Werk & Studie alle pijlers

Schuld DUO, ervaringen?

14-11-2010 16:42 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na mijn VWO, twee en half jaar geleden, ben ik direct begonnen met callcenter werk, eigenlijk om geld voor een studie te verdienen. Anderhalf jaar geleden ben ik op mezelf gaan wonen ivm. persoonlijke redenen en hierdoor heb ik niet meer kunnen sparen voor een studie. Nu loopt in december mijn contract af en moet ik dus wat anders zoeken.

Ik zou graag willen studeren, maar daarvoor moet ik dus een volledige lening bij DUO aanvragen en daarnaast nog een bijbaan zoeken.

Wat zijn jullie ervaringen mbt. een schuld bij DUO, als het gaat om afbetalen etc? Ik weet namelijk niet of ik een zo groot risico durf te nemen om na mijn studie met een schuld van 21000¤ bij het halen van een diploma en 46000¤ bij het niet halen van een diploma te zitten.
DUO? Waarom niet bij de IBG-groep als je toch gaat studeren?
quote:nessemeisje schreef op 14 november 2010 @ 16:44:

DUO? Waarom niet bij de IBG-groep als je toch gaat studeren?IB-groep heet tegenwoordig DUO
DUO = IBG
IB-groep heet sinds ongeveer een jaar DUO
Is toch hetzelfde nu?

Als je eventueel gewoon collegeld leent, je ontvangt toch ook studiefinanciering? Plus eventueel aanvullende beurs, dan nog een bijbaan...

Ik denk niet dar zo'n schuld verschrikkelijk is, mits je werkt. Maar alsnog moet je je niet verkijken op de afbetaling. En wel zorgen dat je afstudeert! Anders is echt een dure grap.

Overigens gaan er geruchten dat hele stelsel op de schop gaat.
Ah, ben al een tijdje klaar, vandaar. Weer wat geleerd op de zondagmiddag. Man heeft een flinke studieschuld bij het voormalige IBG en betaalt per maand een (klein) bedrag aan afbetalen. Geen enkel probleem in ieder geval.
mijn broertje heeft weleens uitgerekend wat volledig lenen kost en je je studie niet afmaakt.

Dat was iets van 400euro per maand.

Dat vind ik niet een klein bedrag.

ik heb anderhalf jaar volledig geleend en betaal nu 90 euro per maand. Vind ik prima te doen.
Ervaringen, tja. Hoe meer je leent, hoe langer het aflossen duurt. Ik had een studieschuld van ongeveer 10.000 euro (nog onder het oude systeem) en ben van 1997 tot 2009 aan het afbetalen geweest.
Nu ben ik ook wel nieuwsgierig mevrouw75. Hoe hoog was jouw schuld dan met anderhalf jaar volledig lenen?

TO, weet je trouwens al wat voor studie je zou willen volgen?
Misschien helpt het om de kosten en inkomsten die je per maand denkt te hebben als je gaat studeren op een rijtje te zetten. Is een volledige lening wel echt nodig? Misschien kom je ook al een heel eind met zuinig leven een bijbaantje en werken in de zomervakantie.

Ik zou je wel aanraden een opleiding te gaan volgen. Daarna kan je veel leuker en beter betaald werk gaan doen dan callcentrum werk. En het is ook goed voor je persoonlijke ontwikkeling.
quote:LJean schreef op 14 november 2010 @ 16:59:

Nu ben ik ook wel nieuwsgierig mevrouw75. Hoe hoog was jouw schuld dan met anderhalf jaar volledig lenen?

TO, weet je trouwens al wat voor studie je zou willen volgen?

12.000 euro.

Had toen alleen nog recht op lening.
Als jij nog geen 30 bent en nog niet eerder stufi hebt ontvangen (of nog niet geheel 'opgemaakt') kun je mogelijk gewoon nog de prestatiebeurs ontvangen. En is een lening dus misschien niet eens van toepassing.

Overigens heb ik zelf wel een lening bij de DUO. Ooit begonnen met bijna ¤ 19.000, nu nog ongeveer ¤ 12.500, en nog ongeveer 10 jaar te gaan. Ik betaal ¤ 130 p/m en dat gaat prima. Ik heb sinds ik werkende ben altijd die ¤ 130 p/m al betaald, dus 'mis' het ook niet.
Oke, dank je:)
quote:LJean schreef op 14 november 2010 @ 16:59:

TO, weet je trouwens al wat voor studie je zou willen volgen?Ik zou graag internationale bedrijfskunde willen doen, een Nederlandse opleiding in het Duits. Dit omdat ik in Duitsland woon en in Nederland werk, maar ik zou graag mijn ´horizon willen verbreden´, zodat ik misschien ook in Duitsland zou kunnen werken.
quote:_Branwen_ schreef op 14 november 2010 @ 17:04:

Als jij nog geen 30 bent en nog niet eerder stufi hebt ontvangen (of nog niet geheel 'opgemaakt') kun je mogelijk gewoon nog de prestatiebeurs ontvangen. En is een lening dus misschien niet eens van toepassing.

Overigens heb ik zelf wel een lening bij de DUO. Ooit begonnen met bijna ¤ 19.000, nu nog ongeveer ¤ 12.500, en nog ongeveer 10 jaar te gaan. Ik betaal ¤ 130 p/m en dat gaat prima. Ik heb sinds ik werkende ben altijd die ¤ 130 p/m al betaald, dus 'mis' het ook niet.Weet je ook waar ik meer info kan vinden over een prestatiebeurs, wat houdt dit precies in?
Ik begrijp niet helemaal waarom je zou moeten lenen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je hebt toch recht op een prestatiebeurs? Afhankelijk van het inkomen van je ouders kun je recht hebben op een aanvullende beurs.
Klinkt goed! Op dit forum zul je ongetwijfeld nog goede adviezen krijgen, maar ik zou ook gewoon DUO bellen. Die kunnen je vast helpen, ook met je vertellen of je recht hebt op een prestatiebeurs, eventueel aanvullende beurs enzovoorts.
quote:marsmellowtjuh schreef op 14 november 2010 @ 17:07:

[...]

Weet je ook waar ik meer info kan vinden over een prestatiebeurs, wat houdt dit precies in?bij de duo
quote:marsmellowtjuh schreef op 14 november 2010 @ 17:07:

[...]

Weet je ook waar ik meer info kan vinden over een prestatiebeurs, wat houdt dit precies in?Kijk hier
Ik heb ongeveer 800¤ vaste lasten per maand (woon op mezelf), dit is dan incl. het collegegeld. Een basis + aanvullende beurs is gezamelijk iets meer dan 500¤, dus dit met een bijbaan is niet genoeg om rond te komen. Ben trouwens 20 jaar.
Hier torenhoge schuld (wel binnen de termijn afgestudeerd trouwens..) en ik draag per maand ongeveer 20% van mijn netto-salaris af aan DUO/IBG (en dat is ná draagkrachtmeting). Dat is wel even slikken als je het weer zwart op wit krijgt (ieder jaar rond november, dus het is nu nog vers), maar ik had destijds geen alternatief, behalve dan niet gaan studeren en dat vond ik geen optie.

Ik hoor overigens heel verschillende bedragen voor de aflossing, ligt dus wel aan de hoogte van de schuld. Maar ik ken meer mensen met een echt hoge schuld die na draagkrachtmeting ongeveer 20% af moeten lossen.

Het blijft hoe dan ook wel de beste lening, juist door die draagkrachtmeting en relatief lage rente..
volgens mij heeft het DUO op de website een soort rekenmachine over leningen. Daarin kun je je gegevens in gaan vullen + wat je wilt lenen en dan krijg je als uitkomst de uiteindelijke schuld en hoeveel je dat per maand gaat kosten in de toekomst..

Dit hadden ze tenminste wel altijd op de website van de IBG staan
Misschien niet precies genoeg om van rond te komen, al ligt dit ook aan je bijbaan, maar dan hoef je toch nog niet vol te lenen? Vol erbij lenen is dan 500? En dan kun je ook nog collegekrediet krijgen.
quote:marsmellowtjuh schreef op 14 november 2010 @ 17:11:

Ik heb ongeveer 800¤ vaste lasten per maand (woon op mezelf), dit is dan incl. het collegegeld. Een basis + aanvullende beurs is gezamelijk iets meer dan 500¤, dus dit met een bijbaan is niet genoeg om rond te komen. Ben trouwens 20 jaar.Kun je er ook voor kiezen om kleiner te gaan wonen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven