Werk & Studie alle pijlers

werken wonen in istanbul

03-11-2010 12:40 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend gaat in juli naar Istanbul, om te werken daar.

Nu kan ik mee gaan, maar moet me werk en huis opzeggen hier.

Ik spreek de taal niet, eerste tijd misschien geen werk. Maar hoef niet per see te werken.. maar dan.. dan zit ik daar alleen de hele dag.

Iemand ervaring met zo'n situatie?
Ik ook TO! En als je toch al elke 2 maanden naar NL gaat is je visum volgens mij ook geen probleem. En dat van je vriend wordt geregeld door werkgever neem ik aan.
quote:vivameid27 schreef op 03 november 2010 @ 13:45:

Het zou zijn voor 2.5 jaar.. en elke 2 mnd kan ik terug een weekend naar ned.

bedankt voor de vele reacties.. ga ff verder lezen..Zou het dan lekker andersom doen: hier blijven en om de paar maanden 'n weekend of weekje naar daar. Verlies je hier tenminste je woning en je baan niet.
Ik zou het doen! Het lijkt me fantastisch om een poos in het buitenland te werken, 2.5 jaar is een overzichtelijke tijd en NL-Istanbul is ook goed bereisbaar als je hier je vrienden en familie erg gaat missen.
Het Truks is waarschijnlijk makkelijker omdat het een zg. agglutinerende taal is. D.w.z. dat er een heel sterke 1-op-1 relatie is tussen vorm en functie. Dus in een werkwoord kun je bijv. duidelijk een deel aanwijzen dat de persoonsvorm uitdrukt, een deel dat de tijd uitdrukt, etc.

In het Nederland is dat niet zo.

Als je bijv. zegt 'hij loopt', dan geeft de 't' niet alleen aan 3e persoon, maar ook tegenwoordige tijd.

Het Turks is dus veel makkelijker te ontleden als het Nederlands.
Doen hoor Vivameid, gaan! Tenminste, als het gaat met vergunningen. Maar zeker niet iedere 2 maanden terug naar NL. Dan leef je op een gegeven moment met één been in ieder land. En dat is funest om je lekker te voelen in het buitenland.
quote:vivameid27 schreef op 03 november 2010 @ 13:51:

Hier geen kinderen... die komen later wel..

Het zou dus voor iets meer dan 2 jaar zijn...

Weet niet.. als het amerika was zou ik gelijk jaa zeggen..

Maar heb niet veel ervaring met Istanbul.. vandaar mijn topic.

Wanneer zou je gaan dan?

Ben je er uberhaupt al eens geweest?
quote:siensien schreef op 03 november 2010 @ 13:51:

O, wist ik niet dat ze met 10 jaar nog buiten spelen. Mijn kinderen gaan/gingen ook tot 17.00 / 18.00 uur 's avonds naar school, huiswerk, eten en naar bed. Geen tijd door de week om te spelen met vriendjes.

ZEZ, denk je dat een westerse vrouw ook makkelijk aan een baan komt?Ik heb het wel over kinderen in NL hoor Siensien, want in TR is het idd laat thuis komen, eten, huiswerk, badderen en weer slapen, vandaar dat ik daar liever niet voor kies.
quote:vivameid27 schreef op 03 november 2010 @ 13:51:

Hier geen kinderen... die komen later wel..

Het zou dus voor iets meer dan 2 jaar zijn...

Weet niet.. als het amerika was zou ik gelijk jaa zeggen..

Maar heb niet veel ervaring met Istanbul.. vandaar mijn topic.Maar je bent er wel geweest? Wat was toen je indruk van de stad? Voelde je er op je gemak?
Ik vind: gewoon doen! Elke nieuwe taal en cultuur die je mee kunt pikken is een verrijking en een geweldige ervaring. En als jullie er echt niet kunnen aarden, dan komn je toch terug over 2 jaar? Wat is 2 jaar nou helemaal?

Volgens mij zullen alle forummers die in welk buitenland dan ook wonen of gewoond hebben, er net zo over denken.

Zelfs als je er niet kunt werken, of je hebt het geluk dat je niet hoeft te werken, kun je toch een cursus Turks doen? En vrijwilligerswerk, daar zitten ze in elk land om te springen. En zo leer je ook meteen mensen kennen.
Ik snapte het wel ZEZ dat je het over NL had. Ik had het over Frankrijk, waar de kinderen van die lange dagen maakten.
Oh en een westerse vrouw met opleiding heeft daar zeker kans op een baan hoor, kijk maar naar alle internationale kantoren die daar staan, je kan ook heel veel engelse les geven aan kinderen en jong volwassen, is ook veel vraag naar.
quote:siensien schreef op 03 november 2010 @ 13:56:

Ik snapte het wel ZEZ dat je het over NL had. Ik had het over Frankrijk, waar de kinderen van die lange dagen maakten.Dat wist ik niet, Sien, dat je het over FR had, ik dahc tgewoon over kinderen hier.
Sorry dat ik door blijf vragen, ben gewoon nieuwsgierig. Niet van plan om naar IST te verhuizen hoor. Denk je niet dat die westerse vrouw dan eerst turks moet spreken? Zou dat niet de voertaal op kantoor zijn én een vereiste om daar te werken? Je komt natuurlijk niet op top-niveau binnen, maar gewoon op een normale werk-afdeling.
Je denkt er te ver over door, echt.

Istanbul is een wereld stad en erg westers, voertaal in int. bedrijven is veelal Engels en natuurlijk ook Turks maar Engels is echt geen probleem.

Ik neem aan dat de vriend van TO ook geen Turks spreekt en als expat gaat werken dus ik denk echt niet dat het een probleem is.

Ligt er helemaal aan waarin TO geschoold is, medisch hoeft ook geen probleem te zijn, aangezien er veel priveklinieken zijn.

Tja het ligt er echt aan wat voor opleiding TO heeft om daar een goed antwoord op te geven.
En als Europese heb je aanzien hoor op de werkvloer, vergeet dat niet.
Zusenzoo, jij weet hier volgens mij best wat van. Ik doe een opleiding die gericht is op taal, cultuur, geschiedenis en religie in het midden oosten en turkije.

Kan ik hiermee uberhaupt iets doen daar, en zo ja, wat?
Dank je voor je antwoorden ZEZ. Wie weet ga ik er ook nog wel eens wonen.
quote:Ruza schreef op 03 november 2010 @ 14:08:

Zusenzoo, jij weet hier volgens mij best wat van. Ik doe een opleiding die gericht is op taal, cultuur, geschiedenis en religie in het midden oosten en turkije.

Kan ik hiermee uberhaupt iets doen daar, en zo ja, wat?Voor een stage: het NIT

http://www.nit-istanbul.org/
Interessante studie Ruza. Hoe ver ben je? En wat zou je daarmee in NL kunnen doen?
2e jaars.

In NL kom je dan al snel bij de overheid, non profit organisaties, (hoger) onderwijs en onderzoeks instellingen uit. Maar dat is ook afhankelijk van waar je je op profileert(zo overweeg ik ook sociale of gender vakken te gaan doen. Of iets met beleid)
@Ruza;indd meeste mensen hebben een romantisch beeld v istanbul,maar er gebeurd ook zovel,vooral in de buitenwijken,en als ''buitenlander'' wordt je veel afgezet,zelf ik;hier geboren en getogen,proberen ze af te zetten...in hun ogen ben ik een Europeaan met veel geld...hier ben ik een allochtoon en in mn eigen land een Europeaan...weet soms ook niet waar ik ''hoor''....maar das een ander verhaal;))

Ik denk dat ik zelf NOOIT in Turkije zou willen wonen;jaarlijks 2x op vakantie oke,maar nee niet voor altijd wonen daar...maar ik kijk ook naar andere dingen enz...
Wij willen het eigenlijk gewoon een jaar of 2 proberen om te zien hoe het bevalt.
Ja ik ben er vorig jaar 4 dagen geweest. Maar ik weet dat het heel anders kan zijn als je er moet wonen.

Dat was meer gewoon een city trip. Ik zou idd een taal cursus gaan doen dan daar. En misschien werk zoeken. Mijn achtergrond is grafisch. Weet niet of er veel werk in is. Misschien bij een mode bedrijf ofzo waar ik dan prints kan ontwerpen. Werk nu bij een ontwerp studio waar ik voornamelijk website logos en prints maak.

ruim 2 jaar is te overzien, en de bedoeling is dat we daarna ook terug gaan. Mijn vriend spreekt wel turks dus dat is wel makkelijk.
M'n man en ik hebben het er ook wel eens over.

Hij is Turks en zijn ouders zullen binnen een paar jaar terugkeren naar Turkije.

Het ligt een beetje aan de komende jaren, hoe hij met z'n werk zit.

Als de mogelijkheden in Turkije voor hem beter zijn wordt het aannemelijker dat wij daarheen gaan.

Of het Istanbul wordt, weet ik niet.

Ik moet eerst beter Turks praten maargoed, we zijn nog jong dus we kunnen alle kanten nog op.
Grafisch zal er in ist wel wat te doen zijn. Als je de mogelijkheid hebt zou ik nog een x gaan en goed om je heen kijken naar hoe de mensen leven. En prast dan met andere buitenlanders die daar wonen over wat hun ervaringen zijn. Volgens mij is er ook een forum over wonen en werken in tr.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven