streberige vriendin

30-10-2010 19:14 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi hoi,

herkent iemand dit...

ik heb een vriendin, ik ken haar al heel lang.

zij is wel aardig maar erg streberig. dat uit zich in steeds willen concurreren met mij. als ik een succesje heb met werk ofzoiets, dan is ze niet blij en kan ze haar jaloezie nauwelijks verbergen. omdat ik haar al heel lang ken weet ik dat ik me niet vergis hierin. maar haar eigen successen meet ze breed uit. zelfs al stelt het niet zoveel voor. omdat ze zo concurrerend doet vind ik het ook moeilijk blij te zijn voor haar. en als ik met iets kom, probeert ze ook altijd te zeggen wat eraan mankeert of hoe het volgens haar beter kan.

ik wil niet meedoen aan dit geconcurreer, maar ik merk dat ik me vaak een loser voel na zo'n afspraak met haar.

zelfs toen ik laatst afstudeerde kwam ze nog met commentaar op mijn scriptie. dit vond ik echt niet leuk. hoe ga je hiermee om?
Fan van Iwannalive en Emaille
trouwens: zij is van haar ex af en die had gezegd dat ze er nooit voor hem was. dit herkende ik dus wel maar zij zei dat dat helemaal niet klopte.

ja een vriendin war je een rotgevoel van krijgt is geen goede vriendin.

ik vind het eigenlijk ook een beetje zielig voor haar. ze heeft erg weinig te geven. en zonder haar ouders is ze echt nergens. die houden haar overeind.
Ben ik met je eens aquagirl!
@ Walvisser: is ze misschien jaloers op jouw onafhankelijkheid?

As jij iets bereikt is het wel op eigen kract, zij is zich vast bewust van de grote invloed van haar ouders..

Ze klinkt ook een beetje verwend moet ik zeggen...
quote:walvisser schreef op 30 oktober 2010 @ 19:31:

trouwens: zij is van haar ex af en die had gezegd dat ze er nooit voor hem was. dit herkende ik dus wel maar zij zei dat dat helemaal niet klopte.

ja een vriendin war je een rotgevoel van krijgt is geen goede vriendin.

ik vind het eigenlijk ook een beetje zielig voor haar. ze heeft erg weinig te geven. en zonder haar ouders is ze echt nergens. die houden haar overeind.Zou je ons wel kunnen vertellen waarom je nog bevriend bent? Zijn er nog goede eigenschappen te vinden bij je vriendin? Lees of zie er bar weinig van hier.
quote:noodles schreef op 30 oktober 2010 @ 19:29:

[...]

Het klinkt een beetje alsof je met materialistsche maatstaven meet.. Ik bedoel dit niet lullig hoor, maar dan kan ze nog steeds jaloers op je zijn, op je evt. relatie bijvoorbeeld, je vriendschappen, je karakter etc, etc..

Ook al heeft iemand een mooi huis, en dure spullen, dat wil nog niet zeggen dat ze gelukkig zijn lijkt me..

.

ja, dit zijn materialistische dingen, klopt.

verder weet ik het niet, ze was dus in ieder geval erg jaloers op dat ik een bepaalde studie deed, die zij ook had willen doen maar ze werd niet toeglaten. ik vond dit wel vervelend voor haar maar ja.

nou zij is eigenlijk zelf ook een beetje materialistisch ingesteld, en pronkt erg met spullen, daarom zeg ik het misschien. maar het kan om andere dingen gaan. zij vindt altijd wel iets om jaloers over te zijn.
quote:noodles schreef op 30 oktober 2010 @ 19:33:

@ Walvisser: is ze misschien jaloers op jouw onafhankelijkheid?

As jij iets bereikt is het wel op eigen kract, zij is zich vast bewust van de grote invloed van haar ouders..

Ze klinkt ook een beetje verwend moet ik zeggen...

ha jij snapt het wel goed, noodles.

ja dat zou kunnen dat het om onafhankelijkheid gaat.

zij leunt extreem op haar ouders. wij zijn al in de dertig beiden en haar ouders hebben haar dure appartement gefinancierd en opgeknapt! dat vind ik op deze leeftijd echt stom.
waarom zij nog een vriendin is; ik weet het niet.

de omgang is niet echt leuk mee nee.
quote:walvisser schreef op 30 oktober 2010 @ 19:38:

waarom zij nog een vriendin is; ik weet het niet.

de omgang is niet echt leuk mee nee.nou daar is je antwoord
ook omdat zij niets geeft en veel (aandacht) neemt.

en geld van haar ouders daarbij.

maar ik denk dan dat ik misschien zelf toch jaloers ben, en dat het dus aan mij ligt.
ik zou ook wel een leuke band met mijn ouders willen, hoewel ik ze nooit voor mijn huur zou laten opdraaien, dat gaat tegen mijn eer in.

maar mijn ouders zijn er niet voor mij helaas.

en als ze bellen is het om te klagen over hun leven. zij zijn voor mij zelfs een belasting.

des te pijnlijker als vriendin x loopt op te scheppen met haar dure appartement wat ze gratis bewoont dankzij haar ouders.
Wat knots dat je haar een vriendin noemt. Je denkt ook dat het niet verandert. Uitmaken zoals bij een verkering zou ik niet doen. Gewoon "outfaden". Als ze wil afspreken heb je geen tijd, en dan zeg je zoiets als, te druk, misschien een andere keer. Kijk, als ze na een tijdje iets "aanvoelt" en vraagt of er iets aan de hand is, kun je altijd nog op de proppen komen met wat je op je hart hebt, als je daar zin in hebt. Ik zou er geen tijd in investeren.
ik zal het eens overwegen want wat heeft een vriendschap voor zin als je je na elke afspraak een mislukte loser voelt?

niet teveel energie meer in steken dat lijkt me een goed idee.

maar haar confronteren, dat vind ik wel moeilijk. maar misschien lukt dat wel.
Als je niet weet hoe je het gesprek aan moet gaan, omdat je bang bent dat ze gelijk er tegen in gaat, dan kun je misschien beter een brief schrijven.

Hierin kun je al je gevoelens opschrijven.

Deze brief kun je dan geven de volgende keer dat je haar ziet. Dan kan ze na het lezen van die brief direct een reactie geven.

Maar als ik héél eerlijk ben, geloof ik niet dat deze vriendschap een goede basis meer heeft.

Ook al ken je elkaar al 20 jaar, je veranderd in de loop der jaren allebei. En je kunt uit elkaar groeien. Je moet je ook niet schuldig voelen als je een punt achter deze vriendschap zet. Je vrienden kun je zelf uitkiezen!!

Succes met deze kwestie, ik heb eenzelfde situatie gehad, maar heb besloten voor mijzelf te kiezen. En heb nog geen seconde spijt gehad van deze beslissing.
oh, reen, dat is doortastend.

om zo'n oude vriendschap te verbreken.

ja een brief is ook een goed idee. of die brief opsturen.

dan kan zij erover denken.

als ik mijn eigen posts lees lijkt het wel alsof ik een beetje aan het klagen ben, met zelfmedelijden enzo...

maar juist nu ik zelf in een lastige situatie zit (geen baan enzo) valt het mij extra tegen dat vriendin *** weinig inlevingsvermogen aan de dag legt en nog steeds probeert me de loef af te steken i.p.v. me te steunen.

nou super bedankt voor de tips alvast!

ik ga me op deze vriendschap bezinnen!
Ik vind niet dat je overkomt alsof je zelfmedelijden hebt hoor, helemaal niet.

En het is juist logisch dat het nu juist extra opvalt hoe je vriendin zich gedraagt, als het niet zo goed met je gaat, merk je vaak wie je echte vrienden zijn in mijn ervaring..

Trouwens, even een omdat je in een moeilijkere periode zit..

Ik snap ook heel goed dat je zo'n lange vriendschap niet zomaar wilt verbreken, en dat een confrontatie aangaan met je 'vriendin' niet iets is wat je zomaar doet..

Het lijkt me een pittige tante namelijk

Toch zou ik haar wel op zn minst laten merken wat haar gedrag met je doet. Als zij echt je vriendin is, moet ze tegen iets van kritiek kunnen..
Je schrijft dat jullie in de dertig zijn. Dan durf je toch zeker wel te zeggen wat je niet bevalt??

Bij zo´n lange vriendschap zou ik het ook moeilijk vinden, maar ik heb er ervaring mee, het is jammer maar wel beter als het zo aan je vreet.

Ik geef mensen altijd nieuwe kansen, soms een beetje te vaak, maar op n gegeven moment is het gewoon de druppel.

Je vriendin klinkt als mijn moeder. Altijd maar kritiek geven, jaloers, rotopmerkingen maken, mij een rotgevoel geven.. En zelfs van die vind ik het niet normaal. Laat staan van een vriendin.

Maar ik vind t ook wel n beetje oneerlijk dat je over haar loopt te klagen want je hebt het er blijkbaar niet eens over gehad. Hoe kan zij weten dat jij je zo voelt? Zoals iemand hierboven al zei is het er inderdaad bij sommige mensen ingeslopen, die hebben er niet eens erg in dat ze kwetsend zijn.

Inderdaad, als je het met haar bespreekt kun je misschien nav haar reactie besluiten wat je doet.
nou ik heb wel eens eerder vriendinnen geconfronteerd met iets wat ik niet zo leuk vond, maar mijn ervaring is dat er meestal niet goed op gereageerd wordt. iemand voelt zich vaak meteen persoonlijk aangevallen.

en dan bracht ik het volgens mij toch echt heel schappelijk.

hebben jullie hier betere ervaringen mee?

bedankt voor de *** (knuffel) noodles

(kan de icoontjes even niet vinden)
quote:walvisser schreef op 30 oktober 2010 @ 20:00:

ik zal het eens overwegen want wat heeft een vriendschap voor zin als je je na elke afspraak een mislukte loser voelt?

niet teveel energie meer in steken dat lijkt me een goed idee.

maar haar confronteren, dat vind ik wel moeilijk. maar misschien lukt dat wel.

Ik denk dat je echt wat moet ondernemen en een keus moet maken wat je gaat doen (outfaden zoals iemand dat hier noemde, of gesprek aangaan) en dan van te voren bedenken hoe je gaat reageren op haar reactie. En ook van te voren (stel je gaat gesprek aan) ook voor jezelf duidelijk hebben met welke uitkomst van het gesprek je eventueel de vriendschap nog een kans geeft.

Mijn keus zou zijn gesprek aangaan want het gaat wel om iets waar je 20 jaar in geïnvesteerd hebt. Ik zou dan voor mezelf het tenminste geprobeerd willen hebben een gesprek aan te gaan, voor ik eventueel besluit de vriendschap te stoppen. En hou het idd bij jezelf. Niet verwijten, maar vertellen wat haar gedrag bij jou doet. Mooiste zou zijn dat ze ineens het licht ziet en jou misschien wijst op iets wat jij doet dat zorgt dat de dynamiek tussen jullie zo is als die is en dat jullie er allebei van kunnen groeien, met of zonder elkaar. Maar ik vermoed na wat je verteld dat dat niet zo gaat zijn en dat je beter af bent zonder haar.

Als je voor bespreekbaar maken kiest, begin het gesprek ook met dat je het moeilijk vind, maar dat je haar serieus wil nemen en daarom toch dit moeilijke gesprek wilt aangaan.

Wat je ook doet, zorg dat je je er goed bij voelt. Ik denk ook dat je misschien moet gaan nadenken over waarom je dit laat gebeuren, dat iemand zo naar tegen je kan doen en je dan toch haar vriendin blijft. Vind je jezelf wel genoeg de moeite waard? Dat ben je!! Ik ken je namelijk van ander toppic en daar zag ik een slimme meid met veel inlevingsvermogen.

Succes!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven