heel verhaal.....

11-11-2010 20:10 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons ventje van 3 maanden drinkt hypo-allergeen van Friso.

Hij drinkt nu 6 flessen. We bieden hem 180+6 aan (5 keer) en om 23.00 geven we hem wat overbleef van die flessen.

Hij dronk meestal rond de 960 cc. Dit drinkt hij eigenlijk al weken lang. Hij is nu ong. 5 kilo, dus nu is dat normaal bij zijn gewicht. Maar toen hij minder woog, had hij daar ook al behoefte aan.

Hij is 4 weken te vroeg geboren en woog ong. 2980 bij zijn geboorte; het consultatiebureau vond het niet erg dat hij zoveel dronk, ze noemden het een groeispurt.

Sinds een paar dagen komt hij ook opeens weer om 3 uur 's nachts en drinkt hij zo een fles leeg van 180 +6 met als gevolg een verstoord voedings(schema).

Het lijkt wel of hij nog meer behoefte heeft aan flessen.

Daarbij komt dat hij slecht slaapt overdag, steeds maar 3 kwartier.

Ik denk dus dat hij niet verzadigd is.

Omdat er verder niet echt allergieen in onze familie voorkomen, adviseerde het CB ons om over te gaan op standaard.

Dit hebben we een aantal weken geleden geprobeerd (door 1 schepje van zijn fles te vervangen door standaard) met als gevolg veel spugen en heel veel kramp.

We zijn er toen even mee gestopt, maar op aanraden van het CB heb ik het vandaag weer geprobeerd.

WEER SPUGEN EN KRAMP zo zielig... (weer maar door 1 schepje standaard)

Heb dus gelijk gebeld met het CB en de voedingslijn van Friso.

Zij adviseren dus weer te stoppen er mee (waren we ook al van plan)

Ik denk niet direct aan een allergie (kan natuurlijk wel), maar denk dat zijn darmen het niet aankunnen.

Maar goed, hij blijft niet verzadigd en zit gewoon soms over een liter met drinken.

Het CB vertelde toen dat het ook kan komen door het toevoegen van het johannesbroodpitmeel wat we doen (dat hij dus niet verzadigd is), omdat hij ook zoveel poept. Nu leek het iets minder te worden (2 keer per dag)

Verder hadden ze het over reflux (dat hij daardoor overdag ook steeds wakker wordt), ze zeiden dat ze daar 's nachts minder last van hadden...

Maar hij drinkt heel goed en bij reflux en dus een pijnlijke slokdarm zou dat toch niet moeten?

Een heel verhaal, maar hopelijk herkennen jullie iets en hebben jullie een tip.

Op zich vind ik het niet erg dat hij niet zoveel slaapt overdag, maar ik zou het wel erg vinden als hij niet verzadigd is en ik hem dan steeds meer dan een liter moet geven....
Geen tips helaas.

Maar 960 cc bij 5 kilo is toch veel te veel? De rekensom is toch (150 cc per kilo lichaamsgewicht per dag) 5 x 150 = 750 cc per dag...?

Maar goed als hij nu al niet verzadigd lijkt...

Mijn dochter (ook 3 maanden) lijkt nu ook steeds sneller weer honger te hebben. Geen idee of dat normaal is...
Geen idee wb flesvoeding maar ook hier slaapt Zoon meestal maar zo'n 3 kwartier per slaapje... Wat ik nog wel eens doe is een kruik erbij leggen op de dekens, dan slaapt hij meestal wel wat langer.
Het lijkt mij ook wat veel wat je zoon krijgt op een dag.

Probeer het eerst nog via het CB en anders ga naar de HA voor zijn reflux hij kan je altijd doorverwijzen.
MIjn ervaring is ook dat je door de HA melk een minder verzadigde baby kan hebben. Een van mijn meiden (tweeling) had daar ook last van. Toen ik overstapte op gewone voeding ging dat veel beter. Maar goed daar heb je niets aan als jouw kindje daar zo slecht op reageert. Misschien heb je iig wat aan de herkenning.

Reflux zou het kunnen zijn als je zijn hongersignalen verkeerd inschat en het eigenlijk pijn is. Maar je geeft ook al nutriton dus dat zou tegen reflux moeten helpen. Lastig he die kleintjes.
Heb je al voeding tegen krampen geprobeerd? VOlgens mij heb je die ook in de niet HA versie.
Het is helemaal niet erg om over de liter te gaan hoor, dus daar hoef je je alvast niet druk om te maken. Ik denk overigens niet aan reflux als ik dit lees, daar drinkt je kind inderdaad te goed voor en hij doet het alleen bij standaard. Dan denk ik eerder wel aan een allergie.
Het is helemaal niet erg om over de liter te gaan hoor, dus daar hoef je je alvast niet druk om te maken.

Mag ik vragen hoe je dat weet? Pure nieuwsgierigheid omdat ik zelf ook altijd bang ben over die liter te gaan. Helemaal nu ze op het CB zo spastisch begonnen te doen dat ze bij 4 maanden eigenlijk nog maar 4 voedingen mochten.
En overstappen op Nutrilon bijv? Misschien reageert hij daar veel beter op en door de iets andere samenstelling wel verzadigbaar.

Ik zou niet direct aan reflux denken aangezien hij met de hypoallergeen niet hoefde te spugen
Ik zou me er niet druk om maken. Standaard maakt qua verzadiging echt niet veel uit dus daar hoef je het niet voor te doen. Veel CB's houden tegenwoordig max 1200 ml flesvoeding aan. Geef hem gewoon wat hij nodig heeft (geen 2 liter ofzo natuurlijk). Mijn zoontje van ruim 5 maanden drinkt nu ongeveer 1100 ml per dag.
quote:Iekx schreef op 11 november 2010 @ 20:18:

Maar 960 cc bij 5 kilo is toch veel te veel? De rekensom is toch (150 cc per kilo lichaamsgewicht per dag) 5 x 150 = 750 cc per dag...?

Op de verpakking staat dat kinderen van 5 tot 6 kilo 5 flessen van 180+6 horen te drinken.... vandaar

Hij spuugt trouwens ook bij hypo-allergeen maar vanwege de nutriton valt dit nu wel mee, bij de standaard (ook met nutriton) werd het erger

Het CB vertelde ook dat over een liter heen gaan echt niet zo erg is aangezien hij nog onder de curve zit en dus een groeispurt maakt...
@mama1982, 4 voedingen bij 4 maanden?? Ik mocht van cb hier nog niet naar 4 voedingen bij 4 maanden. Mijn zoontje is nu 5 maanden en drinkt 5 x 180/6.

@juffie roos, er is inderdaad speciale voeding tegen krampjes, die is volgens mij niet HA, dus misschien zou dat een idee zijn. En voor alle zekerheid zou ik ook naar de huisarts gaan...
Weer eens bevestiging dat je bij het CB gewoon ene oor in en andere oor uit moet doen. Ik zei al tegen vpk: kom je haar dan ook troosten als ze honger heeft. Dank voor de info. Maak ik me weer wat minder druk. Ik wil dat niet doen, maar ze krijgen het dan toch weer voor elkaar.

Standaard maakt qua verzadiging echt niet veel uit dus daar hoef je het niet voor te doen

Hier merkten we wel veel verschil tussen HA en standaard.
Granted, met drie maanden gaf ik nog borstvoeding, maar toen en ook daarna heb ik mijn dochter altijd laten drinken waar ze om vroeg. En ja, er waren wel eens dagen dat ze ruim boven de liter uitkwam met zo'n 1200cc. Niet standaard, maar het kwam voor. Net zoals er ook wel dagen voorkwamen dat ze maar 250cc per dag dronk. Sja.

Inmiddels is ze een gezonde meid van 12 maanden. Als je zoon een hele tijd boven de liter zit, zou ik aan de bel trekken. Maar als hij zo nu en dan maar een paar dagen doet? Och, dan zal hij het wel nodig hebben
Heb je echt het idee dat hij niet verzadigd is? Is hij dan onrustig?

Het kan namelijk ook zijn dat hij te veel krijgt. Hebben wij ervaring mee, eerst ophogen heel veel onrust en weer terug naar oude hoeveelheid bracht veel rust.
Misschien kun je eens proberen vaker wat kleine beetjes aan te bieden? Ik heb heel lang meer voedingen gegeven, maar dan steeds kleine beetjes, misschien dat hij dat beter verdraagt? Heeft hij ook een speentje? Misschien een stukje zuigbehoefte ipv honger op sommige momenten?

Hier ging ik ook wel eens over een liter heen, maar niet structureel. Ik weet dat de meningen er over verdeeld zijn, maar vond het toch lastig om die richtlijn naast me neer te leggen. Daarom ben ik ook pas met 7,5 mnd naar 2 overgestapt....ze dronk steeds nog meer dan 800.

Hier totaal geen verschil gemerkt tussen bv, ha en standaard qua verzadiging overigens.

Succes!
Bij bv hebben ze rond die 3 maanden regeldagen en verandert de voedingsbehoefte. Kan dat bij fles ook zo zijn ? Misschien heeft hij idd gewoon honger. Kan je er niet wat rijstebloemmeel (je weet wel die pap) bij doen ? Dan is er wat meer verzadiging. Ik heb geen idee of dat mag (ik weet zeker vanaf 4 maanden) ik heb nooit fles gevoed zeg maar maar dat van die pap weet ik van mijn vriendin.. die had ook een hongerig kindje en deed dit dus..

succes
Bij een fles heb je geen regeldagen. Regeldagen zijn dat de borstvoeding van samenstelling aan het veranderen is en dat (heel kort door de bocht gezegd) het oude op moet voordat het nieuwe (met de nieuwe samenstelling) begint.

Flesvoeding is altijd van dezelfde soort samenstelling.

Wat wel kan, is dat als je kindje echt reflux heeft, hij juist meer wil drinken omdat drinken zijn slokdarm verzacht, maar gaat daardoor meer spugen en dus heeft het een avrechts effect.

Ik zou even langs de huisarts gaan. Je zoon even laten nakijken op lichamelijke ongemakken (zoals bv reflux) en in overleg met hem misschien inderdaad even met de johannesbroodpitmeel te beginnen.

Ik zou met 3 maanden ook zeker geen rijstbloem erdoor doen, dat is een vorm van bijvoeding en dat mag pas met 6 maanden (ondanks dat het op het pak staat dat het met 4 maanden al mag)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven