Zelfverzekerdheid waar haal je dat vandaan...

02-11-2010 14:12 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand hier een tip voor een leuk winkeltje waar ik een flinke pot zelfvertrouwen kan kopen misschien??

Nee hoor, weet ook wel dat het niet zo werkt! Maar ik ben op zoek naar oefeningen, tips, trucs enzovoorts waarmee je kunt werken aan een beter zelfbeeld. Sinds een paar jaar 2x moeder geworden en sindsdien supersuperonzeker, ik denk vooral in spoken en beren en ongevallen en fouten die ik maak. Ik wil graag wat relaxter worden en wat meer het gevoel krijgen dat ik het goed doe. Het geloof dat dit vanzelf komt ben ik allang kwijt...
Zelfvertrouwen op het gebied van werk, moederschap, uiterlijk...?
Het komt echt voor op alle vlakken van mijn leven - als partner, moeder, dochter, zus, werknemer... Voorheen kon ik het wel handelen, maar het is net alsof mijn schild heel dun is geworden sinds ik moeder ben en alles wat ik vind of wat anderen vinden kei en keihard bij me binnen komt. Vooral de negatieve dingen dan he.
Ga eens opschijven wat je onzeker maakt en wat maakt dat je je goedvoelt. Dan kan je beter gaan begrijpen waarom en waneer je onzeker wordt en dit zelf uit je hoofd praten.

En dan bedoek ik echt dagelijks in een schriftje

Stap 1: Beschrijf de situatie

Stap 2: Beschrijf je gevoelens en gedrag

Stap 3: Beschrijf je gedachten

Stap 4: Beschrijf gewenst gedrag

Stap 5: Daag ineffectieve gedachten uit

Stap 6: Vervang je ineffectieve gedachten door effectieve gedachten

Stap 7: Check of het werkt

Stap 8: Oefenen, oefenen, oefenen

Bron: http://www.leren.nl/cursu ... teit/ret/stappenplan.html
Ik denk dat het belangrijk is dat je aandacht besteed aan de dingen die wel goed gaan. Dus benoem hardop wat je vind dat goed is gegaan, zelfs als je het in het begin niet gelooft, wel hardop zeggen. Je moet weer het gevoel krijgen dat je op jezelf kan vertrouwen en dat je het voor jezelf goed genoeg doet.
Ik doe sinds kort aan theatersport. En ik ben helemaal niet iemand voor zoiets. Maar 't is verdomd goed voor mijn zelfverzekerdheid. Misschien zoiets?
Joh, andere mensen doen ook maar wat.
het is hier binnen beter dan buiten
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Mijn grote aha-erlebnis kwam toen ik leerde dat andere mensen niet met jou bezig zijn... maar met zichzelf, net als jij. :-)

Eens met bettypage ook....
ik had het zelf kunnen posten..... heel herkenbaar TO
Kijk eens bjj ivpp... wellicht iets voor jou?

Wat betreft die opmerking dat andere mensen met zichzelf bezig zijn en niet met jou vind ik een hele goede. Zo is het wel. Ga maar eens met mensen in gesprek: hoe snel een gesprek overgaat van jou naar de ander.
Heel herkenbaar inderdaad. Wat bij mij wel hielp (tip van een psycholoog): je gewoon gaan gedragen ALSOF je heel zelfverzekerd bent. Als je bv rechtop loopt en rustig ademt, dan voel je je vanzelf een stuk zekerder.

Verder heeft het mij ook geholpen herinneringen waarin je trots was op jezelf (bij mij bv het gevoel dat ik had toen ik net bevallen was), terughalen in situaties waarin ik onzeker ben. Als je daaraan dan terugdenkt krijg je ook weer positieve energie.

Een beetje zweverig misschien, maar bij mij werkt het.

Succes!
Heel herkenbaar en ben het ook wel eens met de meeste reacties, maar zelfverzekerdheid/onzekerheid is natuurlijk iets dat op zoveel verschillende niveau's kan voorkomen, niet alleen maar in een gesprek, of in een nieuwe omgeving oid.

Dus de methode 'ach, iedereen heeft het, en iedereen is met zichzelf bezig' is niet in alle gevallen een goede, omdat het soms gewoon dieper gaat.
Ik kan je vertellen dat ik behooorlijk onzeker ben geweest in het verleden, over werk, vrouwen, vrienden, m'n uiterlijk en weet ik veel wat en ik heb mezelf de grootste existentiele vragen gesteld en het hing allemaal samen met elkaar. Ik kwam er gewoon geleidelijk achter dat het niet nodig was om onzeker te zijn, dat het vooral had te maken met veel te hoge eisen die ik aan mezelf stelde en de mate waarin andere mensen zouden vinden dat ik te kort schiet. Dat heb ik eerst radicaal moeten laten vallen (6 weken ziekteverlof). Ik heb via m'n werk op een gegeven moment ook nogal publieke dingen moeten doen en ken ik een rijtje BN'ers en die waren soms ook onzeker en zelfs wat timide (vooral de mensen in de culturele sector, maar ook sommige politici, zodra ze iets buiten hun comfortzone kwamen). Maar het grappige is dat die ervaringen minder met me deden dan het snel gekomen inzicht zo'n 4 jaar geleden dat mensen echt niet zoveel met jou bezig zijn. Dat vragen onzekere mensen zich namelijk steeds af, ojee, wat vindt diegene van mij? Nou, veelal niet zoveel, dus. Er gaat ook wat zelfoverschatting achter schuil. Jij bent niet het centrum van het universum. En als het wel negatief is wat anderen denken... 't zal wel. Als het terecht is leer ik er graag van en zo niet, dan ben ik gewoon van teflon. Dat laatste is geleidelijk over 5 jaar ingezonken. Het boeit me gewoon niet meer wat [ik schreef hier eerder "een flapdrol", maar ik bedoel eigenlijk:] mensen die niet zo belangrijk voor me zijn, van mij vinden. Als je zo'n toestand eenmaal hebt bereikt, gaat het nooit meer weg, tenzij je daar bewust aan werkt en voor kiest. Verder zit iedereen maar wat te klooien, en je eigen klooilevel omlaag brengen is niet heel moeilijk.
Ik kwam gister ineens tot het besef dat ik mezelf veelte serieus neem. Als ik in een gesprek of presentatie ofzo iets (in mijn ogen) doms of stoms zeg, dan zit ik uren daarna nog te bedenken hoe dom ik ben.

Tot ik ineens bedacht dat domme opmerkingen van andere mensen bij mij altijd het ene oor ingaan en het andere eruit.

Dus ik denk niet dat anderen nog steeds zitten te giebelen over wat ik vorige week of gister of een uur geleden gezegd heb. Sterker ik denk dat 9/10 het alweer vergeten zijn.
Da's een goed voorbeeld, avianflu...
Waarom koop je niet zo een zelfhulpboek? Het klinkt een beetje suf, maar ik heb er echt heel veel aan gehad, er staan echt eye-openers in die boeken.
Ja , heb inmiddels iets besteld bij de bieb, kan het vandaag ophalen! Dankjewel voor jullie tips, ik denk er regelmatig aan. Ik merk wel dat ik bevestiging van anderen (bijv partner) heel belangrijk vind. Eigenlijk te. Want het blijft nu uit en daar kan ik dus niet zo goed tegen. Ik noem hem een goede vader, geef complimenten enzovoorts maar het komt niet terug. Ja, een kattige opmerking, dat wel ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven