Ei voor later

02-11-2010 00:27 536 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand dit gezien? Hoe denk je hierover?

In deze persoonlijke documentaire worstelt Marieke, een 35-jarige Amsterdamse single, met haar aftikkende biologische klok. Ze wil graag kinderen, maar ze heeft de ware nog niet gevonden. Om zichzelf meer tijd te geven wil ze haar eicellen laten invriezen. Maar in Nederland kan dit (nog) niet. Marieke laat het er niet bij zitten en begint een zoektocht in het medische circuit.

Ik vond het zelf een heel interessante en een mooie docu.
[quote]Maleficent schreef op 07 november 2010 @ 12:34:

[...]

Ik vind dat je vreselijk aan het doordraven bent.

Dit is gewoon mijn mening, en ik betaal met alle liefde mee aan het collectiviteits systeem, en idd ook voor mensen die ziektes krijgen waar ik niks mee te maken heb of krijg. Geen enkel probleem.

Echter, er zijn meer wegen die naar de weg van Rome leiden. Als je kinderwens zo groot is, maar er is geen partner, dan zou je een donor kunnen overwegen.[/quote]

Poeh dat vind ik nogal wat, een kind krijgen van een (onbekende) donor... Mogen de dames dat zelf bepalen? En zoals ik al schreef betaalt 3 kwart de kosten zelf. Slechts 1 kwart komt uit de overheidspot. Waar maak jij je nou toch druk om? Heb je zelf kinderen? En zo ja, van een (onbekende) donor? Of heb je je daar eigenlijk nooit in verdiept maar vind je dat maar wel een prima optie voor andere vrouwen (zonder te weten wat het allemaal inhoudt)? De meeste vrouwen die ik ken willen toch graag de verantwoordelijkheid over kinderen delen met een partner en gunnen hun kind ook een leuke betrokken vader.

Even voor de duidelijkheid. Ik zit hier niet voor eigen parochie te preken. Ik zal als het zover is eerst proberen natuurlijk zwanger te raken, als dat niet lukt gaan we voor pleegouderschap. (Als dat wel lukt, overigens ook.) Ik hou gewoon ontzettend veel van kinderen, ze hoeven niet perse uit mijn eigen buik te komen. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat er vrouwen zijn die dat anders ervaren en graag een eigen kind willen. Wie ben ik om te bepalen wat zij wel of niet mogen, en wegens gebrek aan inlevingsvermogen me dan maar te verschuilen achter de kosten.
quote:walvisser schreef op 07 november 2010 @ 13:18:

aiiiii zoiets zal je maar gezegd worden....

(je bent gewoon geen leuk mens)

ik vind uberhaupt dat er zeer hard geoordeeld wordt op dit forum. en als je daar wat van zegt dan zegt men daar weer wat van.

de wal staat hier echt vol met de beste stuurlui.

makkelijk roepen dat je "gewoon pech"hebt als je tegen je 40e geen kind hebt en er een wil.

Iwannalive ik heb je uitgenodigd als vriend. en als dat niet lukt zet ik mijn mailadres wel even tijdelijk online.

daaaagHeey ik ga even checken hoe dat werkt, heb hier nog geen vrienden... hoe zou dat toch komen?
quote:Guinevieve schreef op 07 november 2010 @ 10:44:

Kiezen voor kinderen, kiezen voor carriere, kiezen voor verre reizen, kiezen voor geluk, enzovoorts....

Ik denk dat 'men' in het algemeen teveel aanneemt dat geluk iets maakbaars is. Het is een meer en meer gangbaar idee dat je zelf verantwoordelijk bent voor je leven. Deels is dat natuurlijk ook zo. Je moet keuzes maken en daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Als het even kan laat je niets aan het toeval over.

De factor pech is een factor geworden die niet meer toelaatbaar is. Maar de maakbaarheid van je leven is een illusie.

We kunnen het niet allemaal in de hand houden. Sommige kaarten kies je niet zelf, die worden voor je geschud.

Ik denk dat we minder hard voor onszelf moeten zijn en moeten aanvaarden dat niet alles maakbaar is. Erkennen dat 'pech', met al het bijbehorende verdriet ook een plaats mag hebben.

Een oplossing zoeken in de medische molen om een niet beïnvloedbare factor uit te schakelen is geen oplossing. Het is een vlucht.

sommige zaken moet je accepteren van het leven, maar waarom zou je niet al het mogelijke kunnen doen om wel te bereiken wat je wilt?

en de factor pech zo minimaal mogelijk maken?

als het dan NOG niet lukt, ja dan moet je het accepteren... maar daarvoor kun je alles doen om het te laten slagen.

inclusief eitjes koud zetten!
Fan van Iwannalive en Emaille
onder mijn viva profiel staat dat soort spul.
quote:emaille schreef op 07 november 2010 @ 13:02:

Ronnie Ronnie Ronnie, ook al zeg je dat je niemand veroordeelt, en dat het slechts 'jouw mening' is: we hebben allemaal in al je postings je oordelen kunnen lezen. Je kan het proberen te verbloemen als een 'mening' maar in feite ben je steeds aan het oordelen. Dus: give it up. Je bent gewoon geen leuk mens. Maar hee, da's mijn mening he.

Jij hoeft mij geen leuk mens te vinden so be it, ik kan daar dus niet wakker van liggen.

Jij maakt het er een oordeel van,dat is jouw manier van hoe jij het bekijkt dat kan ook , je mag zo negatief over iemand denken wat je wilt.
en later eieren zoeken en rapen!

aiiiii zoiets zal je maar gezegd worden....

(je bent gewoon geen leuk mens)

ik vind uberhaupt dat er zeer hard geoordeeld wordt op dit forum. en als je daar wat van zegt dan zegt men daar weer wat van.

de wal staat hier echt vol met de beste stuurlui.

makkelijk roepen dat je "gewoon pech"hebt als je tegen je 40e geen kind hebt en er een wil.

Iwannalive ik heb je uitgenodigd als vriend. en als dat niet lukt zet ik mijn mailadres wel even tijdelijk online.

daaaagKlopt. Maar na 22 pagina's nog steeds stug met de vinger blijven wijzen... Dan heb je gewoon een bord voor je kop. Ik snap sowieso niet waarom sommige mensen zich zo druk maken om andermans leven en op de voorste rij zitten om anderen dingen te verbieden. Bemoei je dan met je eigen sores.
als ik het geld had, zou ik het acuut laten doen!!!!!!
quote:emaille schreef op 07 november 2010 @ 13:26:

[...]

Klopt. Maar na 22 pagina's nog steeds stug met de vinger blijven wijzen... Dan heb je gewoon een bord voor je kop. Ik snap sowieso niet waarom sommige mensen zich zo druk maken om andermans leven en op de voorste rij zitten om anderen dingen te verbieden. Bemoei je dan met je eigen sores.ja daar staan op dit forum her en der sterke voorbeelden van. ik ben ook van plan om met het forummen te stoppen, want ik vind veel reacties ongelofelijk hard en negatief.
quote:emaille schreef op 07 november 2010 @ 13:26:

[...]

Klopt. Maar na 22 pagina's nog steeds stug met de vinger blijven wijzen... Dan heb je gewoon een bord voor je kop. Ik snap sowieso niet waarom sommige mensen zich zo druk maken om andermans leven en op de voorste rij zitten om anderen dingen te verbieden. Bemoei je dan met je eigen sores.

Ik meen dat dit een openbaar forum is waar iedereen mag posten, of mag er alleen gepost worden als iedereen het met jou eens is.

Een mening hebben is nog steeds iets anders dan met de vinger wijzen, jij maakt dat er van, jij gaat van het negatieve uit.
met een bord voor de kop op een forum onbekende andere mensen veroordelen, dat gebeurt hier veel. bah!
o ik moet weg, daaaaaag ik zie het later wel!
quote:ronniemitchel schreef op 07 november 2010 @ 13:29:

[...]

Ik meen dat dit een openbaar forum is waar iedereen mag posten, of mag er alleen gepost worden als iedereen het met jou eens is.

Een mening hebben is nog steeds iets anders dan met de vinger wijzen, jij maakt dat er van, jij gaat van het negatieve uit.

O, dus ík maak jouw postings negatief?

Maar goed, ik ga je verder negeren want die mening van jou ken ik nou wel en die voegt voor mij niets toe. Daaaaag.
quote:ronniemitchel schreef op 07 november 2010 @ 12:51:

[...]

Het is niet zo gek dat er naar vrouwen word gekeken, aangezien het een probleem van vrouwen is, de vrouw is maar tot 35 jaar op z'n vruchtbaarst en de man is dat blijvend, en dan kan je wel naar de mannen gaan wijzen als schuldig, je hebt nu eenmaal de keuze om wel of geen kids te willen en het is aan jou hoe en wanneer je probeerd zwanger te worden.

Maar ja dat is mijn mening.Dat maken sommigen ervan ja. Maar je krijgt als vrouw toch niet alleen een kind? Okay er zijn vrouwen die de man erin luizen, maar daar hebben al deze vrouwen gelukkig niet aan willen doen. Je kan nog zo hard een kind willen als vrouw maar daar heb je echt een man bij nodig. Daarnaast Nogmaals maar even benadrukken vrouwen en mannen wisten heel lang niet dat er zulke grote risico's waren om minder vruchtbaar te zijn na je 30ste. Vandaar dat je daar destijds ook geen probleem van maakte, "nou ja dan wachten we nog een paar jaar". Nu is het besef er wel. Ik lees hier op het forum ook steeds vaker dat vrouwen het om die reden uiteindelijk dan ook uitmaken met hun vriend en iedereen ondersteund dat. Zoveel jaar geleden zouden die vrouwen nog te horen hebben gekregen dat ze zich niet zo moesten aanstellen, dat het nog best even kan wachten. Denk je dat die vrouwen als ze destijds geweten hadden hoe serieus het probleem is er niet net zo tegenover hadden gestaan in hun relatie? Het besef was er gewoon simpel weg niet. De medischewereld had toen ook nog geen harde cijfers.

Hoe komt het toch dat je deze vrouwen zo in een hoek drukt en ze daarmee tekort doet? Denk je nou echt dat vrouwen bewust massaal zichzelf zulke ellende op de nek halen. Alsof IVF zo een lolletje is?

Daarnaast vind ik het een tekortkoming om het probleem enkel bij de vrouw neer te leggen. Dan ga je echt weer terug naar af. Kinderen zijn de verantwoordelijkheid van de vrouw, anticonceptie is de verantwoordelijkheid van de vrouw. Nee toch? Als je een zoon hebt, hoop ik niet dat je hem dat bijbrengt. Mannen moeten ook eerder gaan nadenken wat ze nou echt willen, wel of geen kinderen en wanneer, en dat eerlijk aan hun partner vertellen, ipv ze aan het lijntje te houden. Sommige dingen in het leven doe je samen. En daar hoort naar mijn idee de verantwoordelijkheid nemen voor het niet te vroeg en niet te laat kinderen krijgen ook bij.

*knip*

daaaagVolgens mij werkt de site niet. Helemaal niks... geen vriendenverzoek en ook geen mail...
quote:Iwannalive schreef op 07 november 2010 @ 12:10:

[...]

Nog bedankt voor de tip

Wat grappig, toen ik dat hier postte, dacht ik: Iwannalive gaat vast kijken . Echt waar.

Ik ken je al een beetje geloof ik.
Wij hebben ook een gezond kiddie van inmiddels 4 maanden uit de vriezer na een IVF behandeling (medisch gezien noodzakelijk bij ons).

Dit is een enorm zwaar en belastend traject (geestelijk en lichamelijk) voor met name de vrouw, met een heel laag slagingspercentage (uiteindelijk slechts 30%). Denk aan elke dag zelf 1 of meerdere injecties in de buik voor ongeveer 4/6 weken, overgestimuleerde eierstokken, weghalen van de eitjes met een lange naald door de vaginawand en tot slot het onzekere proces van bevruchting van de eitjes, en de wachtweken (word ik ongesteld of niet).... om nog maar niet te spreken van het lastige ontdooi-proces aan het begin.

Persoonlijk vind ik dat invriezen uit sociaal oogpunt mogelijk moet zijn, maar op eigen kosten (net zoals het laseren van je ogen) en het moet zeker niet de medische gevallen naar de achtergrond drukken (er zijn over het algemeen vrij lange wachtlijsten om zo'n behandeling te kunnen starten).

Daarnaast wordt deze behandeling in NL slechts ingegaan tot iemand 40 is, daarna werkt het lichaam niet meer mee en is de kans van slagen nog veel minder dan 30%, tot ruim onder de 10%.

Het laten invriezen van celletjes en hopen dat je na je 35e nog iemand zal vinden lijkt me nogal mank gaan... wat voor druk leg je dan direct op je relatie. Een IVF het traject is al zo onzeker en maakt je relatie er niet echt gezelliger en leuker op, het is gewoon zwaar.

Overigens wonen wij ook in Amsterdam en is het een heel herkenbaar probleem van "jonge" Amsterdamse vrouwen. Ze moeten en willen alles, en kunnen/durven nooit wat op te geven. Het moet altijd beter, sneller, leuker, spannender... en dan zit je op je 35e inderdaad nog alleen thuis, of 's avond met vriendinnen in de kroeg (vooral dat laatste willen ze nooit en te nimmer opgeven voor geen man of kind... het eigen leven moet krampachtig worden vastgehouden, concessies doen is uit de boze).
quote:Mazou schreef op 07 november 2010 @ 14:26:

[...]

Wat grappig, toen ik dat hier postte, dacht ik: Iwannalive gaat vast kijken . Echt waar.

Ik ken je al een beetje geloof ik.
he Iwannalive, inderdaad, niets.

geen vriendenbevestiging ofzo.

ben je er nu, dan geen ik zo wel even mijn mailadres.
quote:[message=7671825,noline]spectral schreef op 07

Persoonlijk vind ik dat invriezen uit sociaal oogpunt mogelijk moet zijn, maar op eigen kosten (net zoals het laseren van je ogen) en het moet zeker niet de medische gevallen naar de achtergrond drukken (er zijn over het algemeen vrij lange wachtlijsten om zo'n behandeling te kunnen starten).

Daarnaast wordt deze behandeling in NL slechts ingegaan tot iemand 40 is, daarna werkt het lichaam niet meer mee en is de kans van slagen nog veel minder dan 30%, tot ruim onder de 10%.

Het laten invriezen van celletjes en hopen dat je na je 35e nog iemand zal vinden lijkt me nogal mank gaan... wat voor druk leg je dan direct op je relatie. Een IVF het traject is al zo onzeker en maakt je relatie er niet echt gezelliger en leuker op, het is gewoon zwaar.

Ik ben het helemaal eens met jou!

Heb er even wat dingen uitgelicht waar ik op wil reageren. Want hier zijn er een aantal die vinden dat het invriezen uit sociaal oogpunt en niet vanuit medische noodzaak óók vergoed moet worden. Dat kost een hoop geld. En dan kun je dat op je 35e doen, in de hoop dat je binnen 10 jaar dus een man vindt die met jou een gezin wil stichten.

Maar dan komt die man niet. Wat gebeurt er dan met de eitjes? En met de gemaakte kosten?

Ik vind het een heel ander verhaal als je ziek wordt en van te voren duidelijk is dat je onvruchtbaar kunt raken door bijvoorbeeld chemotherapie.
Stressed is just desserts spelled backwards
En voor er gezegd wordt van; ja maar jij hebt 1 kind en je bent zwanger.

Ik weet hoe het voelt als je een hele heftige wens hebt.

Bij ons is de 1e erg ziek, en we hebben een paar jaar moeten wachten voor de 2e, voor alle onderzoeken naar erfelijkheid etc afgerond waren, en de 2e is er ook via de medische weg gekomen (nou ja de zwangerschap dan, ik moet nog 20 weken). En dat duurde allemaal heel lang en was ook van te voren onzeker, dus het gevoel van; ik wil zo graag en het kan niet, ken ik maar al te goed.

Doordat ik een stukje van de medische weg bewandeld heb, weet ik ook dat het allemaal niet zo makkelijk gaat als het wordt gesteld. Alsof het altijd maar lukt, IVF. Dat is echt niet zo, het lukt vaker niet dan wel. En het is zonde als je dan daar je pijlen op richt, het kan dan alleen maar een nog grotere teleurstelling worden.

Ik denk als ik in hetzelfde geval zou zitten, dat ik zou kiezen om het eerst alleen te doen dmv een donor, als de wens zo groot is, en wie weet kom je je grote liefde dan later wel tegen.
maleficent wijzigde dit bericht op 07-11-2010 19:16
Reden: aanvulling
% gewijzigd
volgens mij heb je pech met de eitjes, die blijven ongebruikt en worden denk ik vernietigd.

de centen ben je ook kwijt.

het is niet zo dat je je geld terugkrijgt.
quote:walvisser schreef op 07 november 2010 @ 19:16:

volgens mij heb je pech met de eitjes, die blijven ongebruikt en worden denk ik vernietigd.

de centen ben je ook kwijt.

het is niet zo dat je je geld terugkrijgt.Dat snap ik wel. Maar er werd gesteld dat dat via de zorgverzekering zou moeten.
ja ik antwoordde op een eerdere vraag, vandaar.
quote:Maleficent schreef op 07 november 2010 @ 19:17:

[...]

Dat snap ik wel. Maar er werd gesteld dat dat via de zorgverzekering zou moeten.

Natuurlijk gaan we het niet via de zorgverzekering vergoeden... het is een luxe probleem. Laseren, tanden laten witten, een bril (gek genoeg), een tat2 laten weghalen, borstvergroting...

Ik ben er nagenoeg zeker van dat de regering (zeker in deze tijd van bezuiningen) het niet gaat opnemen in de zorgverzekering, en terecht overigens!

Ik blijf het ook walgelijk vinden dat er vaak zo makkelijk over wordt gepraat... ow ik vries wel wat in... als het niet lukt dan gaan we wel even IVF'en.... terwijl ze niet weten waar ze over praten.

IVF trajecten geven vaker geen resultaat dan wel, en belasten een paar met enorm veel verdriet, stress en tegenslagen (dit is bijna het enige waar we tegenwoordig geen invloed op kunnen uitoefenen, en dat zijn we niet gewend).

Hier overigens ter illustratie een staatje van een kliniek (de cijfers zijn over de hele wereld nagenoeg gelijk):

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven