Fiat 500

08-11-2010 15:57 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ergens in mijn hoofd het idee om een oldtimer fiat 500 te kopen als 2e autootje. Ik heb er in de buurt al een gezien voor 5000 euro.

Ik zou dan zelf wel een deel van het onderhoud willen doen. Heeft iemand daar ervaring mee? Erg lastig lijkt het me niet. Ik ben wel handig. Maar is het te doen om aan onderdelen te komen en is er veel onderhoud nodig bij zo'n kleintje?
Ik spaar Amerikaanse Musclecars, das een ander formaat auto, maar allicht zijn er wat dingen hetzelfde....;-)

Bij het kopen van een Oldtimer krijg je vaak niet alleen de auto, maar ook een hele club liefhebbers derbij kado. Vaak hebben ze ook eigen fora, zijn er altijd wel een paar handigerts bij en wisselt iedereen goede onderdeeladressen en garages uit.

Ik heb nog nooit een Kwikfit hoeven bezoeken met mijn Camaro's en Chevelle, gewoon een krat bier en naar de liefhebber die vaak ook een garage vol onderdelen heeft.

Daarnaast hoef je voor de techniek bij oudere auto's geen NASA-geleerde te zijn omdat er (bijna) geen computertoestanden inzitten. Dus als je een beetje handig bent en goed oplet kun je veel zelf. Kan ik inmiddels ook.

Ik heb er wel altijd een nieuwe auto bij, is voor de winter wel prettig en je bent niet afhankelijk van je oldtimer. Die van mij zijn inmiddels alweer in de winterstalling gestalt.

Het is best te doen om er gewoon dagelijks mee te rijden hoor, als het maar geen 200 kilometer woon- werkverkeer is dat je af moet leggen.

Onderhoud is prima te doen. Wel goed afspoelen als er gestrooid is, keuring hoeft maar eens per 2 jaar.

Kijk als je een auto gaat kopen in ieder geval naar het bodywerk. Rotte plekken, veel roest dat soort meuk. Motorisch heeft mij nooit geboeid omdat dat wel de eerste dingen zijn die op de schop gaan (bij mij). Wees ook kritisch op de remmen en de transmissie.

Neem desnoods iemand mee die een beetje kijk heeft op oldtimers.
Ik zou er bijna dagelijks 2x 65 km mee rijden tenzij ik kan carpoolen dan is het minder. Ik heb hem in gedachte als 2e autootje. (en ik oldtimers)

Als het kon kocht ik een hele oude ford en/ of een austin healey sprite frog-eye maar helaas is mijn budget wat beperkt.
quote:Maja82 schreef op 08 november 2010 @ 16:16:

Ik zou er bijna dagelijks 2x 65 km mee rijden tenzij ik kan carpoolen dan is het minder. Ik heb hem in gedachte als 2e autootje. (en ik oldtimers)

Als het kon kocht ik een hele oude ford en/ of een austin healey sprite frog-eye maar helaas is mijn budget wat beperkt.

Voor EUR 5000,- kun je een leuke Mustang Mach I kopen, heur! Maar das meer een jaren-80 bak.

Ach, voor mij blijven het allemaal projecten, altijd bedenk ik wel weer iets om te verbeteren, ander spuitwerk, nieuw streepje... bekleding anders, keertje digitale teller. T zijn écht 2 ENORME spaarvarkens, der zit nog net geen gleuf in het dak.

Ik zou met een Fiat 500 geen 2 x 65 km dagelijks gaan rijden, zeker in de winter niet. Dat vind ik met de Camaro al eng, laat staan met een koekblikkie. :-) (niet denegerend bedoeld, maar er zitten zoveel randdebielen op de weg)

Van de zomer is het wel heeeeeeeeeel tof! Kan niet wachten tot het weer april is.
I Fiat 500 !

Het lijkt me alleen wel een auto voor erbij. Dus in de zomer en voor kortere afstanden / plezier-ritjes. Voor woon-werkverkeer ben ik toch teveel aan de luxe gewend van een wat nieuwere auto. (bijna altijd starten, vering, comfortabel en warm).

Verder geen idee over het onderhoud (stoer dat je dat zelf wilt doen trouwens), maar ik wilde gewoon even zeggen dat ik het een super-auto vind!
Leuk autootje om te zien, maar wel superonveilig...... ik zou er niet in durvenwillen rijden.
Mijn moeder heeft een fiat 500 gehad.

Kon lang duren voordat er onderdelen beschikbaar waren, omdat ze uit Italie moesten komen.

Ik zou het zeker alleen doen als auto voor erbij. Ze zijn niet altijd betrouwbaar, zeker in de winter niet.. Maar dat verschilt misschien ook per auto.

Mijn moeder reed er eigenlijk te weinig in en heeft m met pijn in het hart weggedaan.. Begin hier niet over de fiat 500, want het zit nog erg diep dat tie weg is..
We hebben een polo die van (bijna) alle gemakken is voorzien en een grotere auto zit ook wel in de planning.

Eerder hadden we een swift maar als we er dan toch een goedkoop oud bakkie er naast willen, dan liever een leuk oud rugzakje.

Ik rij trouwens het meest op provinciale weg en een stukje rustige snelweg.
Met een fiat 500 zou ik sowieso niet de snelweg op gaan.

Veel te licht.. Zeker als het een beetje waait en de veiligheid is ook een punt.

Mijn moeder is wel is aangehouden,bij een standaard gordelcontrole, ze had hem niet om.

De agent zei; nou mevrouw het geeft niet, want zelfs als je een gordel om hebt in deze auto en er gebeurd wat, ben je toch niet te redden..
Oei Julia!

Ik rijd ook in een old timer (renault 4!!)

en tsja, gelukkig is mijn woon-werk verkeer maar 10min rijden. Het is geweldig om in een oude auto te rijden, maar verkijk je niet op het onderhoud. Bij mij doet mijn vriend het, dus dat is ideaal.

Je hebt ook zoveel aanspraak met een oldtimer, het is zo leuk. Hoe vaak ik wel niet mensen hun duim op zie steken of zie wijzen. Haha. Het is echt heel lollig.

Ik rijd niet graag op de snelweg, omdat idd, als je een ongeluk krijgt, zo plat als een dubbeltje bent. Om deze reden ga ik 'm ook binnenkort (helaas!! ) verkopen. Ik rijd nu te vaak over de snelweg en het wordt toch een beetje tricky hier in de randstad (veel vrachtverkeer, ik kan bijna niet inhalen met m'n koekblik die niet harder rijdt dan 100km/u).

Maar goed, als je 'm als tweede auto gaat gebruiken zou ik het zeker doen. Wel gewoon met je eigen auto rijden, en de Fiat voor erbij. Voor de zondag en evt de boodschapjes ofzo.

O waar ik wel goed op zou letten is roest. Mijn auto roest op dit moment ook bijna weg. Vooral afgelopen winter heeft hij het zwaar gehad. Met al dat strooizout is hij ontzettend hard gaan roesten. Mijn vriend heeft nog de bumpertjes afgeslepen en opnieuw in de prut gezet maar het mocht niet baten. T komt er gewoon door heen. Dus misschien is een carport of garage handig voor je 500, dan kan 'ie lekker binnen slapen.

Veel plezier!
Googlen eens op de Fiat 500 dokter. Ik weet niet waar je woont maar daar kunnen ze je ook helpen aan 2e handsonderdelen. Als je je Fiat mooi wilt houden moet je haar eigenlijk binnen kunnen stallen, zeker in de winter. Ik zou er zeker geen 65 km per dag mee gaan rijden, dat gaat een dure hobby worden. Niet qua benzine maar wel het onderhoud. Ze is een taaie in het mooie, droge, zuidelijke Italiaanse weer niet dol op regen
Wat issie mooi Koekblikje! ja, pijn in je hart en liefdesverdriet als je kanjer weg moet. Sterkte!

Zelfde idee hier, onderhoudskosten en een garage. Ja, je moet ze wel liefhebben. Ik weet nog dat mijn moeder vroeger tegen haar Fiat 500 ging praten als hij niet wilde starten(was haar hoofdauto zeg maar dus ze gebruite hem zomer en winter) en gek genoeg deed hij het na een lief praatje en een aai over zijn neus altijd weer. Ik heb als klein kind altijd gedacht dat hij echt leefde. Helaas hebben vandalen er ook een keer eentje op zijn kop gezet
He getsie Kakelvers!! Op zijn kop! Hoe durven ze.

Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik ook praat tegen m'n auto als hij mij bijv. op plaats van bestemming heeft gebracht (goed gedaan koekblik -- oke nu weten jullie ook waar m'n forumnaam vandaan komt ), of als hij weer de hele nacht in de kou op een tochtig hoekje heeft gestaan (aaah, stond je weer de hele nacht in de kou?). Of als hij weer zoals altijd in 1x start. Dat verbaasd me sowieso weer elke keer.

Maar tsja, afscheid nemen doet pijn. Hij staat hier in het stadse en er komen te snel butsen en deuken in. Hij rijdt net niet lekker door op de snelweg en is gewoon niet heel veilig. Hij is beter af bij een liefhebber waar hij droog kan slapen en lekker goed gepoetst wordt. Tjsa.

(enne psst. Dit is 'm niet hoor op de foto. Ik zou te herkenbaar worden met mijn kleur auto hi hi).
Ik heb ook een oud beestje. Al het geld dat ik uitspaar door geen wegenbelasting te betalen en een goedkope oldtimerverzekering, kan ik zo bij de garage inleveren. En nu zag ik weer roestvlekjes rond de koplampen... GRRR.

Maar hij is zo lief, dat ik 'm niet weg wil doen en dus maar weer met een brillootje en vaseline in de weer ga. Wat eigenlijk ook wel weer leuk is. En erin rijden is een enorm feest.
Het gaat om zijn belijning Koekblikje, dat goddelijke lichaam van hem

Wat voor eentje heb jij er Appelsientje?
Ik zou het niet doen, behalve het hoge schattigheidsgehalte heb je er vooral nadelen aan. Onderhoud van binnen en buiten, veiligheid, brandstofkosten (en milieu), koud in de winter en heet in de zomer, traag, geen voorzieningen (elektrische ramen, geluid, achterruitenwisser, bijvoorbeeld), enz.
quote:Maja82 schreef op 08 november 2010 @ 15:57:

Ik heb ergens in mijn hoofd het idee om een oldtimer fiat 500 te kopen als 2e autootje. Ik heb er in de buurt al een gezien voor 5000 euro.

(Auto)liefde maakt blind: zo'n wrak is zeer onveilig, zowel actief als passief, roest, vervuilt veel, en er past niks in.

En daar moet je dan nog 5000 (!) euro voor dokken??????

Stel dat je per se een klassieker wilt hebben, dan kun je voor zo'n groot bedrag wel iets beters vinden?
quote:Woolloongabba schreef op 08 november 2010 @ 19:58:

Ik zou het niet doen, behalve het hoge schattigheidsgehalte heb je er vooral nadelen aan. Onderhoud van binnen en buiten, veiligheid, brandstofkosten (en milieu), koud in de winter en heet in de zomer, traag, geen voorzieningen (elektrische ramen, geluid, achterruitenwisser, bijvoorbeeld), enz.

Soms is een hobby ook gewoon leuk. Een Oldtimer heb je echt niet als gebruiksvoorwerp, maar omdat ie je hartje sneller doet kloppen.

Andere mensen houden bijvoorbeeld weer van schilderen. Ofzo.
quote:Nastik schreef op 09 november 2010 @ 11:14:

[...]

Soms is een hobby ook gewoon leuk. Een Oldtimer heb je echt niet als gebruiksvoorwerp, maar omdat ie je hartje sneller doet kloppen.

Andere mensen houden bijvoorbeeld weer van schilderen. Ofzo.Daar heb je gelijk in. Ik weet niet precies wat de bedoeling van TO is met een fiat 500? Heb je 'm voor de fun of wil je hem echt als tweede auto?
spam op een 4 jaar oud topic?
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven