Hij is al wat afgevallen!
quote:abusu schreef op 23 oktober 2010 @ 15:52:

Dikkie
Ik geloof zelf niet in de werking voor Light brokjes, dus ik zou jouw kat gewoon twee keer per dag een afgepaste hoeveelheid gewone brokjes geven. Een handje per keer is zat.

Je kunt je kat hier ook voor laten werken door de brokjes in een Activityball te stoppen of door de kamer te gooien. Dan krijg je ja kat ook gelijk in beweging.

Wat betreft het kittentje: die moet veel meer eten én kittenbrokjes (dat zijn enorme dikmakers voor je gewone kat!!), dus heeft hem een aantal keer per dag in een aparte kamer te eten of zet zijn brokjes neer waar de kat niet bij kan komen: bijv in een houten doos met een smal gat erin.
De hele dag eten neer zetten in prima, maar ongeschikt voor een dikke kat of een schrokker, want die hebben geen rem meer.
@Marels Klinkt logisch. Maar mijn katten vinden de meeste brokken veel te lekker en vreten toch zoveel mogelijk in een keer. En ik vind 't zo wel handig om te zien wie wat eet.
Wij hebben ook een poes die aan de dikke kant is, maar dat komt doordat ze haar heup jaren geleden gebroken heeft gehad. (aangereden door auto) Nu wordt de kat steeds ouder en de poes steeds dikker, maar doordat bewegen pijnlijk is, beweegt onze kat dus minder dan normaal. Terwijl hij echt niet overmatig eet, en ook niet schokt of wat dan ook.

Ja moeilijk, wanneer is dikte nog acceptabel, en wanneer niet? Oja, onze kat gebruikt ook prednison, worden ze ook dikker van.

De dierenarts heeft er trouwens niks van gezegd toen we laatst (2x) met de poes kwamen.
Overigens staan katten er juist om bekend dat ze stoppen met eten wanneer ze vol zitten.
quote:TheEmpress schreef op 23 oktober 2010 @ 18:29:

Overigens staan katten er juist om bekend dat ze stoppen met eten wanneer ze vol zitten.Tenzij de rem eraf is, dan stoppen ze niet meer. Dit gebeurt bij dikke katten, katten die vroeger te kort hebben gehad en moesten strijden voor hun voer en zwerf-katten die moeten eten wat er te eten valt.
quote:TheEmpress schreef op 23 oktober 2010 @ 18:27:

Wij hebben ook een poes die aan de dikke kant is, maar dat komt doordat ze haar heup jaren geleden gebroken heeft gehad. (aangereden door auto) Nu wordt de kat steeds ouder en de poes steeds dikker, maar doordat bewegen pijnlijk is, beweegt onze kat dus minder dan normaal. Terwijl hij echt niet overmatig eet, en ook niet schokt of wat dan ook.

Ja moeilijk, wanneer is dikte nog acceptabel, en wanneer niet? Oja, onze kat gebruikt ook prednison, worden ze ook dikker van.

De dierenarts heeft er trouwens niks van gezegd toen we laatst (2x) met de poes kwamen.Als een kat pijn heeft is beweging stimuleren zielig, maar hou er wel rekening mee dat een dikke kat zichzelf enorm in de weg kan gaan zitten en hier extra pijn van kan gaan krijgen.
quote:Ann Liv schreef op 23 oktober 2010 @ 18:26:

@Marels Klinkt logisch. Maar mijn katten vinden de meeste brokken veel te lekker en vreten toch zoveel mogelijk in een keer. En ik vind 't zo wel handig om te zien wie wat eet. Dan is de rem eraf en dat is helaas blijvend. Afgemeten voer geven is dan de enige oplossing.
De kat van een vriendin van me heeft ook pijn bij bewegen en mede daardoor te dik. Die krijgt pijnstillers nu, zodat ze makkelijker beweegt en daardoor meer energie verbrand.

Helaas is die kat ook gewoon liever lui dan moe en is eten haar grootste hobby, dus afvallen lukt nog niet zo best ;)
quote:iris1969 schreef op 23 oktober 2010 @ 18:46:

[...]

Tenzij de rem eraf is, dan stoppen ze niet meer. Dit gebeurt bij dikke katten, katten die vroeger te kort hebben gehad en moesten strijden voor hun voer en zwerf-katten die moeten eten wat er te eten valt.

Klopt. Mijn te dikke kat was een zwerfkat. Die krijgt nu dus 2 keer per dag een afgemeten hoeveelheid light voer. Hij heeft echt geen rem wat betreft eten.

Mijn jongste kat eet het tegenwoordig ook in 1 keer op, want die wil niet dat de oudste eraan zit. Dus nu krijgen ze beide 2 keer per dag eten. Keurig afgewogen.
O heden. Mijn buurkat is ook op vermageringsdieet. Tegen Zijn Wil! Hij zit regelmatig voor mijn raam schel te maaauwen en tuurt daarbij veelvuldig naar binnen. Hij weet namelijk dat er bij mij thuis brokjes staan. Ja ja. Toch krijgt hij geen gram. Zielig hoor. Maar als ik dan met hem ga buitenspelen is ie de honger direct weer vergeten.
als een kat pijn heeft en daardoor niet kan bewegen, zou ik hem/haar zeker pijnstillers geven. Is eerlijker voor de kat en beter voor zijn/haar gewicht.

Light brokjes of niet, de kat zal af moeten vallen. Lukt het met gewone voeding en dan minder geven, prima. Heeft de kat dan toch nog veel honger, dan zou ik wel light voeding gaan geven, dan kan ze meer eten, zonder.minder honger te hebben en wel voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt.
Mmmm, hier wel goede ervaringen met Royal Canin light. Nou ja, of je nu light hebt of Indoor 27 ofzo. Als het maar iets is voor dikkige oude katten die niet veel bewegen, dan is het al prima. Daar zitten wel duidelijk minder caloriëen in. Maar of dat dan persé de Light is of een andere versie met minder caloriëen, ik geloof niet dat dat nu zo uit maakt.

Hier zit er nog een rem op de kat, gelukkig

Maar ook die gaat op de indoor 27, als dit voer op is. Ik merk dat ie op dit voer het prima doet, maar het is nogal een forse kater aan het worden. Hij is zeker niet te dik hoor, ik denk dat ie een goeie zes kilo weegt, maar ik wil het ook niet laten gebeuren. Dus dan maar indoor-voer voor katten die dus niet zoveel beweging krijgen.

Vreten als een bootwerker doet ie wel trouwens, maar hij schrokt niet zomaar alles naar binnen. En dat wil ik graag zo houden

Weet ook dat als het op is, dat hij dan nieuw krijgt zodra we het zien, en hij vindt het allemaal wel prima, geloof ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven