doorbetaling in pauze's
dinsdag 2 november 2010 om 17:18
Bij ons op het werk kregen we tot vorig jaar de pauze van 10.00 tot 10.15 uur en 15.00 tot 15.15 uur gewoon betaald.
Toen opeens moesten we onze eigen uur pauze van 12 tot 13 inkorten naar 3 kwartier en kregen werd de pauze van 15.00 uur voor onze eigen rekening.
(dat terwijl de meeste klanten in hun pauze bellen, dus je om 15.00 uur 9 van de 10 keer aan de telefoon zit voor de baas, in je eigen tijd)
Niemand heeft zich hier toen echt druk over gemaakt want wij werken van 8 tot 17 en eerst werd hier een uur pauze van ingehouden (12 - 13) Toen dus een kwartier minder pauze. Maar nog wel steeds hetzelfde uitbetaald.
Maar nu wil onze werkgever de pauze van 10 uur ook niet meer betalen. dus of we krijgen een kwartier per dag minder uit betaald. dat is toch 1,25 uur per week en 5 uren per loonperiode. (65 uren op jaarbasis)
Maar ik weet nu al dat als we hier tegen in gaan dat hij gaat zeggen. Dan verkorten we lunchpauze naar een half uur.
en blijft het salaris hetzelfde.
Maar mag dit zomaar????
Toen opeens moesten we onze eigen uur pauze van 12 tot 13 inkorten naar 3 kwartier en kregen werd de pauze van 15.00 uur voor onze eigen rekening.
(dat terwijl de meeste klanten in hun pauze bellen, dus je om 15.00 uur 9 van de 10 keer aan de telefoon zit voor de baas, in je eigen tijd)
Niemand heeft zich hier toen echt druk over gemaakt want wij werken van 8 tot 17 en eerst werd hier een uur pauze van ingehouden (12 - 13) Toen dus een kwartier minder pauze. Maar nog wel steeds hetzelfde uitbetaald.
Maar nu wil onze werkgever de pauze van 10 uur ook niet meer betalen. dus of we krijgen een kwartier per dag minder uit betaald. dat is toch 1,25 uur per week en 5 uren per loonperiode. (65 uren op jaarbasis)
Maar ik weet nu al dat als we hier tegen in gaan dat hij gaat zeggen. Dan verkorten we lunchpauze naar een half uur.
en blijft het salaris hetzelfde.
Maar mag dit zomaar????

dinsdag 2 november 2010 om 17:27
dinsdag 2 november 2010 om 17:42
Bedankt voor jullie reactie's
dit is mijn 4e baan.
2 waren detailhandel
en 2 (incl. huidige) administratie.
bij allemaal heb ik tot nu toe om 10 uur en om 15 uur een kwartier pauze gehad. En werd dit ook altijd doorbetaald.
De lunchpauze was altijd voor eigen rekening.
Ik vind het ook niet erg als je pauze hebt dat dit niet doorbetaald wordt. Want als je niet werkt waarom moeten ze je dan betalen.
In de detailhandel wordt je echt door een collega overgenomen en doe je echt je pauze niks.
Maar op zoiets als de administratie, dan gaat het de hele dag door.
Dus als het kan heb je pauze en kan het niet heb je dit niet..
maar aangezien we het dan straks helemaal niet meer betaald krijgen, is het toch dom als je door moet werken?
het is ook niet echt klantvriendelijk als je de telefoon bijvoorbeeld gewoon lekker overlaat gaan, want wij hebben pauze.
Dat zou mijn werkgever ook niet accepteren.
Maar mijn vraag is meer, omdat we het nu wel betaald krijgen, kan mijn werkgever dit dan zomaar afschaffen?
je wordt eigenlijk gekort op je salaris.
dit is mijn 4e baan.
2 waren detailhandel
en 2 (incl. huidige) administratie.
bij allemaal heb ik tot nu toe om 10 uur en om 15 uur een kwartier pauze gehad. En werd dit ook altijd doorbetaald.
De lunchpauze was altijd voor eigen rekening.
Ik vind het ook niet erg als je pauze hebt dat dit niet doorbetaald wordt. Want als je niet werkt waarom moeten ze je dan betalen.
In de detailhandel wordt je echt door een collega overgenomen en doe je echt je pauze niks.
Maar op zoiets als de administratie, dan gaat het de hele dag door.
Dus als het kan heb je pauze en kan het niet heb je dit niet..
maar aangezien we het dan straks helemaal niet meer betaald krijgen, is het toch dom als je door moet werken?
het is ook niet echt klantvriendelijk als je de telefoon bijvoorbeeld gewoon lekker overlaat gaan, want wij hebben pauze.
Dat zou mijn werkgever ook niet accepteren.
Maar mijn vraag is meer, omdat we het nu wel betaald krijgen, kan mijn werkgever dit dan zomaar afschaffen?
je wordt eigenlijk gekort op je salaris.
dinsdag 2 november 2010 om 17:43
Bij ons worden de gezamenlijke koffiepauzes ('s morgens van 10:30 - 10:45 uur en 's middags van 15:30 - 15:45 uur) doorbetaald. Gewoon omdat we een top directie hebben, die wil dat we even socializen, omdat we de rest van de dag op verschillende afdelingen zitten. (Tussendoor drinken we ook gewoon liters thee/koffie.)
dinsdag 2 november 2010 om 17:46
Doorbetaalde pauzes zijn niet verplicht, dus dat was destijds dan een meevaller. Wel geldt de Arbeidstijdenwet (artikel 5:10)
Tot 8 uur werken heb je recht op een pauze van 30 minuten aaneengesloten, werk je meer dan 8 uur, dan komt er een kwartier bij en werk je meer dan 10 uur dan komt er weer een kwartier bij. Pauze is pauze, dus je werkt niet.
En als je telefonisch bereikbaar moet blijven, dan kan er toch in ploegen geluncht worden? Zo blijft de afdeling telefonisch bereikbaar en kun je als medewerker pauzeren.
Tot 8 uur werken heb je recht op een pauze van 30 minuten aaneengesloten, werk je meer dan 8 uur, dan komt er een kwartier bij en werk je meer dan 10 uur dan komt er weer een kwartier bij. Pauze is pauze, dus je werkt niet.
En als je telefonisch bereikbaar moet blijven, dan kan er toch in ploegen geluncht worden? Zo blijft de afdeling telefonisch bereikbaar en kun je als medewerker pauzeren.
Ik weet niet of het zomaar mag, maar ik vraag me wel af waarom je in een administratieve functie zo vasthoudt aan die 15 minuten pauze? Je gaat mij namelijk niet vertellen dat je buiten de pauze om nooit een paar minuten met een collega praat of even een kopje thee gaat halen ofzo. Bovendien is een uur lunchpauze behoorlijk lang. Dat zou ik echt zonde van mijn tijd vinden. Wat doe je in dat uur?

Ik begrijp niet dat je op een administratie geen pauze kunt houden... lijkt me stug. Is het geen secretariaat? Bij ons gaan de dames om en om met pauze. Dus van 12.30 tot 13.00 en van 13.00 tot 13.30.
Als jij normaal gesproken in je pauze doorwerkt omdat er geen alternatief dan zou ik met de leidinggevende om tafel gaan en bespreken hoe jouw werk tijdens de pauze kan worden opgenomen.
Als jij normaal gesproken in je pauze doorwerkt omdat er geen alternatief dan zou ik met de leidinggevende om tafel gaan en bespreken hoe jouw werk tijdens de pauze kan worden opgenomen.
dinsdag 2 november 2010 om 17:57
@zwuppeliennn: ik heb een adm. functie inderdaad maar wij runnen meerdere internetshop's dus dat is 24 uur per dag druk..
ik ben wel collegiaal dus ik zou nooit tegen mijn collega's zeggen, dat hoort niet bij mijn functie, dus ik ga op pauze en de rest red zich maar.. en het gaat me ook niet om de pauze's. maar om het salaris, kan een werkgever je zomaar korten...
Nu werken we 9 uur en krijgen er 8 betaald. Dan nog maar 7,75 uur.
Wij kunnen ook de hele dag zo vaak koffie halen als we willen, dus die kwartiertjes zijn ook onzin, wel goed voor de teambuilding trouwens.
En 3 kwartier tussen de middag is ook veel, ik werk ook meestal even door, en neem dan 20 of 30 minuten.
ik ben wel collegiaal dus ik zou nooit tegen mijn collega's zeggen, dat hoort niet bij mijn functie, dus ik ga op pauze en de rest red zich maar.. en het gaat me ook niet om de pauze's. maar om het salaris, kan een werkgever je zomaar korten...
Nu werken we 9 uur en krijgen er 8 betaald. Dan nog maar 7,75 uur.
Wij kunnen ook de hele dag zo vaak koffie halen als we willen, dus die kwartiertjes zijn ook onzin, wel goed voor de teambuilding trouwens.
En 3 kwartier tussen de middag is ook veel, ik werk ook meestal even door, en neem dan 20 of 30 minuten.
dinsdag 2 november 2010 om 18:00
dinsdag 2 november 2010 om 18:01
Je werkt 7,75 uur en krijgt dan ook zoveel betaald. Dat je er 9 uur zit op een dag, is weer iets anders.
Maar goed, bel gewoon even de vakbond of het juridisch loket om te vragen hoe het nou precies in de wet staat.
Waarom vind je het trouwens geen probleem om in je middagpauze door te werken? Dat krijg je ook niet betaald.
Maar goed, bel gewoon even de vakbond of het juridisch loket om te vragen hoe het nou precies in de wet staat.
Waarom vind je het trouwens geen probleem om in je middagpauze door te werken? Dat krijg je ook niet betaald.
dinsdag 2 november 2010 om 18:08
jawel wij werken met een kloksysteem. waar we gewoon om 8.00 in klokken en in de lunchpauze in en uit moeten klokken en als we naar huis gaan weer uit klokken.
Die kwartier om 15.00 uur die we nu niet betaald krijgen, trekt het kloksysteem er automatisch af. dat zou straks ook om 10.00 uur gebeuren denk ik.
Dus als wij in de lunchpauze of na 17.00 uur langer doorwerken krijg je dit wel gewoon betaald.
ik ben niet lid van een vakbond, kun je dan wel gewoon dit soort vragen stellen?
Die kwartier om 15.00 uur die we nu niet betaald krijgen, trekt het kloksysteem er automatisch af. dat zou straks ook om 10.00 uur gebeuren denk ik.
Dus als wij in de lunchpauze of na 17.00 uur langer doorwerken krijg je dit wel gewoon betaald.
ik ben niet lid van een vakbond, kun je dan wel gewoon dit soort vragen stellen?
dinsdag 2 november 2010 om 18:25
Mijn pauze's worden ook niet doorbetaald wat ik eigelijk wel onzin vind.
Ik werk in de detailhandel en door "bezuinigingen" staan wij altijd met zijn 2e in de winkel, Officieel mogen wij de winkel verlaten in de pauze maar dat is niet veilig voor de andere collega.
Wij zitten dan dus elk pauze achter in het dagverblijf met de deur open "want je moet natuurlijk wel klanten in de gaten houden" Veel klanten vragen iets en 9van de 10x moet ik naar de kassa om geld te wisselen of iets voor iemand pakken. Wat dus betekent dat ik ook in mijn pauze doorwerk.
Zou mijn pauze's dus ook doorbetaald willen.
Ik werk in de detailhandel en door "bezuinigingen" staan wij altijd met zijn 2e in de winkel, Officieel mogen wij de winkel verlaten in de pauze maar dat is niet veilig voor de andere collega.
Wij zitten dan dus elk pauze achter in het dagverblijf met de deur open "want je moet natuurlijk wel klanten in de gaten houden" Veel klanten vragen iets en 9van de 10x moet ik naar de kassa om geld te wisselen of iets voor iemand pakken. Wat dus betekent dat ik ook in mijn pauze doorwerk.
Zou mijn pauze's dus ook doorbetaald willen.
dinsdag 2 november 2010 om 18:36
Het bedrijf waar ik werk hebben we een half uur lunchpauze om en om (het is een groot bedrijf) + 2 extra pauze's van 10.00 tot 10.10 uur en 15.00 tot 15.10 uur. Wij krijgen gewoon doorbetaald. Daarnaast mogen we zovaak koffie/thee e.d halen als we willen en als het werk het toelaat. Denk dat het bij elk bedrijf anders is. Mijn vorige baan kreeg ik ook doorbetaald in de pauze alleen hadden we lunchpauze en geen extra pauze's en we mocht ook daar zelf koffie/thee pakken hoevaak we wilden. Maar je kan kijk volgens CAO-voorwaarden of in de personeelshandboek, daar zal vast het e.e.a. instaan.
dinsdag 2 november 2010 om 18:49
Ik vind dat als je een adm. functie hebt er geen koffie/thee pauze hoeft te zijn. En als ze er wel zijn en ze houden ze in, maar je kan er geen gebruik van maken, dan zou ik een half uur eerder naar huis gaan. Ze zijn er immers al vanaf gehaald, je kan ze niet nemen ivm de telefoon aannemen, dus dan maar eerder naar huis. Moet je eens kijken hoe snel ze ze intrekken.
Heb ooit eens in een groentenzaak gewerkt, stond tot mijn enkels in het water met groenten erin (nee geen soep) tijdens de pauze, (snijruimte).
En moest ik de deur in de gaten houden, kwam er een klant dan was mijn pauze voorbij. Bovendien moest ik al om 7.00 uur in de zaak zijn om alles klaar te zetten en voor te snijden. 9.00 uur ging de winkel open en ging mijn werktijd in. Om 18.00 uur ging de winkel dicht en eindigde mijn werktijd, maar ik moest nog wel even tot 19.00 uur schoonmaken.
Daar was ik dan ook heel snel weer weg...
Heb ooit eens in een groentenzaak gewerkt, stond tot mijn enkels in het water met groenten erin (nee geen soep) tijdens de pauze, (snijruimte).
En moest ik de deur in de gaten houden, kwam er een klant dan was mijn pauze voorbij. Bovendien moest ik al om 7.00 uur in de zaak zijn om alles klaar te zetten en voor te snijden. 9.00 uur ging de winkel open en ging mijn werktijd in. Om 18.00 uur ging de winkel dicht en eindigde mijn werktijd, maar ik moest nog wel even tot 19.00 uur schoonmaken.
Daar was ik dan ook heel snel weer weg...
dinsdag 2 november 2010 om 18:54
Wat staat er in je contract? Staat er iets in je cao? Hebben jullie een ondernemingsraad? Bij deze laatste kun je ook navraag doen. Bij ons gaan dit soort zaken wel eerst via de Ondernemingsraad.
Als je een contract hebt van 8 uur per dag en dat wordt veranderd in 7,75 uur per dag, dan lijkt het mij niet dat dit zomaar aangepast kan worden. Dit is een verandering van je contract.
Als je een contract hebt van 8 uur per dag en dat wordt veranderd in 7,75 uur per dag, dan lijkt het mij niet dat dit zomaar aangepast kan worden. Dit is een verandering van je contract.
dinsdag 2 november 2010 om 18:55