Ei voor later

02-11-2010 00:27 536 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand dit gezien? Hoe denk je hierover?

In deze persoonlijke documentaire worstelt Marieke, een 35-jarige Amsterdamse single, met haar aftikkende biologische klok. Ze wil graag kinderen, maar ze heeft de ware nog niet gevonden. Om zichzelf meer tijd te geven wil ze haar eicellen laten invriezen. Maar in Nederland kan dit (nog) niet. Marieke laat het er niet bij zitten en begint een zoektocht in het medische circuit.

Ik vond het zelf een heel interessante en een mooie docu.
Heb het hele topic meegelezen. Sta faliekant achter de uitspraken van Iwannalive en de rest hier die inzien dat t niet zo makkelijk is om maar 'n kind voor je 30e in de ideale situatie te krijgen (dus met man, huis en baan). En ja natuurlijk kan je voor je 30e, zonder baan, huis, opleiding en man je laten bezwangeren. Maar wie wordt daar gelukkig van??!! Jij niet, en je kind ook niet. Ik zou zelf niet voor invriezen gaan, en ben als 30plusser wel stappen aan het zetten om 't in m'n uppie te gaan doen. Maar nu net werd aangekondigd dat ik m'n baan verlies is dat plan voorlopig ook van de baan. Ik kan moeilijk als single én werkloze n baby op de wereld zetten. En ja de jaren tikken voort.... Eerder aan n kind beginnen was ook lastig, want ik heb al jaren tijdelijke contracten en geen vaste relatie. Dus het is pertinente onzin om te beweren dat je t maar eerder had moeten doen. Ook lekker makkelijk om te zeggen dat je niet alles kan hebben in t leven, en dat je maar keuzes moet maken. Ik zou dolgraag kiezen voor 'n goede baan met vast contract zodat ik mijn kind stabiliteit kan bieden. Ik zou dolgraag een leuke woning kopen in n goede buurt, maar helaas is dat als single in de randstad niet te doen (en dan heb ik n modaal inkomen). Ik zou dolgraag met de liefde van mijn leven een kindje krijgen, maar ja die man is er niet. Al jaaaaren niet. En ja, natuurlijk ben ik kritisch op de gene met wie ik een gezin zou stichten en de rest van m'n leven zal doorbrengen. Dat doe je toch ook niet met de eerste de beste?! Eerste vereiste is verliefdheid, en 'n tweede is of iemand n geschikte partner en toekomstige vader is (in de zin van betrouwbaar). En als je denkt dat je dat hebt gevonden, dan moet zo'n man er ook nog maar zin in hebben. Hoeveel mannen met bindingsangst ik wel niet ben tegen gekomen. Kleur haar, lengte, lichaamsbouw, op dat soort kenmerken wil ik best concessies op doen, maar niet op die twee eisen die ik hiervoor heb beschreven. Als ik dat wel zou doen dan staat dat garant voor een ongelukkige relatie, en ook daar wordt 'n kind abslotuut niet blij van.

Maar ik post ook voor iets anders (offtopic excusez) Iwannalive, je tipte op n gegeven moment 'n psych in A'dam aan Walvisser. Nu ben ik daar ook in geinteresseerd. Heb er al n paar versleten de afgelopen jaren en zou best n goeie kunnen gebruiken denk ik. Wil net als walvisser ook wel even m'n email adres online zetten, als jij hier bent. Of als Walvisser er is, want die heeft de contactgegevens ook al denk ik? Ik houd t topic in de gaten en zie graag wanneer je (jullie) je weer meldt!
Hoi Lolita,

Als je je hotmailadres hier eventjes neer zet. (Pas op dat je niet te herkennen bent voor anderen dan mail ik je.

Walvisserrrrrtje ik heb je net gemaild
quote:Latinalientje schreef op 10 november 2010 @ 10:33:

[...]

Ik waardeer jullie bijdragen ook!! Wat een verademing. geeft de burger moed!Graag gedaan
Fijn thnx Iwannalive!
Okay ik heb hem. Haal maar weer weg.
@Latinalientje

De aflevering is denk ik nog wel te zien via Uitzendinggemist. Wat toevallig/grappig dat jij die hoogleraar kent.
Lolita78 vat het allemaal goed samen. Als er nu nog mensne komen die van die kort door de bocht, plaat voor hun hoofd meningen hebben dan weet ik het ook niet meer....

Ja ik ken meneer Hoksbergen best goed. Ga echt verhaal halen als ik de uitzending heb gezien hahaha. Zie er best tegen op om te kijken, want denk dat ik er heel gefrustreerd van ga worden. Vind rondom 10 zowieso een vrij matig programma waar vaak een hoop mensen ten tonele worden gevoerd waarvan ik denk, had je niet iemand met een genuanceerdere mening kunnen vinden. Maar ja zoals overal geld en hier op het forum ook, dat is te moeilijk en scoort niet.
Hoi Lolita,

*gewijzigd,,,*

ik hou de optie pleegzorg in gedachten, lijkt me ook mooi.

dan heb ik langer de tijd een man te vinden. is dat ook niets voor jou?
Fan van Iwannalive en Emaille
ik denk dat ik met het forum ga stoppen, ik zie het mailtje van Iwannalive graag komen, maar verder word ik niet goed van de rotopmerkingen die sommigen maken, elders op dit forum.

dus.. het beste!!! ook met jullie eieren!
Fan van Iwannalive en Emaille
En toch komt iedere post van de dames die graag kinderen willen weer neer op het maken van keuzes....

Een leuk huis in de randstad... kan, kijk maar in Saendelft net buiten Zaandam (voor 150k een eensgezinswoning), en huurwoningen genoeg die betaalbaar zijn.

Een vast contract, goed dat is misschien wat lastiger, maar als je goed bent, hard werkt, enthousiast, cursussen volgt, dan moet dat ook niet een al te groot probleem zijn (en anders is het misschien niet het werk wat bij je past?). Maar ook een vastcontract biedt geen stabiele basis in deze tijd. En buiten dat zijn er meer dan genoeg Nederlanders die onder modaal verdienen en daar een gezin van onderhouden.

Het leven is best maakbaar tot op zekere hoogte, maar het vereist hier en daar soms wat concessies.

Wellicht is kritisch dan niet het goede woord, maar gewoon teveel willen....
Ik heb net op www.zembla.vara.nl een uitzending gekeken over uitgesteld moederschap. Schokkende cijfers voor mij over het afnemen van vruchtbaarheid al vanaf je 30ste en de kans op een kindje met het syndroom van down die tussen je 30ste en 40ste vertienvoudigd. De documentaire heet "oude moeders". Voor mij pijnlijk confronterend.
quote:walvisser schreef op 11 november 2010 @ 11:46:

ik denk dat ik met het forum ga stoppen, ik zie het mailtje van Iwannalive graag komen, maar verder word ik niet goed van de rotopmerkingen die sommigen maken, elders op dit forum.

dus.. het beste!!! ook met jullie eieren!Ik heb je teruggemaild. Jammer als je stopt. Maar ik begrijp je wel. Ik moest er ook aan wennen. Misschien even een time-out nemen en later weer terugkomen...
quote:jeanine75 schreef op 11 november 2010 @ 15:21:

Ik heb net op www.zembla.vara.nl een uitzending gekeken over uitgesteld moederschap. Schokkende cijfers voor mij over het afnemen van vruchtbaarheid al vanaf je 30ste en de kans op een kindje met het syndroom van down die tussen je 30ste en 40ste vertienvoudigd. De documentaire heet "oude moeders". Voor mij pijnlijk confronterend.Bedankt voor de tip. Ik ga hem bekijken als ik weer tijd heb.
Overigens verandert dit niets aan de feiten dat je vaak voor je 30ste nog niet de juiste voorwaarden voor het krijgen van een kindje hebt kunnen scheppen. Maar als ik hiervan beter op de hoogte was dan had ik waarschijnlijk toch andere keuzes gemaakt, en eerder knopen doorgehakt. Ik vind dat mensen hierover beter geinformeerd moeten worden. Het is goed dat onder andere door de documentaire van Marieke een nieuwe discussie over uitgesteld moederschap op gang is gebracht.
quote:jeanine75 schreef op 11 november 2010 @ 15:21:

Ik heb net op www.zembla.vara.nl een uitzending gekeken over uitgesteld moederschap. Schokkende cijfers voor mij over het afnemen van vruchtbaarheid al vanaf je 30ste en de kans op een kindje met het syndroom van down die tussen je 30ste en 40ste vertienvoudigd. De documentaire heet "oude moeders". Voor mij pijnlijk confronterend.Mijn moeder was 1 van de eerste moeders waarbij vruchtwater af genomen is om te zien of ik het syndroom van Down zou hebben (was toen in de laatste zwangerschaps week in het Radboud ziekenhuis), en dat is inmiddels alweer 47 jaar geleden daarom verbaasd het mij dat vrouwen zo slecht op de hoogte zijn.
quote:jeanine75 schreef op 11 november 2010 @ 15:27:

Overigens verandert dit niets aan de feiten dat je vaak voor je 30ste nog niet de juiste voorwaarden voor het krijgen van een kindje hebt kunnen scheppen. Maar als ik hiervan beter op de hoogte was dan had ik waarschijnlijk toch andere keuzes gemaakt, en eerder knopen doorgehakt. Ik vind dat mensen hierover beter geinformeerd moeten worden. Het is goed dat onder andere door de documentaire van Marieke een nieuwe discussie over uitgesteld moederschap op gang is gebracht.

Dat van die voorwaarden scheppen (vaak materieel) is toch kul... dat bedenken mensen zelf, en je kan er prima naar handelen. In de provincie is het gemeengoed dat stelletjes rond hun 26/28 aan kinderen beginnen. En daar zitten ook gestudeerden tussen... die nemen alleen hele andere beslissingen.

Dit zijn ook nog wel een aardige artikelen over 45+ moeders en de gevaren van op latere leeftijd zwanger worden:

http://www.dailymail.co.u ... hers-multiple-births.html

http://www.deverdwaaldeoo ... wanger-op-latere-leefijd/
Dat hangt ervan af welke voorwaarden je bedoelt. Dat je een prachtig huis en een superbaan enz.enz. moet hebben is ook kolder. Maar een goede relatie met iemand die ook een kinderwens heeft vind ik wel een belangrijke voorwaarde.
Bedankt voor de tip spectral.

Ik wist wel dat vanaf je 35ste de risico's groter werden, maar niet met welke percentages en ook niet dat je vruchtbaarheid al vanaf je 30ste afneemt i.p.v. op je 35ste.

In de meeste gevallen die ik ken is het ook juist de man die niet op jonge leeftijd vader wil worden. Meestal zijn vrouwen hier veel eerder aan toe. Een lastig probleem, want je kunt iemand niet dwingen.

Ik vind dat er hier veel wordt gereageerd op een "eigen schuld, dikke bult" manier. Terwijl veel vrouwen echt wel graag jonger moeder willen worden, maar geen geschikte partner kunnen vinden of (zoals ik) wel een partner maar die het steeds uitstelt en uiteindelijk beslist het toch echt niet te willen en dan een partner die het ook weer uitstelt. En als je dan haast begint te krijgen zegt iedereen tegen je (in mijn geval) je moet er niet te veel druk op zetten, want dan gaan mannen rennen. Het is echt niet makkelijk om een verder goede relatie te verbreken omdat je andere toekomstwensen hebt. Zeker omdat je helemaal niet weet of je wens daarna wel gaat uitkomen. Iets meer inlevingsvermogen zou wel op zijn plaats zijn. Want een onvervulde kinderwens is heel erg pijnlijk.
quote:spectral schreef op 11 november 2010 @ 15:16:

En toch komt iedere post van de dames die graag kinderen willen weer neer op het maken van keuzes....

Een leuk huis in de randstad... kan, kijk maar in Saendelft net buiten Zaandam (voor 150k een eensgezinswoning), en huurwoningen genoeg die betaalbaar zijn.

Een vast contract, goed dat is misschien wat lastiger, maar als je goed bent, hard werkt, enthousiast, cursussen volgt, dan moet dat ook niet een al te groot probleem zijn (en anders is het misschien niet het werk wat bij je past?). Maar ook een vastcontract biedt geen stabiele basis in deze tijd. En buiten dat zijn er meer dan genoeg Nederlanders die onder modaal verdienen en daar een gezin van onderhouden.

Het leven is best maakbaar tot op zekere hoogte, maar het vereist hier en daar soms wat concessies.

Wellicht is kritisch dan niet het goede woord, maar gewoon teveel willen....Ga je nou ook nog mijn vraag beantwoorden over die docu of negeer je dat liever?
quote:jeanine75 schreef op 11 november 2010 @ 15:45:

Dat hangt ervan af welke voorwaarden je bedoelt. Dat je een prachtig huis en een superbaan enz.enz. moet hebben is ook kolder. Maar een goede relatie met iemand die ook een kinderwens heeft vind ik wel een belangrijke voorwaarde.

Ik hoef ook geen pracht baan en een tophuis en de meest fantastische droomkerel. Maar als je niet eens een baan hebt, en niet eens een man, en niet eens een 3km woning is het wel n ander verhaal. En ja, ik kan er nu voor kiezen om me te laten bezwangeren terwijl ik werkloos ben als single vrouw in n 2km appartement. Maar komop zeg, dat is toch idioot?! Je moet je kind toch ergens iets van n stabiele basis kunnen bieden. En dat is op z'n minst een inkomen.

@ Spectral: ik vind het grof en beledigend als je zegt dat t m'n eigen schuld is als je je baan verliest, want dan had ik maar harder moeten werken en meer cursussen moeten volgen. Wat weet jij daarvan?! Jij hebt geen idee hoe hard ik gewerkt heb en hoeveel cursussen ik heb gedaan. Iedereen kan zijn baan verliezen, dat is echt niet maar je eigen domme schuld. En in mijn werkveld kan ik niet ergens in n huis in Noordoost Groningen of Zuid Limburg gaan wonen, want daar is geen werk. Een volgende baan zal toch echt weer in de randstad zijn, dus ik ben hier economisch gebonden. Je kan de cijfers erop na lezen dat het voor (alleengaande) starters op de woningmarkt bijna niet de doen is om iets te vinden. Zoals je mss ook weet verkeert ons land (net als de rest vh westelijk halfrond) in een economische crisis. Je kan dus niet altijd maar overal voor kiezen wat je wilt. Het leven is niet in alle opzichten maakbaar. Je kan je best doen met de mogelijkheden die er zijn, en daar het beste van maken. En omdat ik een kinderwens heb (het liefst met man) maar die man er niet is ben ik bezig met 'n donor. Maar zonder baan is dat geen optie. En hoe durf je dan te zeggen dat dat mijn eigen schuld is?! Ik kan hier zo boos van worden. Wat jij zegt Jeanine, beetje meer begrip kan best.

Walvisser, jammer dat je weg gaat. Maar ik snap je heel goed. Pleegzorg is mss ooit in de toekomst wel iets. Ik sta er positief tegenover. Maar het liefst wil ik n eigen kindje (ja mss egoistisch, maar heb nu eenmaal die drang) dus ik hoop via n donor, of uiteindelijk via 'n geliefde toch de komende jaren zwanger te worden.

Latienalientje: geef die Hoksbergen er maar van langs!

Ik ga de zembla uitzending ook bekijken.
quote:Lolita78 schreef op 11 november 2010 @ 16:20:

[...]

@ Spectral: ik vind het grof en beledigend als je zegt dat t m'n eigen schuld is als je je baan verliest, want dan had ik maar harder moeten werken en meer cursussen moeten volgen. Wat weet jij daarvan?! Jij hebt geen idee hoe hard ik gewerkt heb en hoeveel cursussen ik heb gedaan. Iedereen kan zijn baan verliezen, dat is echt niet maar je eigen domme schuld. En in mijn werkveld kan ik niet ergens in n huis in Noordoost Groningen of Zuid Limburg gaan wonen, want daar is geen werk. Een volgende baan zal toch echt weer in de randstad zijn, dus ik ben hier economisch gebonden. Je kan de cijfers erop na lezen dat het voor (alleengaande) starters op de woningmarkt bijna niet de doen is om iets te vinden. Zoals je mss ook weet verkeert ons land (net als de rest vh westelijk halfrond) in een economische crisis. Je kan dus niet altijd maar overal voor kiezen wat je wilt. Het leven is niet in alle opzichten maakbaar. Je kan je best doen met de mogelijkheden die er zijn, en daar het beste van maken. En omdat ik een kinderwens heb (het liefst met man) maar die man er niet is ben ik bezig met 'n donor. Maar zonder baan is dat geen optie. En hoe durf je dan te zeggen dat dat mijn eigen schuld is?! Ik kan hier zo boos van worden. Wat jij zegt Jeanine, beetje meer begrip kan best.

Ik spreek je helemaal niet direct aan, en beschuldig je ook zeker niet dat het je eigen schuld is.

Maar over het algemeen verlies je niet zomaar je baan, en zal je vroeg of laat ergens een vastcontract krijgen... mits je goed bent in wat je doet.

Waar we met zn allen heel goed in zijn is het onszelf aanmeten van een slachtofferrol... het is nooit onze eigen schuld, maar altijd die van een ander, de maatschappij of wat dan ook.

En natuurlijk is het lastig relatieveren als je in zo'n positie komt, en zal je er uiteindelijk sterker uitkomen.
quote:spectral schreef op 11 november 2010 @ 15:16:

Een vast contract, goed dat is misschien wat lastiger...

Je kunt geen huis kopen zonder vast contract, schatje. Pietluttig detail, maar da's een regeltje die de banken hanteren.

En als je in -pak em beet- Amsterdam woont op een piepkleine huuretage en je hebt nog geen tien jaar woonduur opgebouwd, dan krijg je ook geen gezinswoning in Zaandam.

Maar je kan wel woningruil doen
quote:dippy schreef op 11 november 2010 @ 17:08:

[...]

Je kunt geen huis kopen zonder vast contract, schatje. Pietluttig detail, maar da's een regeltje die de banken hanteren.

En als je in -pak em beet- Amsterdam woont op een piepkleine huuretage en je hebt nog geen tien jaar woonduur opgebouwd, dan krijg je ook geen gezinswoning in Zaandam.

Maar je kan wel woningruil doen

Er werd gerefereerd aan een modelinkomen en geen normaal huis kunnen kopen, dat is pertinent onzin (los gezien van een contract).

Dat huren zou je gelijk in kunnen hebben, hoewel je best buiten de sociale woningbouw kan kijken, ook in Zaandam voor redelijke bedragen.
quote:walvisser schreef op 11 november 2010 @ 11:46:

ik denk dat ik met het forum ga stoppen, ik zie het mailtje van Iwannalive graag komen, maar verder word ik niet goed van de rotopmerkingen die sommigen maken, elders op dit forum.Steek ook je hand in eigen boezem, he? Je hebt op een ander topic ook zitten sneren naar thuisblijfmoeders, notabene nadat je met je 'positiviteitsoffensief' was begonnen. Dan kan je niet zelf gaan zitten zeuren hoor!
quote:spectral schreef op 11 november 2010 @ 16:55:

Maar over het algemeen verlies je niet zomaar je baan, en zal je vroeg of laat ergens een vastcontract krijgen... mits je goed bent in wat je doet.

Ook als je bedrijf failliet gaat? Ook als door een reorganisatie of fusie je baan komt te vervallen? Ook als er in de branche waarin je werkt zelden vaste contracten worden gegeven?

Doe toch niet zo dom en kortzichtig, zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven