Wat eten we vandaag?

28-09-2010 12:40 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren

Vertel ons hier wat je vandaag gaat eten, en kom inspiratie opdoen!

Het vorige topic is hier na te lezen:

En wat eten we vandaag?
Restje groentesoep van gisteren, makreel en stukje parmezaan.
Ik duik zo ook maar eens de koelkast en keuken in.

Vanavond in huize Winnie...:

Zilvervliesrijst, tuinerwtjes, kipfilet en zelfgemaakte champignon-roomsaus.
Na een gesprek van vorige week over gehaktballen (jaja, je bespreekt nog eens wat in de keuken) gaat vriend vanavond (runder)gehaktballen maken met een boerenkoolstamppot met uitgebakken spekjes. Ik kan niet wachten!! Ben gek op boerenkoolstamppot, dat kun je me eigenlijk wel wekelijks voorzetten. Gehaktbal vind ik ook een feestje, dus dat gaat wel goed komen hier.
Bedankt lieve dames!

Net heerlijk gegeten met de restjes van de meet (mijn avocado-appelsalade en de spinazieflapjes, de pastasalade van Winnie, de vitello tonato van Hiltje en de foccacia van Cherise) aangevuld met andere left overs: filet americain, zalm, stukje lasagne)

Mjum, dat was lekker. Complimenten ook van mijn lief aan de ladies.
Oooh Teig, wat een verwennerij. Lief houdt niet van boerenkool, dus ik wacht op een gelegenheid dat hij niet thuis is

Sabbb, hoe is de goulash geworden?
Gecondoleerd Koreveen!

Ik heb net mihoen gehaald.

Totaal geen zin om te koken, ook geen inspiratie.

Man had geen trek, ik ook niet.

Had laat gegeten op mijn werk en een flesje chocomelk gedronken die me toch meer vulde dan verwacht..

Als ik vanavond nog trek krijg maak ik een broodje.

Heb smeerworst gekocht, weet niet of die lekker is.

Heb al jaren geen smeerworst gegeten (want: varken) en bij de halalslager heb ik een blikje gekocht met kippensmeerworst.

Hopen dat hij net zo smaakt als de 'gewone'.

Zo heerlijk op een wit bolletje..
Lekker Teigera! Ik ben allergisch voor varkensvlees, dus maak ook altijd runderballen. Ze vallen bij mij alleen wel vaak uitelkaar bij het bakken. Broerlief (kok) vertelde me eens dat varkensgehakt geschikter is om ballen van te draaien dan rund.

Bij kleine gehaktballetjes (geen soepballetjes, meer pingpongballen) gaat het trouwens wel goed, die maak ik vaak bij stamppot, heeerlijk!
Ik doe vaak een scheutje tomatenketchup en een beschuitje door het rundergehakt (vind varkensgehakt of half-om way too fat).

Zorgt ervoor dat de bal goed stevig blijft en door de ketchup wordt het gehakt ook lekker smeuiig (schrijf je dat zo?).
Ik gebruik meestal lamsgehakt of rund maar het valt eigelijk ook niet uit elkaar.

Misschien door de kruiden die ik gebruik?
quote:zenga schreef op 25 oktober 2010 @ 17:56:

[...]

Ik las het als meira-pen

Wat een vreemd gerecht dacht ik al

haha

Ik had het eerlijk gezegd nog nooit gemaakt, maar nu we toch bezig zijn de lokale groenten hier te ontdekken, moesten de meirapen er ook aan geloven. Heb vandaag verschillende pompoenen gekocht en ga ook voor het eerst warmoes/snijbiet maken. Vond ik er zó mooi uit zien, die moest ik hebben.

Had thuis wel ff Google nodig om uit te vinden wat ik had gekocht Hoop dat het net zo vrolijk smaakt als het eruit ziet.
@Mariss, winnie en kuzu: wij gebruiken eigenlijk nooit halfomhalfgehakt. Varkensgehakt is vrij vet heb ik begrepen, rundergehakt wat magerder. Lamsgehakt wordt hier ook nog wel gegeten maar kipgehakt eigenlijk nog nooit. Vriend had de ballen aangemaakt met o.a. ei, ui, tomatenpuree, ketjap en paneermeel (en nog wat andere kruiden). Ze vielen niet uit elkaar, maar hij heeft ze wel heel voorzichtig met twee spatels steeds omgedraaid .

@yette: ik heb weleens snijbiet gegeten, vond het wel lekker. Had er geloof ik een soort roerbakschotel van gemaakt. Die van mij was echter minder kleurrijk dan het plaatje wat jij hier post. Eet smakelijk!
Ei en paneermeel helpt vaak wel.

Bij de Turk haal ik speciale kruiden, doe je water bij (geen ei ofzo), dan heb je een soort papje waar je het gehakt mee mengt.

Het lijkt echt papperig in het begin maar is totaal niet zo als je het doorkneed. Je krijgt echt lekker sappige zachte ballen die niet uit elkaar vallen.
Kuzu, hoe heten die kruiden? En wat voor smaak krijg je dan?Ga van het weekend weer even inkopen doen bij de Turk.

Ik wil ook sappige ballen die niet uit elkaar vallen (klinkt als 1 van de 3 wensen van Hiltje )
Hahahaha ja idd Koreveen!

De drie wensen van Hiltje... die houden we er in!

Wil inderdaad ook de naam van die kruiden wel weten. Hier op het durp zit ook een turks winkeltje met allerlei lekkere spulletjes en ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe dingen.
Ik ga maar eens een toetje pakken... Heb nog bitterkoekjes-cake liggen en heb vanavond uit werk nog chocolademousse en profiteroles mee genomen bij de supermarkt....

Hmmm dilemma... Of gewoon alle drie?
Meestal koop ik deze:

Maar als je vraagt om gehakt kruiden, als je die verpakking niet kan vinden, krijg je ook wel de goede kruiden.

Overal waar 'kofte harci' op staat is wel goed.

Bijv kruiden voor cig kofte is weer heel wat anders, dus die moet je niet hebben.

(Is namelijk voor rauw gehakt).

Op de verpakking staat dat je een glas water moet bijvoegen aan de kruiden, dat lijkt heel veel maar het komt echt goed!

Oja de smaak.. Nou het is niet echt te vergelijken met een Hollandse bal eigenlijk.

Het is 'gewoon' Turks gehakt, een beetje kruidig.
Dat is leuk om te weten Kuzu! In de straat achter mijn huis zit een hele fijne Turkse groenteboer. Ten eerste is het een bijzonder aimabele man, maar hij heeft ook altijd een vrij ruim assortiment, goed rijp fruit en goede groente en nog goedkoop ook. Beter kan niet . Ook heeft hij allerlei spannende pakjes en zakjes langs de muren staan, maar ja, mijn Turks is niet zo goed dat ik zo'n verpakking zou kunnen lezen. Er moet dus een glas water bij en klaar... easy! Dankjewel
Voor hoeveel gram gehakt is dat zakje Kuzu?
Volgens mij voor een kilo maar ik kan het verkeerd hebben.

Vaak staat het ook wel in het Duits achterop.

M'n Turks is ook niet goed hoor, alleen die basis dingen van '1 theeglas water' enzo snap ik nog.

De zakjes soep zijn vaak ook lekker. (Soep = corba, dus als je zoiets ziet staan weet je dat het soep is).

Daar moet een liter water bij (5 glazen) en dan koken en klaar.

Gewoon hetzelfde als onze Honig enzo.

Ik ben erg gek op Brocollisoep. Leuk om zelf te maken maar uit een zakje ook echt goed te eten.

Kwaliteit groente/fruit is vaak ook goed, en ik vind het fijn om het zelf bij elkaar te kunnen zoeken.

Bij de supermarkt zitten er soms zulke lelijke stukken in bijv een zak sinaasappels ofzo, vind ik zonde van het geld.

Ik woon in een buurt met vrij veel Turkse winkels, de een is beter als de ander. Sinds kort is er een nieuwe bij gekomen en ik ben echt fan.

Ze zijn vriendelijk, pakken zelfs je boodschappen nog in, echt super.
Goeie reis morgen Koreveen!
Koor, gecondoleerd en een voorspoedige reis gewenst als je dit nog leest!

Ik zie ook altijd van die mooie kruidenmengsels bij 'mijn' Turk, goed te weten dat we hier een vertaler hebben Teig, mijn vriend is ook dol op ouderwetse gehaktballen, daarvoor stuur ik hem altijd naar zijn moeder

Gister drukke dag op werk maar het eten had de gehele zondag al op gestaan: riblapjes in frambozenazijn (verdund) met jeneverbessen en laurier gestoofd en afgemaakt met ontbijtkoek en appelstroop. Het had zo lang opgestaan dat het echt een prutje was want al het vlees was al uit elkaar gevallen. Het was echt lekker, vooral omdat ik niet vaak de moeite neem om het echt lang op te zetten. Erbij zelfgemaakte appelmoes (zoals op de meet maar dan zonder mosterd ) en geroosterde aardappeltjes in de schil met Provençaalse kruiden.

Gisteren heeft manlief boodschappen gedaan dus geen idee wat er op het menu staat. Zal eenvoudig zijn want het is aflosdag (vrouwlief komt thuis uit werk en houdt de deur open voor manlief die naar werk gaat )
@suuz: je stoofvlees klinkt heerlijk zeg!!

Vanavond eet ik alleen dus ik heb zojuist even in de vriezer gekeken wat het gaat worden qua diner. Het wordt boeuf stroganoff met paprika en champignons, met zilvervliesrijst en een komkommersalade.
Goeie rit vandaag, Koreveen, en veel sterkte morgen!

Je stoofvlees klinkt goed zeg, Suuz!

Ik maak vandaag geroerbakte kipfilet met wortel en paksoi.
Koreveen, goeie reis. En sterkte daar!

Gehakt, kan ik niet echt over meepraten.

Boerenkoolstamppot vind ik wel lekker. Ik denk dat ik vanavond misschien wel stamppot maak. Goed plan. Maar dan wordt het denk ik zuurkool.

Gisteren tapas gegeten (uit). Tortilla de patatas, bocquerones, gamba's a la plancha, manchego, endivias al cabrales & croquetas de espinacas. En brood met aioli. (wat bij elkaar natuurlijk weer resulteerde in slecht slapen, maar je moet er iets voor over hebben).

Yette, snijbiet is lekker! Wat ga je ermee doen?
Even snel want op mijn werk.

Gisteren heerlijk 'Mac 'n' Cheese' à la Jamie Oliver gegeten. Als toetje Ben & Jerry's.

Vanavond met een oud-studiegenootje tapas eten. Even fijn bijkletsen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven