Geld & Recht alle pijlers

december extra geld

26-10-2010 20:13 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb ik de meest stomme vraag die er is.. maar ik weet het niet zeker.

Ik heb per 1 november een nieuwe baan....

krijg ik dan in december nog wel die extra geld wat je dan normaal krijgt!??? van mijn oude werk bedoel ik...
Ik krijg in December nooit extra geld! Dus zo normaal is het, helaas, niet.
Bedoel je een 13e maand? Of een bonus?

13e maand zal je nog wel krijgen. Maar niet het volledige bedrag omdat je niet een heel jaar gewerkt hebt. Het kan ook zijn dat je het geld al ontvangen hebt in een eindafrekening (heet vast anders).
die extra geld?
'Die' extra geld?
Crosspost Sha_la
Als je werk een eindejaarsuitkering heeft is er gewoon heel 2010 tot het moment van ontslag geld van je loon daarvoor gereserveerd (staat op je loonstrook) en dat krijg je mee bij de eindafrekening, samen met je vakantiegeld dat je sinds mei bij elkaar hebt gesprokkeld. Als je pas per 1 nov stopt daar, dan zal je die eindejaarsuitkering voor 10 maanden krijgen en je vakantiegeld, dus dat is best een leuk bedrag. Als je echter al een paar maanden uit dienst bent, heb je waarschijnlijk al je eindafrekening ontvangen.

Als het om een eindejaarsbonus gaat, kan het zijn dat je niets krijgt.
Als je bij je vorige werk in December extra geld kreeg, dan zijn er 3 opties:

- je hebt het al ontvangen bij de eindafrekening

- je krijgt het in december

- je ontvangt niets.

Als je wilt weten hoe dat zit, zul jij je oude werkgever moeten bellen om het na te vragen.
Staat mss in je cao van je oude baan? Anders PZ bellen, die weten het vast wel....
Het is niet normaal dat je in december extra geld krijgt. En nu het crisis is al helemaal niet. Verder ontopic, check je laatste salarisstrook of vraag het bij personele zaken.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:extrahalo schreef op 26 oktober 2010 @ 20:16:

Als je werk een eindejaarsuitkering heeft is er gewoon heel 2010 tot het moment van ontslag geld van je loon daarvoor gereserveerd (staat op je loonstrook) en dat krijg je mee bij de eindafrekening, samen met je vakantiegeld dat je sinds mei bij elkaar hebt gesprokkeld. Als je pas per 1 nov stopt daar, dan zal je die eindejaarsuitkering voor 10 maanden krijgen en je vakantiegeld, dus dat is best een leuk bedrag. Als je echter al een paar maanden uit dienst bent, heb je waarschijnlijk al je eindafrekening ontvangen.

Als het om een eindejaarsbonus gaat, kan het zijn dat je niets krijgt.Dit is helaas niet zo. Bij sommige bedrijven staat in de CAO als voorwaarde dat je op een bepaalde datum in dienst moet zijn bij de werkgever om recht te hebben op een eindejaarsuitkering. Als bij werkgever bijvoorbeeld 1 december in de CAO staat en TO gaat per 30 november uit dienst, dan krijgt ze geen eindejaarsuitkering. Zuur, maar niets aan te doen.
quote:Ikbenanoniem schreef op 26 oktober 2010 @ 20:25:

[...]

Dit is helaas niet zo. Bij sommige bedrijven staat in de CAO als voorwaarde dat je op een bepaalde datum in dienst moet zijn bij de werkgever om recht te hebben op een eindejaarsuitkering. Als bij werkgever bijvoorbeeld 1 december in de CAO staat en TO gaat per 30 november uit dienst, dan krijgt ze geen eindejaarsuitkering. Zuur, maar niets aan te doen.Precies zo ging het bij mij. Bij de oude werkgever moest ik per 1 december in dienst zijn om iets te krijgen, en bij de nieuwe ook. maar daar kreeg ik uiteraard naar rato, alleen gerekend over die ene maand december dus. De andere 11 vervielen gewoon. Ik vond het wel jammer dat ik niet een maandje later had kunnen starten aangezien het best veel geld scheelde, maar ja, zo was het nu eenmaal.
Goh, dat heb ik nog nergens meegemaakt.... Wel zuur dan, als je niks krijgt terwijl je toch 11 maanden hebt gewerkt.
quote:StatlerandWaldorf schreef op 26 oktober 2010 @ 20:45:

[...]

Precies zo ging het bij mij. Bij de oude werkgever moest ik per 1 december in dienst zijn om iets te krijgen, en bij de nieuwe ook. maar daar kreeg ik uiteraard naar rato, alleen gerekend over die ene maand december dus. De andere 11 vervielen gewoon. Ik vond het wel jammer dat ik niet een maandje later had kunnen starten aangezien het best veel geld scheelde, maar ja, zo was het nu eenmaal.Beetje flauw, maar dan had ik dus gewoon per 2 december opgezegd en er nog een paar vakantiedagen tegen gesmeten. Kan je wel gewoon op 1 december bij je nieuwe werkgever beginnen.
Hey,

Thanks voor jullie reacties....

Ik ben benieuwd of ik de geld krijg van de baas..

ik hoop natuurlijk wel dat ik dat ga krijgen.

(sorry voor mijn spel fouten af en toe.. ik woon nog maar 4 jaar in Nederland uit Australie.. dus vandaar dan dat mijn nederlands niet altijd helemaal netjes is..)
Het ligt eraan om welk type 'december' geld het gaat. Binnen het bedrijf waar ik werk wordt in december winstuitkering uitbetaald. Daarvoor moet je op de dag van de uitbetaling in dienst zijn. En anders heb je dus gewoon pech.

Maar goed, de enige die je daar antwoord op kan geven is de afdeling HRM, dus wandel daar eens langs.
@Isisnice, heb je al een eindafrekening van je vorige werkgever ontvangen? Hierop staat wat er verrekend is.

Als het bij je vorige werkgever de gewoonte was om een extra uitkering te doen in december kun je personeelszaken bellen of je hier nog voor in aanmerking komt. Overigens staat het meestal ook in je arbeidscontract.

Je kunt dus 3 dingen doen:

- arbeidscontract nalezen

- personeelszaken bellen

- in spanning afwachten

Een extra uitkering in december is dus zeker niet standaard en vaak aan regels verbonden.
Ik heb ook vanaf 1 november een nieuwe baan.

Gister kreeg ik van de p&o afdeling mijn 'uitdienstbrief'. Daarin staat dat ik nog het volgende kan ontvangen

-vakantiegeld (over de periode waar ik gewerkt heb)

-verrekening van verlofuren die ik niet heb opgemaakt

-winstdeling (maar dat krijg je niet bij elk bedrijf)

ik zou dus even vragen wat je nog kan verwachten bij de p&o afdeling van het bedrijf waar je weggaat
Gezien bovenstaande reacties, heb ik een vraag over het volgende.

Ik ben sinds 1 april 2010 in dienst bij mijn huidige werkgever. Op 1 december begin ik bij een andere werkgever.

Mijn huidige werkgever werkt met een prestatiebonus aan het einde van het jaar. De eindgesprekken vinden eind november/ begin dec plaats. De bonus is gebaseerd op je prestatie van het afgelopen jaar. Nu krijg ik de bonus niet ivm vroegtijdige vertrek met als reden dat de bonus gaat over het afgelopen jaar, maar ook een motivatie is voor volgend jaar. Ik heb tussentijdse evaluaties gehad en mijn doelstellingen behaald.

Wie heeft hier meer verstand van en weet of ik hier recht op heb?
Lijkt me niet Olivv maar ik heb er geen verstand van Maar ja,als je een beetje logisch nadenkt.......
Olivv

Dat ligt er maar net aan hoe de bonusregeling is opgesteld. Veel bedrijven koppelen de uitkering aan het in dienst zijn (zonder reeds opgezegd te hebben) op het moment van uitbetaling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven