Mode & Beauty alle pijlers

Roaccutane ervaringen

12-06-2009 08:47 539 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay!

Ik begin volgende week voor het eerst met het slikken van roaccutane 1x per dag 20 mg. voor mijn acné. Ik vind dit enorm spannend, omdat de bijwerkingen er niet om liegen! Ik heb hieronder wat vragen voor mede- roaccutane forumgenoten.

-Wie heeft er ook roaccutane geslikt, hoeveel mg. en hoelang?

-Wat waren jouw ervaringen hiermee?

-Is de acné voorgoed weggebleven na 1 kuur of moest je meerdere kuren ondergaan?

-Welke producten gebruikte je om je gezicht schoon te maken/te verzorgen?

Alvast bedankt!

Betty
Die Lanoline-vaseline heb ik ook op recept gekregen, smeer ik ook op de droge plekjes op mijn handen, ideaal!

Ben vanmorgen naar de derma geweest, mededeling: gewoon doorbijten, komt vanzelf goed. Ben pas 1 1/2 maand bezig en moet zeker nog 3 maanden doorslikken. Dus weer een nieuw recept gekregen, bloed laten prikken en hoef pas in januari weer terug te komen. En verder mijn huid zo veel mogelijk met rust laten.

Moet wel zeggen dat sinds ik de producten van Avene gebruik mijn huid zienderogen opknapt, niet meer zo droog en ook niet te vet. Maar hopen dat ik nu eindelijk op de goede weg ben...

Heb overigens al wel de hele dag een hete rode kop, voelt een beetje koortsachtig, zal er ook wel bij horen?
Doorbijten? Ik hoop zo voor je dat het wat gaat overleveren.

Avene ken ik niet, ik heb wel proefjes Ahava meegekregen uit de apotheek. Niet spectaculair.

Dat rode hoofd herken ik wel. Als ik ergens binnenkom begint mijn hoofd en oren echt te gloeien. Dat wordt nog wat komende winter.

Hier gaat het super. Vandaag is dag 13 en mijn huid verbetert nu al. Geen uitbraak, geen schilferingen, geen nieuwe (grote) puistjes
Vandaag weer een nieuwe bijwerking ontdekt: schilferende hoofdhuid! Wat doe ik daar nou weer tegen? Iemand tips?
Ik gebruik alleen water om mijn gezicht te reinigen. Ik gebruik nu altijd koudwater. Maar hoe kan je dat nou het best doen? Warm water, koud, handwarm? Hoe 's ochtends en 's avonds? Lees op internet verschillende dingen, hoe denken jullie hierover?
Lauwwarm (lichaamstemperatuur) schijnt het beste te zijn.

Maar ik kan me niet voorstellen dat het echt veel uitmaakt, zolang het niet kokend heet is.

Ik gebruik wel een zeep omdat water het vuil en vet niet verwijderd (lijkt me)

Vandaag naar de apotheek geweest voor een nieuwe lading pillen. Natuurlijk waren ze weer niet op voorraad dus ik moet weer terug.
Hebben jullie door alle bijwerkingen nog geen spijt dat jullie zijn begonnen aan de kuur? Bij mij zijn er verder ook zo goed als geen opties meer over om te proberen, zo ongeveer alleen nog die kuur of de diane, maar ik heb geen zin in die bijwerkingen.
@roxxan,

ik was mijn gezicht met lauw warm water.

heet is niet fijn maar koud ook niet.

zie wel dat de rode vlekjes dan eerst roder zijn maar dat trekt na 5 minuten wel weg.(dat is als ik uit de douche weg kom ook zo)

@jrine,

ben nu 10 weken bezig en ik weet natuurlijk niet hoe lang ik nog moet maar ik heb hier al meerdere keren neer gezet dat ik er nog geen spijt van heb.

of het heftigste moet nog komen.

heb geen spierpijn , ben niet vermoeiender dan anders, heb wel last van exzeem plekjes maar het is een GENOT dat je gezicht er beter uit komt te zien.

niet elke morgen weer depri voor de spiegel staan omdat er weer 1 bij gekomen is.

maar goed net wat ik zeg .....ik ben er nog niet....

ik hoop voor je dat onze kenners die klaar zijn of bijna klaar zijn ook even reageren op je vraag.

ik hoop dat je er uit komt!

Gisteren weer nwe pillen gehaald.

het was nog steeds niet leverbaar, dus ik zei dat ik hem wel begon te knijpen want straks kan ik weer op nieuw beginnen.

kreeg nu 10 mg mee en dat betekend dus dat ik 4 pillen moet slikken..nou ja daar valt ook wel mee te leven.

door al die roa slikkers ook......is de boel steeds op.....hahaha

goed weekend allemaal~!!!!
quote:Viga schreef op 21 oktober 2010 @ 21:28:

Vandaag naar de apotheek geweest voor een nieuwe lading pillen. Natuurlijk waren ze weer niet op voorraad dus ik moet weer terug.

Vandaag geprobeerd de pillen te halen die ik besteld had.

"We kunnen u maar 15 meegeven, meer hebben we niet".

"Ja, ik heb toch 60 besteld?!"

"Ja, sorry hoor, volgende week even terug komen"

"En dat vaseline mengsel?"

"Die moeten we nog even maken, kom vanmiddag na 5 uur maar terug"

"........"

Het gaat telkens zo. Cetaphil was uiteraard ook niet op voorraad. F%%ing flut apotheek.
quote:Jrine schreef op 21 oktober 2010 @ 21:36:

Hebben jullie door alle bijwerkingen nog geen spijt dat jullie zijn begonnen aan de kuur? Bij mij zijn er verder ook zo goed als geen opties meer over om te proberen, zo ongeveer alleen nog die kuur of de diane, maar ik heb geen zin in die bijwerkingen.

Ik zag op je topic dat je erover zit te denken inderdaad.

Ik ben nu 2 weken bezig en heb best last van bijwerkingen. Vandaag heb ik ook mijn uitbraak dus ik zit verschrikkelijk te balen en heb zit om het bijltje erbij neer te gooien.

Ik vind de bijwerkingen nu erger dan de kwaal.

Maar aan de andere kant; hoe kom ik anders van mijn pukkels af?

Het is een lastige overweging. Sommige mensen hebben nergens last van en anderen voelen zich een half jaar verrot maar zijn daarna wel gelukkig met hun huid. Dat is een keuze die je moet maken.

Daarnaast; als je het niet trekt kun je altijd nog stoppen

Trouwens; ik heb 8 jaar de Diane geslikt. Geen pukkel minder. (wel een kind rijker)
@Viga, Ja pff lastig! En ja uitbraken zijn naar, heb sinds een week ook een maanlandschap hoofd, nou had ik weer benzoylperoxide gel gehaald en gisteren erop gesmeerd en nou trekt het weer weg. (gelukkig). En ja ik snap natuurlijk dat je er alles voor over hebt om die pukkels weg te laten gaan, ik heb dat zelf ook, zit ook alle opties te bekijken en heb ook alle soorten cremes e.d. geprobeerd.

Ik ga nu echinaforce en viola tricolor dagelijks slikken, weet niet of het wat uithaalt, maar dat merk ik vanzelf.

Ik zat net ook eens na te denken over hoe het nu ineens zo erg kan zijn, jaar geleden had ik er haast geen last meer van.. Nou denk ik dat het door mijn foundation, Dior Nude, komt. Ben dit ongeveer sinds die tijd gaan gebruiken..
Dat zou goed kunnen, ik heb dat probleem gehad met de Matt Lumiere van Chanel.

Silliconen in cosmetica en creme's kunnen er ook voor zorgen dat je een uitbraak krijgt.

Benzoylperoxide heeft bij mij nooit geholpen, differin ook niet.

Ga je naar de derma toe?
Over de Roa, ik neem die pil standaard met 2 paracetamol. Dan is de hoofdpijn enigzins in de hand te houden.

Het schijnt na verloop van tijd minder te moeten worden.
@Viga, ja ik heb sowieso snel last van geirriteerde huid door cremes enzo, gebruik op dit moment even geen dagcreme omdat mijn net nieuwe aquamilk van lancaster is kapot gebeten door de hond.. -zucht- en heb geen zin om weer zo'n dure te kopen.

En nee ben nog nooit bij dermatoloog geweest, mocht nog niet van de HA, nu waarschijnlijk wel aangezien ik alle stappen heb gedaan en niets heeft geholpen.

Welke foundation gebruik je nu trouwens? Ik ga zo maar even naar de ici paris om advies vragen. Ik kon eigenlijk bijna alleen de dior hebben omdat ik hele lichte huid heb en die kleuren passen perfect.
Nu gebruik ik de stay true oil free makeup van Clinique. Dat is de enige waarvan ik geen pukkels krijg.

De Blemish solution van Clinque dekt goed en blijft lang zitten maar helaas krijg ik daar ook puistjes van.

Clinique heeft een vrij uitgebreid kleurenpalet, je kunt altijd proefjes vragen.

Als dagverzorging gebruik in Normaderm van Vichy.

Is die aquamilk fijn?

Jammer dat het allemaal zo duur moet, heb helaas geen geldboom

Ben heel benieuwd wat de derma zegt. Je kunt in principe een verwijzing eisen van je HA.
@Viga, Ik wou ook die foundation van clinique, maar die tinten zijn helaas te donker voor mijn huid. dan zie je zo'n oranje gloed, niet erg mooi.. Misschien moet ik maar poeder gaan gebruiken i.p.v foundation? Je hebt ook lichte poeders van clinique dacht ik.

En ja! dat is het naarste, de fijnste make up is het duurst. (naar mijn mening)

En ja ik ook.
En de normateint of dermablend van Vichy?

Als je aan de Roa gaat is poeder niet zo'n goed plan. Je huid droogt nogal uit tijdens de kuur en poeder zit daar heel lelijk op.

Foundation gaat nog wel.

Maargoed; als een poeder jou voldoende dekking heeft kun je dat proberen.
Voor mij werkt couvrance van avene heel goed, die is er ook in lichtere kleuren en kost ongeveer 19 euro. Ik gebruik niet het sponsje maar een kwast die ik elke dag goed schoonmaak, dat is hygienischer dan met je vingers.
@wiejoes, waar kun je avene kopen?

@Viga, kan je die alleen bij de apotheek halen? en heb je er ook testers van? aangezien ik niet weer verkeerde kleur wil halen.

Heb nu een tester van lancome teint miracle, hele fijne foundation! alleen hij is eigenlijk weer ieeets te geel voor mijn huid, je ziet zeg maar weer iets verschil.. Kan ook nog Dior Forever proberen als ik wil.
Ik koop t bij de huidtherapeute, maar sommige apotheken verkopen ook Avene
heb toch de lancome teint miracle, had nog een keer tester gehaald en bleek dat ik er gewoon te veel op had gedaan, nu zit het heel mooi! dekt ook goed, terwijl je maar heel weinig gebruikt. ik ben weer blij.
Ik gebruik clinique (creme en foundation) en soms inderdaad ook Avene.. (Avene verkopen ze bij medic apotheken)..

Ik ben bijna klaar met mn kuurtjeeee (sorry voor de beginners!) Het is t allemaal zo waard!!!!!!

Liefs happy me
Hallo allemaal,

Heb sinds mijn 11e al last van acne, ben aan de dianepil gegaan heb veel smeersels uitgeprobeerd, maar allemaal hadden ze nauwelijks of helemaal geen resultaat. Enige resultaat is dat ik me nu al zolang onzeker voel en niet zonder make up naar buiten ga.

Ik ben nu 23 en vind ik het wel tijd worden dat het minder word. Ben in mei voor het eerst naar de dermatoloog gegaan. Die schreef me minocycline voor, eerst een lagere dosis en daarna een hogere. Na een tijdje begon ik verschil te zien en in augustus was mijn huid sinds 10 jaar eindelijk weer een beetje gaaf. ik helemaal blij.Maar minocycline kan je niet non stop slikken dus toen de kuur was afgelopen weer naar de dermatoloog en zij zag ook het verschil. Ze stelde toen voor om aan de roaccutane te gaan, maar omdat het met mijn huid op dat moment zo goed ging en roaccutane toch wel wat bijwerkingen kan hebben heb ik toen besloten om het niet te doen. Ik kreeg toen differin gel. 1,5 maand nadat ik gestopt was met de minocycline en begonnen was met de differin gel kreeg ik weer last van een uitbraak en dit is niet minder geworden. De puistjes op mijn rug en borst kwamen ook weer terug.

Uiteindelijk weer een afspraak bij de dermatoloog gemaakt, omdat ik nu toch wel aan de roaccutane wilde( heb in de 4 keer dat ik er geweest ben 3 keer een ander iemand gehad) Kon het hele verhaal weer opnieuw vertellen, heel vervelend. Vragen die je de vorige keer al had beantwoord kwamen weer terug. Toen ik over roaccutane begon kapte hij het gelijk af. Veel te veel bijwerkingen en absoluut niet nodig. Ik kreeg weer een minocyclinekuur voorgeschreven. Ik nog proberen te vertellen dat het een goed resultaat had maar dat het snel terugkwam toen ik ermee stopte,en dat ik er gewoon vanaf wil. Ik moest toch maar 6 weken die kuur slikken en dan weer terugkomen. Heb toen ik thuis kwam de huisarts gebeld voor een afspraak. Kreeg niet het gevoel dat die dermatoloog naar me wilde luisteren. En om nou bij elke afspraak een andere dermatoloog te krijgen vind ik ook niet kunnen. kom net van de huisarts terug en die zei dat je minocycline met tussenpozen van een maand wel kan doorslikken. Maar dat minocycline alleen nut heeft op het moment dat je het slikt. Hij vond roaccutane op dit moment ook niet nodig. allemaal leuk en aardig maar ik wil er vanaf. Niet de ene maand je fijn voelen om de volgende maand weer een kutgevoel te hebben omdat je gezicht er weer onder zit.

Hoe ging dit bij jullie? Kregen jullie ook eerst andere middelen dan roaccutane voorgeschreven?Wat gaf de doorslag dat je uiteindelijk toch aan de roaccutane begon? Kwam de dermatoloog er zelf mee of ging dit ook moeizaam? Nog tips om bij de volgende afspraak de dermatoloog te overtuigen dat ik echt aan de roaccutane wil?

Nou sorry voor het lange verhaal het is langer geworden dan ik had gedacht maar moest het gewoon ff kwijt
hoi moi,

mijn huisarts deed ook niet wat ik wou.

ik wou graag naar de dermatoloog maar de dr vond dat ik eerst maar eens een kuur moest slikken van 3 maanden (doxycicline).

want dat zou de dermatoloog ook voorschrijven zei hij en dan had ik dat traject maar gehad, en om nou meteen aan de roa te gaan vond hij maar niks met al die bijwerkingen(paardemiddel).

maar na dat stoppen van die kuur kwam het na 2 maanden heftiger terug.balen....

naar een beautydag geweest en ze zeiden dat microdermabrasie wel iets voor me was en dat het vergoedt werd door het ziekenfonds.

dus weer naar de huisarts voor een verwijzing maar nee ... het leek hem te drastisch voor mijn gezicht.

zo eigenwijs als ik ben heb ik het toch gedaan en de rekening opgestuurd maar werd niet vergoedt omdat ze niet aangesloten was bij mijn ziekenfonds. eigen schuld , dikke bult...

en die bulten kwamen zal ik je vertellen.

ben weer naar mijn grote "vriend"geweest en zei dat er nu wel iets moest gebeuren want ik werd er depri van en had ineens een huilbui.

hij vroeg wat ik wou en ik zei; stuur me maar door.

zo gezegd zo gedaan en 2 dagen later zat ik bij de dermatoloog en ik was aan de roa (na de bloed en zwangerschaptest)

dat ging zonder problemen en ik ben er nog steeds blij mee.

heb goed resultaat .

ik hoop voor je dat het voor elkaar krijgt!

laat die tranen ook maar komen misschien helpt het en zeg maar dat je goede berichten leest op internet en dat je altijd kan stoppen als de bijwerkingen te erg worden.

(je moet de eerste 3 weken wel even "doorbijten" en niet meteen dan al willen stoppen).

we horen het nog wel,

groetjes van mij
Roacutane betekende voor mij eindelijk af van die acne! Ik ben op mijn 11e naar huisarts gegaan waar mijn moeder een doorverwijzing naar de dermatoloog eiste (werd er behoorlijk mee gepest en die vieze lotions/clerasil ed werkten helemaal niet!).

Mijn moeder en zwager hebben het ook gebruikt. alledrie hadden we dezelfde bijwerkingen: stemverlies maar vooral erg droge lippen. Ik had het er erg graag voor over want het werkte super. Ik heb het een aantal maanden gebruikt en de ellende verdween als sneeuw voor de zon! Daarna over op de Diane pil en die slik ik nog steeds. Ik heb nu een super mooie huid en haast nooit iets van uitslag meer. Iets waar ik alleen maar van kon dromen en nooit had verwacht.

@ moi86, mijn moeder slinkt al jaren (decennia!) minocycline. Als ze stopt krijgt ze meteen erge uitslag. Het bij ons een erfelijk iets.. Het verbnaast me dat je minocycline niet lang zou mogen gebruiken....
quote:Moi86 schreef op 02 november 2010 @ 11:21:

Hoe ging dit bij jullie? Kregen jullie ook eerst andere middelen dan roaccutane voorgeschreven?Wat gaf de doorslag dat je uiteindelijk toch aan de roaccutane begon? Kwam de dermatoloog er zelf mee of ging dit ook moeizaam? Nog tips om bij de volgende afspraak de dermatoloog te overtuigen dat ik echt aan de roaccutane wil?

Allereerst; welkom hier!

En ja, ik herken precies wat jij omschrijft wat betreft dermatologen. Ik heb ook al meerdere malen hetzelfde riedeltje doorlopen en ik heb ook hemel en aarde moeten bewegen om de roaccutane voor elkaar te krijgen. Mijn acné was steeds niet erg genoeg voor de dermatologen, maar zelf vond ik het wel erg! De laatste keer was ik het zo zat, dat ik het min of meer 'afgedwongen' heb, had mijn verhaal klaar, kon alles heel goed onderbouwen en wonder boven wonder trof ik ook een andere arts die wel mijn probleem begreep. Je moet dus echt een beetje mazzel hebben met de arts.

De derma die jou destijds wel aan de roa wilde helpen, heeft die daar niets over opgenomen in je dossier? En kan je niet terug naar die arts? Ik zou gewoon stug volhouden en zeggen dat je met de vorige derma had afgesproken dat je na zou denken over de roakuur en dat je nu beslist hebt dat je aan de roa wil beginnen. Je hebt al een ABkuur gehad, dus wéér een minocyclinekuur heeft niet zoveel zin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven