Ei voor later

02-11-2010 00:27 536 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand dit gezien? Hoe denk je hierover?

In deze persoonlijke documentaire worstelt Marieke, een 35-jarige Amsterdamse single, met haar aftikkende biologische klok. Ze wil graag kinderen, maar ze heeft de ware nog niet gevonden. Om zichzelf meer tijd te geven wil ze haar eicellen laten invriezen. Maar in Nederland kan dit (nog) niet. Marieke laat het er niet bij zitten en begint een zoektocht in het medische circuit.

Ik vond het zelf een heel interessante en een mooie docu.
quote:Iwannalive schreef op 04 november 2010 @ 12:12:

[...]

Elninjoo leg eens uit, doe eens... waarom jij steeds als een mot naar de vlam? Je hebt niks met kinderen, niks met moeders, niks met vrouwen met een kinderwens, niks met vaders, niks met mannen met een kinderwens. Zit je in Ikea ook steeds naast de ballenbak...En dus mag zij haar menig hierover niet geven?
quote:elninjoo schreef op 04 november 2010 @ 11:50:

Ik denk dat de wetenschap zich beter kan richten op onderzoek naar die compleet op hol geslagen hormoontoestand waar veel vrouwen mee te maken krijgen. Zorg je er middels 'n pilletje voor dat eierstokken niet meer gaan rammelen, krijg je volgens mij veel minder gefrustreerde vrouwen omdat ze kost wat 't kost 'n kind moeten ondanks dat hun situatie zich daar (nog) niet (meer) voor leent.

Ha ha! Goed idee, zo'n pil, geef mij er maar één!

Ik ben alleen bang dat het niet mogelijk is, omdat een kinderwens niet alleen door hormonen bepaald wordt. Want hoe zit het dan met mannen die een kinderwens hebben (ze schijnen te bestaan)?
quote:[message=7647938,noline]robdevries schreef op 04 n

Het zal mij persoonlijk niet uitmaken wat wel of niet mogelijk zal zijn in de toekomst. Men zal zich wel bewust moeten zijn van het feit dat zulke zaken (veel) geld kosten en je moet accepteren dat het dan alleen maar weggelegd is voor mensen met geld, of dat de ziektekosten nog meer de pan uit gaan rijzen. Mensen klagen vaak over de kosten, maar leggen het verband vaak niet met de mogelijkheden die ze wel willen.Ik ben van mening dat mensen moeten doen wat ze willen zolang ze een ander niet schaden.en er zijn binnen de gezondheidszorg legio zaken die de samenleving heel veel geld kosten waar ik ook niet voor ben, maar dat krijg je in een beschaafde samenleving waarbij je geacht wordt solidair te zijn. Dat heet beschaving en dat hou ik graag zo, ook al betekend het dat je niet met alles waaraan je belastinggeld wordt uitgegeven eens bent. En wat geld betreft, helaas hebben mensen met meer geld meer mogelijkheden dan mensen met een gemiddeld inkomen. Maar dat geld helaas voor bijna alles. Meer geld geeft meestal meer mogelijkheden. Leven is gewoon oneerlijk helaas.....
quote:Latinalientje schreef op 04 november 2010 @ 13:53:

[...]

Ik ben van mening dat mensen moeten doen wat ze willen zolang ze een ander niet schaden.en er zijn binnen de gezondheidszorg legio zaken die de samenleving heel veel geld kosten waar ik ook niet voor ben, maar dat krijg je in een beschaafde samenleving waarbij je geacht wordt solidair te zijn. Dat heet beschaving en dat hou ik graag zo, ook al betekend het dat je niet met alles waaraan je belastinggeld wordt uitgegeven eens bent. En wat geld betreft, helaas hebben mensen met meer geld meer mogelijkheden dan mensen met een gemiddeld inkomen. Maar dat geld helaas voor bijna alles. Meer geld geeft meestal meer mogelijkheden. Leven is gewoon oneerlijk helaas.....

Oh ja hoor, daar ben ik ook voor. Maar dat betekent niet dat er afwegingen gemaakt moeten worden en de zaken doorgerekend. Dat zijn niet alleen de behandelingen, ook de extra kosten die de extra risico's op korte en lange termijn met zich meebrengen.

Dit is 1 ding, zo zijn er legio. En zolang men het niet erg vindt dat de ziektekosten per jaar met honderden euro's duurder wordt, is the sky the limit.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik liever het geld uitgeef aan behandelingen voor ziektes ed.
quote:robdevries schreef op 04 november 2010 @ 14:17:

[...]

Oh ja hoor, daar ben ik ook voor. Maar dat betekent niet dat er afwegingen gemaakt moeten worden en de zaken doorgerekend. Dat zijn niet alleen de behandelingen, ook de extra kosten die de extra risico's op korte en lange termijn met zich meebrengen.

Dit is 1 ding, zo zijn er legio. En zolang men het niet erg vindt dat de ziektekosten per jaar met honderden euro's duurder wordt, is the sky the limit.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik liever het geld uitgeef aan behandelingen voor ziektes ed.

en er zijn binnen de gezondheidszorg legio zaken die de samenleving heel veel geld kosten waar ik ook niet voor ben, maar dat krijg je in een beschaafde samenleving waarbij je geacht wordt solidair te zijn.

Ik vind vooral dat laatste erg belangrijk. Ik geef ook liever aan bepaalde dingen die in MIJN ogen niet belangrijk zijn geen geld uit, maar wie ben ik om dat voor een ander te bepalen. Vandaar dat dat voor mij een logisch gevolg is van beschaving en solidariteit.

Denk wat breder dan wat je zelf belangrijk vind zou ik als tip willen meegeven.
Ik geloof niet dat het aan de orde is dat het invriezen van eicellen (op sociale gronden) onder de ziektekostenverzekering gaat vallen. Het vergoeden vind ik iets heel anders dan het verbieden, wat me nu ook weer niet nodig lijkt.

Ik vermoed trouwens dat als meer vrouwen dit laten doen, het ook goedkoper wordt, of zou dat principe alleen opgaan voor producten?
quote:Latinalientje schreef op 04 november 2010 @ 14:29:

[...]

en er zijn binnen de gezondheidszorg legio zaken die de samenleving heel veel geld kosten waar ik ook niet voor ben, maar dat krijg je in een beschaafde samenleving waarbij je geacht wordt solidair te zijn.

Ik vind vooral dat laatste erg belangrijk. Ik geef ook liever aan bepaalde dingen die in MIJN ogen niet belangrijk zijn geen geld uit, maar wie ben ik om dat voor een ander te bepalen. Vandaar dat dat voor mij een logisch gevolg is van beschaving en solidariteit.

Denk wat breder dan wat je zelf belangrijk vind zou ik als tip willen meegeven.Dat laatste zette ik erbij als eigen mening, gelukkig bepaal ik sowieso niet wat wel en niet kan. Het is wel goed te beseffen dat dit soort maatregelen wel geld gaan kosten. Een stuk bewustzijn daarvan is niet verkeerd. Ik denk dus wel degelijk breder. Ik bedenk mezelf dan ook wat de consequenties daar van zijn.
quote:dippy schreef op 04 november 2010 @ 14:51:

Ik geloof niet dat het aan de orde is dat het invriezen van eicellen (op sociale gronden) onder de ziektekostenverzekering gaat vallen. Het vergoeden vind ik iets heel anders dan het verbieden, wat me nu ook weer niet nodig lijkt.

Ik vermoed trouwens dat als meer vrouwen dit laten doen, het ook goedkoper wordt, of zou dat principe alleen opgaan voor producten?

Er zelf voor betalen zou een reeele optie kunnen zijn. Dan nog komen daar veel niet voorziene kosten uit voort. (risico zwangerschap op hogere leeftijd enz)

Gezondheidszorg en goedkoper.... Ziekenhuizen worden uitgekleed door levaranciers van producten, diensten en medicijnen waar veel bedrijven verschrikkelijk rijk van worden. Daling zal heus, maar de marges zullen blijven.
hoe wis je hier berichten trouwens?!
quote:Latinalientje schreef op 04 november 2010 @ 15:44:

Ik ben er trouwens niet voor dat dit (helemaal) vergoed wordt mocht het zover komen dat dat invriezen goed blijkt te werken.Want dat is ook de vraag. Maar ik vind het kortzichtig om alleen maar aan geld te denken. Want je moest eens weten waar er allemaal echt geld voor over de balk wordt gesmeten. Dingen die echt objectief nutteloos zijn of op een andere manier veel beter en eerlijker kunnen. Dan is dit een druppeltje in die oceaan van echte geld verspilling. En nog maar niet te spreken over de maffia die de farmaceutische industrie heet. Maar das weer een hele andere discussie hahaha.
*knip*
anoniem_104396 wijzigde dit bericht op 06-11-2010 13:38
Reden: poppetje gezien, kastje weer dicht :-)
% gewijzigd
quote:Starshine schreef op 04 november 2010 @ 12:39:

[...]

ik denk dat het net zoals met kiespijn is...dat je steeds toch even aan die zere plek moet voelen. Een soort zelfkastijding.
ok Iwannalive ik ga vragen aan de angels of ik je mag mailen...

ik ben precies met die dingen bezig die je beschrijft, maar ik vind het erg lastig om er verandering in te bereiken.

ik betrap mezelf toch steeds weer op gedachten die me vroeger zijn aangepraat. en toevallig woon ik in amsterdam.

nou tot mails, hopen dat het lukt.
Fan van Iwannalive en Emaille
quote:walvisser schreef op 05 november 2010 @ 14:12:

ok Iwannalive ik ga vragen aan de angels of ik je mag mailen...

ik ben precies met die dingen bezig die je beschrijft, maar ik vind het erg lastig om er verandering in te bereiken.

ik betrap mezelf toch steeds weer op gedachten die me vroeger zijn aangepraat. en toevallig woon ik in amsterdam.

nou tot mails, hopen dat het lukt.Hey wat goed dat je in A'dam woont. Ik check mijn mail niet zo vaak dus ga hem nu meteen even checken en in de gaten houden.
quote:ronniemitchel schreef op 02 november 2010 @ 00:56:

En toch word het tijd dat mensen er bij stil gaan staan dat je niet eeuwig vruchtbaar bent, ik ben er nog steeds verbaasd over dat zo weinig vrouwen/koppels zich dat realiseren.

Dat vind ik ook, het kinderen krijgen is de laatste decennia steeds verder naar achter geschoven met dit als gevolg.

Iedereen weet toch dat je tegen de 40 sterk verminderd vruchtbaar bent en hoger risico loopt als je op latere leeftijd zwanger raakt.

En niemand moet reizen, studeren, carierre maken, eigen huis etc, zoals iemand eerder hier zei. Wat is dat nou voor excuus. In je leven maak je bepaalde keuzes, en als je kiest voor carriere maken of reizen of wat dan ook en op je 35 eens aan een man gaat denken heb je inderdaad weinig tijd, en als het dan niet lukt, heb je een probleem. Maar dat is toch geen nieuws??

Hoe dan ook, ik heb toch de neiging om tegen dit soort kwesties te zijn, dit is heel sterk ingrijpen in de natuur en ik vraag me af of dat verstandig is. Het leven is niet voor niets zo dat we een periode hebben van vruchtbaar zijn en kinderen baren.

Een nieuwe slogan is toch ook: Een slimme meid krijgt haar kinderen op tijd.

En ik denk dat mensen zich ook eens moeten realiseren dat je niet alles kunt hebben, je kiest voor het een, of voor het ander. Maar de keuzes die je maakt, hebben gevolgen.
quote:TheEmpress schreef op 06 november 2010 @ 09:31:

[...]

Dat vind ik ook, het kinderen krijgen is de laatste decennia steeds verder naar achter geschoven met dit als gevolg.

Iedereen weet toch dat je tegen de 40 sterk verminderd vruchtbaar bent en hoger risico loopt als je op latere leeftijd zwanger raakt.

En niemand moet reizen, studeren, carierre maken, eigen huis etc, zoals iemand eerder hier zei. Wat is dat nou voor excuus. In je leven maak je bepaalde keuzes, en als je kiest voor carriere maken of reizen of wat dan ook en op je 35 eens aan een man gaat denken heb je inderdaad weinig tijd, en als het dan niet lukt, heb je een probleem. Maar dat is toch geen nieuws??

Hoe dan ook, ik heb toch de neiging om tegen dit soort kwesties te zijn, dit is heel sterk ingrijpen in de natuur en ik vraag me af of dat verstandig is. Het leven is niet voor niets zo dat we een periode hebben van vruchtbaar zijn en kinderen baren.

En ik denk dat mensen zich ook eens moeten realiseren dat je niet alles kunt hebben, je kiest voor het een, of voor het ander. Maar de keuzes die je maakt, hebben gevolgen.

[...]

.

ja dat zei ik. En ik bedoelde er in feite precies hetzelfde mee als wat jij nu zegt. Namelijk dat je keuzes moet maken in je leven en als je vindt dat je 'moet' studeren, reizen, eerst carriere maken, een huis kopen en dan pas aan een relatie en kinderen gaat denken ben je veelal te laat.

Als je rond je 20ste gaat studeren ben je op je 24 of 25ste klaar. Dan nog een jaar reizen (26), zeker 5 jaar aan carriere werken (31), huis kopen (32), relatie krijgen en een paar jaar met elkaar zijn, cq uitvogelen wat je aan elkaar hebt (37). Nou dan loop je dus zo tegen de 40 als de kinderwens echt dringend gaat worden.

(disclaimer: tijd en leeftijden hoeven niet voor iedereen hetzelfde uit te pakken)

[...]

OMG denk je nou echt dat mensen zich niet realiseren dat ze beperkt vruchtbaar zijn? En waar baseer je dat toch op, dat het allemaal vrouwen zijn die per se een carriere wilden hebben voor ze kinderen kregen? Het begint voor mij steeds meer als een soort jalouzie te klinken. En welke ziektebehandeling is niet ingrijpen in de natuur? Ben je dan ook tegen donorschap?

Draai het liever eens om en wees dankbaar dat jij 'op tijd' je kinderen hebt gehad, dat de omstandigheden goed waren en dat het gelukt is. In plaats van anderen zo te veroordelen.
Jalouzie?,waarom zouden mensen als ik die er net zo over denken jaloers moeten zijn?

Als je 2 kinderen op tijd hebt gebaard wil dat niet zeggen dat je niet kunt studeren of op reis kan gaan,dat gaat nl wel, alleen is het verschil dat ik eerst kinderen kreeg en daarna weer ging leren en niet op reis ging omdat ik er geen behoefte aan heb,of moet je perse ook op reis omdat je anders niet mee telt?
Ik had het niet zozeer over reizen, maar over die carriere. Er wordt met dat woord geschermd alsof het de duivel zelf is. Overigens zijn er ook legio vrouwen die geen topcarriere hebben, maar gewoon werken.

Maar je geeft zelf al aan dat niet iedereen per se moet reizen. Kan je je dan ook niet indenken dat de meningen verschillen over wanneer kinderen krijgen? En dat jij dat heel jong gedaan hebt, maar een ander dat misschien niet wilde? En dat het dan niet meteen over hoeft te zijn?
Ik zeg niet dat iedereen het jong moet doen, ik zeg wel als je het uitstelt zitten er nu eenmaal consequentie's aan vast en wat mij opvalt is dat niemand die consequentie dan ook aanvaard, nee ik wil later pas kinderen oke,maar als het niet lukt omdat ik het uitgesteld heb, wil ik wel dat alle kunst en vliegwerk word toegepast en wat het kost doet er niet toe aangezien iedereen er aan moet bijdragen, misschien als je zelf er voor moet betalen dat je dan toch anders gaat denken over later.
quote:emaille schreef op 06 november 2010 @ 12:57:

Ik had het niet zozeer over reizen, maar over die carriere. Er wordt met dat woord geschermd alsof het de duivel zelf is. Overigens zijn er ook legio vrouwen die geen topcarriere hebben, maar gewoon werken.

Maar je geeft zelf al aan dat niet iedereen per se moet reizen. Kan je je dan ook niet indenken dat de meningen verschillen over wanneer kinderen krijgen? En dat jij dat heel jong gedaan hebt, maar een ander dat misschien niet wilde? En dat het dan niet meteen over hoeft te zijn?Ik vraag me af waarom mensen die eerst carrierre hebben gemaakt zich zo aangevallen voellen als ze lezen dat je nu eenmaal keuses moet maken op dit gebied,is het zo dat cariere maken eigenlijk ook wel iets later kan,maar dat het je voor het gemak niet goed uit komt?
Jij bent echt de koningin van de ongenuanceerde posts he? Zoals ik al zei: het gaat niet altijd om een 'carriere'.

Weet je, ik denk dat je het gewoon niet gaat begrijpen. Je blijft uitgaan van 'het gemak', 'bewust uitstel', keuzes.. Zo is het gewoon niet altijd en je blijft iedereen maar over 1 kam scheren. Ik ben er klaar mee.

[...]

*knip*

Jeetje wat goed van jou, jij lost alle problemen in een klap op.

Zo simplistisch gedacht. Alsof vrouwen massaal hun keuze uitstellen omdat ze zelf vinden dat ze eerst nog van alles moesten doen. Vrouwen zijn net zoals andere mensen gevoelig voor wat hun omgeving van ze verwacht. En als het een tijd "not done" was om voor je 30ste kinderen te krijgen... dan stelde je dat uit en daar was niet eens altijd de vrouw de reden van. Vond een aantal jaren geleden maar een man die voor zijn 30ste vader wilde worden! Maar deze forumster, heeft de oplossing. Knap!

Buig je je nu alsjeblieft over het landelijke fileprobleem? Iets net zo ongenuanceerds als... "tja tussen 07.30 uur en 10.00 uur weet je nu eenmaal dat je in de ochtendspits terecht komt, als je dan toch in de auto stapt zit je blijkbaar graag in de file..."
quote:ronniemitchel schreef op 06 november 2010 @ 13:03:

[...]

Ik vraag me af waarom mensen die eerst carrierre hebben gemaakt zich zo aangevallen voellen als ze lezen dat je nu eenmaal keuses moet maken op dit gebied,is het zo dat cariere maken eigenlijk ook wel iets later kan,maar dat het je voor het gemak niet goed uit komt?

Omdat dat misschien iets is dat je vanuit de maatschappij en het milieu waarin je bent opgegroeid is opgelegd?

Maar ik snap zelf nooit zo goed waarom je op een topic een hele grote groep dames lekker komt veroordelen ipv te denken, jee het zijn er wel veel... hoe zou dat toch komen? En vanuit die gedachte eerst probeert te begrijpen wat de VERSCHILLENDE beweegredenen voor de VERSCHILLENDE vrouwen waren en of er overeenkomsten zijn, en welke omstandigheden in een maatschappij een klimaat hebben geschapen waarop dit zich zo jaren lang kon ontwikkelen.

Voor mij klinkt er nu net iets te hard "lekker puh" in dit soort reacties door.

Hoe zit het met jou? Rook je bijvoorbeeld... en kunnen we daardoor maar stellen dat je hoopt dat je longkanker krijgt? En als je dat dan krijgt en een topic opent, kunnen we met zijn allen posten dat het toch ook wel stom was van je om al die jaren te roken, je had keuzes moeten maken.

Durf je in te leven in een ander of blijf anders gewoon weg. Een tegengeluid is prima, maar het onderwerp is voor velen hartstikke gevoelig. Wees dan een mens en ga er empathisch mee om. Als dat volledig ontbreekt voeg je echt niks toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven