Vape gevonden

26-06-2026 19:41 49 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn dochter van 15.5.
Ik baal. Ze weet het. Het is al eens eerder gebeurd, zo‘n 3/4 jaar geleden. Ik ben toen heel boos geworden. Nogal een overreactie.
Nu weet ik eigenlijk niet of ik überhaupt iets moet doen, behalve herhalen dat het slecht voor haar is.
Wat vinden andere pubers ouders hiervan?
Ik ben boos geweest, ik heb geprobeerd te praten etc maar dat werkte niet. Toen heb ik een brief geschreven waarin ik heb uitgelegd dat ik het snap, het is stoer, vast lekker en iedereen doet het. Maar ook mijn zorgen geuit. Kans op depressie, verlamming, enge ziektes etc. Geschreven dat ik altijd wil helpen met ervan af te komen, dat ik er altijd over wil praten etc. Op zijn bureau neergelegd en hij heeft het gelezen en is gestopt. Ik heb de brief heel erg bij mij mezelf gehouden en geen enkele beschuldiging geuit maar begrip getoont.
Misschien is dit een tip.
Hoe weet je dat hij is gestopt?
Ik vind dit heel lastig want ik heb een puber waarbij ik inmiddels blij ben als het ‘alleen maar’ om vapen gaat. Niet om het te bagatelliseren hoor, maar ik vind het lastig wat ik zou doen want hier wil ik graag in contact en gesprek blijven, dus zou ik over de vape alleen zeggen dat ik het er echt niet mee eens ben, dat ik het ook niet wil zien en ruiken, en een paar filmpjes laten zien over hoe gevaarlijk het is en dat we hopelijk kunnen afspreken dat ze dus echt rustig aan doen met dat ding. En dan maar bidden dat ik geen telefoontje van het ziekenhuis krijg op een dag.

Verbieden werkt hier echt niet en we hebben al veel problemen met sneaky gedrag wat dan dus alleen maar erger wordt. Maar bij een andere puber werkt het wellicht weer heel anders.
lin20 schreef:
26-06-2026 19:51

Ja. Dat vraag ik me ook af.
Ik heb mijn zoon al een keer of zes betrapt met een vape.

Ik blijf er over in gesprek gaan maar heb niet de illusie dat de verleiding daarmee weg is. Wel weet hij dat ze linea recta de container in gaan als ik ze vindt, ook als ze 'van een vriend zijn' Maar je hebt helaas niet op alles invloed, je kan ze waarschuwen, het gesprek aangaan, verbieden, maar uiteindelijk zullen ze zelf een keus moeten maken. De leeftijd van het handje vasthouden is voorbij.
Ja ik weet het niet. Ze zegt: ik drink niet en ik vape maar af en toe. Ze is nog maar 15. Mijn zoon is twee jaar ouder en daar voelt het toch echt heel anders. Hij vaped niet maar als hij dat nu zou doen, dan zou ik dat ontzettend jammer vinden maar meer kan ik er ook niet van maken.
Ik heb de vape niet eens afgepakt dit keer. Volgens mij was ze shocked om mijn anti-reactie.
Ze doet het niet thuis en niet op school (thuis weet ik en op school weet zoon).
Ok. Waar wel dan?
Als ze uitgaat. Met vrienden naar buiten. In de stad.
lin20 schreef:
26-06-2026 19:51
Omdat ik nooit meer een vape heb gevonden en een hele goede vriend van hem mij ook verzekerd heeft dat hij niet meer vaped terwijl die vriend zelf wel vaped. En hij zegt het zelf ook en was onder de indruk van mijn brief.
Ik had die vape toch echt wel weggegooid.
Wij zijn open en best makkelijk, hij is 16 en mag af en toe een drankje. Hij mag naar feestjes, krijgt geen eindtijd, als je maarnsamen terugfietst etc. Ook daarom was hij wel onder de indruk dat ik vapen dus echt heel erg vind. Dat heeft ook geholpen.
Ga ik ook doen. Als ik haar straks ophaal.
wolkie schreef:
26-06-2026 21:08
Wij zijn open en best makkelijk, hij is 16 en mag af en toe een drankje. Hij mag naar feestjes, krijgt geen eindtijd, als je maarnsamen terugfietst etc. Ook daarom was hij wel onder de indruk dat ik vapen dus echt heel erg vind. Dat heeft ook geholpen.
Af en toe een drankje mag wel? Dat vind ik best raar als je zo je best hebt gedaan met het Vapen. Beiden zijn heel schadelijk voor het brein.

Onze tieners/pubers kregen ook de boodschap niet vapen. Maar ook niet drinken, geen pillen, geen paddo’s.
Ze hielden zich daar vast niet helemaal aan. Maar als ouder moet je dat wel uitdragen.
patchouli_ schreef:
27-06-2026 01:49
Af en toe een drankje mag wel? Dat vind ik best raar als je zo je best hebt gedaan met het Vapen. Beiden zijn heel schadelijk voor het brein.

Onze tieners/pubers kregen ook de boodschap niet vapen. Maar ook niet drinken, geen pillen, geen paddo’s.
Ze hielden zich daar vast niet helemaal aan. Maar als ouder moet je dat wel uitdragen.
Helemaal mee eens, als je als ouder losser bent thuis, zullen kinderen ook buitenshuis makkelijker een grens over gaan, 'want mijn ouders zijn toch makkelijk'. https://www.alcoholinfo.nl/opvoeding/ku ... n-drinken/
Hier mocht af en toe een drankje vanaf 16 ook. We wonen niet in NL. Andere landen, andere regels. Misschien bij Wolkie ook?
Je wil dat ze ermee stopt. Ik geloof niet dat je dat bereikt door als ouder boos te worden, straf te geven, etc. Je hebt geen invloed op wat ze doen zodra ze buiten de deur zijn.

Ik zou het ook heel erg vinden als mijn kinderen zouden vapen. Het avondeten is bij ons een moment dat we met elkaar kletsen en daar breng ik de vape wel eens ter sprake. Als ik een reel zie over pubers die zo verslaafd zijn dat ze per nacht 30x moeten puffen, de sterke (verslavende) THC vape. Zoon vertelde over een jongen uit de klas met zo’n THC vape, etc. Ik probeer dan, zonder belerend te zijn, te benadrukken hoe ontzettend ongezond die vapes zijn, wat de gevolgen zij. Hoe ontzettend laag de drempel is om te beginnen (ik rookte vanaf mijn 12e geloof ik, brugklas) en hoe moeilijk het is om te stoppen.

Mijn moeder is recent overleden aan longkanker. Al jaren gestopt met roken, maar toch longkanker gekregen. Dat nemen ze ook mee merk ik.

Ik merk dat mijn kids luisteren, er een mening over hebben en ik hóóp dat ze “zo verstandig” zijn er niet aan te beginnen. Dochter heeft wel eens trekjes genomen, maar voor zover ik weet nooit actief gevaped of een vape gehad. Vind ik er een, dan krijgt ze geen straf. Ik zou wel teleurgesteld zijn en het heel moeilijk vinden.
KatjaSasja schreef:
27-06-2026 08:52
Helemaal mee eens, als je als ouder losser bent thuis, zullen kinderen ook buitenshuis makkelijker een grens over gaan, 'want mijn ouders zijn toch makkelijk'. https://www.alcoholinfo.nl/opvoeding/ku ... n-drinken/
Ik heb tot nu toe een andere ervaring. In de vriendengroep van mijn dochter zijn het de kinderen die niks mogen, die alle grenzen overgaan (laveloos opgehaald moeten worden).

Wij woonden jaren terug naast een alternatief gezin, zonder tv , internet of andere mobiele apparaten. Veel hutten bouwen, vuurtje maken, buiten spelen. Tot 1 van hun zoontjes onze PlayStation ontdekte. Vanaf toen wilde hij als hij bij ons was niks anders meer dan gamen. Mijn zoontje die dat apparaat bij wijze van de hele dag tot zijn beschikking had, baalde daarvan want die wilde lekker buitenspelen en hutten bouwen. De buurjongen leek wel obsessed bij dat apparaat. Ik geloof dus niet dat kinderen weghouden van bepaalde verleidingen / ongezondheden maakt dat je ze daarmee een goede basis geeft om het niet te doen.
Formeisje schreef:
26-06-2026 20:35
Ze doet het niet thuis en niet op school (thuis weet ik en op school weet zoon).
Mijn broertje en ik verlinkten elkaar echt niet.

Verder: blijven verbieden, blijven benoemen waarom je het verbiedt.
Everything is possible for the one who believes.
Eenbeetjevanditendat schreef:
27-06-2026 10:53
Ik heb tot nu toe een andere ervaring. In de vriendengroep van mijn dochter zijn het de kinderen die niks mogen, die alle grenzen overgaan (laveloos opgehaald moeten worden).

.
Dit is dus een fabel.
Everything is possible for the one who believes.
Mijn zoon en dochter verlinken elkaar ook niet. Hij wist ook dat ze vaped maar ziet haar het nooit doen. Dus denkt dat het vooral bij uitgaan etc gebeurt, niet continu.
Hem kan ik wel op zijn woord geloven. Haar daarentegen 🫣
Moiren schreef:
27-06-2026 10:55
Dit is dus een fabel.
In mijn beleving geen fabel. Eerder die onderzoeken die beweren dat streng verbieden werkt. Ik heb nu te vaak gezien dat streng verbieden het tegendeel bewerkstelligt. Mijn buurvrouw, zo christelijk als de pest, ontzettend streng voor haar dochters geweest, heeft ook altijd alles verboden. Haar dochters zijn totaal losgeslagen op hun 18e qua drank en drugs. Dit is maar 1 voorbeeld. Ken er véél.
patchouli_ schreef:
27-06-2026 01:49

Ja af en toe een drankje mag. Van vapen is onbekend welke afschuwelijke ziektes je kan krijgen maar wel bekend dat je verlamd kan raken en depressies kan krijgen. Beide kinderen mochten vanaf 16 af en toe een drankje en dat resulteert er tot nu toe in dat ze dus tot nu toe netjes omgaan met drank en ik nog geen ellende heb meegemaakt. En ja, ik weet het, ook van drank kan je afschuwelijke ziektes krijgen maar zoals met alles in het leven, doe het met mate. En dat kan niet met vapen want dat is gemaakt om je verslaafd te maken.
En ook ik zie kinderen die niks mochten met 18 jaar volledig los gaan en dat wil ik voorkomen.
Oprechte vraag: zijn er nog mensen die beloftes doen ala “geen drank en drugs/ vapen& roken dan mag je op onze kosten je rijbewijs halen” ?

Vroeger was dit volgens mij veel gebruikelijker en voor mijzelf was het in ieder geval een stok achter de deur.

Hier oudste dochter van 13. Benieuwd naar jullie aanpak!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven