Werk & Studie alle pijlers

Ik ben een klokkenluider.

30-10-2010 20:24 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou dat is dus duidelijk. Omdat ik heel voorzichtig wil zijn met herkenning zijn kan het zijn dat mijn verhaal niet duidelijk overkomt.

Ik werk in een ondersteunend beroep bij de overheid. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat de directeur niet integer was. Om het globaal te houden, hij deed iets wat ook tegen mijn persoonlijke normen en waarden inging. Ik heb destijds aangegeven dat ik op de hoogte was en dat ik wilde dat hij ermee zou stoppen. Dat heeft hij niet gedaan waardoor ik een aantal maanden zwaar onder druk heb gewerkt.

Ik heb het vervolgens aangegeven bij mijn leidinggevende. Ook die heeft er niets mee gedaan omdat hij en die directeur al lang met elkaar samenwerkten. Het was dermate ernstig wat die directeur deed dat als het bekend zou worden het een bom onder het bedrijf zou leggen. Toen werd de directeur overgeplaatst. Als kado had hij aangegeven bij zijn opvolger dat ik absoluut niet betrouwbaar was en niet integer (omdat ik de enige was die hiervan wist). Ook mijn LG heeft dat gedaan. Dit is, middels een beoordeling, in mijn personeelsdossier gekomen en heeft het bijna mijn baan gekost.

Gelukkig had ik bewijs waaruit bleek dat de directeur niet integer was en daardoor is gebleken dat ik juist heel erg betrouwbaar ben. Dit is nu meer dan een jaar geleden en ik wil dus dat die beoordeling aangepast wordt omdat gebleken dat het niet waar dat ik onbetrouwbaar ben.

De nieuwe directeur wil dat niet doen omdat hij niets van een voorganger wil aanpassen. Mijn LG geeft doodleuk aan dat dat onbetrouwbaar slaat op andere incidenten. Weet iemand wat mijn rechten zijn? (het kan zijn dat ik mijn OP hierna weer ga verwijderen gezien de gevoeligheid dus vriendelijk verzoek 'm niet te quoten)
anoniem_115771 wijzigde dit bericht op 30-10-2010 20:26
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
Stap naar je vakbond!
Ik lees niet dat je de klok geluid hebt, alleen dat je over info beschikt?

Is er geen bezwarencommissie waar jij met de onterechte beoordeling bij terecht kunt?
Dat is het probleem, het is zoiets gevoeligs dat het binnenskamers is gehouden. Ik had inderdaad die informatie maar ik heb dus, n.a.v. die onterechte beoordeling, dit gemeldt bij mijn LG en de directeur.
Verder geeft mijn LG aan dat ik 6 weken de tijd heb gehad om bezwaar in te dienen en dat heb ik niet gedaan. Dat heb ik ook niet gedaan anders moest ik openheid van zaken geven. En nu heb ik mezelf in m'n vingers gesneden.
Dat het niet openbaar is gemaakt, heeft niets te maken met jouw onterechte beoordeling. Als je het daar niet mee eens bent, kun je bezwaar maken. Desnoods via de bezwarencommissie, als dat ervoor nodig is. Daar mogen ze je niet in tegenhouden.

Ben je lid van de vakbond?
Ah... Het is idd wel een probleem dat je dat niet binnen 6 weken hebt gedaan!
Ik ben lid van een vakbond en die bezwarencommissie weet ik niet of die bestaat bij de overheid. Die beoordeling kan mijn verdere carriére in de weg staan.
quote:nummerzoveel schreef op 30 oktober 2010 @ 20:38:

Ah... Het is idd wel een probleem dat je dat niet binnen 6 weken hebt gedaan!Ik heb wel een reactie gegeven op die beoordeling. Maar aan de andere kant is het wel zo dat ik na die beoordeling wel een vaste aanstelling heb gekregen dus dat staat ook niet echt in verhouding.
Elk overheidsorgaan zou een bezwarencommissie moeten hebben. Maar zij mogen alleen bezwaren behandelen die procedureel juist zijn ingediend. En dat betekent dus binnen de termijn. Dit is dus helaas geen optie meer.

Neem contact op met je vakbond, zij kunnen je hierin verder helpen.

Wij hebben helaas te weinig info om je goed te kunnen adviseren. En ik begrijp volledig dat je die info hier verder niet kunt/wilt geven.
Jeetje wat een lastige situatie.

Is er geen mogelijkheid dit hogerop te zoeken binnen de organisatie? Volgens mij ben je pas officieel een klokkenluider als je misstanden (anoniem) meldt via het klokkerluidersmeldpunt binnen de organisatie (als die er is), anders/ vervoldgens de raad van commissarissen of soortgelijk orgaan (als die er is) en als laatste de KLPD. Dan heb je ook, onder de klokkenluiderregeling, bescherming tegen ontslag en dergelijke. Ik ken de (semi-) overheid sector niet, dus weet niet precies welke organen je kunt benaderen.

Nu zit je helaas in een hele zwakke positie, waarin je niet misstanden hebt gemeldt aan een hogere in de organisatie, maar aan iemand die afhankelijk is van de (voormalige) directeur waar je klachten over hebt. Vakbond inschakelen en jurisch advies zoeken lijkt me heel verstandig.

Heel veel sterkte in deze moeilijke situatie.
Je bent geen klokkenluider, maar daar kun je natuurlijk nog altijd iets aan doen, nu word jij als de grote pias aangewezen.
Ik vind het dieptriest, maar de werkelijkheid is, denk ik, dat jij hier het slachtoffer van bent en zal blijven. Zou niet zo moeten zijn, maar is wel zo.
Alle overheden hebben een klokkenluiderplolicy. Te downloaden op de websites.

Succes!
Je kan na drie jaar een verzoek doen of ze je beoordeling uit je persoonsdossier halen.
quote:nummerzoveel schreef op 30 oktober 2010 @ 20:41:

Elk overheidsorgaan zou een bezwarencommissie moeten hebben. Maar zij mogen alleen bezwaren behandelen die procedureel juist zijn ingediend. En dat betekent dus binnen de termijn. Dit is dus helaas geen optie meer.

Neem contact op met je vakbond, zij kunnen je hierin verder helpen.

Wij hebben helaas te weinig info om je goed te kunnen adviseren. En ik begrijp volledig dat je die info hier verder niet kunt/wilt geven.Wat voor een informatie zou je nodig moeten hebben om een advies te kunnen geven? Als ik naar je reacties kijk heb je veel verstand van P&O zaken e.d. Dit vreet best wel aan me.
quote:Demissionair schreef op 31 oktober 2010 @ 00:17:

Alle overheden hebben een klokkenluiderplolicy. Te downloaden op de websites.

Succes!Bedankt voor de tip. Ik ga morgen gelijk kijken op mijn werk of ik er iets over kan vinden.
quote:jonnie2 schreef op 31 oktober 2010 @ 13:10:

Je kan na drie jaar een verzoek doen of ze je beoordeling uit je persoonsdossier halen.Is dat waar? Hoe weet je dat?
quote:rider schreef op 30 oktober 2010 @ 23:46:

Ik vind het dieptriest, maar de werkelijkheid is, denk ik, dat jij hier het slachtoffer van bent en zal blijven. Zou niet zo moeten zijn, maar is wel zo.Ik heb hier echt van geleerd. Dit zal me nooit meer gebeuren dat ik zo loyaal ben naar de organisatie dat ik er zelf voor moet opdraaien. Aan de andere kant heb wel laten weten dat, mocht ik in de problemen komen door die beoordeling (b.v. solliciteren naar een andere functie), ik ook openheid van zaken geef en dat ik niets verborgen houdt over wat er voorgevallen is. Het is voor mij gewoon een rotsituatie die ik niet achter me kan laten.
TO

Ik zou er niets mee doen en de zaak laten rusten. Ik zou hooguit zelf een kort verweer schrijven op jouw beoordeling van destijds met het verzoek deze ook in jouw personeelsdossier te bewaren.

Volgens mij ben je anders teveel met een "ouwe koe" bezig en dit kan zich tegen je keren. De nieuwe directeur heeft direct een negatieve ervaring met je (ook al heb je wellicht een punt), jij wil iets doen waar hij niet aan wil meewerken. Is dat een goed begin van een nieuwe werkrelatie? Je gelijk haal je soms niet door je zin door te drukken, maar door verstandig om te gaan met de realiteit.

Soms heeft iemand gewoon gelijk, maar de manier waarop hij dit gelijk kosten wat het kost probeert te halen, zorgt ervoor dat men uiteindelijk na de hele strijd toch geen positief gevoel aan die persoon overhoudt. Als men jaren later dan weer over het voorvalt praat, komt nooit ter sprake dat die persoon gelijk had, enkel dat die persoon om zich heen is gaan slaan of het wel erg hoog heeft gespeeld.

De regel die in dit soort situaties geldt is: als je geschoren wordt, moet je stil zitten. Dan gaat de bui uiteindelijk over.

Neemt niet weg dat ik je frustratie wel kan begrijpen. Mijn advies is enkel bedoeld als steun, dat je niet verstrikt raakt in je eigen frustraties wat dit aangaat.
quote:Mariskaa1200 schreef op 31 oktober 2010 @ 14:47:

[...]

Ik heb hier echt van geleerd. Dit zal me nooit meer gebeuren dat ik zo loyaal ben naar de organisatie dat ik er zelf voor moet opdraaien. Aan de andere kant heb wel laten weten dat, mocht ik in de problemen komen door die beoordeling (b.v. solliciteren naar een andere functie), ik ook openheid van zaken geef en dat ik niets verborgen houdt over wat er voorgevallen is. Het is voor mij gewoon een rotsituatie die ik niet achter me kan laten.

Misschien proberen om er wat objectiever naar te kijken. Ik weet dat het lastig is als het jezelf betreft...maar toch.

Je kan je afvragen of je eigenlijk wel loyaal bent naar het bedrijf en het management. Of ben je vooral loyaal naar je eigen normen en waarden? Je geeft aan dat de vorige directeur niet integer was/handelde. Het begrip integriteit heeft voor verschillende mensen een verschillende inhoud. Voor de een betekent het handelen in overeenstemming met je eigen waarden, voor de ander betekent het handelen in overeenstemming met de algemeen aanvaarde waarden (maatschappij, wetgeving) en weer een ander kan het uitleggen als handelen in overeenstemming met de waarde en wensen van het management van de organisatie.

Een ieder handelt integer als het gedrag in overeenstemming is met de eigen waarden en overtuigingen. Daar voelt men zich het prettigst bij. Omdat verschillende mensen met verschillende waarden op basis daarvan tot verschillende keuzen komen, kan je persoonlijke keus je in conflict brengen met je omgeving (bedrijf waar je werkt, management, collega's). Als dit vaak het geval is kan je je afvragen of je ergens wel tussen past/op je plek zit. Of je kan ervoor kiezen om te werken aan het accepteren van de waarden van een ander en hetgeen niet direct op jezelf betrekken (ruimte laten dat een ander een andere aanpak kiest dan jij). Als je teveel in de "zo hoort het" of "dat mag niet" gedachte zit, kan dat onnodig veel frustratie en teleurstelling geven.
O ja nog een gedachte die je wellicht ook los kan laten (als dat voor jou van toepassing is). Wie zwijgt stemt niet altijd toe. Wie zwijgt erkent soms gewoon zijn meerdere.

Succes en sterkte.
Dank je wel voor je reactie. Dat wat die toenmalige directeur toen deed was echt iets wat niet integer was en zeker gezien zijn positie. Dat dit nog eens overduidelijk inging tegen mijn persoonlijke normen waarden was nog vervelender. Maar inderdaad, ik heb erover gedacht om het te laten rusten. Voor mij is gewoon simpel het is niet waar wat er gezegd is en dat heeft de nieuwe directeur inmiddels ook gemerkt en toegegeven (onze verhouding is trouwens inmiddels uitstekend). Er is wel recht gedaan in de zin dat de betrokken personen een disciplinaire straf hebben gekregen. Ook mijn leidinggevende heeft geen mooie rol gespeeld door niets te doen met mijn melding. Wel is het vervelend dat sindsdien hij er alles aan probeert te doen om alsnog te bewijzen dat ik niet functioneer cq. onbetrouwbaar ben maar daar probeer ik boven te staan.
quote:Mariskaa1200 schreef op 31 oktober 2010 @ 16:22:

Dank je wel voor je reactie. Dat wat die toenmalige directeur toen deed was echt iets wat niet integer was en zeker gezien zijn positie. Dat dit nog eens overduidelijk inging tegen mijn persoonlijke normen waarden was nog vervelender. Maar inderdaad, ik heb erover gedacht om het te laten rusten. Voor mij is gewoon simpel het is niet waar wat er gezegd is en dat heeft de nieuwe directeur inmiddels ook gemerkt en toegegeven (onze verhouding is trouwens inmiddels uitstekend). Er is wel recht gedaan in de zin dat de betrokken personen een disciplinaire straf hebben gekregen. Ook mijn leidinggevende heeft geen mooie rol gespeeld door niets te doen met mijn melding. Wel is het vervelend dat sindsdien hij er alles aan probeert te doen om alsnog te bewijzen dat ik niet functioneer cq. onbetrouwbaar ben maar daar probeer ik boven te staan.

Graag gedaan.

Lijkt me idd een goede keuze om het te laten rusten. Zeker ook als de nieuwe directeur jou eigenlijk al tegemoet is gekomen en je gelijk heeft gegeven. Er zit ook een grens aan wat hij voor jou kan doen in deze situatie, zeker gezien hij nog nieuw is en vast genoeg andere belangrijke zaken op zijn bord heeft liggen. Als nieuwkomer kritiek op het handelen van je voorganger geven is nooit zo verstandig.

Wat jouw directleidinggevende betreft. Vanuit zijn beleving zal hij integer gehandeld hebben, hij liet zijn baas niet vallen. In zijn ogen liet jij de baas vallen. Dus ik kan me voorstellen dat hij jouw gedrag met een andere bril beleeft. Zoals ik al schreef, mocht hij je (opnieuw) willen gaan scheren. Stil zitten en doen alsof je neus bloedt niet in de tegenaanval of verdediging gaan. Iemand die niet terug mept kan je niet blijven slaan.
@mariskaa

Om te beoordelen in hoeverre jij nog bezwaar zou kunnen maken en op welke manier, zouden we het hele verhaal moeten kennen. Precies moeten weten wat er wanneer is voor gevallen en wie toen wat heeft gezegd/gedaan. Dat is uiteraard geen haalbare kaart op een forum. Maar ik weet zeker dat de (jurist van de) vakbond je hierbij goed zou moeten kunnen helpen.

Sterkte ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven