Borderline

02-11-2010 22:27 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar meer informatie over Borderline persoonlijkheidsstoornis.

Dat mag gaan over de stoornis zelf, inclusief behandelmethoden, zelfhulpboeken, maar ook ervaringsverhalen. Als het maar goed leesbaar is.

Er zijn zoveel boeken over geschreven, ik zie door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand een tip voor me?
quote:fleurtje schreef op 02 november 2010 @ 23:05:

[...]

Toevallig gister over gehad met iemand met suikerziekte, en ja, die ergerde zich er ook aan.

Zeker toevallig, zeg.

Maar echt; ergerde die zich aan de term diabeet?

Niet dat ik je niet geloof, maar ik kan het me zo slecht voorstellen. Voor mij valt het onder " ik heb bruin haar....ik ben een brunette " .Maar da's misschien te makkelijk gedacht als je zelf niets hebt. Of ik ken toevallig alleen maar mensen die zich niet aan dat soort dingen storen, dat kan ook nog.

Denk dat psychische dingen ook nog iets gevoeliger liggen, zeker stoornissen die een redelijk negatieve klank hebben. Mensen zeggen dat dan ook zo jankerig: maar ik ben borderli-hi-ner Zouden ze anders ook niet brullen dat ze borderline hébben?

Maar goed, dat zijn mensen die over het algemeen ook geen blijk geven van meer te willen zijn dan dát.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het leven met een borderliner heb ik als zeer onprettig ervaren, dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geld.

Er zijn zoveel verschillende vormen en niet alle symptonen hoeven voor te komen bij 1 persoon.

Mijn ex-vriendin wilde het niet inzien en wimpelde alle hulp af.

Maak jezelf niet bang en geef jezelf zeker geen stempel, met goede begeleiding en medicatie ben je net als een ieder ander een mooi mens.
quote:tijgermeisje schreef op 02 november 2010 @ 22:42:

ik vind de boeken van Erwin v Meekeren beter dan die van Koos Krook (qua informatief)

Qua romans: girl interrupted, de borderline dans, ik ook van jou, eentje v Caroline Krauss meen ik, weet niet meer hoe die heet.

Zelf wil ik nog lezen: sometimes I act crazy, stop walking on eggshells en I hate you, don't leave me (allemaal Amerikaanse self help of info voor omstanders)

Dat boek heet: Borderline

geen aanrader wat mij betreft.
zo ontzettend veel mensen hebben 'trekken van' een of andere persoonlijkheidsstoornis, als noch zijzelf nog de mensen om die persoon heen daar onder lijdt ben je in mijn ogen redelijk 'normaal' (wat dat ook moge zijn)
Dat is waar tijger, maar ik heb er dus wél last van. En de diagnose is wel een goede aanwijzing voor de dingen die in je persoonlijkheid zitten waar je mee vast loopt. En, ik heb geen trekjes van alle kenmerken van Borderline in lichte mate, maar ik vertoon op een aantal kenmerken van Borderline in hoge mate aan de symptomen van die kenmerken, en op andere kenmerken dan weer helemaal niets.

Daarom is de diagnose (niet zomaar een sticker maar een uitgebreid rapport) wel fijn voor mij om te weten.
Hai

Ik ben ook een borderliner. Of heb borderline. Ik heb ook al die testen gehad en heb bijna alle kenmerken. Geen zelfbeschadiging dat gelukkig niet en ook het niet in de werkelijk heid zijn heb ik niet. Weet niet meer hoe dat precies heet. Ik weet wel in ieder geval dat het mij niet helpt om eraan toe te geven zoals de mensen die op Borderline forum zitten elders op Internet. Als je dat leest dan wil je gelijk bovenop een flat gaan staan. Dan denk ik pfff ik draai tenminste nog mee met de maatschappij ook al heb ik er af en toe heel flink last van. Zwart wit denken is een van mijn grote struikelblokken en denken voor anderen ook...Ik lees gezichten zeg maar en maak daar mijn eigen gedachten bij en die zijn meestal niet zo positief. Het is misschien wel goed voor je om algemene boeken te lezen maar zeker geen levensverhalen want ik zak dan erg weg of denk juist tjeetje je kan ook je wel heel erg aanstellen hoor...( haha zwart wit pff) Het is niet makkelijk om er mee te dealen maar ik heb er veel aan hier mee te lezen en kijk dan hoe anderen bepaalde conflicten zouden oplossen. Daar put ik steun uit. Soms zoals eigenlijk nu ben ik heel chaotisch in mijn koppie. Wil dan dingen uitleggen en opschrijven maar die komen niet lekker op beeld zeg maar..
Een mens is nooit te oud om te leren...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 november 2010 @ 23:15:

[...]

Mwah, de mensen die borderline hébben kom je op bepaalde fora niet vaak tegen. Irl ook niet, trouwens. Lijkt wel of die mensen er minder mee te koop lopen.

En dat toeval valt wel mee: dochter van collega kwam op het werk collecteren, is nl collecteweek van het Diabetes Fonds
quote:SjakieAfhakie schreef op 02 november 2010 @ 23:10:

@emilie: heb jij zelf borderline, of iemand in je omgeving? Ik kom veel boeken tegen voor "slachtoffers" uit het gezin, hoe ga je om met zo'n gek. Is dat ook leuk om te lezen voor borderliners?

Ik heb de boeken gelezen omdat ik iemand in mijn omgeving heb met borderline. Voor mij waren ze een prima hulpmiddel haar beter te leren begrijpen. Ook kon ik er handvatten uithalen om de omgang te vergemakkelijken maar het ging zeker niet om 'slachtoffers' of 'hoe ga je om met zo'n gek. Voor mijn gevoel was het respectvol geschreven maar misschien dat 't anders is wanneer je zelf het 'lijdend voorwerp' in zo'n boek bent. Ik kan er dus niet over oordelen of je er ook wat aan hebt wanneer je zelf borderline hebt.
denk dat het n vertekend beeld geeft dat sommige mensen er heel open over zijn, zich erachter verschuilen, hun identiteit eraan ontlenen, of wat dan ook, en dat sommige mensen zich ervoor schamen, het niet accepteren/het voor zichzelf ontkennen, bang zijn voor de kritiek zich te verschuilen achter hun aandoening/de aandoening als excuus gebruiken.

Jaja die gulden middenweg he, blijft lastig

Nog n leestip: 'leven in je leven', v Klosko e.a. (soort schematherapie werkboek)
Ik heb borderline, maar ik ben geen borderline.

Kleine nuance.

Ik kan alles wel op de borderline gooien, heel makkelijk.

Dan nog moet ik leren ermee om te gaan en mijzelf in te houden.

M.a.w. mij er niet achter verschuilen.
Ik heb ondertussen het boek borderline van binnen in huis, en ben klaar om er een avondje in te duiken!

Dankjewel voor alle tips.
Veel leesplezier, laat je even weten wat je ervan vond? Ben wel benieuwd.
Doe ik!
nog n nuance: borderliner zijn naast - ik noem maar wat - creatief, verzorgend, attent, politiek actief, Russische literatuurliefhebber, drummer, sneakerfetishist en fantastische taartenbakker vs fulltime borderliner zijn en verder nix.

Overigens kunnen geen van beiden de minder gezonde kanten van hun persoonlijkheid aan- en uittrekken als n kledingstuk, dus dat het je niet achter verschuilen, tja, daar kun je ook te ver in gaan.

Mn pa 'verschuilt' zich ook niet achter het hebben van 1 been, zou wat wezen zeg als mensen hem daarvan zouden beschuldigen.
Er zijn zát mensen die alles dáárop gooien, doodvermoeiend. Persoonlijk zou ik dat te makkelijk vinden en zou me er ook absoluut niet prettig bij voelen; voel me niet graag een loser.
Ik heb Borderline (full monthy) én diabetes. Lucky me. Maar ik wil geen borderliner en ook geen diabeet genoemd worden. Dan voelt het voor mij alsof dat gegeven mij volledig overneemt, terwijl ik ook heel veel andere dingen ben of dus eigenlijk heb (okee ik geef toe, dat is niet altijd evengoed te voelen maar dat terzijde). Ik ben mezelf en ik heb die aandoeningen, en godzijdank ook nog veel andere dingen..

Sjakie, sterkte. Ikzelf vond het fijn om mn diagnose te weten maar het heeft me ook lange tijd in de war gemaakt. Goed dus dat je meer informatie zoekt.
Thanks Satine, ik heb het inderdaad een heel klein beetje moeilijk met die diagnose, maar ik ga me wel redden!
bedenk maar dat de diagnose borderline waarschijnlijk van AS II (persoonlijkheidsstoornis, structureel, behandeling meer gericht op mee leren omgaan dan genezing) naar AS I (naast te genezen ziektebeelden als depressie en angst etc.)

Het zou dan iets van emotionele regulatie stoornis gaan heten.

(sorry ff geen bron bij de hand, google levert vast hits op)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven