Stroomschok, hoe zit dat nu eigenlijk?

11-11-2010 18:14 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bepaald niet voor het eerst knoop ik een peertje aan het plafond en kom er op een pijnlijke manier achter dat ik had moeten zorgen dat er geen stroom op stond.

Okee, shit happens, ik leef nog, en het laatste peertje doe ik morgen wel (of over een jaar) en dan met de stroomgroepen uit.

Maar hoe zit dat nu eigenlijk? Stroom is toch dodelijk of tenminste levensgevaarlijk? Na mijn aanvaringen met stroom waag ik dat dus in de huizen van nu te betwijfelen en denk ik zelfs dat mijn kinderen wel eens ongestraft stom kunnen doen met stroom (niet dat ze de leeftijd hebben om dat nog te doen, maar je weet maar nooit).

Hoe risicovol is stroom anno nu (met zekeringen etc.)? Heb ik geluk gehad dat ik maar contact had met één van de twee stroomdraadjes? Of kun je met zekeringen alleen maar een forse stoot oplopen en meer niet?

Electriciens of natuurkundigen in de zaal?
Hoi, oei dat lijkt me geen fijn gevoel. Van de schok kun je een hartritmestoornis krijgen, en brandwonden. Gister was het toevallig nog bij trauma centrum.
Het was zeker geen prettig gevoel..

Hartritmestoornissen en brandwonden zijn resp. potentieel dodelijk en vervelend, maar ik ben dus heel benieuwd naar of die verhalen van dood door stroom nog voorkomen anno nu (afgezien van hartfalen dus). Uiteraard verdient het aanbeveling niet zomaar te vertrouwen op de zekeringen.
Ik lees mee, gebeurde mij onlangs nog...

Ik leef ook nog, maar vraag me idd af hoe schadelijk het is/kan zijn..
Als er niet overal aardlekschakelaars zijn gemonteerd kan ik zeggen dat je geluk hebt gehad. En anders moet aardlekschakelaar zijn werk hebben gedaan.

Houdt a.u.b. op met stroomstunten en waarschuw ook je kinderen hiervoor. Iemand die onder stroom komt te staan ziet er niet leuk uit.
Ik heb als kind wel eens een schok gehad van een onveilige stekker, was heel vervelend maar niks aan overgehouden.

Vziw kan een schok soms dodelijk zijn, en soms alleen maar pijnlijk. Het hangt geloof ik ook af van of je bv rubber schoenen draagt of met je voeten in een plas water staat, en dat soort dingen.
weg gehaald bang voor herkenning!!

Overigens heb ik ook wel eens in het verleden een kleine stroomschok gehad, maar niks aan over gehouden!!
~~
Een studente die ik kende van de middelbare school was aan het douchen en gleed uit, wasmachine in de douche zonder aardlekschakelaar en was op slag dood. Echt vreselijk verhaal en al was het niet handig om te gaan wassen onder het douchen (die van mij staat ook in de badkamer) het was eigenlijk de verantwoordelijkheid van de huisbaas waar ze een kamer huurde.
Een stoot van 220 volt is niet dodelijk voor gezonde mensen, maar als je onder stroom komt te staan wel. Dus nooit iets wat je niet vertrouwt vastpakken, altijd voelen met de rug van je hand.

Want anders 'klapt' je hand dicht en dan laat je niet meer los. Met alle gevolgen van dien.
quote:eefje1980 schreef op 11 november 2010 @ 18:38:

Een studente die ik kende van de middelbare school was aan het douchen en gleed uit, wasmachine in de douche zonder aardlekschakelaar en was op slag dood. Echt vreselijk verhaal en al was het niet handig om te gaan wassen onder het douchen (die van mij staat ook in de badkamer) het was eigenlijk de verantwoordelijkheid van de huisbaas waar ze een kamer huurde.O jeetje wat erg, mijn wasmachine staat ook wel eens aan als ik aan het douchen ben (staat ook in de badkamer) maar na dit verhaal stop ik daar ook maar mee!!
Water en stroom is helemaal...........................brrrrrrrr.
Ik zou niets doen wat met stroom te maken heeft zonder alle stroomschakelaars uit te schakelen. Daar ga je toch niet mee experimenteren?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:lady_a schreef op 11 november 2010 @ 18:41:

[...]

O jeetje wat erg, mijn wasmachine staat ook wel eens aan als ik aan het douchen ben (staat ook in de badkamer) maar na dit verhaal stop ik daar ook maar mee!!

Ja zou ik ook doen. Een ex van mij heeft iets van 20 jaar geleden een schokje gehad toen hij in het bad stond te douchen en de wasmachine in de badkamer aanstond. Dus niet aan te raden.

Zelf heb ik nu gelukkig geen wasmachine meer in de badkamer en alles is hier goed beveiligd maar ik vind het allemaal maar enge dingen hoor.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:lady_a schreef op 11 november 2010 @ 18:34:

Afschuwelijk

Mijn moeder heeft een meerling verloren door stroom. In verband met herkenning plaats ik het verhaal niet
Tja, ik stuntte niet bewust met stroom. Meer zo dat ik was vergeten dat het om iets potentieel gevaarlijks ging (ik bedoel maar, wat is er suffer dan een peertje ophangen). Genoeg enge verhalen hier om er ontzag voor te blijven houden, voor zover mijn zeef dit toestaat, en die tip van Juf_achterbak (met rug van de hand voelen) probeer ik goed in mijn onderbewustzijn op te slaan.

Een aardlekschakelaar (de zekering?) slaat toch af als die zijn werk doet? Met als gevolg lichten uit? Dat is in elk geval niet gebeurd.
Ik kan me niet voorstellen dat 1 minuut van je tijd om de stroom eraf te gooien, teveel moeite is.

Doe het nou maar gewoon! Niet afvragen, wat als, gewoon stroom eraf. Probleem opgelost.

Ik gooi letterlijk alle stroom eraf, better safe than sorry
Ja de aardlekschakelaar slaat af dat klopt.

mijn man is electricien en die krijgt ook wel eens een schok, maar je moet er wel me oppassen.
Ik heb er zo'n hekel aan om een schok te krijgen, maar ik draai een lamp er ook in, zonder de koppeling ervan aan te raken. Ik bedoel dus dat zwarte ding waar die in moet.

Vroeger had ik ook de wasmachine in de badkamer staan, op 40 cm van de douche. Achteraf heel stom, ik weet het.
Als 11 jarige heb eens iets te lang aan een kapotte stekker vastgezeten. 20-30 seconden denk ik.

De eerste paar uur kon ik niet praten en mijn rechterarm is een dag of 3 verlamd geweest. Ik ben een week lang helemaal slap geweest.

Ik heb er verder niks aan overgehouden behalve een panische angst en overgevoeligheid voor electriciteit.

Als ik mijn paard uit de wei haal, gebeurt het ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch nog wel eens dat ik het schrikdraadje aanraak. Ik ben dan een halve middag slap en heb geen minder controle over mijn spieren.

Of het nou tussen mn oren zit, of dat ik extreem gevoelig voor stroom ben weet ik niet, maar het zal er wel tussenin zitten.
Die stroom gebruikt jouw lichaam als een soort van geleider naar de grond waar je op staat. Als je dus op een ladder staat (bijv. om een peertje in te draaien) en je komt onder stroom te staan en je zou die ladder onder je vandaan kunnen schoppen dan sta je ook niet meer onder stroom.

(Maar dit was eigenlijk niet de vraag en het zal ook wel algemeen bekend zijn, beetje suffe bijdrage...)
Als je onder stroom staat, kan je je niet meer bewegen lieve schat, laat staan een ladder onder je vandaan te schoppen.

Als je een stroomstoot krijgt en de lampen gaan niet uit, met andere woorden de aardlekschakelaar schakelt de stroom niet uit. Dan zit er naar alle waarschijnlijkheid geen aardlekschakelaar op die stroomgroep. Extra gevaarlijk dus.
Jeetje Mamzelle, stroom zet je altijd af ingeval van geknutsel met lampjes. Je zou gewoon van de schrik al van je ladder af kunnen kletteren!

Ging je haar eigenlijkl rechtop staan?
quote:Perel schreef op 12 november 2010 @ 09:32:

Jeetje Mamzelle, stroom zet je altijd af ingeval van geknutsel met lampjes. Je zou gewoon van de schrik al van je ladder af kunnen kletteren!

Ging je haar eigenlijkl rechtop staan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven