Geld & Recht alle pijlers

HELP!! ADVIES bij concurrentie-/relatiebeding.

25-10-2010 17:35 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva-lezers,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik weet even niet goed wat ik doen moet.

Ik ben in april 2009 in dienst getreden bij mijn werkgever (detacheringsbureau). Via dit detacheringsbureau heb ik van april 2009 tot juli 2010 op een opdracht gezeten bij een opdrachtgever. Nu heb ik zelf ontslag genomen, omdat ik het gevoel had niet echt serieus genomen te worden door mijn werkgever. Per 1 november a.s. treed ik uit dienst. Per zelfde datum treed ik in dienst bij een ander detacheringsbureau. Mijn huidige werkgever is hiervan op de hoogte en dit was verder geen probleem hebben ze me via de telefoon doorgegeven.

Nu zit ik alleen met het volgende in mijn maag: mijn nieuwe werkgever heeft per 1 november a.s. een opdracht geregeld bij de opdrachtgever waar ik van april 2009 tot juli 2010 voor heb gewerkt via mijn huidige (bijna ex-)werkgever. In mijn contract staat een concurrentie-/relatiebeding wat het volgende aangeeft:

"Voor werknemers vallende onder dit concurrentiebeding gelden de volgende regels, zowel tijdens het dienstverband als ook gedurende 1 jaar na beeindiging van het dienstverband om welke reden dan ook.

a. Binnen Nederland in enigerlei vorm een onderneming gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan werkgevers onderneming te vestigen.

b. In of voor een onderneming gelijksoortig of aanverwant aan werkgever, op enigerlei wijze werkzaam te zijn, voor zover deze onderneming zich ten doel stelt vergelijkbare producten en/of diensten aan te bieden aan opdrachtgevers die vanuit de werkgever worden bewerkt of bediend waar werknemer werkzaam voor is of was. Het is werknemer met name verboden om vanuit zijn nieuwe dienstverband deze opdrachtgevers te benaderen en daarmee contacten te onderhouden.

c. Werknemers van werkgever of 1 van zijn opdrachtgevers voor wie werknemer gedurende het laatste jaar van het dienstverband werkzaam is geweest in dienst te nemen of hiermee een samenwerkingsverband aan te gaan.

Onder opdrachtgever als onder a t/m c hiervoor genoemd, verstaat werkgever ondernemingen waarmee werkgever de afgelopen 12 maanden voorafgaand aan de beeindiging van het dienstverband een overeenkomst heeft gesloten tot levering van producten en/of diensten of waaraan werkgever een factuur heeft gezonden vanwege geleverde producten en/of diensten.

Bij overtreding van 1 of meerdere verplichtingen als onder sub a t/m c verwoord in dit artikel verbeurt werknemer een onmiddellijk opeisbare boete ten gunste van werkgever van ? 2.500,00 per overtreding per dag dat hij in gebreke is. (...) Gehele of gedeeltelijke ontheffing van het bepaalde in dit concurrentiebeding kan slechts schriftelijk geschieden. Werkgever kan desgevraagd slechts uitdrukkelijk en schriftelijk geheel of gedeeltelijke ontheffing van het in dit artikel gestelde verlenen, indien dit verzoek voorafgaand aan het aangaan van een nieuwe verbintenis wordt voorgelegd aan werkgever".

Ik heb mijn nieuwe werkgever hierop gewezen en die gaf aan dat ik me daar geen zorgen om hoef te maken. Vooral ook omdat ik nu bijna een half jaar geleden bij die opdrachtgever heb gezeten én omdat de opdracht die per 1 november a.s. vrijkomt, niet een opdrachtovername van mijn huidige werkgever of een nieuwe opdracht is, maar een bestaande opdracht van mijn nieuwe werkgever (die heeft daar nu iemand zitten die ergens anders heen gaat en ik ga die plek vullen). Verder heeft mijn nieuwe werkgever aangegeven dat ze deze week even contact opnemen met mijn huidige (bijna ex-)werkgever. Ik heb gevraagd of ik dan een schriftelijke bevestiging kan krijgen, dat mijn huidige werkgever af ziet van het concurrentie-/relatiebeding. Mijn nieuwe werkgever gaf aan dat mijn huidige werkgever dit waarschijnlijk niet gaat doen.

Mijn nieuwe werkgever heeft mij nogmaals op het hart gedrukt dat ik me geen zorgen hoef te maken, ook omdat mijn huidige werkgever en nieuwe werkgever zaken met elkaar doen.

Ik heb dit alles op de mail staan overigens.

Ik weet niet wat ik doen moet :(

Hoop dat iemand me even kan adviseren.

Groetjes,

L.
dit lijkt me niet zo moeilijk..als je zwart op wit op papier krijgt van beiden dat er geen probleem is dat jij die opdracht gaat doen dan ben je toch klaar?

niet zo moeilijk voor jezelf maken, gewoon duidelijk zijn naar je baas toe en aangeven dat je op papier duidelijkheid wilt.
Jouw nieuwe werkgever had geen contract met jouw oude werkgever, maar dat had jij. En dit is iets wat dat contract tussen jou en je oude werkgever betreft en waar jij en je oude werkgever afspraken over hebben gemaakt. Formeel staat je nieuwe werkgever hier buiten. Het is dus zaak dat jij zelf (ook) contact met je oude werkgever zoekt om hier een formeel en schriftelijke bevestiging van hen van te krijgen.
Lastig:

- als je die opdracht gaat doen schend je je concurrentiebeding;

- als je die opdracht niet gaat doen kan je nieuwe werkgever dat zien als werkweigering

Wat ik zou doen: op zijn minst een verklaring van je nieuwe werkgever dat zij de verantwoordelijkheid nemen (schade-claims e.d.) voor eventuele consequenties.

Overigens: ik heb altijd begrepen dat een concurrentiebeding in de praktijk niet zoveel waarde heeft... (een oude werkgever er niet zoveel mee kan)
concurrentiebeding houdt meestal enkel staande als het om goedbetaalde jobs gaat, en het beding niet te restrictief is opgesteld. Zeker deel c/ lijkt me totaal onzinnig, en niet afdwingbaar
@Brian

Het is lastig om een concurrentiebeding hoog te houden wanneer de voorwaarden niet kloppen. Het beding van TO is echter niet onredelijk (voor zover ik dan kan beoordelen). En dat een werkgever er nooit iets mee kan, is echt onzin. Sterker nog, recente uitspraken komen er juist op neer dat je zelfs zonder concurrentiebeding als werknemer geen concurentiestrijd met je (ex) werkgever aan mag gaan.
@stapas

Of deel c van het beding redelijk is, is mede afhankelijk van de functie van TO. Maar het is zeker geen ongebruikelijke bepaling.
quote:nummerzoveel schreef op 25 oktober 2010 @ 19:30:

@Brian

Het is lastig om een concurrentiebeding hoog te houden wanneer de voorwaarden niet kloppen. Het beding van TO is echter niet onredelijk (voor zover ik dan kan beoordelen). En dat een werkgever er nooit iets mee kan, is echt onzin. Sterker nog, recente uitspraken komen er juist op neer dat je zelfs zonder concurrentiebeding als werknemer geen concurentiestrijd met je (ex) werkgever aan mag gaan.Maar de werkgever mag jou niet belemmeren om je werk uit te voeren. Het is afhankelijk van de markt of het soort werk dat TO doet. Opereer je bijvoorbeeld in een kleine markt dan is het moeilijk om het concurentiebeding in stand te houden. Aangezien TO niet vermeld wat voor werk ze doet in welke branche is het moeilijk voor ons te beoordelen. TO mischien kun je er nog een arbeidsjurist naar laten kijken? Overigens neem ik aan dat je je huidige werkgever weet voor wie je gaat werken, dus mischien even met hun overleggen?
Mijn huidige werkgever wilde ook graag dat ik voor de klant zou gaan werken voor wie voor mij nog een concurrentiebeding gold, vanwege het contract met mijn vorige werkgever.

Mijn leidinggevende heeft toen contact opgenomen met mijn voormalig leidinggevende (nou ja, eigenlijk waren het de leidinggevenden van mijn leidinggevende) en zij zijn schriftelijk overeengekomen om mijn concurrentiebeding met 3 maanden te verkorten. Daar heb ik ook schriftelijk bericht van gekregen.

Op deze manier kan ik geen claims tegemoet zien en bovendien heeft de relatie tussen de twee bedrijven geen schade opgelopen.

Ik zou het officieel spelen als ik jou was, de claims zijn niet gering, en zeker in deze tijd zijn veel (zeker detacheringsbedrijven) bedrijven op zoek naar geld.
O super! Meteen al zoveel reacties!

Ik ben ergens ook bang dat wanneer ik mijn huidige werkgever bel over het beding, ik mijn nieuwe werkgever passeer (die heeft mij immers aangegeven zelf contact op te gaan nemen met mijn huidige werkgever deze week). Verder wat Brian73 ook al aan gaf: mijn nieuwe werkgever kan mij zonder pardon gewoon in mijn proeftijd ontslaan, zonder opgaaf van redenen. Ik voel mij daardoor ook beperkt in hierin door "zeuren" bij hem. Als ie me ontslaat, zit ik zonder inkomsten en heb ik ook geen recht op WW (verwijtbaar werkloos) en ook niet op een bijstandsuitkering :(

Ik werk overigens als consulente werk & inkomen bij de gemeente en wordt dus bij verschillende gemeentes gedetacheerd.

Kan ik het maken om alsnog contact op te nemen met mijn huidige (bijna ex-)werkgever, ondanks dat mijn nieuwe werkgever heeft gezegd dat hij dit zelf gaat doen? Ik heb mijn nieuwe werkgever vandaag al 2 e-mails gestuurd en ik heb hem 1x gebeld. Ik wil niet als een of ander "zeikerd" overkomen, dat hij meteen denkt: heb spijt dat ik haar heb aangenomen.

Het vervelende is ook dat het zo kort dag is :( 1 november a.s. begin ik bij mijn nieuwe werkgever..
quote:sienna79 schreef op 25 oktober 2010 @ 17:53:

dit lijkt me niet zo moeilijk..als je zwart op wit op papier krijgt van beiden dat er geen probleem is dat jij die opdracht gaat doen dan ben je toch klaar?

niet zo moeilijk voor jezelf maken, gewoon duidelijk zijn naar je baas toe en aangeven dat je op papier duidelijkheid wilt.

Beste Sienna79,

Dit heb ik dus ook al doorgegeven aan mijn nieuwe werkgever. Hij heeft gezegd dat hij deze week (vanaf woensdag, want morgen is hij vrij) contact op zal nemen met mijn huidige werkgever. Ik heb hem gevraagd of het dan mogelijk is dat mijn huidige werkgever dit op papier kan zetten.

Ik heb verder ook gevraagd of ik ook niet even moet bellen naar mijn werkgever. Hij zei toen dat ik me geen zorgen hoef te maken, en dat hij wel zal bellen, omdat hij zakelijke contacten onderhoudt met mijn huidige werkgever. Om die reden zal mijn huidige werkgever niet moeilijk gaan lopen doen.
quote:nummerzoveel schreef op 25 oktober 2010 @ 18:01:

Jouw nieuwe werkgever had geen contract met jouw oude werkgever, maar dat had jij. En dit is iets wat dat contract tussen jou en je oude werkgever betreft en waar jij en je oude werkgever afspraken over hebben gemaakt. Formeel staat je nieuwe werkgever hier buiten. Het is dus zaak dat jij zelf (ook) contact met je oude werkgever zoekt om hier een formeel en schriftelijke bevestiging van hen van te krijgen.Kan ik dit maken, ondanks dat mijn nieuwe werkgever heeft gezegd dat ik dit beter niet kan doen en dat hij contact met ze zal opnemen hierover?
quote:stapas schreef op 25 oktober 2010 @ 19:21:

concurrentiebeding houdt meestal enkel staande als het om goedbetaalde jobs gaat, en het beding niet te restrictief is opgesteld. Zeker deel c/ lijkt me totaal onzinnig, en niet afdwingbaarDit is precies wat mijn nieuwe werkgever heeft gezegd.
quote:brian73 schreef op 25 oktober 2010 @ 19:20:

Lastig:

- als je die opdracht gaat doen schend je je concurrentiebeding;

- als je die opdracht niet gaat doen kan je nieuwe werkgever dat zien als werkweigering

Wat ik zou doen: op zijn minst een verklaring van je nieuwe werkgever dat zij de verantwoordelijkheid nemen (schade-claims e.d.) voor eventuele consequenties.

Overigens: ik heb altijd begrepen dat een concurrentiebeding in de praktijk niet zoveel waarde heeft... (een oude werkgever er niet zoveel mee kan)

Juist, dat is dus het dillema waar ik mee zit :( vreselijk!

Ik durf niet zo goed te "pushen" bij mijn nieuwe werkgever. Bang dat ze mij binnen mijn proeftijd (of zelfs voor begin dienstverband) al ontslaan, zonder opgaaf van redenen. Hoe kan ik dit het beste aan mijn nieuwe werkgever kenbaar maken? Via de mail? Zet ik mezelf dan niet in een lastig parket, juist omdat hij vandaag heeft aangegeven dat hij mijn werkgever hierover zal bellen?
quote:jesje schreef op 25 oktober 2010 @ 20:09:

[...]

Maar de werkgever mag jou niet belemmeren om je werk uit te voeren. Het is afhankelijk van de markt of het soort werk dat TO doet. Opereer je bijvoorbeeld in een kleine markt dan is het moeilijk om het concurentiebeding in stand te houden. Aangezien TO niet vermeld wat voor werk ze doet in welke branche is het moeilijk voor ons te beoordelen. TO mischien kun je er nog een arbeidsjurist naar laten kijken? Overigens neem ik aan dat je je huidige werkgever weet voor wie je gaat werken, dus mischien even met hun overleggen?Klopt, mijn huidige werkgever weet dat ik via een ander detacheringsbureau ga werken en dit was geen probleem. Ze gaven ook zelf aan dat ze met dit bureau soms zaken doen (opdrachten etc) en gebruik maken van elkaars diensten.
Wacht even af tot je nieuwe werkgever aangeeft da hij je oude werkgever gesproken heeft en dat deze akkoord is. Daarna kun je vragen of hij dit schriftelijk heeft en je een kopie kunt krijgen voor jouw dossier, zodat jij niet later alsnog in de problemen kunt komen. Heeft hij het niet schriftelijk, dan kun je best aangeven dat jij dat graag op schrift hebt en zelf de oude werkgever wel even belt voor de bevestiging.
Misschien even googlen maar volgens mij mag een concurrentie beding sowieso niet als er in staat dat het voor heel nederland geldt of juist geen werkgebied wordt aangegeven(wat dus ook op heel nederland neer komt).Dat zou betekenen dat jij dat jaar niet kan werken aangezien je toch een specifieke functie hebt.

Wat betreft het bellen, wacht gewoon even af wat je nieuwe werkgever bespreekt en als je niets hoort bel dan zelf volgende week naar je oude werkgever.

In je beding staat trouwens ook dat als er ontheffing wordt gegeven dit schriftelijk gebeurd dus als ze het geen probleem vinden moet ook dat gewoon gebeuren!
quote:stapas schreef op 25 oktober 2010 @ 19:21:

concurrentiebeding houdt meestal enkel staande als het om goedbetaalde jobs gaat, en het beding niet te restrictief is opgesteld. Zeker deel c/ lijkt me totaal onzinnig, en niet afdwingbaar

In de praktijk valt dat tegen.

Ik heb voorbeelden gezien waar dergelijk bepalingen wél houdbaar waren. Wij waren een opdrachtgever die gedetacheerden in dienst wilde nemen. Onze eigen juristen hebben negatief geadviseerd omdat er inderdaad een legitieme claim te verwachten viel.

En het ging hier niet om topfuncties, gewoon uitvoerend met een modaal salaris.

TO: Ik zou alleen bij die opdrachtgever aan het werk gaan als je nieuwe werkgever garandeert de eventuele claims te betalen.
quote:nummerzoveel schreef op 25 oktober 2010 @ 22:16:

Wacht even af tot je nieuwe werkgever aangeeft da hij je oude werkgever gesproken heeft en dat deze akkoord is. Daarna kun je vragen of hij dit schriftelijk heeft en je een kopie kunt krijgen voor jouw dossier, zodat jij niet later alsnog in de problemen kunt komen. Heeft hij het niet schriftelijk, dan kun je best aangeven dat jij dat graag op schrift hebt en zelf de oude werkgever wel even belt voor de bevestiging.

Wat een TOP forum dit! Dank jullie wel allemaal.

Nummerzoveel ik zal inderdaad even afwachten. En dan zelf vrijdag naar mijn nieuwe werkgever bellen als ik nog niets heb gehoord. Bedankt voor je advies. Heeft me enigszins gerust gesteld.
quote:zero181 schreef op 26 oktober 2010 @ 11:40:

Misschien even googlen maar volgens mij mag een concurrentie beding sowieso niet als er in staat dat het voor heel nederland geldt of juist geen werkgebied wordt aangegeven(wat dus ook op heel nederland neer komt).Dat zou betekenen dat jij dat jaar niet kan werken aangezien je toch een specifieke functie hebt.

Wat betreft het bellen, wacht gewoon even af wat je nieuwe werkgever bespreekt en als je niets hoort bel dan zelf volgende week naar je oude werkgever.

In je beding staat trouwens ook dat als er ontheffing wordt gegeven dit schriftelijk gebeurd dus als ze het geen probleem vinden moet ook dat gewoon gebeuren!Bedankt voor je reactie! Waardeer ik echt. Ik zal inderdaad even afwachten en desnoods zelf even belletje plegen als ik te zijner tijd niets hoor.
quote:Luxaflex schreef op 26 oktober 2010 @ 16:01:

[...]

In de praktijk valt dat tegen.

Ik heb voorbeelden gezien waar dergelijk bepalingen wél houdbaar waren. Wij waren een opdrachtgever die gedetacheerden in dienst wilde nemen. Onze eigen juristen hebben negatief geadviseerd omdat er inderdaad een legitieme claim te verwachten viel.

En het ging hier niet om topfuncties, gewoon uitvoerend met een modaal salaris.

TO: Ik zou alleen bij die opdrachtgever aan het werk gaan als je nieuwe werkgever garandeert de eventuele claims te betalen.Dank je wel voor je reactie. Ik wacht deze week nog even af en bel vrijdag zelf even naar mijn nieuwe werkgever om te kijken wat er is afgesproken. Ik zal dan om een schriftelijke verklaring verzoeken.
Een concurrentie- of relatiebeding, hoe onredelijk ook, is in beginsel altijd geldig. Je kunt hiervoor matiging aanvragen via een rechter, maar je mag er nooit vanuit gaan dat het niet geldig is omdat het onredelijk is.

Wacht even af tot je nieuwe werkgever je oude werkgever heeft gebeld, en vraag dan hoe je oude werkgever heeft gereageerd. Je staat volledig in je recht (en je bent geen zeur) als je vraagt om een schriftelijke verklaring van je oude werkgever (dus niet je nieuwe werkgever!) dat deze afziet van het concurrentiebeding in deze specifieke situatie (dus bijv. voor termijn x bij klant y).

Jij hebt een contract met je oude werkgever en moet dit met hem regelen. Dat je nieuwe werkgever daarbij helpt is natuurlijk erg prettig. Maar contractueel gezien staat hij er buiten.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven