sexueel misbruik
woensdag 3 november 2010 om 12:24
Hallo allemaal.Ik heb even een vraagje.Mijn man heeft vroeger toen hij 13 jaar was op een internaat in Eindhoven gezeten.Nu is laatst bekend geworden dat die priesters daar kinderen hebben misbruikt.Mijn man zegt dat er bij hem nooit iets gebeurt is(gelukkig zou je zeggen)maar kan het ook zo zijn dat hij dat jarenlang vedrongen heeft?Geblokkeerd zeg maar.Ik kom daarop omdat zijn gedrag de laatste tijd zo verandert is.Stemmingswisselingen,naar doen tegen zijn eigen kids,tegen mij afstandelijk doen.Hij zet zich af tegen ons,zijn gezin wat hem het dierbaarst hoort te wezen.Ik ben op zoek naar een verklaring voor zijn gedrag de laatste tijd,en nu kwam het uit dat ze op dat internaat ook van die smerige dingen met kinderen uitgespookt hebben(het is te gruwelijk voor woorden)Wie herkent dit of kent iemand in zijn omgeving die dit ook heeft meegemaakt?Graag serieuse antwoorden,want ik zit er heel erg mee.Mijn gezin gaat er aan onderdoor.En als we weten wat het is wat mijn man heeft,is er misschien een oplossing te vinden.
woensdag 3 november 2010 om 12:29
Ik heb er geen verstand van, maar kan me wel voorstellen dat iemand zoiets heel diep wegstopt en verder gaat met zijn leven. Als het dan allemaal in de media komt, komt het weer naar boven en is het extra confronterend lijkt me. Is er landelijk een hulplijn of iets dergelijks voor die slachtoffers opengesteld? (Ik denk dat zoiets er wel moet zijn.) Dan zou je daarheen kunnen bellen en je vragen bij hen neer kunnen leggen.
Sterkte
Sterkte
woensdag 3 november 2010 om 12:38
Het is buiten het feit of je het zelf bent of niet natuurlijk heel heftig om deze informatie over zo'n internaat te lezen.
Wanneer je indirect betrokkene bent is het driedubbel zo heftig. Ik kan me voorstellen dat je partner misschien wél mensen kent die direct met het misbruik t maken hebben gehad, of dat er vroeger op het internaat misschien zelf wel over gesproken is.
In hoeverre heb je het besproken met hem?
Wanneer je indirect betrokkene bent is het driedubbel zo heftig. Ik kan me voorstellen dat je partner misschien wél mensen kent die direct met het misbruik t maken hebben gehad, of dat er vroeger op het internaat misschien zelf wel over gesproken is.
In hoeverre heb je het besproken met hem?
woensdag 3 november 2010 om 12:41
quote:heleen1234 schreef op 03 november 2010 @ 12:38:
Het is buiten het feit of je het zelf bent of niet natuurlijk heel heftig om deze informatie over zo'n internaat te lezen.
In hoeverre heb je het besproken met hem?Ik wist wel dat hij daar vroeger heeft gezeten voor 2 jaar,maar het is nooit verder ter sprake gekomen,Tot het nu inderdaad allemaal in de media is.Hij denkt zelf dat er niks is gebeurt,maar ik betwijfel het.En ik ga er ook zeker weer met hem over praten
In hoeverre heb je het besproken met hem?Ik wist wel dat hij daar vroeger heeft gezeten voor 2 jaar,maar het is nooit verder ter sprake gekomen,Tot het nu inderdaad allemaal in de media is.Hij denkt zelf dat er niks is gebeurt,maar ik betwijfel het.En ik ga er ook zeker weer met hem over praten
woensdag 3 november 2010 om 12:45
Is er geen informatielijn die je kunt bellen m.b.t. dit specifieke onderwerp?
Aangezien het hier gaat om iets waar vrij veel mensen bij betrokken zijn geweest. Ik weet het niet hoor, misschien even via google kijken of er misschien contact te maken is met mensen in hetelfde schuitje.
Ik bedoel stel dat je man wél direct slachtoffer zou zijn, dan moet hij toch ergens naatroe kunnen bellen? Dan kun jij met jouw gevoelens misschien ook daar terecht.
Aangezien het hier gaat om iets waar vrij veel mensen bij betrokken zijn geweest. Ik weet het niet hoor, misschien even via google kijken of er misschien contact te maken is met mensen in hetelfde schuitje.
Ik bedoel stel dat je man wél direct slachtoffer zou zijn, dan moet hij toch ergens naatroe kunnen bellen? Dan kun jij met jouw gevoelens misschien ook daar terecht.

woensdag 3 november 2010 om 12:49
Het al dan niet bestaan van verborgen herinneringen bij seksueel misbruik is wetenschappelijk gezien nogal controversieel. Elisabeth Loftus heeft hier een goed boek over geschreven. Het komt er in ieder geval op neer dat verdrongen seksueel misbruik niet de meest waarschijnlijke verklaring is voor het gedrag van je man. Misschien moet je ook andere mogelijke oorzaken voor zijn gedrag, zoals stress op het werk, drugsgebruik, vreemdgaan of een psychische ziekte niet uitsluiten.
woensdag 3 november 2010 om 13:12
Verdrongen herinneringen, in de zin van echt niet meer weten dat er iets is gebeurd, is niet heel waarschijnlijk. Wat eventueel wel kan, is dat hij misschien wel wat meegekregen heeft van misbruik van anderen en zich schuldig voelt dat hij niets gedaan heeft, of juist zich er schuldig over voelt dat hij niets gemerkt heeft, of uiteraard een totaal andere reden die niets hiermee te maken heeft.
Hoe dan ook, de RK kerk heeft de stichting Hulp en recht (hulpenrecht.nl) mocht hij behoefte hebben aan contact over destijds. Op die site staan ook verwijzingen naar hulpverlening.
Hoe dan ook, de RK kerk heeft de stichting Hulp en recht (hulpenrecht.nl) mocht hij behoefte hebben aan contact over destijds. Op die site staan ook verwijzingen naar hulpverlening.
woensdag 3 november 2010 om 16:35
Het kan ook zo zijn dat hij inderdaad bij de slachtoffers hoort, maar dat voor hem de nadelen van daar nu nog mee naar buiten komen zwaarder wegen dan de voordelen en dat hij het ontkent. Daar geloof ik veel eerder in dan in verdringen. Ontkennen is liegen en dat brengt automatisch stress met zich mee. Ik zeg helemaal niet dat het zo is hoor. Hoe kan ik dat weten. Maar het zou me niet verbazen, dat ook niet.
zondag 7 november 2010 om 22:15
Natuurlijk kan het zijn dat je man tot de slachtoffers hoort. Maar ik wil je ook een alternatief bieden: stel je eens voor dat je _niet_ tot de slachtoffers hoort. En erachter komt dat de wereld om je heen een leugen was. Dat je vrienden dit soort dingen hebben meegemaakt. En dat jij er niets van hebt gemerkt. Misschien zelfs wel de vraag of jij dan niet goed genoeg was voor die 'aandacht'? Zou je je dan niet meteen onzettend schuldig voelen over die vraag? Onterecht natuurlijk, maar kun je je daar niets bij voorstellen?
Kortom, wel of niet misbruikt. Ik kan me voorstellen dat je man met dit hele verhaal echt wel zodanig in de knoop zit dat je dit in je gezin merkt. Misschien dat je eens op die manier kan proberen er met hem over te praten?
Kortom, wel of niet misbruikt. Ik kan me voorstellen dat je man met dit hele verhaal echt wel zodanig in de knoop zit dat je dit in je gezin merkt. Misschien dat je eens op die manier kan proberen er met hem over te praten?