Geld & Recht alle pijlers

Zakelijk geld in deposito?

10-11-2010 12:05 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik vanuit de WW ben gestart met mijn onderneming, moet ik over ruim een jaar mijn ww terugbetalen aan het UWV.

Het bedrag waar het om gaat heb ik inmiddels bij elkaar, en staat nu op mijn zakelijke rekening.

Ik denk er echter over om het een jaar vast te laten zetten, zodat ik er nog wat rente op vang.

Ik weet alleen niet hoe dat werkt met zakelijk geld, qua fiscale regels.

Iemand die hier ervaring mee heeft of verstand van heeft?
Ik zou het niet weten,maar het lijkt me verstandig om dit gewoon even bij de bank na te vragen?

Stiekem denk ik dat dit niet mag..

Want het is immers geld dat je terug moet geven.

Als jij daar rente op gaat ontvangen zou het zomaar kunnen dat zij dit zien als fraude.

Nogmaals,ik heb hier geen verstand van maar lijkt mij dat dit wel zo gezien/beoordeeld word..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Volgens mij is er geen enkele reden om dit te zien als Fraude. Het is gewoon je eigen geld, je weet alleen dat je nog een verrekening krijgt van het UWV.

Fiscaal gezien weet ik niet precies hoe dit werkt.
Deposito voor 1 jaar levert nauwelijks rente op, kijk daar eens naar.

Anders op een prive rekening zetten.

Voor fiscale gevolgen kun je bij je boekhouder terecht.

Tuurlijk mag je het geld wat je terug moet betalen tot die tijd op een spaarrekening zetten en daar rente over ontvangen. Je mag het ook uitgeven en later bijsparen, net wat je wilt. Heeft helemaal niets met fraude te maken.
Ja, op een prive rekening zetten heb ik ook aan gedacht. Maar dan neem ik het bedrag dus prive op en betaal er inkomstenbelasting over. Volgens mij. Of gaat dat sowieso gebeuren als ik het straks aan het UWV terugbetaal?

Ik zag een deposito waar je 3% rente krijgt. 3% van 10000 euro is altijd nog 300 euro. Toch? En dat is meer dan niks. Nu staat het geld maar op die rekening en mag ik het van mezelf niet aanbreken.
Ik neem aan dat je sowieso inkomsten belasting moet gaan betalen, want je gaat het geld prive aanwenden.
Geld 1 jaar vastzetten levert helemaal niets op... Kun je het beter op een 'normale' zakelijke spaarrekening zetten.
geen probleem hoor.

Bel de bank waar je je zakelijke rekening hebt lopen en vraag de mogelijkheden.

Jaar vast brengt niet zoveel op momenteel (rond de 2%)

maar je kunt ook een deposito voor 2 mnd oid nemen.
Morrie, het heeft geen zin om het 'vast' te zetten omdat het UWV net als de belastingdienst er een handje van heeft om opgedane rente ook te vorderen. Meestal rekenen ze 2,5 procent als je het vasthoudt. Ofwel, je moet je rente gewoon inleveren helaas.
wat heb je voor onderneming? bv, nv eenmanszaak?

Bij de kvk kunnen ze ook veel info geven.

Als je een bijv. eenmanszaak hebt kun je prima het geld op een privé rekening zetten.
Maar Oriane, als het UWV nu nog geen berekening heeft gemaakt over wat er terugbetaald moet worden, of nog geen datum heeft doorgegeven kan TO het geld toch beter weg zetten tegen een zo hoog mogelijk rente?
Ik zou als ik jou was dus even het UWV bellen. Ik lees her en der op het net dat die WW wordt omgezet in een rentedragende lening als je vanuit de WW zelfstandig ondernemer wil worden/bent geworden
Als je het op een rekening zet, die je zelf als zakelijk aanmerkt (dus ondernemingsvermogen), dan betaal je inkomstenbelasting over de rente. Dat loopt op van ca 34%-52%, afhankelijk van je inkomen.

Als je het op een privéspaarrekening zet, betaal je geen belasting over de rente, maar wel 1,2% belasting over het gemiddelde saldo per 1-1 en 31-12. Vanaf 2011 betaal je overigens 1,2% over het saldo per 1-1 (dus niet meer gemiddeld). Er geldt een vrijstelling van ca 21.000 euro spaargeld per persoon.

Het kan wel zo zijn dat de fiscus vragen stelt over de hoogte van je zakelijke spaarrekening en het geld toch aanmerkt als privé-spaargeld.
..
Mijn overeenkomst is dat ik de ww renteloos leen. Dus dan ga ik er vanuit dat ik dus niet ook nog rente over het bedrag betaal. Wel is het zo dat het bedrag dat je netto uitgekeerd krijgt, bruto terug gevorderd wordt.

Maar juist als ze het omzetten in een rentedragende lening lijkt het me zinvol dat ik er nu dan zelf ook rente voor vang. Want terugbetalen voordat de 2 jaar om zijn, is geen optie volgens het UWV. Ik moet echt wachten totdat zij het geld bij mij terugvorderen.

Het is dus niet zo dat ik het geld zelf vasthoud. Ik kan het nog niet terugbetalen omdat het UWV het nog niet wil hebben.
Dan zou ik het geld nu uit je onderneming halen en priv'e vast zetten omdat dat fiscale voordelen heeft als ik het bericht van reizigster
Terugbetalen aan het UWV is een privé betaling. Je hebt immers als prive persoon de uitkering ontvangen. Dus ook al ga je dat straks van je zakelijke rekening doen, het wordt als prive aangemerkt.

Dus zet het geld op een prive rekening. Waar heb jij 3% gezien voor een zakelijk deposito?
Hier: Overzicht

Moet wel zeggen dat ik het niet gecontroleerd heb nog hoor.

Maar ik begrijp dat prive vastzetten dus slimmer is. Denk dat ik dat dan ga doen. Gewoon op mijn eigen spaarrekening.
Hoi Morrie,

dat deposito dat jij gevonden hebt kun je niet meer aflsuiten als je niet al een internetrekening hebt bij deze bank. (Deze bank heeft momenteel een klantenstop, waarschijnlijk door de enorme toestroom omdat zij hogere rentes bieden dan andere banken) Als je hier dus nog geen rekening hebt, kun je ook geen deposito bij hen openen.

Als dat wel kon was dat inderdaad je beste optie geweest.
-
Volgens mij moet jij het prive opnemen eerst en dan op een spaarrekening. Het is immers bedoeld om een prive-situatie te betalen.

Anders was het wel erg makkelijk om alles op de zaak te zetten; de auto, de wasmachine, de computer. Maar zo werkt het dus niet

Dus als jij het geld wil sparen, dan moet je dat via prive doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven