Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
@ baukje: he wat toevallig. ik kom daar nooit, maar moet er heen voor het trimmen van de hond en heb een mooi rondje uitgestippeld en in de garmin gezet. is het mooi daar? prima paden denk ik? ik ga straks even in de duinen van scheveningen lopen, even omkleden en dan op pad. moet daar in de buurt iets doen dus dan maak ik maar weer van de gelegenheid gebruik om dáár mijn rondje te lopen.
Ja mooi bos en mooi heidegebeid erbij. Nou ja de hei is nu natuurlijk niet op zijn mooist. Kom er overigens vaker op de fiets dan hardlopend. Hardlopen doe ik meestal in de Pannenhoef-Moerse heide-Oud buisse heide. Maar regelmatig pak ook de fiets om in een bos wat verderop te gaan rennen. Houd wel van wat afwisseling en de garmin brengt me toch weer altijd terug naar de fiets.

Loop vanmiddag mijn eigen rondje vanuit de gymzaal waar mijn dochter intussen traint. Ligt helemaal aan de andere kant van het dorp. Dan pak ik een keer de polder ipv bos want vanuit de gymzaal ben ik in twee minuten het dorp weer uit.
@ baukje: ben benieuwd. laat wel horen wat ik heb gedaan. ik schrijf net iop een andere draad dat ik misschien wel lui ben morgen en naar rosada outlet ga als ik moet wachten op de hond. hahaha nee hoor, vast niet maar als het nou hard regent... de heuptas is binnen. heel licht maar wel een ding zeg. strak even kijken hoe het nou allemaal precies zit en voelt. heb vanmiddag rondje scheveningen duinen gedaan. gaap.
Hier vanmiddag een uurtje polder. Had zo'n spijt dat ik toch mijn korte broek niet tevoorschijn had gehaald. Had gemakkelijk gekund met het zonnetje.

Rosada outlet is de moeite van het bezoek niet waard hoor. Zou ik toch echt voor de Rucphense bossen gaan.

Ik probeer ook altijd wel als ik ergens ben om daar een rondje mee te kunnen pikken. Maar ben niet zo reislustig als jou Max. Vandaar dat ik dan maar leuke natuurloopjes uitkies.
hallo allemaal, hier een absolute beginner

Ben 36, totaal a-sportief, kilootje of 12 te zwaar, en ik rook als n ketter.

Das n lekkere binnenkomer he

Maar ik ben bloedje serieus als het gaat om mijn onlangs opgestarte project 'hardlopen als zelfmedicatie bij psychische problemen'. (met name angst en depressie)

Afgelopen maandag begonnen, eerst n stuk wandelen, en toen afwisselend 1 minuut joggen, 1 minuut wandelen. Vanochtend idem, en vrijdag weer.

Mijn doel is: dit volhouden, per week 1 minuut joggen erbij, en als ik dit heb volgehouden beloon ik mezelf met nieuwe loopschoenen.

Stoppen met roken zit ook ergens in de planning, het gaat me iig vanzelf wel tegenstaan want het combineert natuurlijk voor geen meter.

Mn langetermijndoel is om 3X per week n uur te lopen. Daarna zie ik wel verder, want zover ben ik nog lang niet.

Ik heb al een hele hoop pagina's van dit topic gelezen en heb er al veel van opgestoken. Zoals: eerst duur opbouwen en daarna pas aan snelheid gaan denken, en rustig opbouwen omdat spieren en pezen aan de belasting moeten wennen, enz.

Heel leerzaam, dank vd nuttige info!

Verder blijf ik voorlopig met name meelezen, heb nog niet veel meer te melden dan dat ik net begonnen ben.

Boeken die me geinspireerd hebben om Nu Echt Te Gaan Hardlopen zijn Runningtherapie v Bram Bakker en Hardlopen voor vrouwen v Barbara Kerkhof. Hebben jullie nog leestips?

Met name de wetenschappelijke benadering van het hardlopen en ervaringsverhalen van lopers/romans over hardlopen interesseren me.

Vrijdag meld ik me weer, das al n goeie stok achter de deur
Tijgemeisje welkom en wat een goed voornemen. Wat zeg ik voornemen, je bent al begonnen.

Boeken die ik aan kan raden:

De mens als duurloper van Jan Knippenberg (zowel wetenschappelijke benadering als ervarings verhalen)

Ik loop dus ik besta van Paul Rosenmuller (ervarings verhalen van bekende nederlanders)

De marathon van Stephan King (Roman).

En dan natuurlijk de humoristische verhalen van Dolf Jansen. bv altijd verder.

Heb nu onlangs nog twee romans over hardlopen bij de kringloper gevonden maar weet nog niet of ze het aanraden waard zijn.

Wij gaan je vorderingen op de voet volgen.
@ tijgermeisje: kan je je niet beter aansluiten bij een topic als evy start2run? daar bouw je aan de hand van een schema het programma goed op richting de 30 minuten aan één stuk, en later kan je dat uitbreiden naar een uur. iedere week een minuut erbij kan wel maar er zijn loopprogramma's die waarschijnlijk beter helpen. overigens zou ik niet wachten met het aanschaffen van goede loopschoenen. dat zou eigenlijk de eerste aanschaf moeten zijn. kleding en andere dingen kunnen later (of helemaal niet, niets hoeft) maar schoenen is niet iets dat je te vroeg kunt aanschaffen. ga eens kijken bij een zaak als run2day of runnersworld, daar krijg je goed advies en loop je op verschillende soorten schoenen. succes!

@ baukje: heb de waterzak in elkaar gezet maar het lijkt me een absolute miskoop. ik ga morgen eens bellen of ik het geval alsnog mag ruilen. alles hangt er nog aan en de verpakking is ongeschonden (bijna). wat een raar onhandig ding zeg. gatsie
Niet te veel schrijven hoor, ik krijg het niet bijgelezen :-)

Morgenvroeg ga ik nog voor een 10km rondje en daarna stap ik het vliegtuig in richting Madrid samen met manlief en ZONDER kinderen! Mijn ouders zijn zo lief om een lang weekend hier in huis te komen. Heb besloten om mijn loopschoenen thuis te laten omdat ik het niet zo leuk voor mijn man vind. Alhoewel... als er morgen ook maar een heel klein plaatsje over is in mijn koffer dan.... Ik maak er wel een sport van om, waar ook ter wereld ik ben, even te gaan hardlopen.

Groeten en tot volgende week!

Loop ze allemaal.
Mmm, ik zie nu dat ons hotel aan het park grenst...

**besluit nu dat mijn man het vast niet erg vind een uurtje alleen te zijn***
Heel veel plezier in Madrid charlar en natuurlijk gaan je loopschoentjes mee.
Zo, mijn intervalloopje van een uur zit er op. Net gedoucht en nu heerlijk op de bank met een kopje thee. Ik ben helemaal gelukkig met mezelf

Een bijkomend voordeel van hardlopen vind ik de positieve uitwerking op mijn stoelgang. Misschien iets te veel prive informatie maar wil het toch graag met jullie delen hahahaha.

Charlar, ik herken het ook, die drang om in elke stad waar je bent te lopen. Gelukkig loopt mijn vriend ook dus hoef ik hem niet thuis te laten. Mijn hele dag is meteen goed als ik begonnen ben met hardlopen. Hierdoor zie je de stad ook op een andere manier en zie ik meteen de leuke plekjes waar we later op de dag kunnen gaan luchen of iets dergelijks

Tijgemeisje, hier ook een roker. Ik schaam me om het neer te typen maar het is helaas waar. Ik rook gelukkig steeds minder nu ik weer hard aan het trainen ben. Roken en lopen zijn twee dingen die nu niet echt samen gaan, I know...

Zo, ik ga nog even achetrover leunen met mijn theetje en eens even heerlijk relaxen en genieten van mijn prestatie
dank voor t welkom!

ik doe het zonder mp3 programma (hou niet van die oordopjes in en wil mn omgeving goed kunnen horen) dus n echte start to runner ben ik niet, maar ik zal die topics ook eens bestuderen.

Mn schoenen zijn 10 jaar oude Nike hardloopschoenen, niet ideaal maar voor nu nog wel acceptabel denk ik.

Zodra ik aan mezelf heb bewezen dat ik mn plan volhou ga ik naar zoiets als Starshoe, want als ik toch goeie loopschoenen ga kopen wil ik meteen het uitgebreidste advies en de voor mij Perfecte Schoen
Haha, charlar, gewoon inpakken die schoenen!! Of een paar smalle pumps of gewone schoenen inpakken en je hardloopschoenen aan doen in het vliegtuig. (je loopschoenen lopen waarschijnlijk ook fijner als je door madrid gaat wandelen!!!) Veel plezier!!!!

Ben in een gematigde juichstemmming, want afgelopen zondag 10 min. gelopen zonder pijn. Alhoewel ik toen ook dacht dat het ook niet verder ging zonder pijn. Vandaag heb ik 15 min. gelopen zonder pijn en had het idee dat ik nog wel verder had gekund. Zelfs na een les spinning vanmorgen.

Baukje, het was inderdaad heerlijk weer, ik baalde dat ik binnen moest sporten, dat is toch niet zo mijn ding. We hadden het op de sportschool al over een afdak om die fietsen onder te zetten, als het een beetje mooi weer is. Maar ik heb nog even buiten kunnen lopen zelfs later op de dag was het weer nog lekker om te lopen.

Tijgermeisje, goede voornemens, maar misschien ook wel een idee om je aan te melden bij een start to run club. Kijken er ook nog trainers mee en je bent met een hoop andere die ook op nul beginnen. Maar goed misschien komt het niet goed uit met de tijd enzo. Dus iedere keer als je hebt gelopen, al is het maar een min. dan kom je dat gewoon met ons delen.!!
Tijgemeisjes starshoe (breda) is ook mijn vaste adres. Maar niet al te lang wachten hoor wan tje 10 jaar oude Nike hardloopschoenen kunnen 10 jaar geleden wel perfect geweest zijn maar zelfs op het moment dat ze niet gebruikt worden gaat de kwaliteit schijnbaar achteruit.

En wat had je voor jezelf bedacht; hoelang moet je het volhouden voordat je van jezefld nieuwe schoenen mag kopen?

Op zich kan op deze manier opbouwen prima hoor. MP3 programmatjes al Evy en Renate zijn maar hulpmiddelen die voor de een misschien leuk zijn maar de ander misschien juist irriteren.

Ik ben zelf overigens op helemaal verkeerde schoenen begonnen. Ook met dezelfde reden, moet maar zien of ik dat vol ga houden. (terwijl ik in alles toch een redelijke doorzetter ben dus vanwaar die twijfel???). Maar toen ik zo ver was dat ik vond dat ik ze verdiend had was ik eigenlijk te laat. Na 3 maanden opbouwen gelijk 3 maanden uit de roulatie.
Driewieler, je kunt alles met ons delen!!! Hier ook het zelfde!! Jammer dat je nog rookt, maar je bent toch al goed bezig. Mijn vader rookte vroeger ook, alleen als hij ging trainen voor een marathon dan hield hij er mee op, trainde keihard en na afloop rookte hij er weer rustig op los! En dan vroeg hij zich af of het ook zo goed zou gaan als hij gewoon doortrainde en door rookte, gelukkig heeft hij dat nooit uitgeprobeerd!
Lauwe, ik hoop er ook nu echt mee te stoppen. Duimen dus maar.

Wat voor maaltijden eten jullie eigenlijk voor/na het eten? Alles of is het nog speciaal afgestemd op lopen?

Ik at vroeger standaard koolhydraten voordat ik starte. Nu steeds minder en merk ik dat alles wel een goede bodem is om op te lopen. Eigenlijk loop ik lekkerder wanneer ik niet zo heel veel eet voor een training. Hoe is dat bij jullie?

*realiseer me ineens dat dit onderwerp misschien al ter sprake is geweest en ga dan ook maar even vanaf pagina 7 verder lezen ;-)*
Lauwe hopelijk gaat het nu echt de goede kant op maar het klinkt in ieder geval weer positief.

Driewieler voor trainingen houd ik niet echt rekening met wat ik eet. Alleen niet te veel en het moet voldoende tijd hebben om te zakken. (warme maaltijd twee uur).

Voor een wedstrijd eet ik nooit warm. Bij een avondwerdstrijd volsta ik dus met boterhammen. En bij een middag en ochtendwedstrijd dus ook.

Dag voor de wedstrijd geen kool/bonen ed.
baukje ik dacht aan Nieuwjaar v nieuwe schoenen.

Ik ben een periodieke doorzetter, kan ergens n paar weken helemaal in op gaan, van smorgens vroeg tot savonds laat, en dan opeens ben ik er helemaal klaar mee.

Vandaar even die slag om de arm wb schoenen kopen. En ter extra motivatie om me aan mn planning te houden.

Lauwe wat n mooi verhaal over je vader, man van extremen, ik mag dat wel

Charlar veel plezier in Spanje, enjoy!

Driewieler op die darmstimulerende bijwerking hoop ik ook.
Je kunt het natuurlijk ook andersom bekijken tijgertje. Als je nu nieuwe schoenen aanschaft is het mogelijk een stok achter de deur.
hey! Even een korte snelle reactie..

@ tijgermeisje.. welkom! Juist leuk om hier mee te schrijven! Hier zit gevorderd en beginnend door elkaar en volgens mij kunnen we dan juist van elkaar leren. Interessante reden heb jij om te gaan lopen. Heb er het een en ander over gelezen en ken positieve ervaringen! Maar ik sluit me aan bij dat je schoenen te oud zijn. Schoenen gaan, al staan ze in de kast, 3 jaar mee (of een bepaald aantal kilometers) De weekmakers in de tussenzolen gaan uitdrogen en zo gaat de demping er uit..

@ charlar.. klinkt goed! Veel plezier!

Heerlijk hoor die rustweek! Gister een duurloopje van een uur gedaan op de looptraining. Vanavond spinning en dan vrijdag nog anderhalf uur duurloop. VOlgende week weer knallen!

En nu studeren en zo naar school
@ charlar: schoenen mee!! hartstikke leuk, ik loop ook overal waar ik kom. en leuk om later in de garmin software al die verschillende stippen te zien. ik maak tegenwoordig ook foto's met een camera met gps dus dan wordt het allemaal dubbel leuk!

@ driewieler: helemaal geen gek onderwerp. bij mij werkt het alleen niet. ik snap er niets van maar ondanks alle beweging, vezels en water drinkerij gebeurt er weinig qua stoelgang. heel vervelend en ook onbegrijpelijk. vroeger toen ik nog op de racefiets zat moest ik altijd metéén en soms kreeg ik zelfs onderweg problemen. dat is ook eigenlijk zoals het 'hoort'.... daarom snap ik nu niet waarom het niet gebeurt.

waarom staat er vandaag nou zoveel wind gatsie. het is wel droog maar het nodigt niet echt uit tot mijn loopje in de bossen waar ik echt van baukje ff moet gaan lopen vandaag. en dat arme hondje is straks natuurlijk koud met minder haartjes. gossie. zucht.

geniet er van vandaag! wie gaat er nog meer lopen? wat is het toruwens vroeg donker

enne ehm... is het trouwens wel OK als ik ook af en toe wat meeschrijf? ik las altijd mee maar omdat jullie van die enorme afstandlopers zijn, schreef ik natuurlijk nooit mee. een echte lange afstandloper ben ik nog niet, maar ik ben toch aardig op weg als beginner dan he.

duim maar dat ik mijn 13 km ga starten straks hahaha dán zal ik het ook wel afronden natuurlijk maar ja...... dat starten he.
baukje das n goeie, zo had ik het nog niet bekeken. Leek me zo overdreven, alsof ik 1e paar vioollessen al op n Stradivarius doe ofzo. Maar demping is wel belangrijk en ivm mijn gewicht al helemaal.
Het is niet alleen de demping hoor tijgermeisje. Het heeft ook alles te maken dat de schoenen bij je manier van lopen passen. Ik weet niet of je oude schoenen destijds echt aangemeten zijn? Bedoel gebrek aan demping is in het allereerste begin bij de korte stukjes nog niet zo belangrijk. Sterker nog er wordt steeds meer getwijfeld aan het belang van de demping. Althans aan de mate zoals die nu in de meeste loopschoenen zit. Inzichten bljiven verhanderen.

Max het wordt inderdaad oppassen dat je niet wegwaaid. Heb me met moeite op het viaduct op fiets met kind achterop overeind kunnen houden. En natuurlijk mag je mee schrijven. Het is toch bedoeld voor iedereen die met hardlopen bezig is. Zoals fiekes zegt juist omdat er ieder op zijn eigne manier met lopen bezig is kunnen we wat van elkaar leren. Zo heb ik me nooit echt in evy of renate verdiept maar vind het evengoed interessant hoe het andere bevalt.
Ik wil met trots vermelden dat ik mijn eerste 10 kilometer heb gelopen en in een tijd van 50 minuten en 23 seconden. Geen wereldrecord maar ik ben er toch erg blij mee. Nu ga ik proberen om de tijd naar beneden te krijgen.

was overigens niet heel erg moe, heb redelijk makkelijk en soepel gelopen, niets geforceerd om gewoon eens te kijken waar ik op uit kwam
Rik, gefeliciteerd met je prestatie! Geweldig gevoel hè?

Ik ga as zondag de enci loop doen. 8,5 km afzien en heb er nu al zin in. Vanavond nieuwe schoenen halen, ook leuk! Iedereen veel plezier als je dut weekend nog gaat lopen. Voor mij is dit weer super om te lopen. Wind en regen, voel me dan echt een hard core loper .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven