welk gedichtje had jij op het geboortekaartje?

16-11-2006 17:24 1102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er een tijd geleden een topic over was, kan hem nu even niet vinden via de zoekfunctie.

Over een week of 7 wordt ons kleintje geboren (als het goed is tenminste )

Geboortekaartje zijn we nog niet echt uit. Ook niet of we een dichtregeltje doen of wat dan ook. Ben nog wat zoekende.

Met welk idee zijn jullie gaan zoeken naar een gedichtje? Schreef je het vanuit een broertje of zusje, of vanuit jezelf, of gewoon een mooie regel?

Ik wil heel graag kijken of we kunnen verwoorden wat voor wonder we het vinden dat er een kleintje van ons op de wereld is / komt.

Ben benieuwd!
Leuk! Ik vind het juist erg bijzonder als je je eigen gedichtje hergebruikt. Daar heb ik zelf ook aan zitten denken bij mijn dochter. Het heeft wel iets symbolisch vind ik.
quote:melissa1986 schreef op 02 november 2010 @ 12:38:

[...]

deze stond op mijn eigen geboorte kaartje, ik zit eraan te denken om deze ook voor onze derde te gebruiken, zou dat raar zijn?

Nee, juist mooi! Ik zou het doen.

Erwt, ik ben bijna op de helft
Stressed is just desserts spelled backwards

[...]

deze stond op mijn eigen geboorte kaartje, ik zit eraan te denken om deze ook voor onze derde te gebruiken, zou dat raar zijn?

ik vind het wel leuk om me eigen gedichtje te gebruiken...Niet raar hoor, ik vind dat juist wel wat hebben. Doen!

[...]

ik vind het wel leuk om me eigen gedichtje te gebruiken...Ik vind die lange zin op t laatst zo lelijk. Zo van, we moeten iets verzinnen wat rijmt en dat lukt niet in het gewenste aantal lettergrepen. Het "loopt" niet.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Hoewel het gedichtje niet mijn smaak is, vind ik het wel een leuk idee om je eigen gedichtje te gebruiken! Brengt mij op het idee om eens te kijken wat mijn ouders ook al weer bedacht hadden destijds.
Nu ben ik ook benieuwd wat mijn ouders verzonnen hadden op mijn eigen geboortekaartje! *gaat album zoeken*
quote:Very Cherry schreef op 02 november 2010 @ 13:31:

[...]

Ik vind die lange zin op t laatst zo lelijk. Zo van, we moeten iets verzinnen wat rijmt en dat lukt niet in het gewenste aantal lettergrepen. Het "loopt" niet.Maar voor ons zo bijzonder, is al een stuk beter idd
Mijn ouders hadden geen gedichtje maar meer iets wat mijn zussen dan zogenaamd hadden geschreven;

Heel gelukkig zijn wij met ons zusje wat papa en mama gekregen hebben en wat (*3 namen*) gaat heten.

En dan de namen van mijn ouders en zussen. Maar, voor die tijd waren ze heel modern, want ik heb een kaartje mét foto. Heel leuk, ik lig zo een beetje de suffe slaperige dikkop te zijn (9 pond) en mijn zusjes kijken dan heel lief naar mij.
Nooit eerder heeft de zon

de aarde zo innig gekust

Nooit eerder heeft de wind

de aarde zo innig omhelst

Als op jouw geboortedag

Ik moet er gewoon een beetje traantjes bij wegpinken.

Er staat ook nog een heel mooi gedicht voorin mijn babyalbum, die zal ik nog een keer opschrijven als ik meer tijd heb. Is wel erg lang voor een kaartje trouwens.
Ik zag vandaag een kaartje bij de VK van mensen die heel gelovig waren. Brrr, krijg ik toch altijd een beetje de griebels van. Heel vaak HEERE er op, in kapitalen.
quote:Very Cherry schreef op 02 november 2010 @ 13:31:

[...]

Ik vind die lange zin op t laatst zo lelijk. Zo van, we moeten iets verzinnen wat rijmt en dat lukt niet in het gewenste aantal lettergrepen. Het "loopt" niet.

Ik vind dat juist weer leuker dan wanneer alle zinnetjes hetzelfde aantal lettergrepen hebben. Vaak vind ik dat zo gekunsteld, zo sinterklazerig.

Als het je eigen gedichtje is en je wilt het gebruiken, dan zou ik er niets aan veranderen, dat doet in mijn ogen afbreuk aan het doorgeven van het gedichtje.
quote:Minie86 schreef op 03 november 2010 @ 11:46:

Nu ben ik ook benieuwd wat mijn ouders verzonnen hadden op mijn eigen geboortekaartje! *gaat album zoeken*

Wij zijn blij met de geboorte van

Bagheera

Vader, moeder, broer, zus achternaam

adres

Mijn aversie tegen lange gedichten en bonte geboortekaartjes is kennelijk genetisch bepaald.
quote:arrwen schreef op 02 november 2010 @ 09:55:

ik vind die slaap en rusttijden ook zo bijzonder, alsof je dat al van te voren weet als je kaartje bij de drukker ligt en je kind nog in je buik. Ik heb er wel eens over gedacht, na eerdere ervaringen, bellen kan tussen 2 en 5 snachts
quote:Minie86 schreef op 01 november 2010 @ 11:45:

[...]

Ik was echt als de dood voor spelfouten, heb geloof ik het hele kaartje 6 keer doorgelezen en gecontroleerd. Geen idee eigenlijk of het schapen of scheppen moet zijn. Ik woon in België en voor mij klink het niet raar in de oren, maar het kan ook gewoon aan mij liggen
quote:Miffy schreef op 02 november 2010 @ 12:05:

[...]

Deze staat met stip op 1 in de top tien van vreselijke geboortekaartjesteksten: teveel info over het priveleven van de versgebakken ouders en een joekel van een taalfout. Indrukwekkend.

Nu ik even teruglees is het waarschijnlijker dat er stond:

Toen hebben ze mij geschapen

Weet het niet meer vanbuiten

Maar het blijft vreselijk
quote:Minie86 schreef op 01 november 2010 @ 11:45:

[...]

Ik was echt als de dood voor spelfouten, heb geloof ik het hele kaartje 6 keer doorgelezen en gecontroleerd.

Ja, natuurlijk moet het scheppen zijn. Belachelijk zo'n fout op een kaartje. Moet de drukker je toch ook op wijzen. Het voltooid deelwoord van scheppen is geschapen haha

scheppen, schiep, geschapen
Mijn man had het geboortegewicht van onze dochter verkeerd doorgegeven. Hij had doorgegeven dat ze 8425 gram woog

Gelukkig mailde de drukker terug (we moesten het per mail doorgeven, kaartje online gekocht) met de vraag of we een peuter gebaard hadden, of dat het gewicht gewoon niet klopte
quote:a_nick_is_born schreef op 07 november 2010 @ 01:22:

Mijn man had het geboortegewicht van onze dochter verkeerd doorgegeven. Hij had doorgegeven dat ze 8425 gram woog

Gelukkig mailde de drukker terug (we moesten het per mail doorgeven, kaartje online gekocht) met de vraag of we een peuter gebaard hadden, of dat het gewicht gewoon niet klopte Mijn God, da's een reuze baby!
quote:a_nick_is_born schreef op 28 oktober 2010 @ 23:30:

ik zoek een woord

een heel nieuw woord

een woord dat niemand kent

ik zoek een woord

dat zeggen wil

dat jij de liefste bentedit: stond niet op ons kaartje, maar vind ik wel een mooi, toepasselijk gedichtje voor een eerste kindje.
quote:Chatterly schreef op 07 november 2010 @ 01:28:

[...]

Mijn God, da's een reuze baby!Dat was ze ook. Het was echt maar een cijfer verschillend, ze woog 4825gram. Ik zei dan ook tegen man "goh, vond je 4825gram niet zwaar genoeg of zo"? (Eerlijkheidshalve zei ik dit nadat ik was 'uitgefoeterd' want stel je toch voor als de drukker niet zo alert was geweest... Ik vind 'niets' erger dan een fout op een geboortekaartje'. )
quote:a_nick_is_born schreef op 07 november 2010 @ 01:31:

[...]

Dat was ze ook. Het was echt maar een cijfer verschillend, ze woog 4825gram. Ik zei dan ook tegen man "goh, vond je 4825gram niet zwaar genoeg of zo"? (Eerlijkheidshalve zei ik dit nadat ik was 'uitgefoeterd' want stel je toch voor als de drukker niet zo alert was geweest... Ik vind 'niets' erger dan een fout op een geboortekaartje'. )

Inderdaad goeie drukker. Ze zullen wel alert zijn op buitensporige info

Bij onze dochter hadden we dit gedichtje:

..alleen het kind

is nog als duizend jaren

nieuw en verwonderd

ligt het rond te staren

alsof de wereld

pas vandaag begint..
quote:Chatterly schreef op 07 november 2010 @ 01:37:

[...]

Inderdaad goeie drukker. Ze zullen wel alert zijn op buitensporige info

Bij onze dochter hadden we dit gedichtje:

..alleen het kind

is nog als duizend jaren

nieuw en verwonderd

ligt het rond te staren

alsof de wereld

pas vandaag begint..Ik vind het poëtisch mooi, maar snap deze vergelijking niet helemaal
quote:a_nick_is_born schreef op 07 november 2010 @ 01:39:

[...]

Ik vind het poëtisch mooi, maar snap deze vergelijking niet helemaal

Haha, het is ook bijna 22 jaar geleden. Ben de tekst een beetje kwijt.

Alles is veranderd behalve de pasgeborene van 1000 jaar geleden..

Zal het kaartje nog eens opzoeken
Alleen het kind is nog hezelfde

als voor duizend jaar geleden

nieuw en verwonderd

ligt het rond te staren

alsof de wereld

pas vandaag begint

Dat was hem

dacht ik....
quote:Chatterly schreef op 07 november 2010 @ 01:48:

Alleen het kind is nog hezelfde

als voor duizend jaar geleden

nieuw en verwonderd

ligt het rond te staren

alsof de wereld

pas vandaag begint

Dat was hem

dacht ik....

ah, das al beter

Ik vind het mooi!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven