Gezondheid alle pijlers

Endometriose te zien met hysteroscopie?

02-11-2010 16:52 20 berichten
Hoi allemaal!

Even een vraagje: vriendin van mij is onlangs bij een gynaecoloog geweest met allerlei klachten. De gynaecoloog heeft nu een vermoeden geuit van endometriose en heeft haar aangemeld voor een hysteroscopie, zo vertelde mijn vriendin. Maar is endometriose wel te zien met een hysteroscopie? In mijn ogen moet dit dan toch een laparoscopie zijn, of zit ik er nu naast? Ik wilde mijn vriendin niet van streek maken door hierover te beginnen, maar ik vroeg het me toch af hoe het nu zit....

Groetjes,

Jolie
Ik gok zomaar dat die arts daar beter van op de hoogte is dan jij.
Dank je voor je vriendelijke bijdrage.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Jolie,

Ik weet het niet zeker, maar met een hysteroscopie wordt alleen in de baarmoeder gekeken. En volgens mij kan endometriose ook buiten de baarmoeder zitten.

Misschien dat ze eerst in de baarmoeder willen kijken en zien ze daar niets, dat ze dan alsnog een laparoscopie doen.
quote:nolleke schreef op 02 november 2010 @ 16:58:

Hoi Jolie,

Ik weet het niet zeker, maar met een hysteroscopie wordt alleen in de baarmoeder gekeken. En volgens mij kan endometriose ook buiten de baarmoeder zitten.

Misschien dat ze eerst in de baarmoeder willen kijken en zien ze daar niets, dat ze dan alsnog een laparoscopie doen.

Volgens mij is het belangrijkste kenmerk van endometriose nou net dat het buiten de baarmoeder zit.

Een hysteroscopie is, voor zover ik weet, een methode om in de baarmoeder te kijken en te zien (met behulp van contractvloeistof) of de eileiders doorgankelijk zijn. Toen zwanger worden bij mij niet leek te lukken, moest ik een hysteroscopie (en bleek een paar dagen later zwanger, dus nooit gehad).

Ik weet dat je endometriose kunt "zien" op een MRI, maar of ze een dergelijk duur onderzoek doen alleen om endometriose aan te tonen, weet ik niet.
Dat heb je goed hoor, alleen door middel van een laparoscopie kan de diagnose endometriose gesteld worden

zie ook http://guidelines.endometriosis.org/con ... nosis.html

dat is de officiele richtlijn!
Hoi Sassefras & Nolleke,

Dank voor jullie antwoorden.

Dat was dus ook mijn gedachte, dat het belangrijkste kenmerk van endometriose is dat het dus vaak buiten de baarmoeder zit. Natuurlijk wil ik de vermoedens van een arts niet tegenspreken, maar bij mijn weten (en ik heb wel iets van een medische achtergrond) zou een laparoscopie dan toch logischer zijn bij dit vermoeden. Ik zou het zo sneu vinden als mijn vriendin straks misschien 2x een ingreep moet ondergaan, omdat het eerste niets zou opleveren...
quote:aarbeienblond schreef op 02 november 2010 @ 17:21:

Dat heb je goed hoor, alleen door middel van een laparoscopie kan de diagnose endometriose gesteld worden

zie ook http://guidelines.endometriosis.org/con ... nosis.html

dat is de officiele richtlijn!Dank je wel, aarbeienblond!
Dit heb ik even gekopieerd van een site:

Bij endometriose bevindt het slijmvlies dat de binnenkant van de baarmoeder bekleedt zich ook buiten de baarmoeder: in de buikholte of in de eierstokken

Dus inderdaad, een laparoscopie zou beter zijn. Ik zou het toch even tegen je vriendin zeggen, zodat zij het kan navragen bij haar arts.
Sorry, mosterd!
Hoi Eva!

Geen mosterd hoor, wat mij betreft. Hoe meer visies, hoe beter. Dank je wel!

Groetjes,

Jolie
Hallo Jolie,

Ik heb zelf ook endometriose, een erg vervelende aandoening.

Ik heb erg veel informatie gehaald van de site van de endometriose stichting. www.endometriose.nl

Wat ik vooral ervaren heb, is dat steun en begrip van directe omgeving erg belangrijk is. De endometriose kost mij veel energie, en dit is voor mensen soms moeilijk te begrijpen. Het is niet zichtbaar zoals een gebroken been...

Ik hoop dat jij en je vriendin wat aan de site hebben. Je kunt er ook boekjes bestellen.
anoniem_36343 wijzigde dit bericht op 02-11-2010 18:22
Reden: schrijf foutje
% gewijzigd
Hoi Jolie

Bij mij werd er een hysterdinges en laparodinges in 1x uitgevoerd, misschien dat dat bij je vriendin ook het geval is?

Door endometriose er ook baarmoederslijmvlies stukjes in je eileider terecht komen en zo de boel verstoppen, wat bij mij dus het geval was aan 1 kant, daar komen ze alleen maar achter door een hysterodinges. Daarna hebben ze in mn buikholte gekeken, en hebben ze her en der wat verwijdert en losgemaakt, behalve op mn blaas dat durfde ze niet weg te halen.
@ MeSoHappy: Had jij ook erge darmklachten door jouw endo? Daar heb ik de laatste tijd erg veel last van namelijk......heel erg moe word ik er van, letterlijk en figuurlijk!
@Bella: Ik heb wel moeilijke darmen, en als ik ongesteld ben kan ik amper naar toilet de eerste 2 dagen door de pijn.

Vermoeidheid herken ik wel, maar ik heb ook FM, dus ik weet eigenlijk niet anders dan dat ik sneller moe ben.

Ik kwam door uitblijven van zwangerschap erachter dat ik endometriose heb trouwens, daarvoor altijd met een pijnstiller bij de HA weggestuurd, ik heb altijd al helse pijn gehad de eerste 2 dagen van mn ongesteldheid, en rond eisprong ook. Heb ook altijd een gevoelige buik zeg maar, als iemand me onverwacht een duwtje in mn buik geeft per ongeluk ofzo dan doet mij dat al mega pijn.

Slik jij de pil Bella? en slik jij hem door ivm de endometriose?
Ja, ik slik de pil continue door voor de endo. Ben nu sinds twee maanden gestopt op aanraden van de gyneacoloog, omdat ik klachten had die door de pil konden komen. Sta nu wel onder strengere controle. Maar ik merk dat de buikpijn weer erg toeneemt, maar ben nog niet ongesteld geweest. Slik de pil al ruim 20 jaar, waarvan nu 6 jaar continue. Dus voordat de cyclus weer op gang komt...Ik kwam trouwens door een cyste erachter dat ik endo heb, door een kijkoperatie.

Maar ik weet inderdaad ook niet beter dat ik buikpijn heb. Soms voel ik het erg in mijn buik als ik gewoon loop....Ga wel iedere dag 3 kwartier op de fiets, en probeer te sporten. Maar de laatste weken heb ik daar de energie niet voor...

Misschien een domme vraag...maar wat is FM?
Dames, dank jullie wel voor de antwoorden. Ik heb mijn vriendin net even gesproken en haar voorzichtig ingelicht dat het wellicht verstandig is om nog een keer om duidelijkheid te vragen en te overleggen over hystero- of laparoscopie. Ze gaat morgen de polikliniek bellen hoe nu verder.

Groetjes, Jolie
Je bent een goeie vriendin Jolie!!
quote:Bella1 schreef op 02 november 2010 @ 18:59:

Misschien een domme vraag...maar wat is FM?Ik denk fibromyalgie
Ik heb een hysteroscopie gehad en dat was om IN de baarmoeder te kijken. Endometriose zit juist buiten de baarmoeder dus het lijkt me dat jij gelijk hebt.

Een laparoscopie wordt inderdaad gedaan om endometriose op te sporen.

Wel is een hysteroscopie minder belastend dan een laparoscopie dus wellicht wil de arts eerst de hystero doen om andere dingen (zoals vleesbomen of andere afwijkingen in de baarmoeder) eerst uit te sluiten? Dat zou natuurlijk ook een goede mogelijkheid kunnen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven