PTSS en EMDR

09-11-2010 20:05 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enkele maanden geleden is er PTSS (post traumatisch stress syndroom) bij mij geconstateerd.

Afgelopen dinsdag ben ik (bij de psychiater) per ongeluk in een soort van hypnose geraakt en heb ik iets uit het verleden (foute relatie) weer herleeft. Dit werd door de psychiater uitgelegd als iets wat ze tijdens EMDR-sessies ook gaan doen. Het terughalen van gebeurtenissen.

Op dit moment zijn we alleen nog maar aan het stabiliseren en in fase 2 wil ze EMDR-sessies gaan doen met me.

Deze herinnering heb ik als zo verschrikkelijk ervaren, ik weet alles weer van de vitrage, de vloerbedekking tot het behang. Dat ik heel erg twijfel of ik het wel moet gaan doen.

Is er misschien iemand die er wel een positieve ervaring mee heeft of kan ik het beter niet doen?

Alvast bedankt!
Heb geen idee waar je het over hebt eigenlijk...maar wens je sterkte..
Bij heel veel mensen met PTSS klachten werkt EMDR erg goed. Volgens mij zijn er eerder topics geweest over EMDR en de effecten ervan, wellicht kun je daar even naar zoeken.

Kan me voorstellen dat je geschrokken bent, vermoedelijk heb je een soort herbeleving gehad. Dat is natuurlijk ook ontzettend eng. Bespreek het met je psychiater, vraag haar goed uit te leggen hoe de EMDR werkt. Misschien kan dat je ook wat geruststellen.
Ik heb PTSS en ook EMDR gevolgd. Maar ben halverwege afgehaakt. Om alles weer tig keer elke week te moeten ondergaan trok ik niet meer. Dus ja, onder begeleiding onderga je van minuut tot minuut weer allles. Ik trok dat niet meer.

Sterkte.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik heb ervaring met EMDR. Of het voor jou zou werken kan natuurlijk niemand hier op het forum je raad in geven. Dit zou je echt met je therapeut moeten bespreken. Hij kent jou het beste en weet het meest van de methodiek.

Wat ik je wel kan vertellen is dat EMDR erg zwaar is, maar wel hele goede resultaten kan hebben. Ik ken een 4-tal mensen die het ook hebben gedaan en zij zijn ook alle vier enthousiast. Bij hen heeft het veel goed gedaan.

Ik kan voor mezelf ook zeggen dat ik er absoluut iets aan gehad heb.
Naast EMDR zijn er overigens nog anderen vormen van traumabehandeling. EMDR is algemeen genomen momenteel de eerste keus. Met name door de vele positieve resultaten. Ondanks dat het zwaar is om te ondergaan.

Mocht het nou niet werken, de EMDR. Dan zou ik je willen aanraden met je behandelaar een andere vorm van traumabehandeling te kiezen. Het kan je zo ontzettend op weg helpen om wat dingen te kunnen verwerken.
mij is het ook voorgesteld om te gaan doen maar nu willen ze toch nog even wachten...hoe kwam t dat je perongeluk i n hypnose raakte?
In principe zal de EMDR de opgehaalde herinnering een andere associatie geven, dus minder heftig en pijnlijk.

Daarvoor is echter wel nodig dat je die herinnering actief opzoekt tijdens de therapie. En ja, dat is zwaar. Maar ik moet zeggen dat gemiddeld genomen de behandeling heel goed slaagt en ook te doen is (al voelt dat op moment zelf niet altijd zo).

Jammer MV dat het niet gelukt is.
Somehow; We hadden het ergens over en ik was opeens weer in het huis met mijn ex.

Het is niet echt hypnose maar omdat alles zo echt was noem ik het maar hypnose.

Ik heb wel een half uur nodig gehad om weer terug te komen naar het hier en nu en ben een paar dagen helemaal gesloopt geweest.

Vandaar eigenlijk dat ik me afvraag of dit wel helemaal normaal is want zo voel ik dat dus helemaal niet. (mijn psych zegt dat het wel normaal is, maar dat dit eigenlijk nog helemaal de bedoeling niet is geweest omdat het nog te vroeg is)
samiris... dat noemen ze een herbeleving wat jij hebt gehad.. ik denk juist dat t goed is hier wel mee aan de slag te gaan. want herbelevingen blijven ook terugkomen. t is belangrijk te zorgen voor je zelg. met emdr worden de emoties geneutraliseerd ipv dat je bij elke herbeleving t opnieuw ervaart. je zal de herinnering nog hebben maar niet meer t gevoel of niet meer op zon heftig niveau ervaren..
natuurlijk nog wel tijdens de sessies maar niet meerwanneer je klaar bent met emdr..

het kan idd nog wel te vroeg zijn maar daar kan alleen je psych over oordelen
Somehow; deze herbeleving was er eentje die ik het minst erg vond om erover te praten, het kwam in het gesprek zomaar naar boven.

Maar als dat zou betekenen dat ik tijdens de EMDR verschillende situaties zou moeten oproepen (ik ben 5 jaar met hem samen geweest) dan geloof ik niet dat EMDR wat voor me is.

Ik ben niet voor niets zo goed in alles wegstoppen....., sommige dagen zijn letterlijk zwart voor me en ik wil ze niet eens weten, laat staan herbeleven.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk.....
Gewist.

Het modereerbeleid)van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Gewist.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Courage; 2 dagen even uit balans??? Ik ben al een week van slag, waarvan de eerste dagen helemaal gesloopt. Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat het te "vroeg" was.

Dat de emotionele lading anders wordt klopt wel, ik heb altijd gedacht dat het verdriet door die situatie kwam (mijn moeder stond voor de deur en ik mocht de deur niet open doen, ik stond achter de vitrage naar haar te kijken) maar zie nu wel in dat het ergste ervan was dat ik me toen zo ontzettend eenzaam voelde, zo erg had ik me tot dan toe nooit niet gevoeld.
Gewist.

To ik heb ook emdr therapie gehad omdat er ptss was vast gesteld. De eerste periode was ik soms ook ruim een week van slag. Heel normaal omdat er allerlei emoties los komen die je lang hebt weg gestopt.

Het is heel zwaar maar je merkt dat de druk van de ketel komt.

Als je vragen hebt stel ze gerust heb bijna een jaar emdr gehad en nu zit ik in de afrond fase.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Hier ook emdr na de diagnose ptss. Ik heb er veel aan gehad. Het klopt dat je een bepaalde situatie weer herbeleeft, maar dmv emdr sluit je het af/geef je het een plekje.

Zo kon ik zelf over bepaalde situaties niet praten zonder bijv in huilen uit te barsten, nu kan ik dat zelfde verhaal wel zonder tranen vertellen. Voor mij heeft emdr echt gewerkt.

Ik kan me voorstellen dat je ertegen op ziet, en het is een beslissing die je zelf zelf moet nemen, maar ik ben blij dat ik die therapie gevold heb.

Ik wens je iig sterkte
Voor mij was het een goede oplossing na een trauma. De behandeling zelf was op dat moment enorm vermoeiend en zwaar, maar de zwaarte is nu echt er af. Idd na zo'n sessie moest ik wel even herstellen, maar voor mij was dit het waard. Herbelevingen, nachtmerries en huilbuien zijn helemaal weg.

Sterkte!
Ik heb zelf geen ervaring, maar uit mijn omgeving 2 positieve verhalen over EMDR bij verwerking van een trauma.
Bij mij heeft het niet geholpen, maar bij mij is de PTSS ook chronisch, misschien dat het daardoor niet helemaal gewerkt heeft.

Misschien heeft het bij mij ook wel een beetje gewerkt, maar ik ben in ieder geval niet van mijn klachten af.

Maar het is het proberen waard, want er zijn dus veel goede resultaten geboekt.
Als het goed is wordt niet met EMDR begonnen voordat de stabilisatie voldoende tot stand is gekomen. In de stabilisatieperiode leer je omgaan met de emoties en technieken om er wat meer controle over te krijgen waardoor je niet meer steeds herbelevingen in schiet of gaat dissociëren om jezelf te beschermen. Als dit niet (voldoende) lukt, zal EMDR te heftig zijn en zal het ook afgeraden worden.
quote:Courage schreef op 09 november 2010 @ 20:48:

Overigens worden de trauma's één voor één aangepakt. De eerste is het moeilijkst, de daaropvolgenden worden steeds minder 'zwaar'. Juist omdat je de emotionele lading van je ervaringen langzamerhand kwijtraakt.Hm bij mij werd het niet minder zwaar na een paar keer. Het was elke keer weer even zwaar.
@Samiris

Even helemaal off topic en sorry daarvoor..

Maar had het topic doorgelezen over de zwangerschap van je dochter.. Jouw laatste reactie was in Februari en ik vroeg me af hoe dit nou verder afgelopen was en velen met mij denk ik..

Kun je daar iets meer over vertellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven