Iran
dinsdag 26 oktober 2010 om 13:21
Steeds vaker hoor ik anderen over hun fantastische reiservaring in Iran. Dus ik word nieuwsgierig en wil er ook heen. Liever niet georganiseerd en low budget.
Ik lees graag de reacties van mensen die er ervaring mee hebben en hoe jullie het vonden (en natuurlijk de highlights van het land, budget, hotels etc.)
Dank!
Ik lees graag de reacties van mensen die er ervaring mee hebben en hoe jullie het vonden (en natuurlijk de highlights van het land, budget, hotels etc.)
Dank!
dinsdag 26 oktober 2010 om 21:03
Het zou zo ongeveer het laatste land op aarde zijn waar ik op vakantie zou gaan als vrouw....
Waarom? Ik zou me niet vrij voelen en daarnaast vind ik de Ahmedinedad of hoe je zijn naam ook schrijft een eng mannetje met enge ideeën....
Misschien zit ik er helemaal naast, maar er staan nog zoveel landen op mijn lijst die boven Iran staat.....
Waarom? Ik zou me niet vrij voelen en daarnaast vind ik de Ahmedinedad of hoe je zijn naam ook schrijft een eng mannetje met enge ideeën....
Misschien zit ik er helemaal naast, maar er staan nog zoveel landen op mijn lijst die boven Iran staat.....
dinsdag 26 oktober 2010 om 21:26
Ik hoor ook alleen maar positieve verhalen Philein. Het land schijnt enorm mooi te zijn, heel afwisselende landschappen en ontzettend gastvrije mensen (waarvan een groot deel ook behoorlijk schijnt te balen van Mr A. en de reputatie die hij hen in het buitenland geeft).
Helaas, nog geen ervaring. Dus ik lees ook mee.
Helaas, nog geen ervaring. Dus ik lees ook mee.
dinsdag 26 oktober 2010 om 21:38
Ieder z'n wensen natuurlijk Koekkie, maar ik hoor hetzelfde als wat Anna noemt: een prachtig land met vriendelijke mensen. Goed, ik zal me moeten aanpassen (hoofddoek dragen bijv.), maar het lijkt me een ontzettend interessant land om te bezoeken. En ja, ik ben misschien ook niet van de 'standaarden'.
dinsdag 26 oktober 2010 om 22:39
donderdag 28 oktober 2010 om 16:33
Dat het niet storm loopt voor Iran, zou onder andere kunnen komen doordat er een negatief reisadvies ligt> 'Alle niet essentiële reizen worden ontraden'. Lees anders deze factsheet even, van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken.
http://minbuza.nl/nl/Reiz ... viezen_alfabetisch/I/Iran
http://minbuza.nl/nl/Reiz ... viezen_alfabetisch/I/Iran
donderdag 28 oktober 2010 om 16:37
donderdag 28 oktober 2010 om 18:37
Het land trekt mij op zich ook wel.
Ik heb er ooit een boek over gelezen, zo ontzettend mooi.
Helaas weet ik de titel mee. Ging wel over onderdrukte vrouwen en zij ging ontsnappen en kreeg uiteindelijk hulp van Jaap Jongbloed.
Het negatieve reisadvies zou mij in eerste instantie ook niet tegenhouden, maar ik zou wel even onderzoeken of het echt redelijk veilig is.
Ik heb er ooit een boek over gelezen, zo ontzettend mooi.
Helaas weet ik de titel mee. Ging wel over onderdrukte vrouwen en zij ging ontsnappen en kreeg uiteindelijk hulp van Jaap Jongbloed.
Het negatieve reisadvies zou mij in eerste instantie ook niet tegenhouden, maar ik zou wel even onderzoeken of het echt redelijk veilig is.
donderdag 28 oktober 2010 om 19:30
Hier een link naar een special van de New Internationalist over Iran, voor degenen die zich een beetje willen inlezen.
http://www.newint.org/issues/2007/03/01/
http://www.newint.org/issues/2007/03/01/
vrijdag 29 oktober 2010 om 01:06
Niet voor niks zijn er zoveel Iraniërs na de revolutie van 1979 en het invoeren van de theocratie o.l.v. Ayatollah Khomeini, naar (vooral) Europa en Amerika gevlucht. Waar ze nu nog steeds (!) door datzelfde regime, nu onder Ahmedinehad, bespioneerd en geintimideerd worden.
Er is een lijstje van landen waar islamitisch strafrecht (sharia) geldt, waar bv. nog steeds stenigingen plaatsvinden en het met de mensenrechten in het algemeen en ook de ontwikkelingsindex erg droef gesteld is> Soedan, Somalië en Nigeria, Saoedie-Arabië, Jemen, Iran en Pakistan. Unhappy regimes, waar je maar beter niet ter wereld kan komen, ook niet als man trouwens.
Nou klink ik opeens wel een beetje als Kareltje, maar da's helemaal niet de bedoeling hoor, daar lig ik zelf
ook steeds op elk topic mee in de clinch.
Maar goed, ik zou je eerder Jordanië aanraden voor vakantie, dat ligt er vlakbij en heeft ook heel veel oudheidkundige schatten. Alleen geen Perzische cultuur, maar Arabische. Geen sharia. Een redelijk normaal land dat veilig te bereizen is door een vrouw alleen, ook zonder chador.
Er is een lijstje van landen waar islamitisch strafrecht (sharia) geldt, waar bv. nog steeds stenigingen plaatsvinden en het met de mensenrechten in het algemeen en ook de ontwikkelingsindex erg droef gesteld is> Soedan, Somalië en Nigeria, Saoedie-Arabië, Jemen, Iran en Pakistan. Unhappy regimes, waar je maar beter niet ter wereld kan komen, ook niet als man trouwens.
Nou klink ik opeens wel een beetje als Kareltje, maar da's helemaal niet de bedoeling hoor, daar lig ik zelf
ook steeds op elk topic mee in de clinch.
Maar goed, ik zou je eerder Jordanië aanraden voor vakantie, dat ligt er vlakbij en heeft ook heel veel oudheidkundige schatten. Alleen geen Perzische cultuur, maar Arabische. Geen sharia. Een redelijk normaal land dat veilig te bereizen is door een vrouw alleen, ook zonder chador.
vrijdag 29 oktober 2010 om 01:17
Hoi Philein,
Ook hier geen ervaringen. Wel een iraanse vriend gehad die heel graag terug wilde naar Iran omdat hij het zo'n prachtig land vond (en vindt).
Ik heb wel een mooi boek gelezen over Iran (aanrader van Fleurtje) waarin de schrijfster het ook heeft over de enorme gastvrijheid van de mensen. Mijn ex had het daar ook vaak over en toen ik nog een relatie met hem had, heb ik dat zelf ook gemerkt. Zijn vrienden waren echt heel gastvrij.
Het boek heet: "Stiekem kan hier alles". En het is geschreven door Eefje Blankevoort.
Ook hier geen ervaringen. Wel een iraanse vriend gehad die heel graag terug wilde naar Iran omdat hij het zo'n prachtig land vond (en vindt).
Ik heb wel een mooi boek gelezen over Iran (aanrader van Fleurtje) waarin de schrijfster het ook heeft over de enorme gastvrijheid van de mensen. Mijn ex had het daar ook vaak over en toen ik nog een relatie met hem had, heb ik dat zelf ook gemerkt. Zijn vrienden waren echt heel gastvrij.
Het boek heet: "Stiekem kan hier alles". En het is geschreven door Eefje Blankevoort.
vrijdag 29 oktober 2010 om 10:38
Ik vind het iets wat overtrokken hoe er nu tegen Iran wordt aangekeken, ik ken immers de mensen persoonlijk die er een geweldige tijd hebben gehad.
En natuurlijk ben ik het niet eens met een bepaald beleid aldaar, maar dat betekent niet dat ik daarom maar niet ga.
Precies wat Bikkie zegt, hoor ik ook: wat wij allemaal zien horen vanuit de media is een ding, maar eenmaal daar is de ervaring heel anders. Openheid, gastvrijheid en een prachtige natuur.
Je noemt Jordanie, SD, maar dan ken ik nog wel een boek met net zo'n verhaal, alleen gaat het dan over Syrie (bij Jordanie!).
Maar goed, vind het leuk ieders mening te lezen, alhoewel ik er niet zozeer een discussie topic mbt de politiek in het land van wil maken, maar nog steeds graag andermans echte ervaringen lees!
En natuurlijk ben ik het niet eens met een bepaald beleid aldaar, maar dat betekent niet dat ik daarom maar niet ga.
Precies wat Bikkie zegt, hoor ik ook: wat wij allemaal zien horen vanuit de media is een ding, maar eenmaal daar is de ervaring heel anders. Openheid, gastvrijheid en een prachtige natuur.
Je noemt Jordanie, SD, maar dan ken ik nog wel een boek met net zo'n verhaal, alleen gaat het dan over Syrie (bij Jordanie!).
Maar goed, vind het leuk ieders mening te lezen, alhoewel ik er niet zozeer een discussie topic mbt de politiek in het land van wil maken, maar nog steeds graag andermans echte ervaringen lees!
vrijdag 29 oktober 2010 om 23:56
Het is inmiddels alweer 10 jaar geleden, dat ik er geweest ben. Ik vond het echt een geweldig land. Ja, je moet inderdaad een hoofdoek om, lange broek en lange mouwen. Maar zo erg vond ik dat nu ook weer niet. Mensen zijn inderdaad ontzettend vriendelijk. Daarna gingen we door naar Pakistan, we waren blij dat we eindelijk weer die hoofddoek afmochten en een korte broek aan. Nou na 1 dag, hadden we alles weer op en aan, wat waren daar die mannen vervelend zeg (met lange kleding aan overigens nog steeds, maar net iets minder).
Ik was met een groep, dus weet niet hoe het is om alleen te reizen. Esfehan is echt geweldig, mag je zeker niet missen. Vond Bam ook schitterend, maar daarna is er wel een aardbeving over heengeweest, dus weet niet wat daar nog van over is. Zijn ook in Persepolis geweest.
Een negatief reisadvies zou mij trouwens wel weer tegenhouden ....
Ik was met een groep, dus weet niet hoe het is om alleen te reizen. Esfehan is echt geweldig, mag je zeker niet missen. Vond Bam ook schitterend, maar daarna is er wel een aardbeving over heengeweest, dus weet niet wat daar nog van over is. Zijn ook in Persepolis geweest.
Een negatief reisadvies zou mij trouwens wel weer tegenhouden ....
zaterdag 30 oktober 2010 om 12:53
Ik zou zeggen doen!! Ik ben afgelopen jaar geweest (in april/mei, prima tijd dan is het nog niet zo warm) en wil heeeeel graag een keer terug! Je moet je als vrouw wel aanpassen in de zin dat je verplicht bent een hoofddoek te dragen en alleen handen en voeten bloot mag laten zien, maar daar staat zoveel tegenover. Ik heb nergens zulke vriendelijke mensen meegemaakt als in Iran, je krijgt eten aangeboden, ze willen graag een praatje maken zonder je iets te willen verkopen en daarnaast vond ik de steden, moskeeen en 'shrines' helemaal geweldig! Nogmaals, ik zou zo terug gaan!