Sinterklaas: de twijfel slaat toe!

13-11-2010 15:11 25 berichten
Jaaaah! Mijn nichtje van bijna 6 vond het bijzonder raar dat ze moest kiezen naar welke Sint intocht ze wil: die in haar eigen stad, of bij opa en oma. Waarom moest ze kiezen? Er is toch maar 1 Sint, en die kan toch niet op 2 plekken tegelijk zijn?

En ze heeft thuis helemaal geen openhaard, dus hoe komen die Zwartepieten de cadeautjes binnen brengen? Hmmm.

Schoonzus en zwager hebben de hulpsint maar in 't leven geroepen, en gezegd dat Zwartepieten magische vingers hebben om alle sloten open te maken.

Je ziet die hersentjes overuren draaien, om dit hele verhaal in een goed passend jasje te gieten. Ergens klopt het niet, maar het komt niet in haar op dat het wel eens helemaal verzonnen zou kunnen zijn.

Wij hopen natuurlijk allemaal dat de magie nog zeker tot 7 december blijft voortbestaan.

Hebben jullie ook van die slimme kinderen, die opeens hun vraagtekens hebben bij het hele verhaal?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 6 heeft sinds vorig jaar sinterklaas al vraagtekens. Toen begonnen de vragen:

- wij hebben geen schoorsteen, hoe komen ze dan binnen?

- een paard kan toch niet op een dak lopen?

- hoe kan sinterklaas hier zijn en ook op tv?

en zo ging het non-stop eigenlijk. Ik heb overal iets voor kunnen verzinnen en hij accepteerde het ook. Dit jaar was ik heel bang dat hij de waarheid zou ontdekken, hij zit in de klas met veel grotere kinderen. Maar tot nu toe gaat het goed, wel weer veel vragen, maar al mijn antwoorden gaan er goed in. Zelfs het verschil tussen de Nederlandse sinterklaas (op tv) en die in België is aangekomen (en volgens mijn kinderen echt eng was), was geen enkel probleem. Wij hebben onze sinterklaas, in België komt een ander.
Als ze gaat twijfelen dan houdt het op, dan ga ik geen hele verhalen verzinnen om het recht te breien. Ik zou nog aan ze vragen wat ze zelf denkt, maar het hulpsinterklazen verhaal daar ga ik niet in mee. Eens krijgen ze het door.
Sinterklaas kan op meerdere plekken zijn.

Bij geen schoorsteen: zwarte piet heeft van alle huizen een sleutel...

Tv is opgenomen (ik zou overigens geen TV aanzetten tijdens het Sinterklaas bezoek aan huis)
Niet te veel antwoord geven, de kinderen maken zelf het verhaal wel "kloppend".

En zelfs als ze twijfelen is het geloof er weer als ze oog in oog met sint of piet staan.

Weet van een nakomertje in een gezindat ze er niets achter zocht als ze pakpapier in huis tegenkwam: Sinterklaas koopt de cadeautjes , maar de fopcadeaus(surprises), werden door de ouderen in huis gemaakt, daar had sint geen tijd voor.

Het feest werd er niet minder om
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Vanaf wanneer gaan kinderen Sinterklaas eigenlijk begrijpen? Jaar of 2? Dan duurt het eigenlijk ook niet lang, dat ze geloven.
Dan vertel je toch gewoon dat Sint op tv zo laat aankomt, en dat ie daarna naar andere steden gaat?
Ik ken het, ben leerkracht in groep 4. Het jaar bij uitstek waar de twijfel toeslaat. Elk jaar zijn er kinderen (gek genoeg meestal meisjes) die de rest van de klas vertellen dat de Sint niet bestaat. (je vader koopt die cadeautjes hoor!). Die anderen komen dan weer verontwaardigd bij mij

En ik hou het een beetje in het midden. Het is niet aan mij om ze uit de droom te helpen.

Maar het leuke is, kinderen die nog écht geloven, die maak je echt niet wijs dat hij niet bestaat.
quote:bibaatje schreef op 13 november 2010 @ 15:27:

Ik ken het, ben leerkracht in groep 4. Het jaar bij uitstek waar de twijfel toeslaat. Elk jaar zijn er kinderen (gek genoeg meestal meisjes) die de rest van de klas vertellen dat de Sint niet bestaat. (je vader koopt die cadeautjes hoor!). Die anderen komen dan weer verontwaardigd bij mij

En ik hou het een beetje in het midden. Het is niet aan mij om ze uit de droom te helpen.

Maar het leuke is, kinderen die nog écht geloven, die maak je echt niet wijs dat hij niet bestaat.Precies! Mijn nichtje gelooft echt nog heilig in het hele verhaal. Een goed bedoelt: ''lieverd, Sinterklaas is eigenlijk ome Joop' zou geen snars uitmaken. Dus wij buigen een beetje mee, proberen haar vragen met wedervragen te beantwoorden. Op een gegeven moment zal het echte geloven er wel af gaan. Maar dat laten we haar lekker in haar eigen tempo ontdekken.
Mijn zusje was een jaar of 7 toen ze begon te twijfelen, maar toen het eenmaal 5 december was, geloofde ze weer volop en het jaar daarna precies hetzelfde. Nu is ze 10 en is het wel over hoor.

Dat de twijfel nu toeslaat wil volgens mij niet zeggen dat het dan ineens maar over is. 6 is nog heel jong, de meeste kinderen geloven dan nog wel. Ik zou het ook lekker een beetje in het midden laten en kinderen hun eigen verhaal van laten maken. Als ze dan op 5 december die berg cadeautjes zien, denk ik dat er niks geen twijfel meer is
Onze zoon is 5, en had vorig jaar al zijn twijfels. Waarom dit en waarom dat. Hij is nl. erg van de details en ziet echt alles wat afwijkt (is die baard wel echt). En ja hoor, vorige week, bestaat Sinterklaas wel echt? Ik laat hem, zolang het lukt, nog wel geloven. Ik ben nl. bang dat als hij de waarheid weet, dat ook tegen iedereen zal zeggen. Wel lastig vind ik. Gisteren ook weer, waarom heeft zwarte piet lippenstift op?
Ik vind dit eigenlijk wel een hele leuke fase. Dat ze zo helemaal bezig is om haar verhaal kloppend te krijgen. Prachtig!
Mijn ouders vonden het een beetje gemeen om mij en mijn zus voor te liegen, dus zij hebben ons altijd verteld dat het 'niet echt' was. Maar ik wilde zoooo graag geloven dat het wel allemaal echt was en ook al wist ik dat die sinterklaas die bij ons in de klas kwam, mijn eigen opa was (ik had het pak zelfs boven zien liggen) toch was ik een beetje bang voor hem en was mijn opa gewoon de echte sint.

Ik denk dat kinderen het helemaal niet leuk vinden om te weten dat hij niet bestaat. Laat ze maar lekker genieten van het magische!
Mijn ouders vonden dat mijn zusje en ik, onze schoen maar bij de brievenbus moesten zetten. Zo kon het cadeautje er in en hoefde er niemand binnen te komen. Vond ik een fijn idee. En we geloofden ook in hulpsinten.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
Heb vorige week de waarheid aan zoon van 8 verteld omdat hij teveel vragen had.

"Maar dan moet papa al die kadootjes (we vieren het altijd met een vast groepje vrienden en familie) betalen?"

riep hij uit.

Maar nu is het Sinterklaasjournaal begonnen en wil hij geen aflevering missen.

Ik heb wel het idee dat hij het erg spannend vind zo'n grote mensen geheim te weten en zijn jongere broer nog niet.

Ben benieuwd hoe het gaat vanavond met schoenen zetten.
Ik zag Sinterklaas net op televisie en dan geloof ik ook weer een beetje hoor!
quote:reisa1978 schreef op 13 november 2010 @ 15:24:

Als ze gaat twijfelen dan houdt het op, dan ga ik geen hele verhalen verzinnen om het recht te breien. Ik zou nog aan ze vragen wat ze zelf denkt, maar het hulpsinterklazen verhaal daar ga ik niet in mee. Eens krijgen ze het door.

Geheel mee eens. Moet opeens aan het andere Sinterklaas topic denken waar men bij hoog een laag beweert dat het laten geloven in de Sint geen liegen is. Nou als ik hier sommige reacties lees...

Hier las ik een kind van 8 jaar die nog geloofde? Hoorde ik van een moeder op school ook dat haar zoon op die leeftijd ook nog gelooft. Ach als hij er niet meer gepest wordt, zei ze. Maar 8 jaar, in groep 5 nog in Sinterklaas geloven?

Uiteraard moet iedereen doen wat ze zelf willen, het is vooral mijn verbazing die ik nu uit.

Mijn zoon stelde ook zeer gerichte en kritische vragen toen hij 6 was, daar heb ik eerlijk antwoord op gegeven. Nu weet hij dus al een tijd dat Sinterklaas niet bestaat, maar kijkt er wel erg naar het feest uit.
Ja , hier de mijne van 8 die ik dus net alles heb uitgelegd.

Hij doet groep 4 over , misschien dat het daar aan licht?

Hij stelde al eerder kritische vragen , bijvoorbeeld de Sinterklazen die niet op elkaar leken , of hoe komen ze binnen als de deur op slot zit en we hebben geen schoorsteen.

Alleen nu werden de vragen meer in de trant van "sinterklaas bestaat toch niet mam?"

Dat is wel het punt dat ik zeg , nee , dat klopt...
Toen mijn zoon 6 was deelde hij mij (ergens in juni) fijntjes mee dat Sint niet bestaat. Alles was duidelijk, behalve dan wie de kadootjes kocht. Hij was by far de eerste uit zijn klas. De grap is dat hij nooit uit zichzelf is begonnen over dat Sint niet echt is, maar als vriendjes hem rechtstreeks gingen vragen ging hij er niet om liegen (want ja, dat mag niet). Dat vonden die vriendjes maar gek hahaha.

Dochter is nu 7 en gelooft nog heilig, het is echt fan-tas-tisch leuk om te zien hoe Grote Broer het spel meespeelt en zich superstoer voelt.

Kortom: het komt vanzelf, inderdaad breien ze het verhaal zelf wel rond.
Waarom laat je een kind dan ook kiezen tussen twee sint aankomsten? Of is het de bedoeling om haar via deze wijze (zo vlak voor het Grote Feest) lekker "subtiel" te doen ontgeloven?
Of ze echt twijfelt mijn dochter van 5 weet ik niet.

Wel vragen als: waarom is sinterklaas wit,en de zwarte pieten niet, en gaat Sinterklaas nooit dood,Als je geen schoorsteen hebt,wat dan? want dan worden de zwarte pieten toch niet zwart? en de chocoladeletter,is die van zwarte piet wel in de schoen gedaan of hebben jullie (tegen mij dan) die gekocht want er staat C1000 op.

Maar vorige week kwam ze met een vriendinnetje uit school thuis en daar hadden 3 klasgenootjes gezegd dat Sint niet bestaat (heel leuk een openbare school met veel culturen maar niet als die ouders gaan vertellen dat Sint niet bestaat in Groep 2 al...mag wel maar een beetje subtieler graag. Ze waren bijna in tranen en erg verontwaardigd,dus het geloof is nog wel sterk denk ik.

Wel aandoenelijk en een slikmoment: het project schoenmaatjes op school (schoenendoos met speelgoed dat ze niet meer gebruiken mee voor Afrika)...: mama, als Sinterklaas alle kindjes kadootjes geeft waarom gaat hij dan niet naar Afrika??? Dat is toch zielig? Hij gaat toch naar iedereen? en die kindjes hebben niets...........SLIK>>>waar die kindjes toch over nadenken (en nog gelijk heeft ook)...

Ik hoop dat ze nog even onschuldig blijft......maar heb nog een aantal jaar te gaan met nog 2 donderstenen van 3 en 0...
Puck
Jemig, wat zijn jullie kinderen bezig met het willen vatten. Mijn dochter zit nog zo vol in haar fantasie (5,5 jaar) dat ze alles gelooft. Of wil geloven. Die komt niet met dat soort moeilijke vragen, maar geeft zich er gewoon lekker aan over. Heerlijk!
quote:[Hier las ik een kind van 8 jaar die nog geloofde? Hoorde ik van een moeder op school ook dat haar zoon op die leeftijd ook nog gelooft. Ach als hij er niet meer gepest wordt, zei ze. Maar 8 jaar, in groep 5 nog in Sinterklaas geloven?Hier gelooft 80 tot 90% nog in groep 5, pas in groep 6 trekken ze lotjes en maken ze surprises.
quote:reisa1978 schreef op 13 november 2010 @ 15:24:

Hier hetzelfde verhaal. Hulpsinterklazen, magische vingers en\of sleutels daar doe ik niet aan mee.

Ze slikken het tot aan een bepaald moment voor zoete koek. En daarna niet meer. Dan is het m.i. tijd om de waarheid te vertellen.

Bij het ene kind komt het besef eerder dan het andere kind. Niets mis mee toch ?
Wij hebben allemaal last van Jouw stemmingswisselingen !
quote:buuff schreef op 20 november 2010 @ 22:28:

[...]

Hier gelooft 80 tot 90% nog in groep 5, pas in groep 6 trekken ze lotjes en maken ze surprises.Hier wordt vanaf groep 5 lootjes getrokken Het lijkt me handig om dat te informeren bij school, als je nog niet op de hoogte bent.
Wij hebben allemaal last van Jouw stemmingswisselingen !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven