Geld & Recht alle pijlers

Huis verkopen/ door ex laten uitkopen?

04-11-2010 13:38 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bijna 2 jaar geleden heb ik mijn relatie verbroken. Mijn ex en ik woonden samen in een koophuis met een hypotheek op onze beide namen. We hebben het voor elkaar gekregen nog een jaar samen in dat huis te wonen (elk op onze eigen verdieping), maar na een jaar werd ik gillend gek en ben ik verhuisd naar een huurhuis.

Het was al een crime om het huis in de verkoop te krijgen, ex werkte voor geen meter mee. Het is uiteindelijk pas begin november 2009 in de verkoop gegaan. Helaas is het huis nog steeds niet verkocht. Sinds ik verhuisd ben, betaal ik nog wel elke maand de helft van de hypotheek. Helaas moet ik daarnaast ook regelmatig bij hem langs om de boel netjes te houden (tuin bijhouden, klusjes in het huis te doen). Hij weigert dit alleen te doen, want volgens hem is het ook mijn verantwoordelijkheid, omdat het nog steeds half mijn huis is. Dat frustreert me enorm.

Een maand geleden de makelaar langs geweest voor een gesprek over hoe we de verkoop kunnen stimuleren. De tuin moet beter bijgehouden worden, er moeten nog meer klusjes gedaan worden en daarnaast ligt de prijs te hoog. Mijn ex wil echter absoluut niet zakken met de prijs. Het huis heeft namelijk onderwaarde en hij wil zijn schuld niet hoger zien worden dan waar hij vooraf op gerekend heeft. En als hij ‘nee’ zegt, dan gaat de makelaar dus niet de prijs verlagen.

Een jaar geleden, toen we besloten het huis in de verkoop te zetten, hebben we het ook gehad over uitkopen. Hij zou dan in het huis blijven wonen. De bank gaf aan dat dit alleen kon met garantiestelling van zijn ouders, omdat hij niet de hele hypotheek kan krijgen. Hij wilde dat niet van zijn ouders vragen en daarom is het dus niet doorgegaan.

Een paar weken geleden hebben zijn ouders aangeboden om garant te staan en wil hij opeens wel aan het uitkoopverhaal beginnen. Dat zou prachtig zijn voor mij, want dan ben ik er vanaf. Inmiddels kost me dit namelijk ontzettend veel stress. Alleen gaat de bank niet meer akkoord! De regels zijn veranderd en ze doen niet meer aan garantiestellingen. Ze willen er niet eens over praten.

Wat nu?? Ex wil niet zakken in de prijs, er komen al tijden geen kijkers (dus ook geen kopers). Uitkopen lijkt voorlopig ook van de baan. Ik zit er even doorheen. Het huis kost me maandelijks enorm veel geld en tijd. En kopzorgen.

Wat wil ik hier nou mee? Geen idee. Even van me af schrijven. En ik hoop dat iemand hier een geniaal idee heeft waar ik iets mee kan…
Waarom zou je als ouder je kind ook zoveel geld moeten lenen? Ik zou dat misschien ook niet doen, je kind moet toch leren z'n eigen zaakjes op te knappen.

Als je nu al ziet hoe het gaat, kun je als ouder twijfelen of je dat geld dan ooit terugkrijgt. Nee, daar komen ook weer problemen van.
@kipkerrei ik heb inmiddels mijn post gewijzigd, omdat het er anders stond dan ik bedoelde.

Zijn ouders hebben natuurlijk gelijk, op een gegeven moment sta je als kind gewoon op eigen benen. en ga jezelf genieten. Misschien hebben zij wel overwaarde op de eigen woning. Dze kunnen zij op een fiscaal interessante manier wel lenen aan hun zoon. Maar nogmaals ik kan me voorstellen dat ze hier geen behoefte aan hebben.

Reken voor wat hij kan lenen op 4 a 4.5 keer zijn brutojaarsalaris. Uiteraard zijn er nog meerfactoren die meespelen, maar dan heb je een richtlijn en weet je of het realistisch is om bij telenen wat hij tekort komt.

Ik hoop dat een jurist je kan helpen in deze moeilijke situatie.
Had ik wel begrepen hoor Dahlia, maar toch bedankt :-)

Ik begrijp het ook zeker wel, vanuit de kant van de bank gezien. Maar ik had het toch zo gehoopt dat het op die manier door kan gaan. Ik heb inmiddels mijn vraag neergelegd bij het juridisch loket. Binnen 3 werkdagen zou ik antwoord moeten krijgen.

Ik heb begrepen dat het misschien ook een mogelijkheid zou kunnen zijn dat zijn ouders mede-eigenaar worden. Mocht het huis dan in de toekomst winst opleveren, dan delen zij ook mee. Maar ja, dat moeten hij en zijn ouders beslissen.

Voor mijn gevoel zit het gewoon muurvast en heb ik het idee dat ik nooit meer van hem af kom. pffff
Ik zit in een zelfde situatie.

Ben bijna 4 jaar geleden gescheiden, ex woont nog in de gezamelijke woning.

Hebben er inmiddels 3 rechtzaken over gehad meneer werkt niet mee.

Inmiddels heb ik het zo dat we as maandag afspraken met 2 makelaars hebben ( hij wilde mij uitkopen maar dat gaat niet lukken en verkopen wil hij ook niet , maar nu moet hij wel)

heb mijn advocaat wel eea op papier laten zetten wat naar de voorzieningen rechter gaat werkt hij niet mee dan komt er alsnog een KG over deze langslepende kwestie.

Ik betaal overigens niks mee aan de hypotheek, sterker nog hij zou mij "gebruiks vergoeding" moeten betalen, maar ik zag daar vanaf want alimentatie betaald hij al niet dus laat staan dit bedrag....moet ik weer allerlei KG's aanspannen om aan mijn geld te komen.

En ja ook deze ex heeft ( nog) de touwtjes in handen en al bijna 4 jaar.
Jeetjemina, wat een rotsituatie!

Heb niet echt tips voor je, maar wilde je wel graag veel sterkte wensen. Hoop voor je dat het juridisch loket een oplossing kan geven.
Oh jakkes Lilith. Wat vervelend. Ik hoop toch echt niet dat het nog 2 jaar gaat duren! Dat trek ik echt niet. Financieel misschien wel, maar psychisch echt niet.

sterkte, hoop dat het bij jou eindelijk geregeld gaat worden...
Je moet naar een advocaat. Laat het huis desnoods gedwongen verkopen. Heb je nu misschien iets meer restschuld, maar je bent er wel van af.
Kipkerrie, ik had ook niet verwacht dat het allemaal zo lang zou gaan duren, maar inmiddels reken ik nergens meer op.

En ja het sloopt je, als hij nu niet meewerkt of als we er binnen 10 dagen niet uitkomen gaat het KG door ( het is 14 dagen "aangehouden".)en dan hoop ik volmacht te krijgen om het huis te verkopen.

De tuin is een drama het raam is lek ( dubbele beglazing) ik twijfel of het dak in orde is en zo kan ik nog even doorgaan.

Er is veel achterstallig onderhoudt en ex? ach die woont voor weinig ( hebben het huis al lang en er is een best bedrag aan overwaarde) voor hem is dit huis goedkoper dan terug naar een huurhuis.

Maar goed ik hoop dat het einde nu in zicht is, maar nogmaals er moet lees hij moet veel doen om het verkoopbaar te maken....werkt hij niet mee heeft dat voor hem consequenties heb nu eea dicht laten timmeren door mijn advocaat.
Ja, ik denk dat dit inderdaad zal moeten gaan gebeuren als zijn ouders geen mede-eigenaar willen worden.

Ik hoor net van mijn ex dat hij nu bij een andere bank een gesprek heeft dinsdag (zijn familielid werkt er en heeft een afspraak voor hem gemaakt). Maar ja, dan zullen we de hypotheek moeten oversluiten denk ik? Kost waarschijnlijk ook geld. Als die bank wel akkoord zou gaan...
Verkopen zie ik echt niet meer gebeuren. Hij zegt op alles nee. En dan heeft hij bovendien een schuld (de helft van de onderwaarde). Zo lang hij er zit, woont hij er goedkoop en heeft geen schuld.

Ik ben heel irritant naar hem aan het doen over wanneer ik langs ga komen om de tuin te doen enzo. Hopelijk wordt hij dat een keer zat en beseft hij dat hij van mijn gezeur af is als het huis verkocht is of als hij het heeft overgenomen.
Pff herkenbaar ik heb een tijdje in zo`n situatie gezeten met een ex en een koophuis.

Mijn ex wou ook nergens aan mee werken en hij woonde daar lekker en ik kon de helft van het huis betalen en mijn eigen nieuwe huurflatje.. Dus ik weet wat voor een kopzorgen jij hebt.

Uiteindelijk na vele ruzies (heftige hoor) zijn we een lagere verkoopprijs overeen gekomen en zaten we beide met een rest schuld .

Bij ons heeft die ellende bijna een jaar geduurd en mijn ex en zijn ouders waren ook absoluut niet voor rede vatbaar in het begin.

Sterkte er mee,tips heb ik niet weet alleen dat het een grote ellende is .
Stroller, hoe is het uiteindelijk gelukt? Met ouders van ex heb ik momenteel geen contact. Heb je zijn ouders erbij betrokken? (Omdat je schijft dat ze niet voor rede vatbaar waren in het begin, later wel?)

Ruzies hebben we ook wel, maar dan blijft hij gewoon stug volhouden dat hij er niet mee akkoord gaat. En ik zie het al gebeuren dat ALS de prijs straks lager is, dat hij gewoon nee blijft zeggen als er geboden wordt...
Je hebt wel een advocaat neem ik aan?
Oh ja, over de helft meebetalen aan mijn huurflat zegt hij:

"jij wilde ergens anders wonen. Je kon toch ook gewoon hier blijven wonen? Of bij iemand logeren ofzo? stel dat je een huurhuis voor wel 1000 euro had ipv 500, dan ga ik toch niet de helft betalen omdat jij zo'n dure smaak hebt."

Over dure smaak gesproken: ik moet elke maand kromliggen om het te kunnen betalen, maar hij bestelt elke dag bezorgvoer, koopt nieuwe laptops, spelcomputers etc. Dat vind ik zoooooooo oneerlijk!! grrrrr
Kipkerrie en om die rede zoals niet meewerken als er een koper is niet meewerken met het huis in goede staat brengen, noem maar op heeft mijn advocaat eea op papier gezet .
Ehm nee, maar mijn moeder heeft gezegd dat ze er zo één voor me betaalt als ik er één nodig heb.

Via mijn werk kan ik ook aan een advocaat komen.

Dat het hele garantstellinggebeuren niet doorgaat is pas sinds deze week bekend.
Ja ik heb zijn ouders er bij betrokken en ze laten inzien dat dit een belachelijke situatie was waar we nu inzaten.

Want we kwamen geen stap verder .

uiteindelijk hebben hun met hun zoon gesproken dat het gewoon beter was als we allebei verder konden ,en dat dat zo niet echt aan de orde was.

Even over dat mee betalen aan de huur , die reactie die jouw ex gaf,gaf de mijne ook

Die zei steevast "tja jij wou weg"dan kom je toch weer hier wonen"
Oke, dus misschien een keer met zijn ouders om de tafel.
Neem zsm een advocaat!!!

Zo blijft hij natuurlijk tegenwerken...en ja ook met advocaat en tig zittingen waarvan 1 in het hogergerechtshof alle uitspraken heeft hij genegeert.....dan nog neem er een want nu is alles in onderling overleg ( wat mijn ex notabene deze week nog wilde doen..kunnnen we niet in onderling overleg bladiebla)
Oh wat een ellende lilith. Ik heb inderdaad een advocaat nodig, denk ik.
Oké want wij waren getrouwd in gemeenscahp van goederen en dan zal eea misschien anders zijn.

Want zoals ik al eerder zei omdat hij de woning heeft toegewezen gekregen moest hij mij een vergoeding betalen omdat hij in feite in onze gezamelijke woning zit.

Ach mijn ex zei met het verdelen van de spullen zij hoeft niks want haar nieuwe partner heeft alles al...ja dus?

dat was ook een heel gedoe hoor om mijn persoonlijke spullen te krijgen en een deel van de gezamelijke inboedel.

Dat heeft al met al ruim 2 jaar geduurt en de woning dus bijna 4 jaar.

Ik wil uit de hoofdelijke aansprakelijkheid worden ontslagen ik kan nu niks....wij wonen niet echt groot maar zijn wel een groot gezin groter huren kansloos want enorme wachtlijsten en huren voor de makelaar of kopen kan niet ivm mijn hypotheek.

En los daarvan ik wil de helft van de overwaarde en de hele handel eindelijk eens afronden.
Oke, wij waren niet getrouwd. Dat scheelt al een stuk. Maar ja, wel gezamenlijke hypotheek.

Ja, het moet gewoon een keer afgerond worden allemaal!! Je blijft er in je hoofd maar mee bezig...
Ik heb nu al antwoord van het juridisch loket. Zij zeggen ook: advocaat inschakelen.
Advocaat inschakelen. Mijn collega zat in zelfde situatie. Door de rechter is bepaald dat hij op straffe van een dwangsom zijn best moet doen om het huis netjes te onderhouden. Dat hij de verkoop niet mag saboteren (dus bijv. een enorme puinhoop van het huis maken als er kijkers komen) en dat hij actief moet meewerken aan snelle verkoop van het huis. Nadat de rechter dat had bepaald kwam hij ook opeens in beweging.

Mijn collega betaalde nl netjes al bijna 1,5 jr wel aan de hypotheek, terwijl hij steeds achter was, het huis liet verslonzen. Als je kunt aantonen dat jij al ruim een jaar alles er aan doet om het huis te verkopen en hij er met de pet naar gooit, dan heeft een rechter daar echt wel begrip voor.
Mijn ex vindt dat hij er wel alles aan doet om het huis te verkopen. Hij zegt: het is toch opgeruimd als er kijkers komen?

Dat klopt ook wel, alleen potentiele kijkers die langs het huis fietsen, die zien een huis waarvan de voortuin een bende is, waart de gordijnen dicht zitten. Dus die komen niet eens meer binnen kijken. Dat is dan al 1 potentiele koper minder. Hij ziet dat niet in.

Verder wil hij 'alles' doen, behalve de prijs laten zakken. En ik moet bij alles meehelpen (tuin, klusjes in huis etc). Dus hij vindt zelf dat hij enorm goed bezig is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven