Sint Maarten

26-10-2010 10:13 111 berichten
Donderdag 11 november is het weer Sint Maarten!

Nu kom ik uit Brabant, waar we dat helemaal niet kennen, maar ik woon al weer een tijdje in Amsterdam. En hier wordt dat blijkbaar wel gevierd!

Wie heeft er tips, waar ik op moet letten? Want wat ik begrijp is dat kindjes aanbellen, een liedje zingen en dat ze dan snoepjes krijgen, toch? Wat is leuk snoep om te geven? Bellen de kindjes overal aan?

Ik heb al een hele mooie snoepemmer in de vorm van een pompoen!
Alle reacties Link kopieren
quote:SeptemberGirl schreef op 26 oktober 2010 @ 10:13:

Donderdag 11 november is het weer Sint Maarten!

Nu kom ik uit Brabant, waar we dat helemaal niet kennen, maar ik woon al weer een tijdje in Amsterdam. En hier wordt dat blijkbaar wel gevierd!

Wie heeft er tips, waar ik op moet letten? Want wat ik begrijp is dat kindjes aanbellen, een liedje zingen en dat ze dan snoepjes krijgen, toch? Wat is leuk snoep om te geven? Bellen de kindjes overal aan?

Ik heb al een hele mooie snoepemmer in de vorm van een pompoen!

in brabant hebben we het ook hoor!!:-)

de kindjes zingen een liedje en je kunt dan idd wat lekkers geven..

ik heb altijd gewoon altijd rozijntjes in die kleine verpakking omdat ouders niet altijd blij zijn met al dat snoep.
quote:Medatative_rose schreef op 26 oktober 2010 @ 10:21:

[...]

ik heb altijd gewoon altijd rozijntjes in die kleine verpakking omdat ouders niet altijd blij zijn met al dat snoep.

Dan moeten ze hun kinderen niet laten gaan.

Hier minireepjes meestal.

iig verpakt snoep altijd.
quote:Medatative_rose schreef op 26 oktober 2010 @ 10:21:

[...]

ik heb altijd gewoon altijd rozijntjes in die kleine verpakking omdat ouders niet altijd blij zijn met al dat snoep.Dan moeten ze hun kinderen thuishouden.
quote:BadAss schreef op 26 oktober 2010 @ 10:23:

[...]

Dan moeten ze hun kinderen niet laten gaan.

Hier minireepjes meestal.

iig verpakt snoep altijd.

ouders van tegenwoordig gaan gebukt onder de druk van de andere ouders volgens mij. Want het is oh zo zielig als jantje niet mee mag, dan loopt hij achter op de groep.

Ik ben de flauwste niet, ze krijgen van mij lekkere rozijntjes.
Verpakt snoep, en niet te groot (geen hele chocoladerepen of zakken snoep of zo). Wij deden een minibounty of zo.

Iets gezonds zoals een mandarijn mag ook, maar veel kinderen eten dat niet op
de bel uitzetten op die avond lijkt me wel 'n adequate oplossing
Snoepemmer klinkt gezellig.

Hier wat tips!

Vraag aan de buren hoeveel kindjes je ongeveer kunt verwachten, dan blijf je niet met emmers vol snoep zitten.

Geef verpakt snoep. Dat blijft lang goed. en wordt niet zo snel vies. Of maak zelf kleine zakjes met snoep. Het regent best vaak op 11 nov. en dan wordt het zo´n plakboel

Laat duidelijk zien dat je thuis bent. Dus licht in de gang en de woonkamer aan. Zet eventueel een lamp of een kaarsje bij de deur voor wat extra gezelligheid.

Niet in alle wijken in Amsterdam vieren ze sint maarten. Vraag het even na...
Ik koop ook meestal minireepjes, grote verpakte spekken, lange jannen, etc. Zelf vond ik het vroeger helemaal niks om gezonde dingen te krijgen. Laat de ouders lekker zelf op alle 364 andere dagen mandarijntjes voeren.

Tegenwoordig bellen ze eerst aan voordat ze gaan zingen, vroeger zongen ze alleen, harder waarschijnlijk.

In sommige buurten worden de tuinen helemaal versierd en ik ken ook een buurt waar ze gluhwein schenken aan de meelopende vaders en moeders.
quote:elninjoo schreef op 26 oktober 2010 @ 10:27:

de bel uitzetten op die avond lijkt me wel 'n adequate oplossing en TO had net een hele leuke snoepemmer!
quote:Medatative_rose schreef op 26 oktober 2010 @ 10:26:

[...]

ouders van tegenwoordig gaan gebukt onder de druk van de andere ouders volgens mij. Want het is oh zo zielig als jantje niet mee mag, dan loopt hij achter op de groep.

Ik ben de flauwste niet, ze krijgen van mij lekkere rozijntjes.Voor kinderen ben je dan zeker wel de flauwste Beetje onzin om te zeggen dat je dit doet voor de ouders.. Bij Sint Maarten horen snoepjes, net als bij driekoningen.
quote:SeptemberGirl schreef op 26 oktober 2010 @ 10:13:Bellen de kindjes overal aan?Als je op een bovenwoning woont en de lichten uit hebt, is de kans groot dat ze niet aanbellen. Dus als je het leuk vindt als ze wel komen, zorg dat in elk geval je buitenlamp aan is, of hang een windlichtje of zo bij je deur.
quote:elninjoo schreef op 26 oktober 2010 @ 10:27:

de bel uitzetten op die avond lijkt me wel 'n adequate oplossing

Je zult het maar vergeten... Dan krijg jij toch de schrik van je leven??

Welke datum is dat trouwens ook al weer???
Gut, ik moet in een keer weer aan mijn lieve oude buuv denken. Die was persoonlijk tegen geraffineerde suikers en gaf alle kinderen met St Maarten altijd een mandarijntje. Dat werd haar op een goede dag niet in dank afgenomen. Ze vond de mandarijntjes verpletterd op haar stoepje terug. Wat was ze verdrietig.

Hoe dan ook: hier komt echt snoep met St Maarten. Wat ik wel storend vind is dat er tegenwoordig ook aan Halloween word gedaan. Komen ze eerst op 31 Oktober langs *trick or treat* en dan 11 November wéér. En dan ook weer precies dezelfde kinderen, bah.
quote:Vl43inder schreef op 26 oktober 2010 @ 10:28:

Ik koop ook meestal minireepjes, grote verpakte spekken, lange jannen, etc. Zelf vond ik het vroeger helemaal niks om gezonde dingen te krijgen. Laat de ouders lekker zelf op alle 364 andere dagen mandarijntjes voeren.

Tegenwoordig bellen ze eerst aan voordat ze gaan zingen, vroeger zongen ze alleen, harder waarschijnlijk.

In sommige buurten worden de tuinen helemaal versierd en ik ken ook een buurt waar ze gluhwein schenken aan de meelopende vaders en moeders.Ehm... 343 dagen (Sinterklaas is ook één groot snoepfestijn )
quote:Tomatensoep schreef op 26 oktober 2010 @ 10:29:

[...]

Voor kinderen ben je dan zeker wel de flauwste Beetje onzin om te zeggen dat je dit doet voor de ouders.. Bij Sint Maarten horen snoepjes, net als bij driekoningen.

hier krijgen ze echt bakken, maar dan ook bakken met snoep.

2 jaar geleden kreeg ik van ouders te horen dat mijn zelfgemaakte snoepzakjes een beetje teveel van het goede waren.

Dus nu krijgen ze rozijntjes! of moet ik juist nu gaan voor de superspekken?
Wij hebben altijd een grote schaal met verschillende dingen en laten de kinderen zelf iets pakken.

Dus jip en janneke doosjes (rozijntjes, aardbeistukjes e.d.) en kleine zakjes met beertjes enzo. Dan zeggen we pak er maar een, en als het rustig is dan mogen ze er 2 pakken.

Rozijntjes zijn toch vaak favoriet.

De oudste haalt altijd een hele baal op. Hij mag er nadien een paar opeten en natuurlijk een mandarijn. Het smaakt hem altijd goed omdat hij ze zelf heeft 'verdiend'

Hij heeft ook wel eens walnoten gekregen hahaha. Toch vond hij het interessant en hebben we ze lekker opgepeuzeld.

We zorgen altijd dat het duidelijk is dat we thuis zijn door buiten een lantaarn aan te steken en/of tuinkaarsen aan te doen. In onze straat wonen geen gezinnen dus we worden nog wel eens overgeslagen.
Het hele st maarten gaat me voor bij, voorheen was het leuk, nu zingen ouders en kinderen zijn alleen maar hebberig en nog commentaar ook wat ze krijgen. Dan hoor je moeders roepen neem dat en dat, en idd eerst rammen en bellen op de deur voor ze zingen. Ik vind het niet erg om snoep in te slaan maar mijn vingers krommen omdat ze hun neus op halen voor wat ze krijgen.
quote:Guinevieve schreef op 26 oktober 2010 @ 10:31:

Gut, ik moet in een keer weer aan mijn lieve oude buuv denken. Die was persoonlijk tegen geraffineerde suikers en gaf alle kinderen met St Maarten altijd een mandarijntje. Dat werd haar op een goede dag niet in dank afgenomen. Ze vond de mandarijntjes verpletterd op haar stoepje terug. Wat was ze verdrietig.

Zo kregen wij vroeger eens een wachttoren bij een huis in de buurt. Daar bleken nog best goede pijlen van te draaien zijn, die natuurlijk allemaal op dat huis werden afgevuurd de volgende dag.

Bij een ander "snoepvrij" huis deelden ze stickertjes uit, kleine strookjes met een stuk of 4 stickertjes. Dat vond ik wel heel leuk weet ik nog.
Zorg er wel voor dat je snoepgoed inslaat dat je zelf ook lust. Dadelijk komt er niemand en dan zit je met het snoep.

Hier (zuid-Holland) wordt het nooit gevierd maar vorig jaar stond er opeens een kind voor de deur..Had alleen liga in huis maar weet niet of hij daar zo blij mee was, haha.
quote:Medatative_rose schreef op 26 oktober 2010 @ 10:26:

[...]

Ik ben de flauwste niet, ze krijgen van mij lekkere rozijntjes.Hahaha ik zou je wel de flauwste vinden. Ik vond het vroeger ook al niks als klasgenootjes rozijntjes of hartige hapjes uitdeelde in de klas, ik wou snoep, snoep en snoep.
Oh wat klinkt dat gezellig allemaal..

Xaartje, wat een goede tip van die schaal!

Verpakt snoep, check. Ik zal eens kijken wat ze hebben bij Action / Lidl. Is bellenblaas ofzo ook leuk?

Walnoten?! Ik heb wel tamme kastanjes, arme kindertjes.

We wonen op 1 hoog, dus ik zal wat kaarsjes neerzetten inderdaad. Ik kan helaas niet echt zeggen dat ik hier buren ken (Amsterdam hè), maar volgens mij wonen hier best veel kinderen.

Ik heb een soortgelijke emmer:

quote:ossiepossie schreef op 26 oktober 2010 @ 10:37:

Zorg er wel voor dat je snoepgoed inslaat dat je zelf ook lust. Dadelijk komt er niemand en dan zit je met het snoep.

Hier (zuid-Holland) wordt het nooit gevierd maar vorig jaar stond er opeens een kind voor de deur..Had alleen liga in huis maar weet niet of hij daar zo blij mee was, haha.Zielug! Ik zag laatst weer die reclame van die meneer die de kindjes dan een pot augurken voorhoudt.... Zo grappig.
quote:ossiepossie schreef op 26 oktober 2010 @ 10:37:

Hier (zuid-Holland) wordt het nooit gevierd maar vorig jaar stond er opeens een kind voor de deur..Had alleen liga in huis maar weet niet of hij daar zo blij mee was, haha.Ik vond het vroeger vreselijk en liet mijn partner lekker naar de deur gaan. Er kwamen zoveel kinderen daar. Nu woon ik elders in dezelfde stad en altijd zorg ik dat ik iets in huis heb maar al 5 jaar is hier niemand geweest. Dus idd haal ik iets wat ik evt zelf lust of verpakt dat je het in een schaaltje kan leggen voor visite.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik heb vroeger wel Sint Maarten gevierd, maar hier (Zuid-Holland) kennen ze dat niet. Er wordt wel Halloween gevierd en dat is eigenlijk ook best leuk. Komt misschien ook omdat we in een kinderrijke buurt wonen en iedereen echt z'n best doet om er wat van te maken. Het kost alleen wel een vermogen aan snoep... Vorig jaar dacht ik dat ik veel te veel had, maar ik heb zelfs de 'gewone' snoepvoorraad nog moeten aanspreken, zo hard ging het. Ben benieuwd hoe het dit jaar is, aanstaande zondag is het weer zover.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven