2e-hands caravan kopen
vrijdag 22 oktober 2010 om 18:39
Ja hoor, ik ben helemaal om! Twee jaar lang zijn we met een geleende camper op pad geweest en het grote nadeel daarvan vond ik dat je geen vervoer had als je eenmaal op een camping stond. Wel fietsen en een motorscooter maar voor net wat langere afstanden lijkt het mij gewoon fijn om een auto bij me te hebben.
Nu ben ik dus "beginners"-caravans aan het bekijken op internet en heb er ook al een aantal in het echt bekeken. Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten?
Bedankt!
Nu ben ik dus "beginners"-caravans aan het bekijken op internet en heb er ook al een aantal in het echt bekeken. Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten?
Bedankt!
vrijdag 22 oktober 2010 om 20:04
Ik ga je topic even goed volgen. Wij hebben afgelopen jaar een 2e hands caravan gekocht. En willen nu mss aan andere kopen met een slaapplaats meer ivm gezinsuitbreiding.
Als de caravan erg muffig ruikt is de kans groot dat hij lekkage heeft gehad, dus ruik goed als je caravan van binnen bekijkt.
Verder zou ik de caravan niet nu al kopen (je gebruikt hem pas in het voorjaar / zomer). Want dan moet je gelijk stallingskosten gaan betalen als je m thuis niet kwijt kan. (Of de caravan moet zo'n enorm koopje zijn
Let ook op wat erbij zit. Goede voortent, grondzeil, tuinmeubilair, serviesgoed, etc.
Als de caravan erg muffig ruikt is de kans groot dat hij lekkage heeft gehad, dus ruik goed als je caravan van binnen bekijkt.
Verder zou ik de caravan niet nu al kopen (je gebruikt hem pas in het voorjaar / zomer). Want dan moet je gelijk stallingskosten gaan betalen als je m thuis niet kwijt kan. (Of de caravan moet zo'n enorm koopje zijn
Let ook op wat erbij zit. Goede voortent, grondzeil, tuinmeubilair, serviesgoed, etc.
vrijdag 22 oktober 2010 om 20:09
vrijdag 22 oktober 2010 om 20:12
Wat leuk!! Wij hebben 2 jaar geleden een 2ehandsje gekocht. Een Beyerland quartz uit 1991
Ik vond kamperen altijd vreselijk, totdat mijn vriend me meesleepte. En nu hebben we dus ons eigen oude beestje! Afgelopen zomer stonden we in zuid frankrijk toen het daar overstroomd is. Hij stond in kniehoog water en uiteindelijk hebben we hem achter gelaten en zijn in een huisje hoger op de camping gaan slapen. Nou ja, slapen. Ik heb gehuild omdat ik bang was dat we de caravan kwijt zouden zijn. Uiteindelijk heeft hij het overleeft en is hij helemaal droog mee terug gegaan gelukkig! Ik ben echt verknocht aan dat ding en kan niet zonder hem hihi.
Maar daar vroeg je niet om
Tips...tja, wij hebben een berg caravans gezien en net zoals met een huis moet het gevoel goed zijn. Wij kwamen in de onze binnen en wisten het meteen. Dat gevoel hadden we bij geen enkele andere. Verder idd letten op waterschade, want water trekt in de muren en dat vreet hem van binnen gewoon op. Kijk of hij regelmatig is gekeurd. Het is namelijk niet verplicht, maar die van ons was het jaar ervoor nog gekeurd en wij hebben hem nu ook weer laten keuren. Het is toch belangrijk. Check verder of er nog iets aan vervangen moet worden, zoals banden. Die moeten elke 4 jaar volgens mij. Ze zijn dan natuurlijk nog niet versleten, maar hebben veel te lijden door het stilstaan in de stalling. Al die dingen nemen kosten met zich mee. En verder, tja weinig tips meer. Zorg alleen wel voor een goede stalling. Die van ons staat overdekt en verwarmd. Een stalling buiten is slecht voor zo'n ding. Heb mensen gehoord waarbij het water in de winter van de kastjes liep en ze elke kerst de vochtvangers moesten vervangen. Tja, dat zijn dingen die je liever niet hebt natuurlijk dus bespaar niet op de stalling want dat is erg belangrijk voor de levensduur van je caravan.
Houdt er wel rekening mee dat het bij oudere caravans soms moeilijk is om aan onderdelen te komen. Zo is ons lichtje van de nummerplaat stuk (stukje afgebroken) en dat is echt niet meer te krijgen. Een goede winkel met veel onderdelen is deze http://thehapcaravans.nl/ Je kan veel bestellen bij ze.
Verder veel plezier met zoeken en als je nog vragen hebt, stel ze gerust
Maar daar vroeg je niet om
Houdt er wel rekening mee dat het bij oudere caravans soms moeilijk is om aan onderdelen te komen. Zo is ons lichtje van de nummerplaat stuk (stukje afgebroken) en dat is echt niet meer te krijgen. Een goede winkel met veel onderdelen is deze http://thehapcaravans.nl/ Je kan veel bestellen bij ze.
Verder veel plezier met zoeken en als je nog vragen hebt, stel ze gerust
vrijdag 22 oktober 2010 om 20:41
quote:spaarvarken schreef op 22 oktober 2010 @ 20:32:
Elke caravan ruikt toch muf? Hoezo dat dan? De onze ruikt echt niet muf hoor. Ligt helemaal aan hoe hij is onderhouden en ik maak hem ook altijd schoon voordat hij de stalling in gaat. En met een goede stalling heb je geen vochtproblemen en gaat ie dus ook niet muf ruiken.
Elke caravan ruikt toch muf? Hoezo dat dan? De onze ruikt echt niet muf hoor. Ligt helemaal aan hoe hij is onderhouden en ik maak hem ook altijd schoon voordat hij de stalling in gaat. En met een goede stalling heb je geen vochtproblemen en gaat ie dus ook niet muf ruiken.
zondag 24 oktober 2010 om 14:08
Ik moest er in het begin niet aan denken eigenlijk. Een caravan. Maar ik ben er nu zo blij mee! Echt heerelijk idd, die vrijheid en lekker je eigen spulletjes bij hebben en toch comfort. Niet zoals met een tent op een luchtbedje. Nee, lekker een fatsoenlijk bed met lattenbodem. Ik kan inmiddels echt niet meer zonder nee
zondag 24 oktober 2010 om 19:23
Let er vooral op dat de indeling praktisch is! Ik weet niet hoeveel leden je gezin telt, maar als je, net als wij, 2 kinderen hebt, dan is het handig als je niet elke keer je bedden helemaal moet afbreken. Wij hebben daarom een 5-persoons caravan genomen, is net iets ruimer met ons viertjes.
En soms kun je niet fatsoenlijk meer langs je bed lopen als je je zitje hebt omgebouwd tot bed en dat is toch lastig als je toilet dan in de hoek zit waar je niet meer kunt komen zonder dat je je nek breekt in het donker...
Een vast bed is handig ivm de bergruimte eronder, maar niet noodzakelijk.
Er is ook veel verschil in het aantal kastjes. En soms zitten er niet altijd deurtjes voor de bergruimte boven de zitjes en dat oogt heel slordig als daar kleding in ligt (wat meestal het geval is).
Een beetje voortent is ook erg lekker, zeker als je kampeert in landen zonder zongarantie. In die voortent is het handig als de deur praktisch gepositioneerd zit (daar hebben wij helaas niet op gelet..).
Hier hebben wij dus allemaal rekening mee gehouden en de ideale caravan gevonden: een Dethleff Edition: superfijn ding!
Verder ook eens over de stalling: het is het waard om ietsje meer te betalen waardoor hij droog staat!
Sukses met zoeken!
En soms kun je niet fatsoenlijk meer langs je bed lopen als je je zitje hebt omgebouwd tot bed en dat is toch lastig als je toilet dan in de hoek zit waar je niet meer kunt komen zonder dat je je nek breekt in het donker...
Een vast bed is handig ivm de bergruimte eronder, maar niet noodzakelijk.
Er is ook veel verschil in het aantal kastjes. En soms zitten er niet altijd deurtjes voor de bergruimte boven de zitjes en dat oogt heel slordig als daar kleding in ligt (wat meestal het geval is).
Een beetje voortent is ook erg lekker, zeker als je kampeert in landen zonder zongarantie. In die voortent is het handig als de deur praktisch gepositioneerd zit (daar hebben wij helaas niet op gelet..).
Hier hebben wij dus allemaal rekening mee gehouden en de ideale caravan gevonden: een Dethleff Edition: superfijn ding!
Verder ook eens over de stalling: het is het waard om ietsje meer te betalen waardoor hij droog staat!
Sukses met zoeken!
zondag 24 oktober 2010 om 21:22
Dat van die indeling ben ik het wel met je eens, maar met 2 personen zou ik zelf geen vast bed kiezen. De onze is zo ingedeeld : de deur zit iets links van het midden, dan ia links meteen de keuken met 3-pits kookstel en een wasbak, rechts staat een koelkast met daarboven kasten. Boven het keukenblok zitten ook 2 kastjes. Vanaf de deur is recht vooruit de wc (zonder douche, wel met wastafel). Daarnaast is een hoge kledingkast (een hanggedeelte en een liggedeelte, dus met twee deuren) met eronder een klepkastje. Rechts (dus aan de voorkant van de caravan) hebben wij een rondzit met losse tafel. Helemaal rondom zijn kastjes, waarvan een deel open en een deel dicht. Het bed wordt gemaakt door bij de rondzit op de kopse kant een lattenbodem uit te trekken die tussen de 2 banken in zit. Zo hebben wij een bed van 2x2 meter! De tafel leggen wij altijd onder het bed. Ik heb in onse voortent een kastje staan, zo'n ding van stokken en een soort doek eromheen met plankjes erin. Daarin liggen onze zwemspullen, handdoeken en soms wat kleding. Ik vind die extra ruimte ideaal. Onder de banken zitten helemaal rondom kasten, waarin wij altijd het dekbed en de kussens leggen. Wij hebben overigens een dun dekmatras gekocht bij ikea wat wij op de bankkussens leggen die als matras dienen. Zo heb je minder last van de spletenin de kussens. Moet zeggen dat het bij ons erg meevalt qua spleten enzo. Wij leggen de kussens in de lengte tegen elkaar en slapen zelf in de breedte. Zo kan jeer nooit tussen schieten en de kussens liggen helemaal klem. Een douche vind ik overigens onzin in een caravan. Buiten dat het een erg klein hokje is, maak je er nooit gebruik van lijkt me. Ik heb altijd campings met erg goede douches, en die lijken mij toch een stuk comfortabeler dan dat kleine hokje in je caravan. Het toilet vind ik wel handig. Vooral snachts als je wat verder van het toiletgebouw af staat. Wij doen dan ook wel alleen een nummer 1 op het toilet hihi.
maandag 25 oktober 2010 om 10:58
Wij hebben dan wel een kamper, maar veel komt toch overeen.
Vocht is natuurlijk het aller belangrijkste. Indeling is ook heel belangrijk. Wat wil je, wat vind jij praktisch. Wil je een vast bed of juist niet, wil je een oven, ruime keuken e.d.
Let op het hang en sluitwerk van de kastjes. Welke scharnieren worden er gebruikt. Welk systeem voor het openen van de kastjes.
Het verwarmingssyteem. Is dit ringverwarming of een centrale kachel en wat vind jezelf prettig?
Water (afvoer) systeem. Is dit praktisch?
Bergruimte, is er voldoende bergruimte op handig bereikbare plaatsen.
Let ook op de technische staat van de caravan. Dus banden e.d..
Tenslotte, zorg dat je over het goede rijbewijs beschikt. En of je dus met je rijbewijs wel met die caravan mag rijden. Of gewoon rijbewijs E halen, dan heb je die problemen niet.
Vocht is natuurlijk het aller belangrijkste. Indeling is ook heel belangrijk. Wat wil je, wat vind jij praktisch. Wil je een vast bed of juist niet, wil je een oven, ruime keuken e.d.
Let op het hang en sluitwerk van de kastjes. Welke scharnieren worden er gebruikt. Welk systeem voor het openen van de kastjes.
Het verwarmingssyteem. Is dit ringverwarming of een centrale kachel en wat vind jezelf prettig?
Water (afvoer) systeem. Is dit praktisch?
Bergruimte, is er voldoende bergruimte op handig bereikbare plaatsen.
Let ook op de technische staat van de caravan. Dus banden e.d..
Tenslotte, zorg dat je over het goede rijbewijs beschikt. En of je dus met je rijbewijs wel met die caravan mag rijden. Of gewoon rijbewijs E halen, dan heb je die problemen niet.
maandag 25 oktober 2010 om 11:01
Er is al heel veel geschreven waar ik het bijna overal mee eens ben, haha. Wij hebben inmiddels 2x een gebruikte caravan gekocht. De indeling is echt heel belangrijk. Bij de KCK (kck-online.eu) kun je in het archief veel artikelen vinden waarin caravans worden besproken en indelingen vergeleken. Zo hebben wij destijds ook de keuze voor die van ons gemaakt, een Hobby met stapelbed.
Veel gaan kijken bij caravanwinkels is ook leuk, dan kun je allerlei indelingen en merken vergelijken.
Veel gaan kijken bij caravanwinkels is ook leuk, dan kun je allerlei indelingen en merken vergelijken.
..
maandag 25 oktober 2010 om 20:41
Ik hoorde overigens slechte dingen over ringverwarming, maar wij hebben er geen probleem mee. We letten erop dat ie niet aan staat als we er niet zijn (maar dat lijkt me logisch), maar die van ons doet het prima en ik vind hem ook niet eng of gevaarlijk ofzo. Moet wel zeggen dat we hem niet vaak gebruiken gelukkig, maar afgelopen jaar was het op de terugweg 12 graden en dan is het toch fijn om iig verwarming te hebben!